کردها و صد سال آرزوی دولت مستقل.

+62
رأی دهید
-68

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۵۳
    fereshteh-wi - سیاتل، ایالات متحده امریکا

    خوب اگه میخوان من نمیدونم چرا دولتی به اینا استقلال نمیده ? واستا برن ببینن چه غلطی می‌کنن .
    111
    56
    جمعه ۳ مهر ۱۳۹۴ - ۱۹:۰۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۸
    Rayfarraie - مالزی، مالزی

    کردستان,ازادی نزدیک است.شهیدای کردستان زنده هستن
    123
    86
    جمعه ۳ مهر ۱۳۹۴ - ۲۰:۲۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۸
    Rayfarraie - مالزی، مالزی

    کردستان,ازادی نزدیک است.شهیدای کردستان زنده هستن
    110
    75
    جمعه ۳ مهر ۱۳۹۴ - ۲۰:۳۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۳
    arkadash - نیکوزیا، قبرس

    بسیار پولدار و خوشبخت هستند...ما با کردهای زیادی در ارتباطیم...استقلال به نظرم بدبختشون میکنه...نباید اصرار کنند
    41
    88
    جمعه ۳ مهر ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۳
    IRAN+ISRAEL+USA4EVER - مونیخ، آلمان
    این آرزو را کردها، عرب‌های تازی مهاجر به ایران و پان ترک‌های کاسه لیس و مزدور اردوان عثمانی به گور خواهند برد. اقتدار و عظمت و شکوه یک سرزمین در یک پارچگی و اتحاد آن‌ است.
    92
    89
    جمعه ۳ مهر ۱۳۹۴ - ۲۱:۲۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۱۰۸
    فاطی قاطی - موگادیشو، سومالی

    [::fereshteh-wi - سیاتل، ایالات متحده امریکا::] تو که با 2500 سال تمدن تا حالا هیچ غلطی نکردی و به دست یه مشت اخوند چندین ساله می نالی, بهتر یه خورده یواشتر بری نکنه خدای نکرده یه جات اسیب ببینه وپاره بشه.اول یاد بگیر بعد بیا مثل ادم نظرت رو بگو.
    38
    71
    جمعه ۳ مهر ۱۳۹۴ - ۲۱:۲۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۷۸
    فدای آقا - اودنسه، دانمارک

    تقدیم به هموطنان کردم. شتر در خواب بیند پنبه دانه. ولایت امام زمانی ما تا ظهور مبارک آقا عج یکپارچه خواهد ماند. در زمان جنگ تحمیلی عمریهای بعثی با پشتیبانی تمامی دول غربی و شرقی نتوانستند وجبی از خاک مقدس ما را بگیرند. حالا شماها با قاطر و تیرکمون!
    99
    60
    جمعه ۳ مهر ۱۳۹۴ - ۲۱:۲۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۲
    nimaaa - نیویورک، ایالات متحده امریکا

    فقط اتحاد میتواند مردم ایران رو از این فلاکت نجات بدهد من با تجزیه مخالفم اگر تجزیه خوب بود الان بریتانیا و خود کشور امریکا به چندین کشور سیم خاردار شده تجزیه میشدند به امید اصلاحات اساسی
    23
    64
    جمعه ۳ مهر ۱۳۹۴ - ۲۱:۳۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۱
    Liberte - ارومیه، ایران

    امیدوارم هرچه زودتر مستقل شن ،نه تنها کردها...عراق باید به دوکشور شیعه و سنی تقسیم شه،تو سوریه کشور علوی تاسیس شه،فلسطین به عضویت کامل سازمان ملل در آد، سنی ها و زیدی های یمن جدا شن،وقتی نمی تونن اقوام تو یک واحد سیاسی با مسالمت زندگی کنند ،چه اصراری هست،آخرش به آدم کشی و تروریسم منتهی شه.نگاهی به اروپا بندازید،چقدرتعداد دولت ها زیاد و چه کشور های جدیدی از دهه 1990 بدین سو:شوروی سابق که 15 کشور شد،چکسلواکی و یوگسلاوی هم همینطور،اخیرا مونته نگرو و کوزوو. اسکاتلند و کاتالونیا اسپانیا هم با رفراندوم رای به استقلال ندادند..
    38
    74
    جمعه ۳ مهر ۱۳۹۴ - ۲۱:۳۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۱
    Liberte - ارومیه، ایران

    [::arkadash - نیکوزیا، قبرس::]. [::arkadash - نیکوزیا، قبرس::] پولداراشون بیشتر از طریق موقعیت مرزی چهار کشور مزبور و قاچاق کالا و فعالیت های مرزی به ثروت رسیده اند.
    26
    47
    جمعه ۳ مهر ۱۳۹۴ - ۲۱:۳۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۸
    shirvan - اربیل، عراق
    چیه با دومتون گردو میشکونید؟؟؟ رئیس دفتر بارزانى قوین تکذیب کردن این بخش خبرى روسیه رو ، به کورى چشمهاى دشمنان ملت کرد بارزانى استقلال و تشکیل کشور کردستان رو اعلام میکند، درود بر همه مردم ازادى خواه بخصوص کردها
    54
    52
    جمعه ۳ مهر ۱۳۹۴ - ۲۱:۵۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۴
    آسمان ایران - اسلو، نروژ
    مالزی.... . من خودم کردم ولی اول ایرانیم وکردستان رو در ایران بزرگ وعزیزتر ازجانم میخوام.
    32
    46
    جمعه ۳ مهر ۱۳۹۴ - ۲۱:۵۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۰
    berahneh - پاریس، فرانسه

    یه کم ادب هم خوب چیزیه بی ادب بی نزاکت هر. کردها چیکارت کردن که اینجوری داری خودتو پاره میکنی. تو اصلا کی باشی که بخوای واسه 40 میلیون انسان نظر بدی، تو برو اخبار ایرانیهای لس آنجلس رو پیگیری کن ببین کجا و کی پارتی دارن که بری اونجا واسشون قر بدی ! در حدی نیستی که بخوای اسم کرد رو به زبون بیاری و تو سیاست دخالت کنی !. آره کردها دنبال استقلال هستند و استقلال هم میگیرن و کشورشون هم یکی از پیشرفته ترین کشورهای آسیا خواهد شد، . ولی تو و امسال تو تنگ نظر و نژاد پرست تا دنیا دنیاست باید دنبال آخوند و کلید گمشده روحانی و سبز بنفش باید بگردین. برو قرت رو بده ، تو رو چه به سیاست !.
    47
    68
    جمعه ۳ مهر ۱۳۹۴ - ۲۲:۱۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۵
    tiger.man - ریکیاویک، ایسلند

    کاری به مغلطه های تاریخی مقاله ندارم اما کردها بعنوان انسان عاقل این حق را دارند که درباره اینده خودشان اظهار نظر کرده و درنهایت تصمیم بگیرند و هیچ دولتی چه ایران و دولت ترکیه و عراق منطقا حق ندارند به بهانه امنیت ملی این حق را از کردها بگیرند، بخصوص که حقوق اولیه انها در بعضی از این کشورها مورد اهمال واقع شده است، وقتی حقوق کسی از جانب شخصی مورد تعرض قرار گیرد این حق را دارد که از خود دفاع و در صورت افراط در تضییع حق خود عکس العمل شدیدی از خود نشان دهد و کسی نمیتواند ان شخص را مورد ملامت قرار دهد، در وضعیت کلی این حق شامل یک قوم مظلوم هم صادق است.
    32
    53
    جمعه ۳ مهر ۱۳۹۴ - ۲۲:۱۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۹
    peshawaqazi - لندن، انگلستان
    فرق این دفعه با دفعه هاى قبل این هست که تمام دنیا از کردها دارن حمایت میکنند و در سایتهاى مهم و اخبارها هر روز شاهدیم که حرف از بدنیا آمدن کشور جدیدى میزنند و آن هم کردستان هست و حتى ایران که مخالف سر سخت بود بعد از اتفاق هسته اى بسیار ملایم شده. به هر حال کشورهاى مثل ایران و ترکیه و سوریه باید بین داعش و کردها یکى را انتخاب کنند. به امید کشور کردستان بزرگ
    37
    53
    جمعه ۳ مهر ۱۳۹۴ - ۲۲:۲۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۳
    ali_london - لندن، انگلستان
    آقای مسعود بارزانی همه تلاشش برای معروف کردن خاندان خودش هست و ثروت اندوزی و شبیه زیادی به دیکتاورها داره چون رهبر حزبش هست نزدیک به ۳۰ سال و مثل صدام که می گفت مردم عراق با خون انگشت زدن روی کاغذ رای که رهبر باشه آقای بارزانی هم هیچ احترامی به قانون نداره به هر عنوان باشه بهانه در می یاره که حکم کنه هر بار به یک بهانه یک بار خطر ایران یک بار ترک یک بار عرب و نتوانستند همفکر و همصدا شوند , کردها اقوام ایرانی هستند و به خودشون بد ممی کنند با این اخلاق و به جای استقلال تلاش کنند دوباره به ایران بر گردند مثل زمان قبل از جنگ چالدران .
    39
    31
    جمعه ۳ مهر ۱۳۹۴ - ۲۳:۲۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۸
    Leopard Lover - لندن، انگلستان
    ایرانیان نژاد پرست و تبعیض گرا، همین است که در دنیا سرافکنده و بدبخت شده اید انگار که خلق کُرد از جیب پدرتون خورده که اینگونه یورتمه میروید. من دوستان کُرد بسیار دارم و بسیار هم براشون ارزش قائل میشوم...... زنان غیور کُرد اسلحه بدست از سرزمین و خانواده خود حمایت میکنن. برید سرتان را زمین گذارید با این ذات نژاد پرستانه و حسودتان
    27
    31
    شنبه ۴ مهر ۱۳۹۴ - ۰۱:۳۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۵
    tiger.man - ریکیاویک، ایسلند
    [::IRAN+ISRAEL+USA4EVER - مونیخ، آلمان::]. عربهای مهاجر . ببینم اریاییها که از سیبری وارد منطقه شدن چی هستن؟؟ این در جواب مغلطه شما، جواب منطقیشو خودم بخودم میدم که مهاجرت در طول تاریخ جزء جدایی ناپذیر حرکت و پویایی بشریت ها بوده صرفه نظر از اینکه از کجا بجا و عامل ان. از این بگذریم من نه ترکم نه ترک و نه . و قومیت برای من همچون انسانیت و ادمیت اعتباری نداره انهایی که خیلی ایران ایرانو دم از وحدت ملی میزنند لطفا حداقل ادبیات نوشتاری خود توجه کنند چرا که حتی یک بیسواد هم متوجه میشود که این نوشته ها از اعتقاد ذاتی نویسنده بر نمیاد بلکه بازی با کلماتی بیش نیست که مثلا سعی کنند که یکپارچگی ایران محفوظ بماند، یکپارچگی هیچ کشوری در مقابل حقوق انسانی ملتش پشیزی ارزش ندارد. ضمن اینکه اینجا بحث خاورمیانه است و حقوق ضایع شده ملتی ۵۰ میلیونی در اب و خاک خودشان لطفا به اتفاقات میان انگلیس و اسکاتلند ربطش ندهید چون واقعا هیچ ارتباطی با هم نداره.
    16
    25
    شنبه ۴ مهر ۱۳۹۴ - ۰۱:۴۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۵
    tiger.man - ریکیاویک، ایسلند
    باز تکرار میکنم من کرد نیستم اما معنی و مفهوم انسانیت و انسان بودن را میدونم. انهای که عشق ایران هستند بجای ایرادگیری به درخواست برحق یک ملت مظلوم و هدف قرار دادن انها بد نیست سری به اینترنت بزنند و ببینند در مناطق اقلیت در ایران و ترکیه و . چی میگذره، تمامیت ارضی که به قیمت تضییع حق فقط ملت بدست بیاید به درد جرز لای در هم نمیخورد
    14
    25
    شنبه ۴ مهر ۱۳۹۴ - ۰۱:۴۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۳
    fereshteh-wi - سیاتل، ایالات متحده امریکا
    [::فاطی قاطی - موگادیشو، سومالی::]. .... به شقیقه چه ربطی داره؟ تو چه ....کردی تا حالا ،اصلا نه ایران برام مهمه نه چیزی به نام کرد .همه عقب افتادین
    21
    17
    شنبه ۴ مهر ۱۳۹۴ - ۰۲:۴۰
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۳
    Realman - ارواین، ایالات متحده امریکا
    بابا شلوار کردیتونو بدوزید ، کشور مستقل صنعت ، معدن ، ووووو میخواد
    24
    32
    شنبه ۴ مهر ۱۳۹۴ - ۰۳:۳۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۱۰۸
    فاطی قاطی - موگادیشو، سومالی
    [::fereshteh-wi - سیاتل، ایالات متحده امریکا::]. نیست جد اندر جد امریکایی بودین وپاپی ومامیتم امریکایی بودن فکر می کنی همه عقب افتادن ,عقب افتاده اون کسیه که بهت یاد ندادن ادب و.... چیه .از نوشته هات معلومه تنها کسی عقب افتاده باشی تویی .حالا فکر نکن هر گردی گردوست فکر کنی تو امریکایی تو خیلی با فرهنگی .اول یاد بگیر .... دلت خواست بکن.
    3
    14
    شنبه ۴ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۱
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۲۶
    romano - تهران، ایران
    یک سوال از هموطنان اگر کردها، آذربایجانیها یا آران (خودم آذریم)، ترکمنستان، افغانستان ، پاکستان بخاطر جنگ یا هر دلیل دیگه ای بناچار راهی ایران بشن آیا ما ایرانیها می پذیریمشون؟ قطعا بله! اما اگر 1 میلیون به هر دلیلی سرازیر بشن اونور اونا باما چکار می کنن؟ آقای بارزانی خودش ایرانیه در ایران بزرگ شده و تحصیل کرده پدربزرگ وطن پرستش! حکومت مهاباد رو به کمک روسها تاسیس کرد تا ایران رو دو تکه کنه (همونطور که پیشوری سعی کرد آذربایجان رو جدا کنه همونطور که میرزا کوچیک سعی کرد). ایشان هیچ تحصیلات آکادمیک ندارد پسر ایشان تحصیل کرده دانشگاه تهرانه و از ملکه انگلیس نشان شوالیه سیاستمدار جوان دریافت کرده (ای وای بحال ایرانی تاریخ نمی دانی باید تکرارش کنی)! در صفحه شخصی ایشان نوشته متولد ایران ملیت عراق ، کردستان! (تو خود بخوان داستان) برادر ایرانی اینها همه خاک ایران است و این افراد چیزی با قبایل عرب سنی عراق و لاس زدنشان باداعش ندارند اینها خاک ماست چرا چون مردان نادر کورش و شاه عباس برایشان مردند و در خون غلتیدند وگرنه عثمانی از کرد جز نامی نمیگذاشت ادامه...
    16
    12
    شنبه ۴ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۲۶
    romano - تهران، ایران
    کرد کشور برای چه می خواهد آیا سرزمین نداشته؟ یا نه سرزمین دارد عرق آنرا ندارد. به این دو بهم زنیهایی که اروپاییها می گویند ملیت و تابعیتش امری شخصی یا انتخابیست توجه نکنید (پدرسوخته ها) چرا چون وقتی خود می خواهند تابعیت بدهند باید قسم نامه امضا کنی و هنوز اسپانیا و انگلیس سر تنگه جبل الطارق جنگ دارند. بارزانی غلط می کند سه کشور را تکه تکه کند (وجودشو نداره) از مردانگی این مرد سر کشتار عربها و ایزدیها به دست داعش دیدیم حالا بعدا را هم خواهیم دید. این بارزانی در تمام مدت جنگ تحت پناه ما بود واقعا این مرد برای ایران که هیچ برای کرد ایرانی چه کرده؟ (پول عروسی رئیس طایفه فلان رو از جیب مردم عراق و کردستان داده) این بیشرفهایی که میگویند برای کردها چکار کردید اول اینکه بیجا می کنید نام کرد را قبل از نام ایران می آورید دوم سوال اینجاست تو برای من که هیچ برای ایران چکار کردی؟ برای فقر در درگز و سیستان و خوزستان چکار کردی؟ نکنه قراره تا ابد بخورید و مثل بچه طفیلی نق بزنید و در وقت ضعف دریوزگی و در موقع فرصت پرویی کنید؟
    18
    12
    شنبه ۴ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۴
    آسمان ایران - اسلو، نروژ
    خانم لندن انگلیس میشه بگی ازکدوم....هستی حتما...
    6
    4
    شنبه ۴ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۴
    آسمان ایران - اسلو، نروژ
    پاریس فرانسه کردها چهار قلو زا هستند جمعیتشون هرروز میلیونی زیاد میشه
    12
    9
    شنبه ۴ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۲
    persianshadow1 - برایتون، انگلستان
    [::tiger.man - گیلفورد، انگلستان::] این بسیار زیباست که شما به انسان و انسانیت بیشتر بها میدید، ولى یک مغلطه هم در کامنت شماست، اونم اینه که میگید اریاییها به ایران مهاجرت کردند، این موضوع خیلى پذیرفته نیست در سرزمین ایران مردمانى ساکن بودند، در جنوب غربى و جنوب شرقى و مرکز و غرب ایران مردمانى بودند و زندگى میکردند، اریایها هم اومدن.
    3
    6
    شنبه ۴ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۳
    agha_ehsan - تهران، ایران
    [::berahneh - پاریس، فرانسه::]. تو تاریخ همین صد سال گذشته رو بخون و ببین که کردها چه ها که نکردن و چه غارتها و کشتارهایی از هموطنهاشون نکردن . کردها ملت غارتگری هستند که هر موقع که دولت مرکزی ضعیف شده اینها به غارتگری هموطنهاشون رو آوردن . آخرین بار هم غارتگری هاشون در زمان انقلاب بود . وقتیکه همه مردم ایران خوشحال از انقلاب و در حال کمک به همدیگه بودن ، کردها گروه های غارتگر تشکیل داده بودن و تو جاده های اطراف شهرهای کردنشین مسافرها رو لخت می کردن . اینه وقار و عقل و منطق کردی . حتی همین امروز اگر از دولت نمیترسیدن از همین امروز غارتگری شهرهای غرب ایران رو شروع می کردند .
    20
    16
    شنبه ۴ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۵
    tiger.man - ریکیاویک، ایسلند
    [::persianshadow1 - برایتون، انگلستان::]. دوست عزیز من ننوشتم که انسانی قبل از ورود اریاییها در ایران زندکی نمیکرد و با شما در این زمینه کاملا موافقم. مردمان شهر سوخته قبل از ورود اریاییها وجود داشتند کما اینکه ایلامیها و بسیاری اقوام دیگر ولی بحث من موضوع دیگری هستش. من حتی اعتقادی به جدایی و تفکیک در ایران و هیچ کشوری ندارم اما بحث من این هستش که این موضوع باید رسما خواسته همان ملتها باشد نه تحمیل به انها به عبارت دیگر رفراندومی برگذار شود و خود تصمیم بگیرند. در دوره ای یک شوهر حق ندارد برای همسر خود تکلیف تعیین کند فکر نکنم منطقی باشد که به زور امری را بر قومی چند ده میلیونی تحمیل کرد.
    4
    6
    شنبه ۴ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۱۰۸
    pars40 - فرایبورگ، سوییس
    tiger.man - گیلفورد، انگلستان . دوست من آزادی چیز خوبیه و اینکه کرده هم باید آزاد باشن اما به نظر من جدایی مشکلی رو حل که نمیکنه تازه بیشتر هم میشه . وقتی یک کشور قوی میشه که اقوام و نژاد ها با هم متحد باشن . در زمان حال دیگه چیزی به اسم جدایی معنی نداره اگر به فرض مثال کردستان جدا بشه مردم غیر کردی که در اون قسمت زندگیی میکنن چی میشن باید مهاجرت کنن ؟ درست مثل داستان فلسطین و اسراییل هر دو حق دارند و باید با هم کنار بیان نه اینکه مثل بچه ها بگن اینجا ماله من اونجا ماله تو. با جدا شدن وابسطه تر و آسیب پذیر تر میشن . در ضمن در کشوری مثل ایران همه اقوام دچار مشکل هستن . اگر کردها جای جنوبی ها بودن چی روی نفت و گاز هستن اما ساز جدایی نمیزنن و در ضمن خیلی هم مشکلات دارن . این دود سیه فام کز بام وطن خواست از ماست که بر ماست . ک‌تن چو موافق شد یک دشت سپاه‌است با تاج وکلاهست .ملکی چو نفاق آورد او یکه و تنها ازماست که‌برماست
    2
    6
    شنبه ۴ مهر ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۳
    fereshteh-wi - سیاتل، ایالات متحده امریکا
    [::فاطی قاطی - موگادیشو، سومالی::]. من نگفتم آمریکا خوبه ،مردشور آمریکا رو ببرن ،مردمش فک می‌کنن چه خبره ،اگه مجبور نبودم اینجا نمیامدم...... حرف من اینه که اگه قرار باشه هر قومی ادای جدا طلبی کنه ، الان باید هر قومی یه کشور میشد . اونطوری همیش هم جنگ بود. آمریکا فقط یاد دادن .... هم لیسنأس بگیرین ،چرترین کشور جهان هست.
    3
    6
    شنبه ۴ مهر ۱۳۹۴ - ۲۰:۱۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۳
    fereshteh-wi - سیاتل، ایالات متحده امریکا
    [::فاطی قاطی - موگادیشو، سومالی::]. حالا تو ادب داشته باش.تو هم عین خودم... . چرا فک می‌کنید کردا خاص هستن ،اون تعصبات و اون فرهنگ عقب افتادشون به هیچ جا نمی‌رسن.
    7
    12
    شنبه ۴ مهر ۱۳۹۴ - ۲۰:۱۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.