عباس عراقچی: توافق هسته‌ای وین باید در کلیت رد یا تایید شود

معاون وزیر امور خارجه ایران از اینکه توافق هسته‌ای وین توسط شورای عالی امنیت ملی یا مجلس شورای اسلامی بررسی خواهد شد، ابراز بی‌اطلاعی کرد ولی گفت که هر کدام از این دو نهاد که مسوول طی این روند قانونی شوند تنها می‌توانند این توافق را در کلیت رد یا تایید کنند و امکان اصلاح آن نیست.
 
عباس عراقچی این اظهارات را روز دوشنبه ۲۹ تیرماه در گفت‌وگو با تلویزیون دولتی ایران بیان کرد و گفت: «این امکان وجود ندارد که بخشی از این توافق رد و یا تایید شود و یا این‌که اصلاحاتی در بخشی از آن صورت بگیرد. بلکه باید کلیت آن یا رد و یا مورد تایید قرار بگیرد».
به گفته عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران، اگر کلیت توافق وین «رد شود ما باید دوباره به میز مذاکره برگردیم و برای آن مذاکره کنیم و این‌که این توافق با اصلاحاتی تصویب شود مقدور نیست».
 
پیش از گفت‌وگوی خبری این مقام وزارت خارجه ایران، شورای امنیت سازمان ملل به اتفاق آراء، قطعنامه ۲۲۳۱ را به تصویب رساند که بر اساس آن، توافق هسته‌ای میان تهران و شش قدرت جهانی را تایید کرد.
 
محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران، ساعتی پیش از تصویب قطعنامه شورای امنیت بعضی موارد آن، به ویژه موارد مربوط به توانمندی تسلیحاتی ایران، را ناقض خطوط قرمز مهم جمهوری اسلامی دانسته و تاکید کرده بود که ایران چنین قطعنامه‌ای را هرگز نمی‌پذیرد.
 
به گزارش خبرگزاری تسنیم، آقای جعفری افزوده بود: «هر قطعنامه‌ای که در تضاد با خطوط قرمز کشورمان باشند، هیچ اعتباری ندارد و امیدواریم شورای امنیت سازمان ملل وقت خود را برای تصویب چنین پیش‌نویسی به بطالت نگذراند».
 
۱۴ تن از نمایندگان مجلس هم در نامه‌ای به حسن روحانی گفته‌اند: «از آنجایی که متن توافق هسته‌ای وین هنوز در مراجع قانونی ایران تصویب نشده، حتی در صورت تصویب قطعنامه شورای امنیت، حق هرگونه تحفظ و شرط برای ایران محفوظ خواهد بود».
 
به رغم انتقاد تندروها در ایران از پیش‌نویس قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل درباره توافق وین، آقای عراقچی از تصویب این قطعنامه تمجید کرد و اظهار داشت: «این قطعنامه، یک قطعنامه منحصر به فرد در تاریخ شورای امنیت سازمان ملل متحد است».
 
به گفته وی، «یکی از مهمترین ویژگی‌های این قطعنامه این است که ... برخلاف شش قطعنامه قبلی شورای امنیت ذیل فصل ۷ منشور سازمان ملل متحد نیست و دیگر فعالیت‌های صلح ‌آمیز ایران به عنوان تهدیدی جهانی قلمداد نخواهد شد».
 
به گزارش خبرگزاری ایسنا، معاون وزیر امور خارجه ایران افزود: « تمامی ساختارهای شکل گرفته در رابطه با تحریم‌ها در شورای امنیت و کمیته مربوط به اجرای تحریم‌ها بر اساس این قطعنامه از بین خواهد رفت و دیگر به رسمیت شناخته نمی‌شوند».
 
در همین حال، وزارت خارجه ایران پس از تصویب قطعنامه شورای امنیت در بیانیه‌ای اعلام کرد که «ایران همچنان بر موضع خود که همه تحریم‌ها ناعادلانه و غیر قانونی بوده، پافشاری می‌کند».
 
این بیانیه افزوده است که ایران به تقویت توانمندی‌های دفاعی خود ادامه خواهد داد و «در این چارچوب، توانمندی‌های نظامی ایران از جمله موشک‌های بالستیک، منحصرا برای دفاع مشروع هستند و برای قابلیت حمل سلاح‌های هسته ای طراحی نشده‌اند و بنابراین، خارج از حیطه یا صلاحیت قطعنامه شورای امنیت» هستند.
 
وزارت خارجه ایران در بیانیه‌اش همچنین گفته است که پروتکل الحاقی را اجرا می‌کند اما با هدف فراهم کردن زمینه برای «نتیجه گیری گسترده‌تر بر این مبنا که مدرکی حاکی از وجود فعالیت اظهارنشده هسته‌ای در ایران وجود ندارد» و افزوده است: «از آنجا که هرگز هیچ‌گونه فعالیت هسته‌ای در هیچ یک از تاسیسات نظامی وجود نداشته و نخواهد داشت، جمهوری اسلامی ایران اطمینان دارد چنین تاسیساتی موضوع درخواست بازرسی نخواهند بود».
مفاد قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل
بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باید انجام تمام تعهدات مربوط به ایران را تایید کند و «ایران باید بر اساس درخواست‌های آژانس برای حل‌وفصل تمام مسائل مهم باقیمانده، با این نهاد همکاری کند».
این قطعنامه می‌افزاید زمانی که ایران گام‌های اصلی را برای حل‌وفصل برنامه اتمی خود برداشت، و آژانس به این نتیجه رسید که «تمام مواد هسته‌ای ایران در مسیر فعالیت‌های صلح آمیز قرار دارند»، هفت قطعنامه پیشین شورای امنیت که مربوط به تحریم‌های ایران است لغو خواهند شد.
 
به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، در قطعنامه یاد شده تصریح شده است: «اگر یکی از طرفین توافق هسته‌ای، مثلا ایالات متحده، به این نتیجه برسد که ایران به تعهداتش عمل نکرده است، آن کشور می‌تواند از شورای امنیت بخواهد تا درباره ادامه لغو قطعنامه‌های تحریمی سازمان ملل (علیه تهران) رای‌گیری کند. ایالات متحده یا دیگر چهار عضو دائم شورای امنیت- روسیه، فرانسه، بریتانیا و چین- می‌توانند ادامه لغو تحریم‌ها را وتو کنند، که این بدان معنی است تحریم‌ها ظرف ۳۰ روز به صورت اتوماتیک «بازخواهد گشت».
+41
رأی دهید
-2

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۳۶
    *بی همتا* - برلین، آلمان
    اقای عباس عراقچی .شما که همیشه حضور دروین داشتید و حالا خودت را میزنی به کوچه علی چپ
    5
    4
    دوشنبه ۲۹ تیر ۱۳۹۴ - ۲۳:۰۲
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    مترلینگ - منچستر، انگلستان
    حالا ببینید اگه بنا به هر دلیلی چشم شیطون کور و زبانش لال این توافق انجام نهایی نشود همون کسایی که ظریف رو تو جلد امیر کبیر کردن چه خواهند کرد؟و بعدا تو پوست کی بکنن ایندفعه و اونایی که جشن گرفتن چه خواهند کرد !
    2
    3
    ‌سه شنبه ۳۰ تیر ۱۳۹۴ - ۰۱:۳۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.