ده تصویر از زندگی صانع ژاله

ایران وایر : امروز سالگرد کشته شدن صانع ژاله است. او دانشجوی دانشکده سینما و تئاتر دانشگاه تهران بود که  در جریان اعتراضات خیابانی بهمن ماه سال ۸۸ هدف گلوله قرار گرفت. همان وقت خبرگزاری فارس خبر کشته شدن او را به عنوان یک بسیجی در صدر اخبار روی خروجی‌اش قرار داد و نوشت: «دانشجوی بسیجی "شهید صانع ژاله" روز گذشته با تیر مستقیم تروریست های گروهک منافقین در خیابان امیر اکرم تهران، به شهادت نائل گشت. شهید صانع متولد سال 1363 از هموطنان کرد زبان اهل پاوه و از اهل تسنن، که حافظ قرآن و دانشجوی ترم 3 گرایش ادبیات نمایشی رشته هنرهای نمایشی دانشگاه هنر تهران بود.»

مراسم تشییع جنازه صانع بیست وهفتم بهمن ماه با حضور چند تن از نمایندگان مجلس، محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت، محمد حسن ابوترابی نایب رئیس مجلس شورا و فرهاد رهبر ریس وقت دانشگاه تهران و صدها نفر از حامیان ولایت برگزار شد. محسن ابوترابی برجنازه او نماز  خواند و فارس گزارش تشییع پیکر او را منتشر کرد.

در حالی که رسانه‌های نزدیک به حکومت تمام تلاششان را برای نشان دادن صانع به عنوان یک بسیجی شهید به کار گرفته بودند، رسانه‌های مخالف دولت عکس ها و مدارکی منتشر کردند که نشان داد صانع از منتقدان حکومت بوده است. سحام نیوز عکس صانع ژاله را در دیدار با آیت‌الله منتظری منتشر کرد. در توضیح عکس نوشته شده بود که او همراه انجمن اسلامی دانشکده هنر به دیدار  آیت‌الله منتظری رفته بود. فارس هم در پاسخ تصویر کارت عضویت در بسیج را با نام و تصویر صانع منتشر کرد. این کارت منتسب به صانع نشان می‌داد که او عضو فعال بسیج بوده است.

پس از انتشار این تصویر، قانع ژاله برادر صانع در گفت‌وگوبا صدای آمریکا عنوان کرد که برادرش از ممنتقدان حکومت بوده و این کارت بسیج جعلی است و پس از مرگ صانع صادر شده است. او پس از این مصاحبه توسط اداره اطلاعات پاوه دستگیر شد. تصویر او در دیدار با ایت الله منتظری هم از سوی مقامات حکومت با واکنش‌های مختلفی رو به روشد. داود رنجبران، مدیرکل تشکل های نهاد نمایندگی آیت الله خامنه‌ای در دانشگاه‌ها در گفت‌و‌گویی با خبرگزاری مهر اصولا وجود نهادی به نام "انجمن اسلامی دانشگاه هنر تهران" را تکذیب کرد و گفت که سال هاست این دانشگاه انجمن اسلامی ندارد. او گفت تردیدی نیست که عناوین و تصاویری که با هدف وارد آوردن خدشه بر بسیجی بودن صانع ژاله منتشر شده‌اند، جعلی هستند.
اما حسین شریعتمداری، مدیر مسئول روزنامه کیهان در میزگردی که از تلویزیون ایران پخش شد، موضوع تازه‌ای را مطرح کرد.
او گفت: «شهید ژاله از کسانی بود که به ما خبر و اطلاعات می رساند. مثلا وی چندی پیش با جمعی نزد آقای منتظری رفته بودند که خبر این دیدار را هم به ما دادند و ما منتشر کردیم. اخبار پنهان کیهان از طریق همین بچه حزب اللهی هائی است که همه جا حضور دارند و به ما خبر می رسانند.»
سال ۹۱ فیلمی از پدر و مادر صانع منتشر شد که آنها بر مزار فرزند خود نشان می‌داد. انها در این فیلم با گریه از دروغ‌هایی گلایه می‌کردند که علیه فرزندشان مطرح شده بود. مادر صانع در این فیلم به زبان کردی می گوید: «صانع جان تو مرد بودی، باسواد بودی و این دروغ و تهمتی که برایت ساختند هیچ جوری به تو نمی چسبد، آنها به تو تهمت زده اند اما روی خودشان سیاه شد.»
پدر صانع هم کنار مزار پسرش نشسته و با او حرف می زند: «صانع جان تو هرگز اهل این چیزهایی که گفته اند نبودی، تو انسان عزیز و دوست داشتنی بودی که آدم ها در سراسر دنیا برای تو اشک ریختند، تو هرگز کسی نبودی که این نامردها در مورد تو گفته اند و الحمدالله خود تهمت زنندگان رسوای عالم شده اند.»
 
صانع ژاله متولد سال ۱۳۶۳ بود . کودکی صانع در شهر پاوه گذشته است. او سه برادر بزرگتر و یک خواهر کوچکتر دارد. خانواده آنها پس از مرگ صانع تحت فشارهای شدید امنیتی هستند.صانع ژاله متولد سال ۱۳۶۳ بود . کودکی صانع در شهر پاوه گذشته است. او سه برادر بزرگتر و یک خواهر کوچکتر دارد. خانواده آنها پس از مرگ صانع تحت فشارهای شدید امنیتی هستند.این تصویر صانع را در لباس کردی نشان می‌دهد. صانع از کردهای سنی مذهب بود.علاقه او به هنر و ادبیات او را پشت نیمکتهای دانشکده هنر نشاند. او از احمد شاملو به عنوان شاعر بزرگ آزادی یاد می‌کرد.یک کتاب شعر کلاسیک کردی در دست صانع است. او همیشه برای خانواده‌اش شعرهای کردی را بلند بلند می‌خوانده.او عاشق فعالیت‌های جمعی بود. اینجا حیاط خوابگاه دانشگاه است و او در حال فوتبال بازی کردن با هم خوابگاهی هابرادر صانع گفته بود پسر خاله‌اش که با وزارت اطلاعات همکاری می‌کند پس از مرگ صانع عکسی از او را دزیده و تصویر همان عکس روی کارتی که به عنوان کارت بسیج صانع منتشر شده ، قرار گرفته است.کارت اهدای عضو، تنها کارتی است که صانع غیر از کارت دانشجویی داشته است.صانع در دیدار با آیت الله منتظری. عکسی که با واکنشهای مختلف روبه رو شد.اینجا پاوه است ؛ مزار صانع. پدر و مادر کنار مزار او نشسته‌اند. چشمهای مادر از بس اشک ریخته خشک شده و قلبهای پدر بعد از رفتن صانع فقط به ضرب باتری میزند. حالا پنج سال از کشته شدن صانع گذشته.
+243
رأی دهید
-11

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۳۹
    sarbaz rahbar - لندن، انگلستان

    مرگ بر فتنه گران ، کسانی که می خواستن کشور مارو به یک سوریه تبدیل کنن ولی کور خوندین ، کوردها همیشه خائن بودن و هنوز هستن
    213
    22
    شنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۸
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۷
    dooste man - توکیو، ژاپن

    خدا باعث و بانیشو لعنت .... خداوند به خانوادش بخصوص مادرش صبر بده .امیدوارم که عامل این . جنایتها جلوی چشم مردم محاکمه و به سزای عمل کثیفش برسه
    8
    124
    شنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    bineshaan - لندن، انگلستان

    به اینجور خبرها که میرسیم خبری از نون حلال خورهایی مثل میرزاده عشقی٬ ژاوی٬ سرباز وطن و. نیست. مشکل این افراد مثل رژیم و رهبرشون اینه که مثل مردمک چشم هر چقدر نور و حقیقت بیشتر میشه افکاروحقیقت جویی این افراد تنگترمیشه. برای این افراد حقیقت فقط اون چیزیه که خودشون میگن و هر چیز دیگه دروغ یا دشمنه.
    10
    70
    شنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۶
    siavash33 - کردستان، ایران

    روحت شاد همشهری و ننگ بر آنهایی که دروغ بهت بستن . اشک مادرت هنوز خشک نشده مرد :(
    8
    105
    شنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۶
    perser68 - فلوریدا، ایالات متحده امریکا

    [::sarbaz rahbar - لندن، انگلستان::]. خائن توئی که هنوز برای آخوند منفور داری آبروی نداشته می خری! تو همونی که میگفتی پول یه اطاق تو لندنو نداری بدی! یه دروغگو، که با اسم جدید ساندیس سر میکشی! آبروی سرباز رو هم داری میبری! سرباز واقعی اونه که جانشو برای مردمش بده نه دستمالی یه متحجر مفتخور دزد انگلو بکنه!
    8
    87
    شنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۴
    Dr.Nima - بارسلون، اسپانیا

    مرگ بر خود (sarbaz rahbar) و رهبر بی شرفت، بسیجی مزدور، قاتل. همین کوردهای با شرف....را بە خاک خواهند مالید، ... داعشی خائن.
    5
    59
    شنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۷
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۳۶
    *بی همتا* - برلین، آلمان

    [::sarbaz rahbar - لندن، انگلستان::]ننگ برتو ودروغهایت . فتنه گر توهستی وان رهبرت که در سوریه مردم بیگناه سوری را کشتید .ومیلیونها سوری را اواره کردید . کوردها مردم شریف - شجاع ورزمنده برای دفاع از ناموس وشرف خود هستند . روح وروان صانع ژاله شاد ..
    7
    79
    شنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۴:۱۳
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۲
    گذشته میرزا - ایران، ایران

    حاج آقا آب و هوای لندن چطوره؟ بهت میسازه؟ چند میگیری این خزعبلات را بنویسی؟
    4
    57
    شنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۶:۱۴
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۶
    siavash33 - کردستان، ایران

    sarbaz rahbar - لندن، انگلستان. راست میگی ماخائنیم 8سال جنگ شهر تو که بمباران شیمیایی نشد . ده اخه مردک اگه مانبودیم که الان تو اونجا مفت نمیخوردی و چرت بگی . مانبودیم که الان بابات صدام بود
    4
    55
    شنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۷:۳۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۶۱
    cobalt3 - کرج، ایران

    میکشی و میدزدی؟
    3
    24
    شنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۸:۲۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۴۴
    USEAN - آستین ، ایالات متحده امریکا

    زدن جوان مردمو کشتن واسه هیچو پوچ
    3
    26
    شنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۲:۱۶
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    ۵۳
    sahar 444 - اسلو، نروژ
    سرباز رهبر لندن انگلستان حرف دهنتو بفهم شعور. زنده باد کرد.
    3
    18
    یکشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۵
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.