گل‌شیفته فراهانی 'نماینده‌' فرهنگ ایرانی نیست

گل‌شیفته فراهانی 'نماینده‌' فرهنگ ایرانی نیست

انتشار عکس برهنه گلشیفته فراهانی در شماره اخیر یک مجله فرانسوی با واکنش های زیادی در بین ایرانیان روبرو شد. عده ای خانم فراهانی را به نادیده گرفتن فرهنگ ایرانی متهم کردند و گفتند که او نمایندگی این فرهنگ را به عهده داشته و نمی‌بایست برهنه در مقابل دوربین عکاس قرار می گرفت. اما در این میان عده دیگر هم بر آزادی انتخاب فرد تاکید کردند.

پیام یزدانجو در این مقاله که برای صفحه "ناظران می‌گویند..." بی‌بی‌سی فارسی نوشته، بر حق انتخاب افراد تاکید کرده است و می گوید که گلشیفته فراهانی نماینده ایران و فرهنگ ایرانی نیست.

در تحلیل واکنش‌ها به مرگ مرتضی پاشایی، یوسف اباذری، استاد جامعه‌شناسی دانشگاه تهران، ابراز عقایدی کرد و خود پدیده‌ای رسانه‌ای، همانند مرگ مرتضی پاشایی، شد. حرف‌های اباذری به وفور و با هیجان قابل پیش‌بینی مورد تأیید و تکذیب قرار گرفت، و مناظره‌هایی به ویژه بر سر بحث او در باب "سیاست‌زدایی از جامعه ایرانی" به راه افتاد.

در هر حال، با گذشت چند هفته، به نظر می‌رسید این موج و اثراتش از میان رفته باشد که با "پدیده" دیگری، عکس‌های برهنه گل‌شیفته فراهانی، دوباره خیز برداشت: تحلیل "پدیده گل‌شیفته" با توجه به آن‌چه اباذری "سیاست‌زدایی از جامعه" خوانده، با اتکا به تعاریف مارکسیستی از سازوکار جوامع سرمایه‌داری و استدلال‌های رایج روشنفکرانه در باب این که چه‌گونه فرهنگ غربی، این ام‌الفساد ابدی، تن زن را به کالای کم‌ارزشی بدل کرده و هستی او را به حد شی‌ء بی‌روح و بی‌جاذبه تقلیل داده، و اسباب "ابتذال" مخاطبان و البته انحراف اذهان آنان از الزام سیاست‌ورزی در جامعه ما را فراهم کرده است.

من علاقه‌ای به تناورتر کردن بحث "سیاست‌زدایی"، آن‌چنان که اباذری عنوان کرده، ندارم. به نظرم، استدلال او ادامه اشتیاق روشنفکران ما به سیاسی‌سازی هرچیز و همه‌چیز، و در راستای بسیج توده‌ها برای خلق "سیاست مردمی" و این‌گونه افکار انقلابی است. وگرنه، در یک جامعه مدنی، بخش بزرگی از مردم اصولاً نیازی به سیاست‌ورزی روزمره ندارد؛ دموکراسی انتخاباتی عملاً به معنی تقسیم وظایف و تحویل نقش‌ها است: محول کردن نقش‌های سیاسی به نهادها و نمایندگان مردم، و برداشتن بار این کار از دوش تک تک شهروندان.

از این نظر، مشکل ما سیاست‌زدودگی مردم نیست؛ به عکس، سیاست‌زدگی اجباری آن‌ها است. جامعه‌ای که به نمایندگان و نهادهای سیاست‌ورزی‌اش (نه فقط سیاست رسمی که همچنین احزاب مستقل، رسانه‌های همگانی، تشکل‌های دانشجویی، سازمان‌های مردم‌نهاد، و ...) آزادی عملی برای کنش‌های سیاسی نمی‌دهد، سیاست‌ورزی روزمره را به مشغله بی‌دلیل مردم مبدل می‌کند. و این همه در حالی است که، فقدان آزادی سیاسی را با سیاسی‌سازی مردم نمی‌شود جبران کرد.

در عین حال، و صرف نظر از آن سخنان جنجالی، یک نکته همچنان قابل پی‌گیری است. در حاشیه اظهارات آقای اباذری، دختر دانشجویی به استاد جامعه‌شناسی اعتراض می‌کند که او حق ندارد آن‌ها (دوست‌داران و سوگواران مرتضی پاشایی به عنوان بخشی از جامعه) را تحقیر کند چون نماینده مردم نیست. در مقابل، استاد جامعه‌شناسی اذعان می‌کند که او نماینده مردم نیست و آن دختر دانشجو نماینده مردم است: استاد جامعه‌شناسی از جانب خودش "به عنوان یک آدم" حرف می‌زند، و این مردم و آن دختر دانشجو به نمایندگی از اکثریت مردم انتخاب نمی‌کنند و انتخاب می‌شوند و برای فهماندن این نکته به آن‌ها باید به زبان برخورنده سخن گفت. (در واکنش به این مناقشه، حاضران در جلسه – بخشی از مردم – برای هردو طرف دست می‌زنند!)

جالب آن که، در جریان واکنش‌ها به عکس‌های گل‌شیفته فراهانی، هردو سوی این مناقشه در عمل به موضع مشترکی برای محکوم کردن او می‌رسند. از یک سو، اقلیت "نخبه" انتقاد می‌کنند که این هنرپیشه جلوه دیگری از ابتذال عوام و همردیف مرتضی پاشایی است: نماینده بی‌هنری که با برهنه‌نمایی خود اذهان مردم را از مسائل مبرم‌شان منحرف کرده، با ابتذال خود آبی به آسیاب سیاست‌زدایی از جامعه می‌ریزد.

از سوی دیگر، اکثریت مردم اعتراض می‌کنند که گل‌شیفته آداب و ارزش‌های ملت ما را ندیده گرفته و نسبت به جامعه ما ناسپاسی کرده: هنرمندی که، به جای الگوسازی و فرهنگ‌سازی، به هنجارشکنی و فرهنگ‌زدایی اقدام کرده و در نتیجه نماینده ناشایسته‌ای برای فرهنگ و جامعه ایرانی است. مأمور سیاست‌زدایی از جامعه یا مشتاق فرهنگ‌زدایی از مردم: در هر حال، گل‌شیفته فراهانی نماینده‌ای معرفی می‌شود که به تعهدات نمایندگی‌اش اعتنا نکرده، کارش عملاً تحمیق و یا تحقیر مردمی است که او را نماینده خود می‌دانند.

حل "مسئله گل‌شیفته" دقیقاً منوط به تحلیل همین "نمایندگی" است. مسئله این نیست که چرا یک هنرپیشه ایرانی‌ مقیم اروپا می‌تواند این اندازه جامعه ما را سیاست‌زدوده کند، اما یک استاد جامعه‌شناس ایرانی با برنده‌ترین زبان هم نمی‌تواند این جامعه را به سیاست‌ورزی دل‌خواه خود متقاعد کند؛ مسئله این نیست که چرا برهنه‌نمایی یک هنرپیشه ایرانی‌تبار مقیم اروپا می‌تواند ارزش‌های فرهنگی ما را به خطر بیاندازد و آبروی ما را ببرد، اما توقیف و تحقیر انبوه زنان و دختران ایرانی به جرم "بدحجابی" این اندازه خطرساز و آبروبر نیست.

مسئله دقیقاً در منتسب کردن / محول کردن آن نمایندگی، نمایندگی فرهنگ و جامعه ایرانی، به یک هنرپیشه ایرانی‌ مقیم اروپا است: منصبی که در جهان معاصر (و مخصوصاً در دنیای هنر، و باز هم به ویژه در هنر سینما) نه توجیه قابل درکی دارد، نه از سوی آن هنرپیشه به رسمیت شناخته می‌شود. در "مسئله گل‌شیفته"، همین وکالت اجباری است که باید به پرسش کشیده شود.

برخلاف آن‌چه به نظر می‌رسد، این وکالت غیراختیاری، این نمایندگی اعطایی / الصاقی به تمام اتباع یک کشور (و نه فقط ساکنان فعلی آن)، اتفاقی اساساً طبیعی و ذاتی نیست، امری ایدئولوژیک و برآمده از این الگوی اصولاً سیاسی است که هر عضو جامعه باید نماینده ایدئولوژی حاکم باشد. و هرچه این ایدئولوژی تمامیت‌خواه‌تر باشد این حلقه را به گردن اتباع خود تنگ‌تر می‌بندد: فردیت فرد را به رسمیت نمی‌شناسد، جماعت و جمعیت را به تشخص و فردیت اولویت می‌بخشد، و آزادی فردی و انتخاب شخصی را به محاق می‌برد.

ایدئولوژی مسلط اتباع تحت امر خود را نماینده تام و تمام آرمان‌ها و اولویت‌های خود (تحت عناوین مطنطن "فرهنگ"، "جامعه"، "ملت"، "دین"، "دولت"، یا هرچه دیگر) معرفی می‌کند، و تمامیت آن‌ها را در خدمت آمال و اهداف خود می‌خواهد: این فراخوان ایدئولوژی است که فرد را محکوم می‌کند تا در برابر دیگران – و به ویژه بیگانگان – همیشه "نماینده" جمع، و دقیقاً همان جمع مورد تأیید نظام حاکم، باشد.

طرفه آن که، در ایران معاصر، نظام حامی این ایدئولوژی نه فقط ایرانیان را به جرم "سیاه‌نمایی" و "تبلیغ علیه نظام" و "ارتباط با رسانه‌های بیگانه" کیفر می‌دهد، که انبوهی از آنان را از انتخاب "نماینده"ای مطابق میل و اراده خود محروم می‌کند.

دهه‌ها است که بخش بزرگی از جامعه ایرانی (بنا به روال‌های قانونی و غیرقانونی، تعهدات غیردموکراتیک، نظارت استصوابی، و امثال آن) اجازه ندارد نماینده مطلوب و مستقیم خود را به خواست خود انتخاب کند؛ دهه‌ها است که بخش بزرگی از جامعه تنها در موارد معدودی اجازه دارد افراد و گروه‌هایی را به عنوان نمایندگان نیابتی خود بپذیرد و باز هم به انتخاب اجباری از میان بد و بدتر اکتفا کند. و تلخ‌تر آن که، چنان که تاریخ جمهوری اسلامی در این دهه‌ها نشان داده، این نمایندگان نیابتی، با وجود این وکالت تسخیری، عملاً اعتنایی به موکلان غیرمستقیم خود نکرده، همواره حامی ایدئولوژی حاکم و موکلان مستقیم خود می‌مانند.

این گفته مشهوری از آیت‌الله خمینی، رهبر انقلاب اسلامی، است که "نگویید انقلاب برای ما چه کار کرد، بگویید ما برای انقلاب چه کار کردیم." دهه‌ها بعدِ این گفته، نسل انقلاب – نسل ما و بعد ما – حق دارد بپرسد: انقلاب برای ما چه کار کرد؟ ایران انقلابی برای ما چه کار کرد؟ و با پاسخی که می‌دهد، نوع همدلی و همبستگی‌اش با ملت و فرهنگ و نظام ایران را انتخاب کند.

در مواجهه با "مسئله گل‌شیفته"، هرکس حق دارد اقدام او را اخلاقاً بپسندد یا نپسندد، عکس‌های او را هنرنمایی، برهنه‌نگاری، یا هرزه‌نگاری به حساب آورد یا نیاورد، اما هیچ‌کس حق ندارد او را از آزادی انتخابش محروم کند. هر ایرانی حق دارد این عکس‌ها را، به زعم خود، موافق معیارهای ملی و فرهنگی ایران بشمارد یا نشمارد، اما هیچ ایرانی حق ندارد او را به دلیل رفتار مغایر با معیارهای ملی و فرهنگی ایران، و به دلیل سلب نمایندگی از خود، محکوم کند.

ایرانی یا غیرایرانی، غرب‌زده یا غیرغرب‌زده، گل‌شیفته فراهانی حق دارد انتخاب خودش را داشته باشد؛ گل‌شیفته "نماینده" ایران و فرهنگ ایرانی نیست.

+219
رأی دهید
-91

دریای پارس - ایران - ایران
اخه بدبختی قیافی هم نداره.که هی لخت میشه
‌پنجشنبه 11 دي 1393 - 14:24
Darya_ir - دوسلدورف - المان
گل شیفته فراهانی یک هنرمند است . ودر تمام دنیا ازادی برای هنرمندان هست . هیچ ربطی به فرهنگ ان جامعه ندارد .. اینها فرهنگ اخوندیسم را در نظر دارند ...... که حتی نهی از منکر و گشت ارشاد با زور وچماق جلوی خانمها را میگیرند بخاطر بد حجابی .. هر فردی ازاد است در پوشش خود وربطی به فرهنگ ان جامعه ندارد ..فرهنگ اخوندیسم . بداند که با بلدوزر اثار هخامنشیان واثار باستانی ما را نابود کردند . انها فرهنگ و نشان تاریخی ماست . چقدر گیر میدن به پوشش خانمها .ای بابا
‌پنجشنبه 11 دي 1393 - 14:36
فقط ملوان - انزلی - ایران
افتخار مائی......زدی تو دهن تازی پرستان..
‌پنجشنبه 11 دي 1393 - 14:36
عاشق تبریز - تبریز - ایران
فدات بشم.دختر مبارز ایرانی..درود بر تو...
‌پنجشنبه 11 دي 1393 - 14:37
بختیاری2500 - اهواز - ایران
بهت افتخار میکنیم..نشان داد که ایرانی فرهنگ غنی داره و زن همیشه در فرهنگ ایرانی برابر مرد بود و ازاد..اینکارش اعتراض به دین ضدبشری تازی بوده..درود بر تو
‌پنجشنبه 11 دي 1393 - 14:35
Darya_ir - دوسلدورف - المان
گل شیفته فراهانی یک هنرمند است . ودر تمام دنیا ازادی برای هنرمندان هست . هیچ ربطی به فرهنگ ان جامعه ندارد .. اینها فرهنگ اخوندیسم را در نظر دارند ...... که حتی نهی از منکر و گشت ارشاد با زور وچماق جلوی خانمها را میگیرند بخاطر بد حجابی .. هر فردی ازاد است در پوشش خود وربطی به فرهنگ ان جامعه ندارد ..فرهنگ اخوندیسم . بداند که با بلدوزر اثار هخامنشیان واثار باستانی ما را نابود کردند . انها فرهنگ و نشان تاریخی ماست . چقدر گیر میدن به پوشش خانمها .ای بابا
‌پنجشنبه 11 دي 1393 - 14:36
kiyanzx1 - استکهلم - سوئد
دریاى پارس شما ببخشید خودتو نارحت نکن !!
‌پنجشنبه 11 دي 1393 - 14:47
danial nabi - استكهلم - سوئد
بره گمشه زنیکه هرزه‌، به قول معوف اینقدر لختشو و آنقدر ب...ه تا جون از ...در بیاد، احمق نمی‌دونه که تو همین غرب زن سبک حال را از زن سنگین حال فرق می‌گذارند، و نمیداند که هنوز عکسهای لختی تو مجلات خارجی‌ جنبه سیاسی دارد، وگرنه نه خوشگلی نه هیکل آن چنانی داری که دنیا حسرت تو را بخورد.
‌پنجشنبه 11 دي 1393 - 15:04
caroline - تهران - ایران
زندگى خودشه به کسى هم ربط نداره .... چى کار میکنه اگه خوشتون نمیاد لازم نیست نگاه کنید
‌پنجشنبه 11 دي 1393 - 15:18
Berdia-Iran - قم - ایران
درود بر دخت زیبای ایران زمین،،،شما ثابت کردی که دختران ما نباید کیسه زباله بر سر بکشند،،،افرین بر این پرنسس زیبای پارسی
‌پنجشنبه 11 دي 1393 - 15:21
PARVANE1 - برنموث - انگلستان
دریای پارس- یک سوال از شما دارم. ببینم، فقط می‌خوام بدونم اگر این خانوم (خوشگل) بود، از نظر شما لخت شدنش اشکال نداشت؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!! در ضمن، بگم که اگر تا به حال شما دیدی از زنی‌ زشت و بی‌ ریخت عکسی‌ روی مجله چاپ بشه، منم دیدم. اتفاقا همین نظر شما ثابت کنندهٔ این هست که چقدر گلشیفته زیباست. البته باید اضافه کنم کارش را نه تأیید می‌کنم، و نه تکذیب. یعنی‌ در حقیقت ربطی‌ به من یکی‌ نداره که در موردش نظر بدم، یا قضاوت کنم.
‌پنجشنبه 11 دي 1393 - 15:17
Berdia-Iran - قم - ایران
درود بر دخت زیبای ایران زمین،،،شما ثابت کردی که دختران ما نباید کیسه زباله بر سر بکشند،،،افرین بر این پرنسس زیبای پارسی
‌پنجشنبه 11 دي 1393 - 15:26
piade - تهران - ایران
همه شما که ادعای تمدن میگنید و به لخت شدنش افتخار میکنید اگر خواهر خودتون هم اینجوری لخت بشه باز باعث افتخارتونه!
‌پنجشنبه 11 دي 1393 - 15:57
بت شکن - مونترال - کانادا
ضمن تایید مقاله فوق باید بگویم که گلشیفته به هنگام ظاهر شدن جلوی دوربین هیچوقت پاسپورتش را به عنوان نمایندگی نشان نداد تا بگوید ایرانی است اما صدها نفر در فرودگاه مالزی با پاس ایرانی اقدام به حمل مواد کرده اند که نتیجه آن‌ شد تنزیل ویزای ۳ ماهه به نیم ماهه، ۳۰ سال پیش وقتی‌ ما وارد کانادا شدیم با عزت و احترام به هتل بردند بی‌ آنکه کیف دستیمان را بازرسی کنند اما ۱۰ سال بعد ایرانی را لخت میکردند و میگفتند ‌خم شود تا به دنبال مواد انگشت به ما تحتش هم بکنند، حال چه کسی‌ یا کسانی‌ آبروی ایرانی را برده اند...؟؟!!
‌پنجشنبه 11 دي 1393 - 15:59
نازک بین - شفیلد - انگلستان
مشگل مردم ایران اینست که او را گلشیفته ایرانی میدانند.و فکر میکنند نمایندگی جامعه زن ایرانی را یدک میکشد.در حالیکه او هم مثل بقیه هنرپیشگان هالیود برای رونق کارش و مطرح شدن بیشتر از حربه سکس استفاده کرده . واگر بحق واقع بین باشیم هر شخصی در زندگی و کارش بدنبال راههای صعود به قله موفقیت میباشد با این تفاوت که هر کسی راهی را انتخاب میکند. او هم فکر میکند به نظرش این روش برایش بهتر است . حال گذشته از اینکه اندام زیبایی هم ندارد یا چیزی که او را از بقیه زنان هننر پیشه متمایز کند در او وجود ندارد. مردهای هنرپیشه از مغزشان و مهارت شان برای ایفای نقش استفاده میکنند در حالیکه بیشتر زنان هنرپیشه از اندام زیبا مثل سینه خوش ترکیب و قد بلند با ساقهای کشیده با ترکیب صورتی آرایش کرده و موهای افشان و چشمهای شیطنت بارشان با نقشهای بعضا سکسی سعی در جا گرفتن در دل بیننده و کسب شهرت را دارند. واین چیزی نیست جز تجارت سکس برای کارگردان و تهیه کننده و خود شخص بازیگر . و بخشی از مردم هم امروز این را می پسندن.
‌پنجشنبه 11 دي 1393 - 16:12
behzad2010 - رتردام - هلند
طاب به آن بخش مردان ایرانی که به غیرت شان برخورده!. گلشیفته آبروی تو را برد؟ ولی قانون اسلامی کشورت که ۳۶ سال است زن را با نصف بیضه ی مرد برابر میداند آبروی ترا در جهان نبرده؟. مردانی که زشت ترین فحش ها را در این چند روز به گلشیفته دادند و او را فاحشه خواندند و همه صفت های زشت به او دادند و رگ های گردن شان بیرون زده و به غیرت مردانه شان برخورده و میگن گلشیفته آبروی زن ایرانی را برده، آیا شما برای آبروی زن ایرانی که ۳۶ سال است توسط نظام اسلامی به برده تبدیل شده و فحشا به حرفه ای برای او تبدیل شده، فریادی برآوردید؟ آیا از اینکه سالیانیست در ایران، طبق قانون اسلامی، زن ایرانی یعنی خواهر، مادر و همسر شما نصف مرد ارزش گذاری میشود و در همه جا تحقیر می شود و حتی در قانون اسلامی گاهی ارزش شتر بیشتر از اوست، احساس شرم و خجالت کردی؟ آیا یک بار به همراه زنان در ایران برای قوانینی که پیشیزی ارزش برای زن قائل نیست فریاد زدی؟. آیا تو؟! آیا شما؟! و آیا همه مردانی که رگ غیرت تان پاره شده و نگران آبروی زن ایرانی هستید
‌پنجشنبه 11 دي 1393 - 17:23
behzad2010 - رتردام - هلند
حتی یک بار از حق زن ایرانی که برای ابتدایی ترین خواسته هایش از حق انتخاب حجاب تا حق نگهداری فرزند و .. در ایران اعتراض کرده و بارها و بارها به زندان رفتند و کتک خوردند دفاع کردید؟ پس لطفا بهتر است این بار هم سکوت کنید !. اگر شما این فریادها و فحاشی ها را در این سالیان که زن ایرانی چقدر خرد و تحقیر شده و حق او نادیده گرفته شده به سمت جمهوری اسلامی کرده بودید و از زن ها که با وجود فشار چند جانبه به آنها ولی همیشه پیشتاز عدالت و برابری بودند، حمایت می کردید مطمئنن امروز این هیولای جمهوری اسلامی را بالای سر خود نمی داشتیم! بس کنید و شرم کنید! شرم کنید از اینکه زن در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نصف بیضفه ی مرد محسوب میشود و شما با سکوت تان حمایت کردید! مطمئن باش که همین زنان هستند که تو و شما مردان غیرتی! که همه نوع تحقیر را می پذیرید، را هم از چنگ رژیم مخوف اسلامی رها خواهند کرد. می بینید که رژیم چگونه از زنان . می ترسد و حتی موضوع لباس زیر زنان هم موضوع بحث مجلس شان می شود!
‌پنجشنبه 11 دي 1393 - 17:24
بختیاری2500 - اهواز - ایران
ade - تهران - ایران...مشکل اینه که مغزتو هنوز خرافات تازی توش هست...بله خواهر من بخاطر ازادی زن و ضد تازی بدتر از این بکنه بهش افتخار میکنم...دقیقا مثل دخترهای که رزیم قبل از اعدام بهشون تجاوز مشید و میگفتن باکره نباید از دنیاه بره و روز بعدش یه پاسدار کثیف میامد و به خانواده دختر اعدامی میگفت من داماد شما هستم...ولی این دخترها باعث افتخار هستند..گلشیفته زد تو دهن همه خرافات پرستان...
‌پنجشنبه 11 دي 1393 - 17:49
winnie1987 - بيرمنگهام - يوكي
PARVANE1 - برنموث - انگلستان ها‌ها ها‌ها کاملا موافقم، درود بر شما.
‌پنجشنبه 11 دي 1393 - 18:02
greentree - تهران - ایران
درود بر تو دختر ایرانی‌ زیبا ، یک مو گلشیفته ارزشش از ۱۰۰ سردار قاچاقچی سپاه که خون مردم را کردند تو شیشه بیشتره...ادامه بده به فعالیتت خدا نگهدارت باشه
‌پنجشنبه 11 دي 1393 - 18:21
greentree - تهران - ایران
مگه این فرشته ایرانی‌ پول کسی‌ را خرده یا به کسی‌ ظلم کرده که ما باش مشکل داشته باشیم ؟
‌پنجشنبه 11 دي 1393 - 18:22
siavash2a - تهران - ایران
خمینی هم که فرمان ترور میداد نشونه فرهنگ ایرانی نبود.درود بر گلشیفته
‌پنجشنبه 11 دي 1393 - 18:30
دریای پارس - ایران - ایران
PARVANE1 - برنموث - انگلستان. اخه عزیزم من نمیدونم اون موهای تیغ تیغی و صورت گرد بی قواره و بدن مردنی چه افتخاری داره.
‌پنجشنبه 11 دي 1393 - 18:35
bambook - تهران - ایران
به عبارتی‌ ندیده گر‌ دیده شود تمون خود ر...شود ، با این کارش چه چیزی رو می‌خواد برسونه
‌پنجشنبه 11 دي 1393 - 16:40
roftegar - دوسلدرف - آلمان
باید یه واقعیتی و قبول کرد که تا لخت نشه تا لب نگیره تا تو تخت نره نمیتونه تو سطح هالیوودی قرار بگیره و اون اینو فهمیده و داره دنبالش میره این نظر خودشه و نباید شماها حرص بخورید و شیرتون خشک بشه باید گفت اونم یه بازیگریه که این راه و انتخاب کرده و آیا میتونه پیشرفتی داشته باشه یا نه؟ خدا داند.....
‌پنجشنبه 11 دي 1393 - 18:36
Apocryphal - میامی - ایالات متحده
آره خوب، این همه زنا فاحشگی میکنن، کسی چیزی نمیگه، آخرش فاحشه های دیگه اعم از جسمی یا فکری (فاحشه های بالقوه که هنوز آب ندیدن) تاییدش میکنن و ادمای سالم و نرمال هم میگن طرف خرابه یا آسیب دیدست، حالا اینم اینجوریه، چون شناخته شده است یه عده هم مسلکش که این کاره هستن یا دلشون میخواد این کاره باشن تاییدش میکنن، و هزار دلیل میارن که ذهن خراب و بیماریشونو توجیه کند، یه عده هم که با هنجارها مانوس هستن تقبیح میکنن، اما حداقل واکنش ها توی همین فضای محدود اینجا نشون میده هم مسلک ها کم نیستند
‌پنجشنبه 11 دي 1393 - 18:42
perser68 - فلوریدا - آمریکا
))))چه‌گونه فرهنگ غربی، این ام‌الفساد ابدی، تن زن را به کالای کم‌ارزشی بدل کرده و هستی او را به حد شی‌ء بی‌روح و بی‌جاذبه تقلیل داده،((((( اونقدر که اسلامه متحجر زنو بدبختو بی چاره کرده کسی حرفی ازش نمیزنه!!! حالا فرهنگه غربی زنو آزاد گذاشته که از زندگیش لذت ببره بدونه اینکه مزاحمتی برای دیگران ایجاد کرده باشه!!! درود بی پایان به دختر ایران زمین گلشیفته میزنه تو دهنه تحجر
‌پنجشنبه 11 دي 1393 - 18:51
azadeh11 - آمستردام - هلند
behzad2010 - رتردام - هلند. حرف خیلی‌ از ایرانیها را زادی...مرسی‌.
‌پنجشنبه 11 دي 1393 - 19:07
shirzan e irani - استکهلم - سوئد
piade - تهران - ایران- آخر مگر شما خوهرات را از یک مغازه خریدی که به او حسِ مالکیت داری، تو به عنوان یک برادر موظفی امنیتِ خواهرت را اگر خود نتوانست تامین کنی‌ و برادرانه هر جا به وجودت نیاز داشت حمایتش کنی‌، خداوند به پدر و مادر که بچه را میسازند و بوجود میاو‌رند تمامِ تربیت ، زحمت و ساپورتِ او را به عهده میگیرند هشدار میدهد که شما را جو نگیرد که او را مایملکِ خود بدانید، او تنها امانتی است در دستِ شما تا وقتی‌ به بلوغِ اجتمأیی برسد، آهسته ! این داستانهایِ کلاهِ مشکی‌‌ها را بس کنید، این رفتار فقط حقیر کردنِ خودتان است و ذلیل کردنِ زن، هر فرد حق دارد دست به امتحان و خطا در حیطه قانون عادلانه بزند،...
‌پنجشنبه 11 دي 1393 - 18:32
shirzan e irani - استکهلم - سوئد
.. اینقدر از اینگونه اعمال وحشت‌زده نشوید، این گونه افرادِ با جسارت با اینگونه اعمالِ ضدِّ ارزشِ جوامع خود را قربانی میکنند تا این همه حرف و حدیث باز شود، و یا اصلا خود را قربانی تجربه ایی تازه میکنند اگر غیرِ از این بود که انسان در عصرِ حاضر به مریخ دست پیدا نکرده بود و از یک متری خود فراتر نرفته بود و الان شما نمیتوانستی از پشتِ کامپیوترِ خود با دنیا در تماس باشی‌ چون زمانی‌ وارد شدن به علم هم عینِ کفر ، نافرمانی و قباحت بود، شاید با اینکار این قربانی خیلی‌ تابوها شکسته و اذهان بسیاری از جسم معطوفِ روحِ انسان شود .
‌پنجشنبه 11 دي 1393 - 18:36
kimiaa - تهران - ایران
نازک بین - شفیلد - انگلستان . اشتباه میکنید مردان هنرپیشه هم از جذابیت جنسی و زیبایی ظاهری شان خیلی زیاد استفاده میکنند فقط احتمالا چون شما مرد هستید متوجه نمیشید.
‌پنجشنبه 11 دي 1393 - 19:23
leila leila - گوتنبرگ - سوئد
بچه که بودم یه کره بز داشتم که همیشه دمش بالا بود و .... معلوم بود ، منم به داشتن اون بز افتخار می‌کنم که با جرات همه چیزشو ریخته بود بیرون ، خیلی‌ با فرهنگ بود و باعث سربلندی.
‌پنجشنبه 11 دي 1393 - 20:15
paksan - آمریکا - آمریکا
این اعتماد به نفس و تلاش و جنگیدن گلشیفته فراهانی برای جاباز کردن در دنیا قابل تحسین هستش و اگر قرارباشه یک نفر نماینده هنر ایران باشه صددرصد گلشیفته هستش چون همه می دونند گل کردن و رفتن به سطح اول هنر دنیا کار هرکسی نیست و باید استعداد و توان بازیگری و هنر درجه یک داشته باشی تا بتونی اینطور فیلمهای مطرح رو بازی کنی. من بهش افتخار میکنم و به من هم مربوط نیست که بدنش رو میخواد بی کی نشون بده چون اون بدن مال خودشه و من حق دارم درباره بدن خودم تصمیم بگیرم و بقیه هم خودشون می تونند برای خودشون تصمیم بگیرن که دلشون میخواد به بدن کسی نگاه کنند یا نه! من به این آزادی نمیگم من به این حق انتخاب میگم. ربطی به آزادی نداره و وقتی حرف هنر میشه من فقط کار هنری گلشیفته رو مقایسه میکنم با هنرمندای دیگه سینمای ایران که در یک برکه کوچک مثل قورباغه ها دارند دست و پا میزنند و قورباغه های کله گنده تر فک میکنند اسطوره یا نماینده هنر ایران هستند در حالی که بجز اون برکه هیچ کاری در سطح دریا و اقیانوس هنر دنیا نکردن و اصلاً نمیفهمند که کار در این سطح یعنی چی.
‌پنجشنبه 11 دي 1393 - 20:51
Farokhzad - کنت - انگلستان
دستت درد نکنه که هر بار محکمتر سیلى به این تازى ها و تازى پرستان ابله میزنى بیماران جنسى
‌پنجشنبه 11 دي 1393 - 21:05
perser68 - فلوریدا - آمریکا
behzad2010 - رتردام - هلند. احسن.. لپه کلامو تو گفتی!
‌پنجشنبه 11 دي 1393 - 21:21
vahid.persian - شیراز - ایران
ابروی ایران رو آخوند برده و میبره ،نه گلشیفته فراهانی ها...
‌پنجشنبه 11 دي 1393 - 21:24
باور عمیق - قم - ایران
شاید عده ای دلیل اصلی انتقادشان به رفتار این فاحشه هالیوودی به قول نویسنده (( نماینده دانستن او )) باشد . نمیدانم . اما بحث بحث نمایندگی او نیست . بحث این است که هر رفتار زشت و ناپسندی چه لخت و عور شدن و همبستر شدن او جلوی دوربین ها و چه فحشای زنان در شیخ نشین ها و چه هر جنایتی که رژیم ایران مرتکب شده باشد ، همه و همه و همه و همه فحشا محسوب شده ، محکوم است ، نفرت انگیز است و میبایست محکوم شود . همانگونه که گلشفته اصرار بر تحمیل منش خود دارد ، همانگونه هم ما از بیان و پافشاری بر عقاید خود دست نمیکشیم . طرح مسائل انحرافی نیز نمیتواند ما را از ضرورت محکوم کردن موضوعی که در این صفحه خاص مطرح میشود ، غافل سازد . گلشفته یک فاحشه است
‌پنجشنبه 11 دي 1393 - 21:22
marineboy - لس انجلس - امریکا
مشکل و بدبختی اینجاست که یک درصد جامعه، با این اسلام افراطی و خشن، سعی دارند فرهنگ و شعور و تاریخ ایرانیان را به زور چاقو و تفنگ وتوهین و کتک و اسید پاشی به دوران صدر اسلام ببرند و به دنیا هم نشان دهند اینست فرهنگ اجتماعی ایرانی! اینها شعور و درک ندارند که بفهمند هشتاد میلیون نفر که چارپا نیستند گردنشان را با یوغ به هرجا خواستند بکشند. درست است که ایرانیها پسیو عمل میکنند اما محال است که جامعه ای را بتوان هزار سال به عقب برد. هیچ جامعه ای حتی بدویان افریقایی زیر بار استعمارگران نرفتند، ایرانیها هم هم نخواهند رفت. اینها همه اش زور زدن بیخودی برای هیچ است. حالا یک خانم ایرانی تبار برهنه شده و تصویر آبجی زینبی زنان ایران را که به زور و تزویر به جهان خورانده اند، بهم زده و دستشان را رو کرده، برای همین اینقدر فحش میدهند وگرنه به شما چه که کی در زندگیش چه میکند.
‌پنجشنبه 11 دي 1393 - 21:54
Darya_ir - دوسلدورف - المان
vahid.persian -شیراز ایران .درود برشما . همینطور هست
‌پنجشنبه 11 دي 1393 - 23:15
آتیلا قشقایی - کپنهاک - دانمارک
او نه تنها یک هنر پیشه هست بلکه یک مبارز هست که ظلم به زن در ایران را به دنیا اعلام می‌دارد، خیلی‌ از به آصلاح هنر مندان تان ب ذلّت می‌دهند و آلات دست آخوند شده‌اند
‌پنجشنبه 11 دي 1393 - 23:19
Kolah-ghermezi - ونکوور - کانادا
leila leila - گوتنبرگ - سوئد,,,, اى قربونت برم. کوتاه و با معنا. ایول. به خیلیها مهر باطل زدى هموطن عزیز. زنده باشین و سال نو میلادى بر شما و همه هموطنانم مبارک باد.
جمعه 12 دي 1393 - 00:35
Sarah va Taraneh - سیدنی - استرالیا
کدوم بیشتر ابروی ایران رو برده . گلشیفته یا اون گروگانگیر توی سیدنی که ١٦ تا ادم رو گروگان گرفت و دوتاشون کشته شدن از جمله مادر سه تا بچه . و همه روزنامه ها هم نوشتن که ایرانی بوده . الان دیگه اومدون سیدنی روتون میشه بگین ایرانی هستین
جمعه 12 دي 1393 - 00:49
SAMOSHOMA - منچستر - انگلستان
ایرانی‌ از زمانی‌ که آخونها به این مملکت چیره شدند بی‌ آبرو شد. و فقط با بودنه شیر زنانی ماننده گلشیفته‌ها به دنیا نشون دادیم که زنه ایرانی‌ زنیست مبارز که هیچ شباهتی‌ به الهام‌های چرخنده ندارند. در ضمن هر کسی‌ ماسوله کاره خودشه ،هر کی‌ هم دوست نداره معلومه جیره خوره آخوند هست. و ایرانی‌ نیست، آخه به منو تو چه این خانوم می‌خواد چیکار کنه ،شما هسهٔ دخترایی که واسه ۲۰ دلار عربا بهسون در دبی تجاوز میکنند باش ،و به گرسنگیه مردمه ایران ،به معتادان و دزدی‌های حکومت ،فحشا،نامردی ،حسادت و آدم فروشی نکنید.
جمعه 12 دي 1393 - 03:30
قیس - اهواز - ایران
کسی چیکارش داره چنان لخت بشه که در دوزش هم باز بشه.فقط بدونید این یه فاحشه هست که روز به روزوکهنه تر میشه
جمعه 12 دي 1393 - 04:25
cobalt3 - کرج - ایران
بلاخره فرهنگ ایرانی چیست ؟.اینکه نشد هر کسی با علایق و سلیقه خودش حکم بده که فرهنگ ایرانی اون نیست بلکه اینه که من میگم ، اینجوری از چرخدنده تا گلشیفته و ندا از جواد یساری تا شجریان تا کریمی مداح از فلان زورگیر تا بهمان خیر و دانشمند از فلان شاعر کاسه لیس تا شاملو و.........میتونن نماینده فرهنگ ایران معرفی بشن درستش هم همینه یعنی درهمه سوا کردنی نیست مجموعه و کل بار رو باید دید و قضاوت کرد .نظر شخصی من اینه که کلیتش آلوده و نا سالمه شرمنده.
جمعه 12 دي 1393 - 10:03
arash#eindhoven - آیندهوون - هلند
درود بر گلشیفته عزیز ، تًف به خواهران زینب با زینبشون
جمعه 12 دي 1393 - 17:33
shirzan e irani - استکهلم - سوئد
احتمالا اکثرا داستانِ حضرتِ موسی‌ را می‌دانند که خداوند از او خواست پسترین و گناهکار‌ترین خلق را پیدا و نزد او آورد که موسی‌ بعد از دیدن زنِ روسپی که ثابت هم شده بود و حکمِ سنگسار در موردش در حالِ اجرا بود فکر کرد شاید نزدِ خداوند توبه کرده و به همین ترتیب نسبت به یک قاتل و سگی‌ و دیگری , دستِ آخر خودش را به خدا معرفی کرده گفت پست تر و گناه کار تر از خود ندیدم چون در موردِ خود شناخت دارم اما در موردِ دیگران تو عالمی و در حدِ من این قضاوت نیست، حال عده‌ ایی که تمامِ جنایاتِ فاحشِ نظام ، حق کشی‌ ، دزدی ، ظلم ، ستم ، فساد و فرعونی کردنِ آنها را بهتر از هر یک از ما می‌دانند چون دستشان با آنها در یک کاسه است، در باره این عکس کم مانده خود را حلق اویز کنند , حکمِ گلشیفته را هم به عنوانِ فاحشه امضا کردند، آنکس که نداند که نداند که نداند در جهل مرکب تا ابد الدهر بماند.
جمعه 12 دي 1393 - 19:07
madjid aramesh - پاریس - فرانسه
behzad2010 - رتردام - هلند دوست عزیز واقعآ بهتر از اینکه شما بیان کردید نمیشد گفت
شنبه 13 دي 1393 - 07:06
PARVANE1 - برنموث - انگلستان
دریای پارس جدا نمیدونم جواب کسانی‌ مثل شما را چه گونه باید داد. ولی‌ در خانه اگر کس است، یک حرف بس است.
شنبه 13 دي 1393 - 14:18
PARVANE1 - برنموث - انگلستان
دریای پارس جدا نمیدونم جواب کسانی‌ مثل شما را چه گونه باید داد. ولی‌ در خانه اگر کس است، یک حرف بس است.
شنبه 13 دي 1393 - 14:27
PARVANE1 - برنموث - انگلستان
دریای پارس جدا نمیدونم جواب کسانی‌ مثل شما را چه گونه باید داد. ولی‌ در خانه اگر کس است، یک حرف بس است.
شنبه 13 دي 1393 - 14:34
PARVANE1 - برنموث - انگلستان
خوب خام ننه‌ای هم نماینده مردم ایران نیست. حالا چه جوری پیدا کنیم پرتغال فروش را.؟؟؟؟؟؟!!!!!!!
شنبه 13 دي 1393 - 14:55
Mova10 - ادینبورو - اسکاتلند
لخت شدن گلشیفت نه مایه شرمساری ایرانیاس نه مایه افتخار! اتفاقا درصد بالأیی از مردم دنیا اصلا نه میدونن گلشیفته کجایی هست نه مهمه براشون! مردمم دقیقا شدن مثل رژیم! همه چیزو همه کس رو واسه خودشون تهدید میدونن! یکی‌ به بد بخت میگه هرزه یکی‌ میگه درود بر تو‌ای شیر دختر آریایی! یکی‌ میاد به اسلام فحش میده اون یکی‌ میاد بش میگه غرب زده کافر و همینجا جور توهین و بدوبیراه! یارو ادعایی دموکراسی و روشن فکریش می‌شه ولی‌ همرو با یه چوب میرونه! هر چی‌ می‌شه ربط میدان این ملت به سیاست و اسلامو دولتو رژیم، والا ما خودمون ایراد داریم که این رژیم سلهاس داره هرجور بالایی که می‌خواد سرمون میاره!
شنبه 13 دي 1393 - 14:08
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.