گزارش سنا از 'شیوه های خشن بازجویی' توسط سیا منتشر شد

گزارش مهم کمیته اطلاعاتی سنای آمریکا درباره کاربرد احتمالی شکنجه در بازجویی سیا (سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا) از مظنونان در "جنگ علیه تروریسم" بعد از مدت ها تاخیر منتشر شد.

تهیه کنندگان گزارش نتیجه گرفته است که این شیوه ها به "اطلاعات مهم و قابل پیگیری" منجر نشده و جزییات به دست آمده از این بازجویی ها در دفاع از امنیت ملی آمریکا کلیدی نبوده است.

گزارش منتشر شده صرفا خلاصه ای از تحقیق ۶۷۰۰ صفحه ای این کمیته است.

رئیس کمیته اطلاعاتی سنا، سناتور دیان فاینستاین امروز همزمان با انتشار نتیجه تحقیق ۵ ساله این کمیته گفت گزارش نتیجه بررسی دست کم ۱۹ بازداشتگاه مخفی سی آی ای در کشورهای ثالث و بازجویی دست کم۱۱۹ نفر با شیوه های خشن که در مواردی به شکنجه تبدیل شده است.

گزارش با نتیجه گیری های تکان دهنده ای که حاصل ماه ها ملاقات با سازمان مرکزی اطلاعات و امنیت آمریکا و دسترسی به میلیون ها صفحه مکاتبات و اسناد داخلی این سازمان بوده می گوید:

 

  •     شیوه های بازجویی خشن این سازمان به اطلاعات کلیدی برای دفاع از امنیت ملی آمریکا منجر نشده است.
  •     سی آی ای مستمرا اطلاعات غلطی درباره اجرای این بازجویی ها و تاثیر آن به سیاستمداران و مردم آمریکا داده است و آنها را گمراه کرده است.
  •     مدیریت سی آی ای بر برنامه "بازجویی های خشن" به شدت ناکافی و مخدوش بوده است.
  •     شیوه های به کارگرفته شده به مراتب از آنچه سی آی ای به سیاستمداران و مردم آمریکا گفته اند خشن تر بوده است


جمهوری خواهان سنا نیز در اولین واکنش خود به انتشار این گزارش گفته اند اطلاعات به دست آمده از بازجویی ها در دستگیری "تروریست ها" از جمله اسامه بن لادن موثر بوده است.

سناتور میچ مک کانل، رهبر جمهوری خواه سنا و سناتور سکسبی چمبلیس از اعضای ارشد کمیته اطلاعاتی سنا در بیانیه ای مشترک گفته اند ادعاهای گزارش منتشر شده توسط حزب دموکرات در کمیته اطلاعات غلط است گفته اند انتشار آن تبعات جدی برای امنیت ملی آمریکا خواهد داشت.


'شکنجه شده اند'

سناتور فاینستاین در ارائه نتیجه گزارش گفت 'واژه شکنجه به هر معنای معمولش تفسیر شود نتیجه آن است که بازداشتی های سی آی ای، شکنجه شده اند'.

شیوه های به کار رفته شامل: محرومیت از خواب، سیلی و کوبیدن فرد به دیوار، جای دادن بازداشتی در جعبه های کوچک، نگهداری فرد در انزوا و تهدید مدام به مرگ بوده است.

بر اساس این گزارش از شیوه القاء حس خفگی در بازجویی سه نفر از بازداشت شدگان استفاده شده است.

بسیاری از بازداشت شدگان دچار مشکلات روانی شده اند.

جورج تنت، رییس وقت سی آی ای یافته های این گزارش را رد کرده و گفته است برنامه بازجویی های خشن به دستگیری رهبران القاعده و حذف آنها از میدان جنگ با آمریکا منجر شده است و 'جان هزاران آمریکایی را نجات داده است'.

آقای تنت یکی از افرادیست که نامش در این گزارش به عنوان مقصر مطرح شده است.

براساس این گزارش دست کم درباره ۶ نفر از بازداشت شدگان از "آبرسانی مقعدی" استفاده شده است در حالیکه هیچ گزارش پزشکی مبنی بر لزوم به کارگیری این شیوه یافت نشده است.

دست کم سه نفر در طول بازداشت به آزار اعضای خانواده شان تهدید شده اند، افسران سی آی ای به یکی از آنها گفته اند در صورت عدم همکاری "کودکانش آزار خواهند دید" و دیگری را به "بریدن گلوی مادرش" تهدید کرده اند.

+16
رأی دهید
-5

bineshaan - لندن - انگلیس
1- موضوع اینکه آیا شکجه کاملا و درهمه موارد اخلاقی هست یا نه موضوعی قابل بحثه. مثلا وقتی یکی از ۲ نفری رو که طرح بمب گذاری و کشتن بسیاری از افراد بیگناه رو داشتن دستگیر کنند و مسلم باشه که نفر دوم طرح رو در آینده اجرا میکنه٬ آیا شکنجه فرد دستگیر شده برای خنثی کردن بمب گذاری و نجات جان دهها انسان بیگناه غیر اخلاقیه؟ موضوع دیگه تعریف شکنجه هست که در کشورهای دموکراتیک حتی جلوگیری از خواب یا موارد بسیار کوچیک از قبیل عدم دسترسی سریع به پزشک شکنجه تعریف میشه. دیگه اینکه در کشورهای دمکراتیک شکنجه نادر در موارد بسیار خاص که با جان انسان در ارتباط باشه انجام میشه و ظاهرا اغلب روی افراد خارجی. در جمهوری اسلامی فرد بخاطر گرفتن عکس٬ نوشتن وبلاگ یا چنین مواردی آنقدر شکنجه میشه که حتی از ترس برملاشدن شکنجه جسمی روی بدن فرد حتی اجازه دیدن جنازه به پدر و مادر کشته شده داده نمیشه.
‌سه شنبه 18 آذر 1393 - 18:50
bineshaan - لندن - انگلیس
2- این موضوع در آمریکا هم قابل بحثه چرا که اغلب این افراد در زمان جنگ یا طراحی عملیات ترویستی دستگیرشدند و اطلاعات گرفته شده ممکنه جلوی عملیات آینده و کشته شدن افراد دیگر رو بگیرد. در جمهوری اسلامی کسی با گرفتن اطلاعات از یک همدست بمبگذار مخالف نیست ولی اغلب شکنجه ها روی افراد کاملا بیگناه فقط و فقط و فقط بدلیل طرز تفکر و نوشتن بر علیه رژیمه. مثالش هم زهرا کاظمی٬ ستار بهشتی٬ زین اعابدینی ۱۰۰۰ نفر کم نام یا بی نامه.
‌سه شنبه 18 آذر 1393 - 18:52
perser68 - فلوریدا - آمریکا
خبر خوش برای ماله کشای حکومته جهلو جنونه اسلامی.. آره همش درسته اما نه برای خودی برای دشمن اما شما ها خودیارو بطری تو کهریزک هدیه دادین!!! اینا شکنجه دادن شما دستو پا بریدید تو روز روشن جلوی مردمه شهر ، شما زنده دزدیدید و مرده رو هم تحویله مادراشون ندادید!!! صدها نفر ایرانی ساله۸۸تو خیابونو زندان کشته شدن، اما هنوز کسی نمیدونه جرمشون چی بوده! هنوز مادر ستار بهشتی ، زینال عابدینی نمیدونن جرمه بچه هاشون چی بوده!!! زهرا کاظمی ، هاله صحابی تو مراسم دفنه پدرش با مشته یه مشت مزدور خامنه ای فاحشه مغز نقشه بر زمین شد و جونشو داد!ننگ به مزدور حکومته فاسد آخوندی
‌سه شنبه 18 آذر 1393 - 19:44
raha1984 - هامبورگ - المان
از ایران باید یاد میگرفتند ، شیشه نوشابه و ..........
‌سه شنبه 18 آذر 1393 - 19:45
omide por jalal - لس‌انجلس - آمریکا
مأمورینِ سیا باید بیان پیش مأمورینِ سپاه لنگ بندازن ! امیدوارم روزی گذرشِ شکنجه‌های برادرانِ اسلامی نیز منتزشر شود تا مسلمینِ دروغ گوی رسوا شوند !
‌سه شنبه 18 آذر 1393 - 21:27
سرسره - اهواز - ایران
خوب کردن پس نه میخواستی ازاین وحشیهای تروریست با نازونوازش اطلاعات بگیرن؟ تازه باید جلوی بازجوهای ولایت فقیه که با نویسندگان ودانشجویان وروشنفکران مخالف رفتارهای هزارانبار غیرانسانیتروحشیانه تردارند لنگ پهن کنند این بنده های خدا که سرو کارشون با یه مشت ادمخوار بوده
‌چهارشنبه 19 آذر 1393 - 03:51
Neda02 - اتاوا - کانادا
حالا کهریزک بدتر بوده یا گوانتانامو؟
‌پنجشنبه 20 آذر 1393 - 13:59
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.