لاریجانی وعده داد: تلاش برای تغییر قانون اعدام‌ ناشی از مواد مخدر

محمدجواد لاریجانی، دبیر شورای حقوق بشر قوه قضائیه ایران، روز جمعه، ۱۴ آذر، اعلام کرد که «در تلاش هستیم تا قانون اعدام‌های ناشی از مواد مخدر را تغییر دهیم».

به گزارش خبرگزاری میزان، وابسته به قوه قضاییه ایران، او با اشاره به این که «هیچ کس دوست ندارد که شمار اعدام‌ها بالا باشد»‌ افزود: «اگر در تصویب این قانون در پارلمان موفق شویم آن گاه ۸۰ درصد اعدام‌ها از بین خواهد رفت و این می‌تواند خبر مهمی باشد.»

محمدجواد لاریجانی اضافه کرد: «این موضوع غمباری است که ما شاهد شمار زیاد اعدام‌های مرتبط با جرایم مواد مخدر بر اساس قانون موجود هستیم.»

سخنان دبیر شورای حقوق بشر قوه قضائیه در شرایطی ابراز شده است که به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، مصطفی پورمحمدی، وزیر دادگستری ایران، روز ۲۷ آبان بر لزوم اجرای حکم اعدام برای جرایم مواد مخدری تأکید کرد و گفت: «نظر نهادهای حقوق بشری سازمان ملل را در این باره قبول نداریم.»

پیش از این نیز عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور ایران، در مرداد سال جاری اعدام قاچاقچیان مواد مخدر را با سایر اعدام‌ها در ایران متفاوت دانسته بود.

به گزارش خبرگزاری مهر، وی در مورد توضیح این تفاوت گفت: «قاچاقچیانی که اعدام می‌شوند، علاوه بر خرید و فروش و حمل مواد مخدر، در پول‌شویی، اقدامات مسلحانه و عملیات تروریستی نیز دست دارند و صلح جهانی را به خطر می‌اندازند.»

وزیر کشور در اسفند سال گذشته اعلام کرده بود که ایران در اجلاس اخیر وین با   لغو اعدام قاچاقچیان موادمخدر مخالفت کرده است.

نهادهای حقوق بشری و احمد شهید، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر در ایران، همواره از مجازات اعدام در ایران انتقاد کرده‌اند.

در همین حال به نوشته وب‌سایت خبری بسیج‌نیوز،‌ وابسته به سپاه پاسداران تهران بزرگ، اسماعیل احمدی مقدم، فرمانده نیروی انتظامی ایران، روز ۲۸ آبان سال جاری اعلام کرده است که ۹۹ درصد اعدام‌ها در ایران مربوط به قاچاقچیان مواد مخدر است.

در این میان، سازمان ملل متحد و نهادهای حقوق بشری با انتقاد از شمار اعدام‌ها در ایران، بارها اعلام کرده‌اند که براساس قوانین بین‌المللی، قاچاق مواد مخدر در ردیف جرایم بزرگی که مستحق مجازات اعدام است، قرار نمی‌گیرد.

+16
رأی دهید
-9

Fresh Start - لندن - انگلستان
بله، با این کار آمارهایتان را درست کنید، تا سازمانهای حقوق بشری کاری با شما نداشته باشند و شما براحتی اعدامهای سیاسی خود را ادامه دهید.
جمعه 14 آذر 1393 - 16:45
rafail.london - لندن - انگلیس
برادران دالتون شما کی دار فانی رو وداع میکنید؟ کم مونده جای رهبر بگیرید!!!عراقی های آدم کش!!!
جمعه 14 آذر 1393 - 19:19
Neda02 - اتاوا - کانادا
کار خوبیه! حداقلش اینه که دیگه فایده‌ای نداره برای کردن اعدام زندانی‌های سیاسی براشون جرم قاچاق مواد بتراشید. می‌گم حالا بعد از جفتک‌اندازی به خاطر شادی از انجام این کار خوب یک تلاشی هم بکن این قضات بی‌انصافتون همین‌طور فله‌ای حکم قصاص ندن. بی‌زحمت جلوی اجرای حکم اعدام‌های بی‌خودی را که به اتهام‌های واهی برای کاربران شبکه‌های اجتماعی و افراد با ارتباطات خصوصی و اختلاس کنندگان کوچک و محاربین و مفسدین‌فی‌الارض و .. رو هم بگیرید. آخه این محاربه حتی نمی‌دونیم چی هست که شما به جرمش دسته دسته جوان می‌فرستید بالای دار!
جمعه 14 آذر 1393 - 20:53
Neda02 - اتاوا - کانادا
ولی ۸۰ درصد احکام اعدام از بین برن خوبه ولی اعدام زیرجلکی و یواشکی نداریما!!! آورین آورین مواظب شادی کردنت باش!
جمعه 14 آذر 1393 - 20:56
زاینده رود - کیف - اکراین
اتفاقا همین یکی رو دست نزدید با این همه قاچاقچی میخاید چه کنید؟زندانها هم جا نداره باره این همه مجرم یک قانون خوب هم که موجود همین قانون
جمعه 14 آذر 1393 - 23:24
arman93 - یزد - ایران
آره اون ور دنیا نشستید آفرین آفرین میگید این همه جوانان این کشور که دسته دسته به دام این شیادین و قاچاقچیان مواد مخدر می افتند و تباه می شوند چی اتفاقا اینها اعدام حقشونه البته قاچاقچیان کله گنده ، نه خرده پا . هر چند که دستگاه قضائی فقط زورش به چند تا جوجه قاچاقچی می رسید
شنبه 15 آذر 1393 - 06:51
hossein+87= - ایران - ایران
چه کاریه؟!! 1 دونه قاچاقچی صدها نفر رو به صورت مستقیم و غیر مستقیم به لجن میکشه احمق! واقعا جای تامل داره!
شنبه 15 آذر 1393 - 07:19
کامیاب قزوینی - ملبورن - استرالیا
متن رو بخونید وببینید چی گفته! موادی ها رو که نگفته0((( بلکه گفته موادفروشهارو)))..موادی هام که خودشون و زندگیشو ن رو هزاران بار اعدام کردند....
شنبه 15 آذر 1393 - 10:46
92ارشام - لندن - ایران
بسیار پیشنهاد خوبی است هر اعدامی چند نفر برادر و خواهر یا پدر و مادر دارد که همه این افراد بدلیل نداشتن درامد و...همان راه اعدامی را بااجبار وناگزیر می پیماید.نتیجه هر اعدام چند اعدامی و زندانی دیگر بوجود میاورد.بخوانید خاطرات حاکم شرع تام الاختیار را.معتادین را با درمان کردن و بیمه کردن و مواد فروشان با مجازات سنگین بدون اعدام.تنها راهی که کشورهای پیشرفته این تجربیات را برایگان به ما داده اند.
شنبه 15 آذر 1393 - 21:51
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.