ایران: مدارک آژانس بین‌المللی انرژی اتمی جعلی است

مقر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین

جمهوری اسلامی ‌ایران می‌گوید مدارکی در دست دارد که نشان می‌دهد گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران جعلی و پر از خطا و اشتباه است.

به گزارش رویترز، در بیانیه‌ جمهوری اسلامی که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نسخه‌ای از آن را در وبسایت خود منتشر کرده، ایران همچنین اتهام عدم اجازه به بازرسان بین‌المللی برای بازدید از تاسیسات هسته‌ای آن کشور را رد کرده است.

در این بیانیه آمده است که ایران به‌طور مفصل به پرسش‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پاسخ داده، و اینکه در مدارک آژانس هیچ مدرک معتبری نیست که نشان دهد برنامه‌های اتمی‌ ایران ماهیت نظامی دارد.

این بیانیه می‌افزاید که در جریان مذاکرات هسته‌ای در ماه‌های اکتبر و نوامبر، مقامات ایرانی مدارکی به طرف‌های مذاکره‌کننده ارائه کردند که نشان می‌دهد مدارک آژانس جعلی است.

نویسندگان این بیانیه معتقدند که مدارک آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پر از خطا و اشتباه است و محتوی نام‌های جعلی با تلفظ‌های خاصی است که نشان می دهد جناح خاصی در آژانس آن را طراحی کرده است.

رویترز می‌نویسد که ممکن است منظور این بیانیه از جناح خاص در آژانس، کشورهای اسراییل و آمریکا باشند که هر دو ایران را به تلاش برای دستیابی به سلاح هسته‌ای متهم می‌کنند.

بیانیه اخیر ایران با گزارش ماه گذشته آژانس در تضاد است. آژانس بین اللملی انرژی اتمی در گزارش ماه گذشته خود اعلام کرده بود که ایران هنوز به نگرانی‌های آژآنس پایان نداده است و آژانس نمی‌تواند غیر نظامی بودن برنامه‌های هسته‌ای ایران را تایید کند.

کشورهای غربی معتقدند که اگر ایران می‌خواهد به تحریم‌ها پایان دهد باید در مذاکرات هسته‌ای جدیت بیشتری از خودش به نمایش بگذارد و جامعه جهانی را قانع کند که به دنبال دستیابی به سلاح هسته‌ای نیست. ایران همواره این اتهامات را رد کرده و اعلام کرده است که انرژی هسته‌ای را برای مصارف صلح آمیزش دنبال می‌کند.

در آخرین دور از مذاکراتی که در ماه گذشته میلادی در وین برگزار شد، کشورهای درگیر، این مذاکرات را هفت ماه دیگر تمدید کردند. در این فاصله، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی موارد اتهامات وارده بر فعالیت های هسته‌ای ایران را بررسی خواهد کرد.

بر اساس توافقی که در سال ۲۰۱۳ صورت گرفت، ایران متعهد شد که تا ماه اوت گذشته اطلاعات مربوط به آزمایش مواد انفجاری و سایر فعالیت‌های مرتبط با سلاح هسته‌ای را در اختیار آژانس قرار دهد، اما آژانس در ماه گذشته اعلام کرد که این اطلاعات را دریافت نکرده است.

 

+12
رأی دهید
-19

hassan5 - تهران - ایران
فرض کنیم همه گزارشات غلط باشد 18 سال مخفی کاری را چگونه توجیح میکنید؟؟چنانچه مسئولین و یا سیاست گذاران ان دوره عوض میشدند شاید میشد گفت که کشتی بان را سیاست دیگری امد؟!؟! اقایان جمهوری اسلامی(خانمها که نصف اقایان هستندو جایگاهی ندارند)شما در جوامع بین المللی جایگاهی ندارید و در این شرایط باید تمکین کنید حتی در پشت شتر!؟!؟
‌چهارشنبه 12 آذر 1393 - 10:50
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.