اوباما برای تجهیز پلیس به لباس‌های دوربین دار از کنگره کمک خواست

بسیاری خواستار نصب دوربین هایی از این نوع بر لباس ماموران هستند تا عملکرد آنها ضبط شود

باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا، از کنگره خواسته است که برای ارتقاء برنامه‌های آموزشی پلیس و ترمیم رابطه شهروندان و نیروهای انتظامی، ۲۶۳ میلیون دلار اختصاص یابد.

درخواست آقای اوباما از کنگره برای تخصیص بودجه اضافه، چند روز پس از بروز نا آرامی هایی در شهر فرگوسن و برخی از دیگر نقاط آمریکا صورت می گیرد.

هفته گذشته، شهر فرگوسن در ایالت میسوری صحنه رویارویی پلیس با شهروندانی بود که به حکم دادگاه درباره یک مامور پلیس اعتراض داشتند.

هیئت منصفه دادگاهی در شهر فرگوسن، سه ماه پس از شلیک مرگبار یک پلیس سفیدپوست به جوانی سیاهپوست در این شهر نتیجه گیری کرد که شواهد کافی برای محاکمه مامور پلیس وجود ندارد.

در واکنش به این حکم، شمار زیادی از شهروندان با تجمع در برابر ادارات پلیس یا اماکن عمومی در نقاط مختلف آمریکا به آنچه "بی عدالتی پلیس" می دانستند اعتراض کردند.

بودجه درخواستی رییس جمهوری آمریکا برای یک دوره زمانی سه ساله و با هدف اصلاح عملکرد نیروهای پلیس طرح شده است. همچنین قرار است بخشی از این بودجه برای خرید ۵۰ هزار دوربین قابل نصب بر لباس نیروهای پلیس صرف شود تا عملکرد ماموران انتظامی در زمان ماموریت ثبت شود.

بنا به بیانیه کاخ سفید، تخصیص این بودجه "در راستای تلاش‌های دولت فدرال برای همراهی نیروهای پلیس محلی و ایالتی صورت می گیرد تا اعتماد بین مردم و پلیس ایجاد شود و پایدار بماند."

این بیانیه پس از آن منتشر شد که روز دوشنبه، آقای اوباما در کاخ سفید با شماری از رهبران گروه‌های مدافع حقوق مدنی ملاقات کرد و با آنها درباره بی اعتمادی موجود میان نیروهای پلیس و شهروندان رنگین پوست به گفتگو پرداخت.


 

دارن ویلسون، مامور پلیسی که در کانون این مناقشه جای دارد و هفته قبل به حکم دادگاه از همه اتهاماتش تبرئه شد، روز یکشنبه از مقام خود استعفا کرد

به گفته جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید، "رییس جمهوری و همکارانش به شدت بر مسایل اجتماعی که در پرتو نا آرامی‌های اخیر در فرگوسن بروز یافته، متمرکز هستند."

دارن ویلسون، مامور پلیسی که در کانون این مناقشه جای دارد، روز یکشنبه استعفا کرد و گفت نمی خواهد با ادامه کار در پلیس، موقعیت همکارانش را به خطر اندازد.

آقای ویلسون که ۲۸ ساله است از ماه اوت که جوانی سیاهپوست به نام مایکل براون را هدف قرار داد تاکنون در مرخصی اجباری بود.

او هفته پیش به رسانه‌های آمریکایی گفت که پیش از شلیک به مایکل بروان، از سوی این جوان سیاهپوست به درون خودروی پلیس هل داده شد و از ترس جانش مجبور به شلیک شده است.

با این حال، هواداران آقای بروان می گویند این جوان ۱۸ ساله غیرمسلح، قبل از کشته شدن، با بالابردن دست هایش خود را به پلیس تسلیم کرده بود.

 
 

از ماه اوت که مایکل براون در ایالت میسوری به ضرب گلوله پلیس کشته شد بحث درباره حقوق رنگین‌پوست‌ها و رابطه آنها با پلیس آمریکا بالا گرفته است 

تصمیم هفته قبل یک هیئت منصفه عالی مبنی بر محاکمه نشدن آقای ویلسون، علاوه بر نا آرامی در فرگوسن، موجی از مباحثه عمومی در سراسر آمریکا درباره رابطه شهروندان سیاهپوست و نیروهای پلیس به وجود آورده است.

بسیاری از شهروندان آمریکایی آفریقایی تبار پیشتر خواستار محاکمه آقای ویلسون به اتهام قتل شده بودند. اما هیئت منصفه مزبور - متشکل از سه سیاهپوست و نه سفیدپوست - با محاکمه او موافقت نکرد.

براساس آن تصمیم آقای ویلسون برای شلیک مرگبار به مایکل بروان در ایالت میسوری تحت تعقیب قرار نمی گیرد.

با این حال، وزارت دادگستری آمریکا تحقیقاتی فدرال را آغاز کرده تا مشخص کند که آیا آقای ویلسون در زمان شلیک، حقوق شهروندی جوان سیاهپوست را نقض کرده است یا خیر.

+10
رأی دهید
-2

perser68 - فلوریدا - آمریکا
وای حقوقه بشر تو آمریکا نقض شد.. عمیق جون بدو که نونت تو روغنه... من آماده برای رفتنت به بالای ممبر ،،، بدو که همه چی جوره جوره!
‌سه شنبه 11 آذر 1393 - 15:24
wahid1361 - فرانکفورت - آلمان
مگه قبلاً حقوق بشردر آمریکا وجود داشت که حالا بخواد نقض بشه
‌چهارشنبه 12 آذر 1393 - 01:41
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.