فاجعه مرگ ۱۲عقاب دریک روز

در یک فاجعه زیست‌محیطی ۱۲عقاب با خوردن ضایعات مرغ در یک روز تلف شدند.

عقاب‌های گرسنه دنا که از فراز آسمان، زمین را برای یافتن غذا رصد می‌کردند به سراغ امعا و احشای مرغ‌هایی رفتند که در حاشیه جنگل رها شده بود. عقاب‌های گرسنه پس از خوردن این ضایعات بر سیم‌های خطوط انتقال برق اطراف نشستند اما دقایقی بعد یکی پس از دیگری از روی سیم‌های برق بر زمین افتادند و جان دادند. در واقع این عقاب‌ها قربانی سهل‌انگاری‌ها، مسئولیت‌ناپذیری و بی‌تعهدی انسان‌ها در قبال محیط‌زیست و طبیعت شدند.

معاون محیط‌زیست کهگیلویه و بویراحمد در این خصوص به مهر گفت: 29آبان‌ماه اداره محیط‌زیست گزارشی دریافت کرد که نشان می‌داد ضایعات کشتارگاه‌های مرغ در محور یاسوج به گچساران به‌صورت پراکنده در طبیعت رها شده است.
محمدرضا خدارحمی افزود: با توجه به اهمیت موضوع مامورین محیط‌زیست بلافاصله در این محل، واقع در کیلومتر 10جاده یاسوج به گچساران حاضر شدند.

وی خاطرنشان کرد: معمولا پرندگان شکاری بومی و مهاجر روی چنین ضایعاتی جمع می‌شوند و از آن تغذیه می‌کنند، براین اساس مامورین محیط‌زیست تا شعاع یک کیلومتری منطقه را مورد پایش و نظارت قرار دادند. در این جست‌وجو متأسفانه لاشه 12عقاب کشف و 4 عقاب نیمه جان نیز در اطراف این ضایعات دیده شد.به گفته وی پرندگان شکاری مرده برای یافتن علت مرگ، به دامپزشکی استان منتقل شدند که براساس نظر دامپزشک، این عقاب‌ها به‌خاطر خوردن ضایعات مرغ مسموم و تلف شده بودند.
وی اضافه کرد: 4 پرنده نیز که در شرف مرگ بودند اقدامات درمانی برای نجات آنها از سوی مامورین محیط‌زیست انجام شد و خوشبختانه 2 پرنده بهبود یافته و آماده رهاسازی هستند.

خدارحمی با بیان اینکه دو پرنده از این پرندگان عقاب صحرایی بودند، گفت: گاهی پرندگان بومی و مهاجر از برخی زباله‌ها در منطقه به‌عنوان غذا استفاده می‌کنند که 90درصد آنها عقاب صحرایی هستند و بقیه سارگپه پا بلند، سارگپه دشتی، کورکور سیاه و به ندرت عقاب شاهی. عقاب شاهی یا شهباز از گونه‌های در معرض خطر انقراض در جهان است و به‌شدت تحت حفاظت قرار دارد.معاون محیط‌زیست کهگیلویه و بویراحمد همچنین اظهار داشت: اقدامات اولیه برای شناسایی متخلفین انجام شده و پرونده‌ای در این خصوص نیز تشکیل و به مراجع قضایی ارسال شده است.

+42
رأی دهید
-4

azadeh11 - آمستردام - هلند
پول را چرا اینجا خرج کنند. میفرستند لبنان ..از نمایندگان بپرسید محیط‌زیست چیه میگویند خوردنی یا دزدیدنی هست نماینده تاپاله..
‌سه شنبه 11 آذر 1393 - 11:36
shirzan e irani - استکهلم - سوئد
هیچ موجود زنده، طبیعت و اشیأیی از دست خیانت و جفأیی که این نظام به ایران کرد در امان نیست، روزگارتان تا ابد در ضرر و باز خواست باد.
‌سه شنبه 11 آذر 1393 - 14:02
perser68 - فلوریدا - آمریکا
خدارحمی دیگه چه اسمی ؟ آسمون همه جا یه رنگه، اما زمینش نه.. به جای 24ساعت مزخرف تو صدا و سیما ، کتاب های درسی ،،،، آموزش آموزش آموزش و هزینه کردن برای محیطه زیسته ایران و نه لبنانو سوریه و عراقو فلسطین
‌سه شنبه 11 آذر 1393 - 15:18
shahab46 - هانوفر - المان
با هر سه‌ کاربر بالا موافقم. خمینی در پاریس زیر درخت سیب نشسته بود اگر زیر درخت آلو نشسته بود چی‌ میشد. بر روحش لعنت
‌سه شنبه 11 آذر 1393 - 20:51
sebastianxxl - لس انجلس - امریکا
از ایرانی‌ بودن خودم بیزارم ،کلاس عرب و ترک اینجا از ایرانیها بهتره!
‌چهارشنبه 12 آذر 1393 - 04:49
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.