حسنی مبارک از اتهام صدور حکم قتل مخالفان تبرئه شد

دادگاه مصر، حسنی مبارک، رئیس جمهور اسبق این کشور، وزیر کشور او و شش دستیارش را از اتهام صدور دستور قتل مخالفان در سال ۲۰۱۱ و در بحبوحه انقلاب این کشور تبرئه کرد.

دادگاه همچنین آقای مبارک و وزیر نفت او را از اتهام ارتباط با پرونده‌ای مربوط به صدور گاز به اسرائیل نیز بی‌گناه شناخت.

خبرگزاری فرانسه گزارش داده که حکم دادگاه روز شنبه، هشت آذر، صادر شده است.

با وجود این، آقای مبارک ۸۶ ساله، به علت آن که پیش از این، در رابطه با پرونده دیگری به سه سال زندان محکوم شده بود، همچنان در زندان باقی خواهد ماند.

این گزارش افزوده که پس از صدور حکم، موجی از شادی در دادگاه به راه افتاد و فرزندان و وکلای مدافع حسنی مبارک، سر او را بوسیدند.

اما خبرگزاری رویترز می‌گوید که حکم صادرشده در دادگاه شنبه، قابل تجدیدنظرخواهی است.

حسنی مبارک، در سال ۲۰۱۱ و پس از ۳۰ سال ریاست جمهوری بر مصر، به دنبال اعتراضات مردمی از قدرت برکنار شد.

برکناری او به برگزاری نخستین انتخابات آزاد ریاست جمهوری در این کشور منجر شد و محمد مرسی، از اعضای ارشد حزب اسلامگرای اخوان‌المسلمین، به ریاست جمهوری رسید.

با این حال یک سال بعد آقای مرسی نیز با تظاهرات گسترده مخالفانش و دخالت ارتش از قدرت برکنار و سپس با موجی از اتهامات در دادگاه مواجه شد.

دادستان مصر در آخرین جلسه دادگاه، خواستار صدور حکم اعدام برای محمد مرسی به اتهام «جاسوسی برای کشورهای خارجی» و از جمله ایران شد.

عبدالفتاح سیسی، از ژنرال‌های بلندپایه ارتش مصر در دوران حسنی مبارک، پس از سقوط محمد مرسی قدرت را در این کشور در دست گرفت و در انتخابات بعدی ریاست جمهوری این کشور موفق شد این مقام را به دست بیاورد.

+38
رأی دهید
-5

yas abi - ببرسل - لز
برکناری یک رژیم دمکراتیک (چه خوب چه بد) با حمایت آمریکا نمونه از برخورد ۲ گانه است. آمریکا نشان داد تا چه حد در فلسفه کشور داری و سیاست بیمار است. عربستان هم که جای خود دارد: همی‌ کودتا در مصر، همی‌ داعش ...
یکشنبه 9 آذر 1393 - 14:49
Ahmad_Esfahani - اصفهان - ایران
yas abi - ببرسل - لز. دوست عزیز ارتش کودتا نکرد و قبل از آن را هم بگویید که مدتها مردم آمده بودند تو خیابان و خواستار برکناری مرسی بودند و ایشان هم که به نظر شما دموکرات بودند حاضر به کناره گیری نبودند و جاضر به کناره گیری نبودند و به قیمت قتل هراران نفر میخواستند ولایت فقیهی خود را بر ملت تحمیل کند مردم میگفتند ما کلاه سرمان رفته و حالا برو کنار و ارتش جوانمرد به کمک مردم امد پس حتما میخواستید که نظاره گر باشد و بعدا شاهد قتل هزاران نفر باشد؟ در ضمن شایذ خبر نداشتید که امریکا به هیچوجه از ارتش حمایت نکرد و او را تنها گذاشته بود اما مردم که پشتیبان ارتش بودند توانستند بر اندکی از مشکلات پیروز شوند دوست من این اسمش کودتا نیست بلکه تجربه ایران را داشتند و نگذاشتند چنین اتفاقی بیفتد. اخوان المسلمین فرقه فوق العاده خطرناکی هستند که به ما ملت ایران هم اسیب های جدی وارد کردند یادتان باشد که تروریستهایی مانند نواب صفوی که بسیاری از مردان بزرگ کشور ما مانند مرحوم کسروی را ترور کردند دست پرورده اخوان المسلمین بودند و چنین حکومتی را شما دموکرات!!!! مینامید.
یکشنبه 9 آذر 1393 - 21:40
92ارشام - لندن - ایران
بزرگترین خدمت را به مردم مصر،ارتش این کشور انجام داد وگرنه تا حالا مرسی کشورپهناور مصر را چون بشاراسدتکه تکه میکرد.قبل از مرسی خدمات مبارک فراموش نشدنی است اگر مبارک نبود مصرهم انقلابی چون ایران انجام میدادو ازلبنان،تونس،لیبی و عراق بدتر میشد.نشان شوالیه را به مبارک و ارتش مصر باید داد.
‌سه شنبه 11 آذر 1393 - 12:35
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.