حسین علیزاده نشان شوالیه فرانسه را نپذیرفت

حسین علیزاده، آهنگساز و نوازنده سرشناس موسیقی سنتی ایران، روز جمعه، هفتم آذر، در نامه‌ای، بدون ذکر دلیل روشن، از دریافت «نشان شوالیه هنر و ادب فرانسه» اعلام انصراف کرد و نوشت که «خود را بی‌نیاز از دریافت هر نشانی» می‌داند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، که این نامه را روز شنبه منتشر کرد، آقای علیزاده در عین حال گفته است که «هدیه ملت بافرهنگ فرانسه» را «ارج می‌نهیم».

او در نامه خود می‌گوید: «اگر سفیر سیاسی و فرهنگی کشور فرانسه هدیه ملت بافرهنگ فرانسه را به سینه هنرمندان بزرگ ما نصب می‌کند، آن ‌را ارج می‌نهیم و ما نیز ستایش می‌کنیم ستارگان پرافتخار تاریخ خود را.»

آقای علیزاده با این حال با لحنی انتقادآمیز اضافه کرده است که «شاید اگر در دیار ما توجه و درک از هنر والای موسیقی نزد مسئولان می‌بود، یک هدیه و عنوان غیرخودی این همه انعکاس نداشت. وقتی در فضای هنری نور کافی نباشد، چراغی کوچک خورشید می‌شود».

او در پایان نامه خود نوشت: «ضمن قدردانی از مسئولان کشور و سفارت فرانسه، به احترام مردم هنرپرور و هنردوست ایران، به نام حسین علیزاده قناعت کرده، تا آخر عمر به آن پیشوند یا پسوندی نخواهم افزود.»

حسین علیزاده در نامه خود دلیل روشنی برای این اقدام ذکر نکرده است.

اما خبرگزاری کار ایران، ایلنا، در گزارش خود در این باره اشاره می‌کند که یک آهنگساز ایرانی مقیم اتریش چندی پیش در نامه‌ای از او خواسته است «درباره‌ دریافت نشان شوالیه تأمل بیشتری کند».

علی رهبری، آهنگساز و رهبر ارکستر در اتریش، روز سوم آذر در نامه‌ای خطاب به حسین علیزاده می‌گوید که مقام هنری او به «درجه‌ای کاملا استثنایی» رسیده و وی با «هیچ شخصیتی» در تاریخ موسیقی ایران قابل مقایسه نیست.

آقای رهبری در این نامه افزوده است: «از آنجایی که سفارت فرانسه این نشان را به‌ سرعت کم‌نظیری بین ایرانیان پخش می‌کند، احتمال این می‌رود که این نشان از بزرگی اسم حسین علیزاده به مرور زمان به مراتب کوچک‌تر جلوه کند.»

آقای رهبری در نامه خود از موریس راول، آهنگساز فرانسوی قرن بیستم، و ژان پل سارتر و آلبر کامو، دو نویسنده بزرگ فرانسوی، به عنوان کسانی نام برده که از دریافت این نشان خودداری کرده‌اند.

نشان شوالیه هنر و ادب فرانسه بالاترین نشان این کشور است که به فعالان فرهنگی، نظامی و علمی، از جمله به کسانی که شهروند این کشور نیستند، اهدا می‌شود.

این نشان در اواخر دهه ۱۹۵۰ میلادی با هدف تقدیر از کسانی که در ارتقاء هنر و ادبیات در سراسر دنیا نقش داشته‌اند، به دست وزارت فرهنگ فرانسه بنیان گذاشته شد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، این نشان در هفته‌های اخیر، در مراسم‌های جداگانه و غیرعمومی در منزل سفیر فرانسه در تهران به داریوش مهرجویی، محمود دولت‌آبادی، لی‌لی گلستان و کامبیز درم‌بخش اهدا شده است.

پیش از این، نشان شوالیه هنر و ادب فرانسه به نویسندگان و هنرمندان ایرانی دیگری همچون شهرام ناظری، محمدرضا شجریان، رضا سیدحسینی، محمدعلی سپانلو، عباس کیارستمی، لیلا حاتمی، پری صابری و جلال ستاری اهدا شده‌ است.

حسین علیزاده، آهنگساز و نوازنده تار و سه‌تار، تاکنون بیش از ۴۰ آلبوم موسیقی عرضه کرده و چهار بار برنده سیمرغ بلورین موسیقی فیلم در جشنواره فجر و سه بار نامزد جایزه موسیقی گرمی شده است.

آقای علیزاده روز ۱۲ مرداد با انتقاد از ناامنی در برگزاری کنسرت‌های موسیقی و نحوه عملکرد مسئولان ادارات ارشاد در شهرستان‌ها گفته بود: «ای کاش آقای روحانی به جای کلید معمولی، کلید سل در دست داشت.»

وی روز سه‌شنبه، ۱۱ شهریور، نیز با ابراز نارضایتی از وضعیت صدور مجوز برنامه‌های موسیقی گفته بود که مفهوم واژه ارشاد از نظر او چیزی جز «ممیزی» نیست.

+73
رأی دهید
-32

جنگنده - تهران - ایران
احسنت. درود بر میهن پرستانی که فریب استعمارگران را نمیخورند و به وطن خود با تمام خوبیها و بدیها، پشت نمیکنند و قابل توجه برخی از هنرمندان روشنفکرنما که برای جوایزی همچون اسکار و شیر و خرس و سزار، به قیمت توهین به کشور و هموطنان خود،‌ سر و دست میشکنند. لعنت بر اجنبی پرستان.
شنبه 8 آذر 1393 - 14:00
pedram hosseini - بولونیا - ایتالیا
اسم کم جو رو مسمی را بجو مه به بالا دان نه اندر آب جو.
شنبه 8 آذر 1393 - 14:03
kimiaa - تهران - ایران
افرین.نشان شوالیه اصلا در حد ایشون نیست خیلی کوچیکه برای این مرد بزرگ.
شنبه 8 آذر 1393 - 14:37
amir-amir - تورنتو - كانادا
اگر قبول مى کرد مورد هجوم و حمله ذوب شده گان سفیه در ولایت قرار مى گرفت اتهاماتى از قبیل جاسوسى براى اسراییل و یک مشت مزخرفات کلیشه اى که همیشه بار مردم مى کنند. جالب اینجاست که فرانسه خیلى کشور خوبى بود وقتى که به خمینى دجال پناه داد و اجازه داد تبلیغات شوم اش را به ایران بفرستند ولى وقتى پاى مردم معمولى در میان مى آید و جوایز ادبى و این قبیل رسم و رسومات به یکباره فرانسه اخى مى شود اى تف و لعنت بر آن ذات نداشته تان که ٽابت مى کند همه تان ضد ایران و تخم و ترکه صدام حسین و عمر هستید.
شنبه 8 آذر 1393 - 18:20
kurosh15x - ایران - ایران
حس بهتری نسبت به این استاد عزیز پیدا کردم
شنبه 8 آذر 1393 - 19:52
perser68 - فلوریدا - آمریکا
جنگنده - تهران - ایران. تو هنوز اینجایی جنگنده جون ؟ سردار سلیمانی عکسشو زدن تو مجله! تو هم برو یه کاری بکن شاید یه عکسیم از تو ببینیم!!! اینجا رو خوب اومدی.. اجنبی پرست، منظورت به آقا رهبر نازنینته دیگه! تو کیو میپرستی؟ قاط زدیا! تمامتون جمع شدین تو سوریه و عراقو لبنانو فلسطین!!! اونوا خودین؟ فرانسه و آلمانو انگلیسو بقیه که مرغو گوشتو برنجو گندمو میخو دسته بیل ازشون میخرید اجنبی؟ ها ها ها ها هل نشو جنگنده جون، فعلاً که دسته هر چی اجنبی پرستو از پشت بستین ...
شنبه 8 آذر 1393 - 16:01
ekman - شیراز - ‫ایران
شاید قبول این نشان منفعت مالی برایش نداشته !!!با اینکار مجوز صدور کنسرت هایش تضمین نخواهد شد.
شنبه 8 آذر 1393 - 21:42
vahid.sharifi - ونكوور - كانادا
آفرین، درس خوبی به فرانسه داد. دزدی قهرمان و دانشمند و هنرمند باب شده در دنیا، اروپا و آمریکا با جمعیت 80% بومی خنگ و 20% مهاجر نابغه سعی در دزدیدن بزرگان کشورهای دیگر را دارند، دشمنی فرانسه با مردم ایران در تحریمهایی که بر پزشکی و هواپیمایی ایران کرد و باعث مرگ هزاران ایرانی شد مبرهن است. تحریمهایی که می دانستند دولت ثروتمند صاحب نفت ایران را تکان نمی دهد و مردم بیچاره را نشانه گرفتند که فقر و بدبختی ببار آورند و بعد با نشان شوالیه خوب ها را گلچین و بدزدند!!!
شنبه 8 آذر 1393 - 21:48
anty mola - اربیل - عراق
ایشان لیاقت دریافت این نشان را نداشت ، قیافە بسیجی و حزب اللهی این جناب با شوالیە فرانسە نمیخواند بهتر کە نگرفت ....
شنبه 8 آذر 1393 - 22:44
zavareh - رودسر - ایران
این کار ارزنده استاد نوعی انتقاد است به مماشاتی است که دولت فرانسه با این حکومت اشغالگر ملایان می‌کند. دولتی که با هر چه آزادی هنر و فرهنگ بیگانه است.
شنبه 8 آذر 1393 - 23:39
shaboruz - پاریس - فرانسه
منم از کارش خوشم اومد ! من هرگز نفهمیدم فرانسه برا چی این گروه تروریستی مجاهدین و اون مریم قجرو سی ساله داره اونجا ازشون پذیرایی میکنه!
یکشنبه 9 آذر 1393 - 00:04
nasl sokhta - لندن - انگلیس
برای اسم درکردن اینکار را کرده و اصلا لیاقت یه شولیه را ندارد همون رش و پشم و در عالم هپروت بودن بیشتر بهش میاد ضمنا سندیسخورهای مخ گندیده را هم خوشحال می‌کند
یکشنبه 9 آذر 1393 - 00:45
vahidtaheri - کوالالامپور - مالزی
ممنون استاد!
یکشنبه 9 آذر 1393 - 00:55
vahidtaheri - کوالالامپور - مالزی
anty mola - اربیل - عراق. شما فعلا به فاجعه داعش و دزدیهای بارزانی رسیدگی کن اظهار نظر در مورد مسایل نامربوط مثل فرهنگ و هنر ملل دیگر پیشکش!ضمنا یک عکس هم از خودت بفرست ببینیم شما شبیه چی و کی هستی.
یکشنبه 9 آذر 1393 - 01:03
مهرداد2538 - تهران - ایران
از لحظه ای که مسئله نشان شوالیهء ایشان مطرح شد این صداوسیمای شیطان صفت دائماً برعلیه خودش و این عنوان تبلیغات کرد و حتا مکرراً از ایشان درخواست می کردند که این عنوان را پس زده و نپذیرند. به نظر من این حرکت آقای علیزاده زیر فشار حکومت اسلامی بوده.
یکشنبه 9 آذر 1393 - 01:41
paksan - آمریکا - آمریکا
دیگه اینم یک زرنگی هستش . چون برای پسرش مشکل درست کرده بودن و مجوز کنسرت بهش نداده بودن حالا اینم موج سواری میکنه. نشان شوالیه یا هر نشان فرهنگی سایر کشورها روشی برای ارج نهادن بر دیگران هستش حتی تاجیکستان هم نشان دکترا میده یا بعضی از کشورها شهروندی افتخاری میدهند.. ما تو ایران این چیزا رو بزرگ کردیم وگرنه این نوع روابط فرهنگی بسیار هم خوب و زیباست و چون ما خودمون تمام دنیا رو به نوعی به هزاران دسته از خودی تا غیرخودی و زن و مرد، شیعه و سنی ،صهیونیستی و غیر صهیونیستی ، خوش حجاب و با حجاب، مو بلند و مو کوتاه ، ریشدار و بی ریش و.. تقسیم میکنیم توان دادن هیچ نشانی رو به ملت نخبه دنیا رو نداریم برای همین هرجای دنیا که این توان رو داشته باشه رو زیر سوال می بریم که یا جساسون یا وابسته ان یا....
یکشنبه 9 آذر 1393 - 03:56
souroosh - ساری - ایران
جنگنده - تهران - ایران. به یک تیمارستان مراجعه کن.
یکشنبه 9 آذر 1393 - 07:12
Kaspian - لندن - انگلستان
بهتره به جای نشان شوالیه دستمال به دستش بگیره حتماً این جوری نونش بیشتر تو روغنه
یکشنبه 9 آذر 1393 - 11:24
kimiaa - تهران - ایران
nasl sokhta - لندن - انگلیس . ببین وقتی سواد شناخت از چیزی نداری درموردش حرف نزن.ایشون در موسیقی سنتی ایران حرف اول و اخر رو میزنه و یکی از بهترین موسیقیدانان تاریخ ایرانه.بیلیاقت تویی که هنرمند بزرگ کشورت رو نمیشناسی و درمورد ویژگی ظاهریش که هیچ ربطی هم به تو نداره نظر میدی.
یکشنبه 9 آذر 1393 - 11:57
shirzan e irani - استکهلم - سوئد
ایشان اختیار دارند هدیه را بپذیرند یا خیر، هر چند رد کردن هدیه ایی که نه به هوایِ انتظاری است یا باجِ سبیل و یا رشوه دور از ادب است اما باز هم ایشان اختیار آن را دارد، اما اگر به خاطرِ فشارِ حکومتِ آخوندی باشد جایِ تأسف دارد که چرا امثال هنرمند بزرگ و مردمی مانندِ استاد شجریان بیشتر نیست، هنرمند سفیرِ روح و روانِ مردم است و نقشی‌ بس بزرگ و تأثیر گذار در روحیه جامعه دارد، هنرمندی که رو به محافظه کاری و مصلحت اندیشی‌ بیاورد مطربی بیش نیست، ما در رشته موسیقی درویش خوان را داشته‌ایم که به خاطرِ تمرّد از فرمانِ حاکم وقت و نواختن تار برای دیگر محافل در معرضِ قطع انگشتانِ دست خود قرار گرفت که با یاری هنر دوستان ضدّ استبداد از این مهلکه به سلامت گذشت.
یکشنبه 9 آذر 1393 - 12:56
shirzan e irani - استکهلم - سوئد
احسنت. درود بر میهن پرستانی که فریب اجانب را نمیخورند و به وطن خود با تمام خوبیها و بدیها، پشت نمیکنند تا یک حکومت ضدّ ایرانی‌ را ۳۵ سال بر سر کار آورده پشتیبانی‌ کنند, قابل توجه ساندیس خورانِ مفلوک ، اطلاعات چی‌‌هایِ بی‌ وطنِ جانی ، دین داران ظاهری ریاکار , نوکران و مزدورانِ دستمال بدستِ غزه و لبنان و روسیه و قابلِ توجهِ مسولین خائن و دزدِ بی‌ دین و ایمان که به خاطر پست و مقام ننگ‌ِ حکومتِ ضدّ مردمی و فاشیستِ آخوندی را پذیرفتند و پرچم ایران را به آرم بیگانه آلوده کرده خود فروشی کردند فرهنگِ ایرانی‌ را به حراج گذاشته، فرهنگ جاهلیت را که نه در خاکِ پاکِ ما بوده و نه در پیشینه فرهنگیمان, جایگزین کرده به این امر افتخار میکنند , قابلِ توجه هنرمند نمایان فسیل مغز مانند الهام چرخنده ، شریفی نیا، سلحشور و دیگرِ اراذل و اوباش که برای گرفتن باج , موقعیت و یک چفیه نفرت انگیز به قیمت توهین به کشور و هموطنان خود،‌ برای خوش رقصی کردن حکومتِ آخوندی سر و دست میشکنند. لعنت بر اجنبی پرستان و نابود باد تمام آنها در هر رده و گونه جانوری خود.
یکشنبه 9 آذر 1393 - 12:36
hovakhshatare - تهران - ایران
نشان شوالیه صرفا یک نشان فرهنگی است و حسین علیزاده هم یک هنرمنده و تا حالا که من نشنیده‌ام که با سیاست کاری داشته باشه. بنابراین اعطای نشان شوالیه به ایشان نمی‌تونه هیچ دلیل سیاسی یا پشت‌پرده‌ای داشته باشه. در نتیجه به نظر من نپذیرفتن این نشان می‌تونه نوعی بی‌ادبی باشه. البته آقای علیزاده مختاره که هر جور دوست داره عمل کنه اما بهتر می‌بود که لااقل برای نپذیرفتن این نشان دلیل موجهی بیان می‌کرد. خیلی از هنرمندان در همه جای دنیا گاهی از پذیرش جایزه‌ها یا نشان‌های لیاقت خودداری می‌کنند اما لااقل برای نپذیرفتن‌شون دلیل میارن.
دوشنبه 10 آذر 1393 - 22:53
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.