بخش‌هایی از سخنرانی علی مطهری که در خبرگزاری سپاه سانسور شد+ فایل صوتی

فایل صوتی گزیده این سخنرانی به نقل از روزآنلاین

سایت کلمه می نویسد : علی مطهری نماینده مردم تهران روز دوشنبه این هفته در دانشگاه فردوسی مشهد سخنرانی مهمی را ایراد کرد. اظهارات مطهری در نقد رهبری و خبرگان، ظالمانه خواندن حصر و کنایه به فضای بسته سیاسی در جامعه، از جمله بخش هایی بود که در رسانه های رسمی سانسور شد.

کلمه اظهارات مطهری را به نقل از خبرگزاری فارس وابسته به سپاه پاسداران منتشر کرد که این خبر را زودتر از دیگر رسانه ها منتشر کرده بود. اما حالا با انتشار فایل صوتی سخنان مطهری، مشخص شده که بخش های مهمی از سخنان وی در این خبرگزاری وابسته سانسور شده است.

محورهایی از گفته های مطهری در این سخنرانی را که در خبر قبلی نیامده بود، در زیر می خوانید.
* از چند ماه قبل عده ای راه افتادند که نظر رهبری به فلان کس است، نظر رهبری به آقای احمدی نژاد است. این خودش به نظر من یکی از زمینه های فتنه بود. اینکه بعد از اعتراض مردم آمدند گفتند جشن ملی بگیریم برای پیروز انتخابات، برنامه ای انجام شد و فردایش دوباره اینها آمدند جواب بدهند، باعث شعله ور شدن این حادثه بود و بعد برخورد شدید و خشونت آمیزی که با معترضان شد، اینها به نظر من از عوامل گسترش این داستان بود.

* بارها گفته ام که اگر از همان ابتدا دو طرف قضیه را می آوردند و محاکمه می کردند، بالاخره سهم هرکسی مشخص می شد. بدون رودربایستی، نقشی که این آقایان داشتند، نقشی که آقای احمدی نژاد داشت، نقشی که احیانا شورای نگهبان داشت، نقشی که احیانا سپاه و بسیج در دخالت در انتخابات داشتند، اینها همه را باید با هم می دیدیم.

* این درست نیست که حالا هرکسی اعتراضی آن روزها داشته، بگوییم فتنه گر است. همین داستانی که در استیضاح وزیر علوم و بعد رای اعتامد به وزرای پیشنهادی پیش آمد، که حالا یک کسی یک نامه ای را امضا کرده. خب یک عده ای حمله کرده اند به داخل دانشکده فنی دانشگاه تهران، بعد ۸۸ نفر از اساتید نامه نوشته اند به رهبری که یک عده به نام اسلام و ولایت و اینها حمله می کند به اینجا و دانشجویان را زده اند و عده ای را بازداشت کرده اند و چنین کرده اند، خب تظلم و دادخواهی کرده اند. بعد بگوییم این آقا هم امضا کرده پس ایشان هم فتنه گر است. اینطوری که نمی شود، کسی حق اظهارنظر ندارد؟ حق اعتراض ندارد؟ حق نامه نوشتن به رهبری ندارد؟ آن هم در برابر همچین حادثه ای.

* بعد از حادثه کوی دانشگاه عده ای تحصن کردند. خب بالاخره اعتراض داشتند دیگر. ریختند آنجا همه را زده اند، ریخته اند در کتابخانه، در اتاق ها کامپیوترها را شکسته اند، به طوری که در راه پله ها خون همینطور ریخته بود. بعضی از نماینده ها رفتند بازدید کردند. خب حالا یک عده هم رفتند اعتراض و تحصن کردند. بعد حالا ما بیاییم فیلم اینها را نشان بدهیم توی مجلس که این آقا آنجا نشسته پس ایشان فتنه گر است! این کارها غلط است.

* [در پاسخ به دانشجویی که از مطهری می خواهد زبان نسل معترض امروز باشد:] منتها فکر آینده ما هم باشید. بالاخره بعدا کمپوتی چیزی هم بیاورید.

* ما افراد مافوق انتتقاد نداریم. این جمله از شهید مطهری است که هر مقام غیر معصومی اگر در جایگاه غیر قابل انتقاد قرار بگیرد، هم خودش فاسد می شود و هم جامعه را فاسد می کند. اینکه خبرگان مجتهدانی هستند که کسی حق ندارد درباره آنها حرف بزند، یک حرف کاملا بی اساس و بی ربطی است. وظیفه اصلی خبرگان رهبری نظارت بر عملکرد رهبری و زیرمجموعه رهبری است. اما اینها تا حالا وارد نشده اند و وارد نمی شوند. وارد هر موضوعی می شوند غیر از کاری که باید انجام بدهند. تا حالا شده اینها یک بار بحث کنند راجع به زیر مجموعه نهاد رهبری؟ مثلا ستاد اجرایی فرمان امام که تبدیل به یک کارتل اقتصادی و برج ساز شده. خبرگان رهبری نباید کارشان فقط انتخاب رهبری باشد. ان شاء الله رهبر انقلاب سالها در قید حیات خواهند بود، ولی باید اینها کار خودشان را انجام بدهند، تحقیق و تفحص بکنند، بازرسی بکنند. اینها گاهی در اقتصاد کشور نقش منفی دارند، این آثار مخربی دارد.

* آیت الله دستغیب نماینده شیراز در خبرگان رهبری همان سالها در خبرگان گفت ما از این سه نفر، خاتمی و موسوی و کروبی بخواهیم بیایند اینجا توضیح بدهند. بلافاصله ایشان را اخراج کردند، داد و فریاد، بعد در شیراز ریختند مسجدش را آتش زدند. خب این کارها درست است؟ این یک نظر است دیگر؛ بگذارید حرفشان را بزنند ببینیم چه می گویند. چه معنی دارد که از از روز انتخابات باید فضا بسته شود و کسی نتواند حرف بزند؟ یکی از خبرگان می گوید اجازه بدهید اینها بیایند. حداکثر این است که بگویند اجازه نمی دهیم دیگر. این آزار و اذیت و اینکه کسی بگوید اگر دوباره بیایی در این مجلس کتک ات می زنم و اینها خیلی زشت است.

* اینکه می گویید نظر رهبری به حصر اینها هست، بله نظر رهبری این است که می گویند جرم اینها سنگین است و اگر محاکمه بشوند حکمشان سنگین خواهد بود و الان هم داریم به آنها ملاطفت می کنیم. این موضوع را من خودم با ایشان مطرح کردم و ایشان این پاسخ را دادند. خب یک وقت است که این حکم حکومتی است، آنجا باید تابع باشیم حتی اگر قبول نداشته باشیم. اما یک وقت هست که یک نظر است. ایشان نظرشان را گفتند، و من معتقدم این حکم حکومتی نیست. حکم حکومتی در جایی است که ما به یک بن بست رسیده ایم، مثل این قضیه مهلت سرپرستی وزارت علوم که راه قانونی ندارد. اما در اینجا که ما راه قانونی داریم یعنی وظیفه قوه قضاییه است که کار خودش را انجام دهد، که انجام نمی دهد، اینجا جای حکم خکومتی نیست.

* پیغمبر اسلام هم نمی تواند بگوید حکم فلان کس سنگین است، بدون محاکمه و بدون دفاع و بدون شنیدن دفاعیات آنها حکم صادر کند. این نظر ایشان است که کسی می تواند مخالف باشد، و من قانع نشدم.

* من نسبت به این صحبت قانع نشدم و لذا باز هم اصرار دارم. حصر بدون حکم قضایی ظلم است و عادلانه نیست. اگر روال قانونی طی شود ما تمکین می کنیم، اما اینکه بگوییم این حصر باشد و آن زندان باشد و گردن این را بزنید و … این نمی شود.

* اینکه می گویید آقای امیرارجمند الان کجا هستند، من نمی دانم. شاید شما بهتر از من بدانید. [یکی از حضاران می گوید فرانسه هستند.] خب فرانسه است، برای اینکه اگر اینجا بود کله اش را بریده بودید.

* همه طرف های دخیل در فتنه باید بررسی شوند. آن سی چهل نفری که در سی ام خرداد در تهران کشته شدند، اینجا چطوری کشته شدند؟ اینها کی بودند؟ تیراندازی از کجا بود؟ اینها باید روشن شود.

* هرکسی باید نظرات خود را به راحتی بیان بکند. ممکن است برخی نظرات رهبری را کسی قبول نداشته باشد. این هیچ اشکالی ندارد. ما از ولایت فقیه یک چهره ای نسازیم که برخلاف آزادی و دموکراسی و اینها جلوه بکند. در حالی که اینجور نیست… هی می خواهند القا بکنند که یک بتی بسازیم و همه دورش بچرخیم. ولایت فقیه این نیست.

* پیغمبر اسلام هم که معصوم بود اینجور نبود. ایشان در غزوه ای با اصحاب می رفتند، دستور دادند که در اینجا اتراق کنیم. یکی از اصحاب آمد و گفت یا رسول الله! اینکه گفتید اینجا اتراق کنیم وحی خدا بود یا نظر خود شما بود. گفت نه نظر خودم بود. گفت که به نظر من اینجا جای خوبی نیست، برویم جلوتر آنجا چاه آبی هست که لشکر ازش استفاده کنند. خب حالا اگر ما باشیم، می گفتیم «مرگ بر ضد ولایت نبی»! خب بابا نظر داده دیگر. ما ساکت نمی شویم، ما حرف خودمان را می زنیم.

+109
رأی دهید
-2

biparva-jan - تهران - ایران
چقدر شجاع و حق گو است این مرد!
شنبه 8 آذر 1393 - 15:00
احتراز - دورف - آلمان
همین روزها رهبر چلاقت کل پات می‌کنه
شنبه 8 آذر 1393 - 18:44
alborzi - کرج - ایران
ایندفعه نوبت اینه که علمدار بشه تا مشخص بشه کیا میتونن در مواقع بلوا و آشوب خیلی فعال باشن ! بالاخره شش هفت سالی گذشته و نسل جدیدی بوجود آمده و باید پتانسلها آشکار بشه . در کل سیاست درنطفه خفه کردن هر جنبشی در آینده
شنبه 8 آذر 1393 - 19:12
omide por jalal - لس‌انجلس - آمریکا
منتها فکر آینده ما هم باشید. بالاخره بعدا کمپوتی چیزی هم بیاورید.
شنبه 8 آذر 1393 - 20:28
بی بالان - کلاچای - ایران
وزیر سپاه . نفت سپاه . رهبری سپاه . اغتشاش سپاه . هر مسترابی میری سپاه . ریشه ات کنده باد سپاه مفت خور دزد . مردم روزی بحسابتان خواهند رسید . شک نکن
دوشنبه 10 آذر 1393 - 06:22
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.