لاریجانی: بهانه‌جویی‌های آمریکا می‌تواند مانعی در مذاکرات باشد

علی لاریجانی امروز میزبان همتای روسی خود بود. روسیه یکی از شش قدرت جهانی است که سرگرم مذاکره اتمی با ایران است

علی لاریجانی، رئیس مجلس ایران در دیدار با رئیس دومای دولتی روسیه که به تهران سفر کرده، گفته است: "برخی بهانه‌جویی‌های آمریکا و غرب می‌تواند به صورت مانعی بر سر راه مذاکرات هسته ای باشد."

آقای لاریجانی در عین حال اشاره کرده که علیرغم آنچه او "بهانه جویی" خوانده "مذاکرات هسته‌ای ایران مسیر رو به رشدی طی می‌کند."

از پایان آخرین دور مذاکرات اتمی ایران و گروه ۱+۵ که در مسقط پایتخت عمان برگزار شد، این دومین اشاره مقام های بلندپایه ایرانی همچون حسن روحانی رئیس جمهور و آقای لاریجانی "به برخی کارشکنی ها و بهانه جویی ها" در مذاکرات اتمی است.

اشاراتی به مذاکرات مسقط و 'یک معاهده ترکمنچای هسته‌ای'

پیش از نشست گروه ۱+۵ در عمان، محمدجواد ظریف و جان کری وزرای خارجه ایران و آمریکا با حضور کاترین اشتون مذاکره کننده اتحادیه اروپا در مسقط با صورت سه جانبه گفت و گو کرده بودند.

محتوی این گفت و گوها از سوی منابع رسمی منتشر نشد، اما خبرگزاری تسنیم در گفت و گو با ابراهیم کارخانه‌، نماینده مجلس و رئیس کمیته هسته‌ای پارلمان ایران به جزئیاتی از این نشست اشاره کرده است.

آقای کارخانه در این مصاحبه گفته "آمریکایی‌ها در اقدامی گستاخانه با ارائه پیشنهادات ۸ صفحه‌ای در مذاکرات مسقط، معادلات مذاکرات را به هم ریختند. پیشنهاد ۸ صفحه‌ای آمریکا در مسقط یک معاهده ترکمنچای هسته‌ای است که بدون شک تیم مذاکره‌کننده هرگز زیر بار آن نخواهد رفت."

به گفته آقای کارخانه "طرح آمریکایی‌ها برای محدود کردن تعداد سانتریفیوژها در حد چرخش دکوری و حیات نباتی و توقف تحقیق و توسعه در حد سانتریفیوژهای نسل کهنه (نسل یک) و تعطیلی طولانی مدت آب سنگین اراک به بهانه بازطراحی و تغییر ماهیت به آب سبک و اعلام بازرسی‌های نامحدود و سرزده از تمامی تاسیسات هسته‌ای و در امتداد آن از تاسیسات نظامی است."

آقای کارخانه می گوید: "شایسته است رئیس‌جمهور کشورمان اعلام کند که ما به هر بهایی به دنبال توافق نیستیم."

حسن روحانی رئیس جمهور ایران پس از پایان مذاکرات مسقط هشدار داده بود که "امیدواریم همه کشورهای عضو گروه ۱+۵ و به ویژه آمریکا که گاهی در مذاکرات به دنبال زیاده خواهی است، متوجه شرایط باشند" و گفته بود که ایران "نگرانی های منطقی" طرف های مذاکره را در نظر گرفته و "تعدیل های لازم را در درخواست هایش" انجام داده است.

دور دهم مذاکرات بین ایران و قدرت های جهانی فردا ۱۸ نوامبر در وین آغاز می شود. مهلت تعیین شده برای رسیدن به توافق جامع اتمی با هدف حل و فصل نهایی پرونده ایران روز سوم آذر (۲۴نوامبر) است.

حمایت محمدرضا نقدی از گروه مذاکره کننده اتمی

محمدرضا نقدی، رئیس سازمان بسیج مستضعفین امروز در واکنش به تحولات اخیر در موضوع اتمی ایران گفته در قبال این پرونده "دو حالت وجود دارد، یکی اینکه تیم مذاکره‌کننده حقوق ملت ما را اعاده کنند و به یک توافق خوب برسند که همه ما حامی هستیم. حالت دوم این است که تیم مذاکره‌کننده ببیند حق ایران در حال پایمال شدن است و مذاکره را کنار بگذارد و تن به توافق ندهد که باز هم بسیج و همه مردم حمایت کامل خواهند کرد اما اگر خدای ناکرده حق مردم ضایع شود هیچ کس حمایت نمی‌کند."

+7
رأی دهید
-13

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.