رئیس کمیته هسته‌ای مجلس: پیشنهاد آمریکا به ایران ترکمنچای هسته‌ای است

دور آخر گفت‌وگوهای هسته‌ای در عمان

ابراهیم کارخانه‌ای، رئیس کمیته هسته‌ای مجلس شورای اسلامی، از پیشنهاد هشت صفحه‌ای آمریکا به ایران در مذاکرات عمان خبر داده و گفته که این طرح «ترکمنچای هسته‌ای» است.

آقای کارخانه‌ای در مصاحبه با خبرگزاری تسنیم که یکشنبه ۲۵ آبان منتشر شده، گفته است: «آمریکایی‌ها در اقدامی گستاخانه با ارائه پیشنهادات هشت صفحه‌ای در مذاکرات مسقط، معادلات مذاکرات را به هم ریختند. پیشنهاد ۸ صفحه‌ای آمریکا در مسقط یک معاهده ترکمنچای هسته‌ای است که بدون شک تیم مذاکره‌کننده هرگز زیر بار آن نخواهد رفت.»

رئیس کمیته هسته‌ای مجلس در توضیح بیشتری افزوده که «طرح آمریکایی‌ها برای محدود کردن تعداد سانتریفیوژها در حد چرخش دکوری و حیات نباتی و توقف تحقیق و توسعه در حد سانتریفیوژهای نسل کهنه (نسل یک) و تعطیلی طولانی مدت آب سنگین اراک به بهانه بازطراحی و تغییر ماهیت به آب سبک و اعلام بازرسی‌های نامحدود و سرزده از تمامی تاسیسات هسته‌ای و در امتداد آن از تاسیسات نظامی است.»

به گفته ابراهیم کارخانه‌ای، این پیشنهادات «پس از یک سال مذاکره فشرده و توقف کامل پیشرفت فعالیت‌های هسته‌ای و نابود کردن بخش قابل توجهی از ذخایر هسته‌ای پیشنهاد ظالمانه‌ای است که براین اساس آمریکا مذاکرات را به نقطه صفر رسانده و در بازی جدید در اقدامی زورگویانه قصد تحمیل آن را دارد.»

رئیس کمیته هسته‌ای مجلس از حسن روحانی، رئیس جمهور ایران خواسته تا اعلام کند «ما به هر بهایی به دنبال توافق نیستیم بلکه بهای توافق با ملت ایران حفظ خطوط پنج گانه هسته‌ای است.»

پیش از این، علاءالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز، مذاکرات عمان را «چالشی، جدی و تلخ» توصیف کرده بود.

ادامه مذاکرات در وین

این در حالی است که خبرگزاری‌های فارس و میزان از دیدار محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران و کاترین اشتون، هماهنگ‌کننده گروه ۱+۵، در روز سه‌شنبه ۲۷ آبان و در وین، پایتخت اتریش خبر داده‌اند.

روزنامه گاردین نیز نوشته که آمریکا و دیگر قدرت‌های جهانی هم در این مذاکرات حضور خواهند داشت. این روزنامه بریتانیایی، یکشنبه ۲۵ آبان نوشته است که مذاکرات وین، طرفین را به توافقی نهایی بر سر برنامه اتمی ایران «نزدیک» خواهد کرد.

ایران و قدرت‌های جهانی، سوم آذر را به عنوان ضرب‌الاجل خود برای رسیدن به چنین توافقی تعیین کرده‌اند.

خبرگزاری فارس نیز گزارش داده که محمدجواد ظریف و تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران قرار است بامداد سه‌شنبه به منظور شرکت در دهمین دور مذاکرات جامع هسته‌ای و «انجام گفت‌وگوهای دو و چندجانبه به منظور رفع اختلافات و حصول توافقنامه جامع» راهی وین شوند.

این در حالی است که علاءالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی به خبرگزاری تسنیم گفته است که «با توجه به زیاده خواهی آمریکا در مذاکرات عمان، چشم انداز روشنی از مذاکرات وین در پیش نیست.»

آقای بروجردی در عین حال گفته است که «این اراده هم در دو طرف وجود دارد که این مذاکرات در وین یک خروجی داشته باشد.»

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پاسخ به این پرسش که «آیا احتمال رسیدن به توافقی در وین کمتر از ۵۰ درصد است؟» گفته که «می‌تواند به این صورت باشد، البته پیشنهادی را هم ظرف یکی دو روز اخیر غرب مطرح کرده است که کار به گونه‌ای تمدید شود و فرصت بیشتری برای مذاکره در اختیار طرفین قرار بگیرد.»

اما روزنامه گاردین نوشته که در میان شش قدرت جهانی طرف گفت‌وگوها با ایران نیز اختلافاتی وجود دارد و به خصوص فرانسه، بیشتر از دیگران درباره توافق نهایی احتمالی ملاحظه دارد.

گاردین افزوده است که برای فرانسه، منافع و همکاری‌های اقتصادی با اعراب و به خصوص عربستان سعودی و قطر بیشتر از منافع اقتصادی در ایران اهمیت دارد.

در آمریکا نیز دولت اوباما، تحت فشار کنگره و به خصوص حزب جمهوری خواه که طرفدار شدت عمل با جمهوری اسلامی است، قرار دارد.

اما ایران می‌گوید که چنین مسئله‌ای مشکل داخلی آمریکا است و به تهران ارتباطی ندارد.

دور قبلی گفت‌وگوهای هسته‌ای ایران، آمریکا، فرانسه، بریتانیا، آلمان، چین و روسیه، در مسقط، پایتخت عمان برگزار شد.

+16
رأی دهید
-17

kamran631 - لیون - فرانسه
قرار داد‌های شما با روسیه که همیشه ترکمن چای بوده، حالا هم که آمریکای‌ها بد جوری یقه ولی‌ وقیح رو گرفتند. این سرنوشت یک کشور وابسته هست.
دوشنبه 26 آبان 1393 - 13:55
اصحاب کهف - بروکسل - بلژیک
آره خوب. شما حروم..ها که تاوانش رو پس نمیدید.نه آخه از هسته ایتون خیلی به مردم سود رسیده،قبول نکنید تا از همینم بدبخت تر بشیم
دوشنبه 26 آبان 1393 - 14:12
siavash2a - تهران - ایران
اقا نرمش کرده خلاص اینات واسه چی پارس میکنند.؟/
دوشنبه 26 آبان 1393 - 14:30
hassan5 - تهران - ایران
اقای کارخانه ای با توجه بکل مسائل جهانی در رابطه با ایران و فشار جمهوری خواهان امریکا(رئیس جمهور اینده امریکا حتما جمهوری خواه است)شما قافیه را باخته اید چاره ای جز تمکین حتی در پشت شتر را ندارید وگرنه با روی کار امدن رئیس جمهور اینده اوضاع ایران بشدت متشنج شده و شاید کار بجنگ هم کشیده شود(امثال شما بکجا میتواند پناهنده شود؟؟؟)
‌سه شنبه 27 آبان 1393 - 12:14
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.