عربستان، امارات و بحرین سفرایشان را به قطر باز می‌گردانند

دیدار اخیر ملک عبدالله، پادشاه عربستان (راست) با شیخ تمیم بن‌ حامد آل‌ثانی، امیر قطر

سران سه کشور عربستان سعودی، امارات متحده عربی و بحرین اعلام کرده‌اند سفرایشان را به قطر باز می‌گردانند.

این سه کشور هشت ماه پیش در اعتراض به سیاست‌های دولت قطر در حمایت از گروه اخوان المسملین مصر، دیپلمات‌های خود را از دوحه فراخواندند.

آن‌ها دولت قطر را متهم کرده بودند که با حمایت از گروه اخوان المسلمین و گروه‌های اسلامی دیگر امنیت داخلی این کشور‌ها را به خطر انداخته است.

شورای همکاری خلیج فارس برای تصمیم‌گیری و حل اختلاف‌ها در کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس نشست اضطراری تشکیل داده بود و تصمیم برای بازگرداندن سفرا در انتهای این نشست اعلام شد.

چند روز پیش، امارات متحده عربی هم به دنبال عربستان سعودی گروه اخوان المسلمین مصر را "گروه تروریستی" خواند. عربستان و امارات این نهاد اسلامی را که ۸۶ سال سابقه فعالیت دارد، تهدیدی برای کشورشان می‌دانند.

بعد از گفت‌و‌گوهای بسیار و ماه‌ها فشار سیاسی، قطر اخیرا حاضر شد اعضای ارشد اخوان المسلمین در دوحه را وادار به ترک این کشور کند.

روابط کشورهای عربی در طول چند ماه گذشته با قطر به سردی گراییده بود. دلیل آن را اینجا بخوانید.

رسانه‌های دولتی و مفسران نزدیک به حکومت در کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس خواستار پایان اختلاف‌های سیاسی و اتحاد در مواجهه با گروه موسوم به دولت اسلامی شده‌اند. چند کشور عربی از جمله عربستان، امارات، بحرین و قطر در ائتلاف نظامی تحت رهبری آمریکا علیه داعش مشارکت دارند.

در گذشته گزارش‌هایی درباره کمک‌ مالی و تسلیحاتی امیرنشین قطر به گروه‌های اسلامگرای افراطی در سوریه نیز منتشر شده بود. اتهام‌هایی که مقام‌های قطر در گفت‌وگو با بی‌بی‌سی به شدت تکذیب کردند.

مقر شبکه تلویزیونی بین‌المللی الجزیره که درباره عربستان و دیگر کشورهای حاشیه خلیج فارس گزارش‌های انتقادی پخش می‌کند، در قطر است.

+13
رأی دهید
-4

فراوانی - قطر - قطر
حیف شد
‌سه شنبه 27 آبان 1393 - 11:06
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.