کاوشگر فیله قبل از خاموشی آخرین اطلاعات را فرستاد

یکی از عکس هایی که فیله از دنباله دار ۶۷ پی گرفته است

کاوشگر فیله که چند روز پیش بر دنباله دار ۶۷پی فرود آمد پیش از تمام شدن باتری هایش مجموعه تازه ای از داده های جمع‌ آوری شده را به زمین ارسال کرده است.

مسئولان پروژه می گویند که این کاوشگر پیش از آنکه باتری هایش به خواب رود (حالت استندبای) همه انتظارات را برآورده کرد.

فیله به یک صخره تکیه داده و قرار داشتن در سایه مانع می شود که نور کافی برای شارژ باتری هایش بگیرد.

سازمان فضایی اروپا (اسا) نگران است که این آخرین تماس روبات - حداقل برای یک مدت - با زمین باشد.

فیله روز چهارشنبه روی سطح دنباله دار فرود آمد که اولین رویداد از این نوع در تاریخ علم فضا بود. قبلا تجهیزاتی برای آزمایش به دنباله دارها کوبیده شده اند اما فرود صورت نگرفته بود.

مشکل فیله در وضعیت جاری این است که هر ۱۲ ساعت فقط برای یک ساعت و نیم آفتاب می گیرد بنابراین بعید به نظر می رسد بتواند در یک روز باتری هایش را به درستی برای تماس رادیویی شارژ کند.

مهندسان اما سعی کرده اند با مخابره دستور تغییر جهت روبات شانس آفتاب گرفتن صفحات خورشیدن آن را به حداکثر برسانند.

هدف بلند کردن فیله از جایش به اندازه چهار سانتی متر و چرخش بدنه اصلی آن به اندازه ۳۵ درصد بود. به این ترتیب بزرگترین صفحه خورشیدی آن بیشترین نور را می گیرد.

محققان می گویند حتی اگر روبات کاملا از کار بیافتد اطلاعاتی که تاکنون جمع آوری کرده بسیار هیجان انگیز است.

استفان اولماک از مدیران پروژه در سازمان فضایی آلمان گفت که این کاوشگر تحت شرایط سخت عملکرد فوق العاده ای داشته و آنها می توانند کاملا به موفقیت علمی فیله افتخار کنند.

فیله در همین مدت داده های مربوط به نتیجه حفاری در خاک دنباله دار را به زمین فرستاده است. این یکی از اهداف اصلی ماموریت بود.

محققان با این داده ها خواهند توانست چند نظریه درباره نحوه تشکیل منظومه شمسی و سرمنشاء حیات را محک بزنند.

کارشناسان می گویند که با نزدیک شدن دنباله دار ۶۷پی به خورشید، فیله ممکن است دوباره جان بگیرد چون احتمال دارد در موقعیتی بهتر برای گرفتن نور خورشید قرار گیرد.

فضاپیمای روزتا که حامل فیله بود در سال ۲۰۰۴ میلادی به فضا پرتاب شد. روزتا همچنان دنباله دار را در فضا دنبال و هرگوه علائم ارسالی از فیله را رله می کند.

+22
رأی دهید
-1

Hamid411 - لس آنجلس - آمریکا
چه حوصله ای دارن این متخصصان ناسا!! اینهمه زور میزنن روبوت رو روی یک دنباله دار از زمین کنترل کنن که ٤ سانتی متر بلند شه که بتونه باتری هاش رو شارژ کنه؟ که چی بعد بتونن منشأ منظومه شمسی رو محک بزنن! خب پاشو قران رو از روی تاقچه بردار، همه رو نوشته دیگه!!!
یکشنبه 25 آبان 1393 - 14:34
nousheen - نانت - فرانسه
باز ممنون از این سایت که اینجور خبرا رو که بعضی‌ وقتا تا چند روزی تمام اخبار جهان رو پر میکنه رو به شکلی‌ ساده و مختصر توضیح میده تا جامعه ایرانی‌ هم اطلاعاتشون به روز باشه ....
یکشنبه 25 آبان 1393 - 15:02
zabol - گلستان - ایران
حمید دلبندم ! ناسا نه اسا (سازمان فضایی اروپا )
یکشنبه 25 آبان 1393 - 22:43
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.