رویترز: احتمال تمدید مذاکرات هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی

 
دور آخر گفت‌وگوهای هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی در عمان
 

خبرگزاری رویترز به نقل از منابع رسمی ایرانی و غربی گزارش داده که «بعید است ایران و ۱+۵ بتوانند تا سوم آذر به توافقی نهایی درباره پرونده هسته‌ای جمهوری اسلامی دست یابند.»

رویترز، چهارشنبه ۲۱ آبان و به نقل از این منابع گزارش داده که ایران و قدرت‌های جهانی احتمالا به «توافق موقت» جدیدی خواهند رسید که بر مبنای آن هم از فشار تحریم‌ها علیه تهران کاسته خواهد شد و هم گفت‌وگوها برای رسیدن به توافق جامع همچنان ادامه خواهد داشت.

توافق موقت ژنو که در سوم آذر سال ۱۳۹۲ میان ایران، آمریکا، بریتانیا، فرانسه، چین، روسیه و آلمان به دست آمد، تا سوم آذر سال جاری تمدید شده و گفت‌وگوهای چندجانبه در این مدت برای رسیدن به توافقی جامع و نهایی، بی‌نتیجه ادامه داشته است.

رویترز به نقل از یک مقام رسمی ایرانی که نام او را ذکر نکرده، گزارش داده است که «اتفاقی که به احتمال زیاد رخ خواهد داد، این است که ما به توافقی جزیی‌تر از توافق ژنو دست پیدا کنیم که هم از فشار تحریم های اقتصادی {بر ایران} خواهد کاست و هم به ادامه گفت‌وگوها منجر خواهد شد.»

یک مقام رسمی غربی هم به این خبرگزاری گفته است: «ما می‌توانیم رئوس موارد یک تفاهم کلی را تا سوم آذر مشاهده کنیم اما احتمالا نمی‌توانیم به خود این تفاهم دست یابیم.»

این در حالی است که دو سناتور ارشد ایالات متحده آمریکا، در بیانیه‌ای خواستار آن شدند تا هرگونه توافق نهایی بر سر برنامه هسته‌ای ایران به «نابودی کامل» این برنامه منجر شود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، رابرت منندز، رئیس کمیته روابط خارجی سنا و مارک کرک، سناتور ارشد جمهوری‌خواه، در اطلاعیه مشترکی که منتشر کرده‌اند، گفته‌اند که یک «توافق خوب» با ایران باید به معنای محدودیت سفت و سخت در مسیر تحقیقات اتمی جمهوری اسلامی و توسعه آن و نیز از بین رفتن تمام ابعاد احتمالی نظامی - هسته‌ای ایران باشد.

به گفته این دو سناتور، «کاهش تدریجی تحریم‌ها» نیز زمانی باید رخ بدهد که ایران تمام مفاد توافقنامه را به‌طور دقیق اجرا کرده باشد.

همزمان، باراک اوباما، رییس جمهوری ایالات متحده نیز با ارسال نامه‌ای به روسای مجلس نمایندگان و سنای آمریکا، وضعیت ملی اضطراری در قبال ایران را برای یک سال دیگر تمدید کرد.

در این نامه که ۲۱ آبان منتشر شد، تاکید شده است: «از آنجا که روابط ایران و آمریکا هنوز به حالت عادی در نیامده و فرایند اجرای توافق سال ۱۹۸۱ با ایران همچنان طی نشده است، رییس جمهوری آمریکا وضعیت ملی اضطراری در قبال ایران را تمدید می‌کند.»

+7
رأی دهید
-14

united-iran - آکلند - نیوزیلند
یعنی جمهوری اسلامی و دیگر اعضای 1+5 حسابی ملت ایران را گذاشتند سر کار را.
‌پنجشنبه 22 آبان 1393 - 17:10
علی چپ دس - رشت - ایران
ببندید دکان مذاکراتو . امیدوارم تحریمها 100 برابر بشه
‌پنجشنبه 22 آبان 1393 - 18:24
abdolmalek - رامسر - ایران
عکس بالا چیزی را نشان میدهد که نشان از دروغگو و رسوا بودن اسلامگرایان شیعه ایرانی است ان اقای شیخ عرب دارد با خانوم اشتون روبوسی میکند او هم یک مسلمان و متقد به اصول دینی اسلام هم هست ولی مثل یک انسان با شعور رفتار میکند ولی اقای وزیر خارجه حکومت اسلامی شیعه حتی حاضر نیست با خانوم اشتون دست بدهد چه برسد روبوسی بکند حتما او از دیدن این صحنه خانوم اشتون و اقای شیخ خجالت خواهد کشید البته من شک دارم او چیزی از خجالت در فرهنگ خود داشته باشد ای کاش اقای کری بهش میگفت این اقا هم مسلمان است ولی شما مسلمان افراطی هستید که زندگی را برای برای مردم خود و دنیا تلخ کرده اید شرم بر او هم فکرانش.
جمعه 23 آبان 1393 - 00:16
invincible - مینستا - آمریکا
اگر پای اسرائیل و خطرناک نبودن دولت آخوندی برای اسرائیل نبود خود اوباما همه چیز رو منتفی میکرد. کری و ظریف دوستان قدیمی هستن که فقط پول ملت ایران رو میخوان بالا بکشن!! مردم ایران میدونن که اگر زمانی‌ آخوندهای دجال به بمب اتم دست پیدا کنن کرهٔ زمین رو نابود می‌کنن.ترس آخوندها از اعتراضات مردم فقط نشانهٔ ضعف و درمندگی اونها هست.آخوندها مثل انگل خون مردم رو میمکند و آخرش هم فرار می‌کنن مثل دها دیکتاتوره دیگه. پیروز باشید. خدا با شما
جمعه 23 آبان 1393 - 06:11
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.