'آژانس با اصلاح اطلاعاتش ذخیره اورانیوم ایران را ١٠٠ کیلو کم کرد

نیروگاه اتمی بوشهر

رویترز گزارش می‌دهد که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با اصلاح اطلاعاتش تخمین خود از ذخایر اورانیوم ایران را ١٠٠ کیلو پایین آورده است.

خبرگزاری رویترز به نقل از دیپلمات‌ها می‌گوید که آژانس ذخایر گاز ایران را ٨٢٩٠ کیلو می‌داند، و این، ١٠٠ کیلو کمتر از مقداری است که در گزارش محرمانه هفته پیش این نهاد بین‌المللی ذکر شد.

مطابق آنچه رویترز می‌گوید آژانس دلیلی برای این کاهش در برآورد ذخایر اورانیوم ایران ذکر نکرده است.

آژانس این اصلاح در برآورد از ذخایر اورانیوم ایران را در آستانه ضرب‌الاجل ٢۴ نوامبر (٣ آذر) انجام می‌دهد که ایران و کشورهای ۱+۵ می‌خواهند تا آن روز به توافقی جامع درباره جنبه‌های مورد اختلاف برنامه هسته‌ای ایران برسند.

هرچند برخی منابع می‌گویند احتمال رسیدن به توافق در موعد مقرر پایین است. سخنگوی وزارت خارجه روسیه به خبرگزاری اینترفاکس گفته است که این احتمال وجود دارد که مهلت برای ادامه مذاکرات دوباره تمدید شود.

حجم ذخایر اورانیوم ایران یکی از مسائل حساس در مذاکرات هسته‌ای است.

مطابق اطلاعاتی که رویترز به آن استناد می‌کند آژانس پیشتر گفته بود که ذخایر اورانیوم ایران از ماه سپتامبر ۶۲۵ کیلو بالا رفته است، اما با اصلاحیه امروز افزایش ذخیره اورانیوم ایران از ماه سپتامبر ۵۲۵ کیلو بوده است.

ایران تاکید دارد که برنامه غنی‌سازی اورانیوم را تنها برای تامین سوخت نیروگاه‌های هسته‌ای خود پی می‌گیرد اما برخی کشورها، از جمله قدرت‌های غربی، می‌گویند نگران این هستند که ایران از ذخایر اورانیوم خود برای ساخت سلاح هسته‌ای استفاده کند.

+7
رأی دهید
-9

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.