جریمه ۳.۴ میلیارد دلاری پنج بانک بین‌المللی به دلیل دستکاری نرخ ارز

بانک سوئیسی «یو بی اس» به پرداخت ۶۶۱ میلیون دلار جریمه به نهادهای ناظر بر فعالیت‌های بانکی بریتانیا و آمریکا محکوم شده است.

پنج بانک بزرگ بین‌المللی به دلیل اهمال در جلوگیری از دستکاری در نرخ برابری ارز توسط دلالان ارزی به پرداخت ۳.۴ میلیارد دلار جریمه محکوم شدند.

نهادهای ناظر بر عملکرد موسسات مالی پس از یک سال تحقیق، بانک‌های «یو‌ بی اس»، «اچ اس بی سی»، «سیتی گروپ»، «بانک سلطنتی اسکاتلند» و «جی پی مورگان» را به پرداخت غرامت‌های سنگین محکوم کردند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، تحقیقات این نهادها به کنترل شدیدتر و نظارت بیشتر بر بازار معاملات ارزی منجر شده که گردش روزانه معاملات آن پنج تریلیون دلار است.

یکی از نهادهای نظارتی در بریتانیا گفته است در صورتی که جریمه را زودتر از موعد پرداخت کنند به این بانکها سی‌درصد تخفیف داده خواهد شد.

در این مورد از رسوایی بخش بانکی و مالی، دلالان ارز با انتقال اطلاعات محرمانه مشتریان از جمله میزان سفارش و همچنین هماهنگ کردن معاملات از طریق دستکاری در محک‌های اصلی معاملات ارز، سودجویی کرده‌اند. دهها نفر از این دلالان و کارگزاران اخراج یا از کار معلق شده‌اند.

دلالان با کد گذاری نام مشتریان و ایجاد یک اتاق گفت‌وگوی مجازی در اینترنت (چت روم) با نام‌های مستعار، اطلاعات را با هم مبادله می‌کردند.

بانک سوئیسی «یو بی اس» به پرداخت ۶۶۱ میلیون دلار جریمه به نهادهای ناظر بر فعالیت‌های بانکی بریتانیا و آمریکا محکوم شده است. «یو بی اس» همچنین باید برای عملکرد سوء در معامله فلزات گرانبها، ۱۳۴ میلیون فرانک سوئیس به نهادهای نظارت مالی در سوئیس بپردازد.

در این تحقیقات، عملکرد ده ساله این بانک‌ها تا اکتبر ۲۰۱۳ مورد بررسی قرار گرفته است.

بانک «آر بی اس» که ۸۰ درصد آن در تملک دولت بریتانیا است در سال ۲۰۱۰ شکایاتی در مورد روش‌های نادرست در معاملات ارز دریافت کرده بود. این بانک به خاطر عدم رسیدگی به شکایات در آن موقع اظهار تاسف کرده است.

در پی اعلام این خبر ارزش سهام این بانک‌ها در بازار معاملات اروپایی سقوط کرد.
 
خشم نهادهای نظارتی

اف سی ای، نهاد نظارت مالی بریتانیایی، با ابراز خشم از اهمال بانک‌ها در توقف این نوع فعالیت‌های غیرقانونی علیرغم درخواست‌های مکرر برای تغییر فرهنگ و افزایش کنترل، بزرگترین جریمه نقدی در تاریخ بخش مالی و بانکداری بریتانیا را برای بانک‌ها مقرر کرد.

مارتین ویتلی، مدیر عامل «اف سی ای» گفت: «جریمه‌ها نشان دهنده جدی بودن این اهمال کاری و تاکید بر مسئولیت بانک‌ها برای جبران آن است. بانک‌ها باید اطمینان حاصل کنند که دلالان برای سودجویی خود با سیستم بازی نمی‌کنند».

در ادامه گزارش خبرگزاری رویترز آمده است که بانک‌ها منتظر جریمه‌های بیشتری هستند. وزارت دادگستری آمریکا و اداره ناظر بر موسسات مالی نیویورک سرگرم تحقیقات در باره این رسوایی مالی هستند.

اداره جرایم مالی بزرگ در بریتانیا هم تحقیقات جدیدی را شروع کرده است. به علاوه بعضی از مشتریان این بانک‌ها نیز ممکن است علیه بانک‌ها شکایت کنند.

بانک‌ها و موسسات مالی از سال ۲۰۱۲ تا کنون به دلیل مخدوش کردن محک‌های بازار معاملات ارز در مجموع ۱۰ میلیارد دلار جریمه شده‌اند.

بانک مرکزی انگلستان در یک بررسی جداگانه از عملکرد داخلی این بانک‌ها گفت که کارگزار ارشد معاملات ارزی رییس خود را از مبادله اطلاعات محرمانه بین دلالان مطلع نکرده است.

این تحقیقات موجب تغییرات اساسی در بازار معاملات ارز و توقف کار اتاق‌های گفت‌وگو (چت روم) دلالان شده است. در نتیجه بازرسی‌ها، بیش از سی کارگزار اخراج یا از کار معلق شده‌اند و اقداماتی هم برای تقویت سامانه‌های خودکار معاملات ارز پیش بینی شده است.

قرار است رهبران کشورهای گروه بیست در نشست هفته جاری خود در شهر بریزبن در استرالیا، توافقنامه مقررات جدید در تعیین محک‌های بازار معاملات ارزی را امضا کنند.

نهاد نظارتی بر بازار مالی سوئیس به بانک «یو بی اس» دستور داده است که مزایای کارگزاران معاملات ارزی و فلزات گرانبها را به مدت دو سال تا سقف ۲۰۰ درصد حقوق ثابت آنها محدود کند.

+19
رأی دهید
-1

mir1976 - واشنگتن - آمریکا
نظارت و قاطعیت یعنی این. آنوقت در ایران بانک ها هر غلطی که میخواهند میکنند.
‌پنجشنبه 22 آبان 1393 - 12:20
azadeh11 - آمستردام - هلند
یکی‌ از فامیلها میگفت که رفته پول مالیات مغازه را بدهد. ،مامور مالیات بهش کلید ماشین خودش را میدهد و میگه اول یک میلیون بزار توی ماشین من تا که من مالیات مغازه را قبول کنم که بدهی،،،مملکت دزدها .. این بانکها که با تمام دزدی به بانک و مالیات کشور ما نمیرسند....هنوز باید لنگ بندازند..
‌پنجشنبه 22 آبان 1393 - 18:34
فراوانی - قطر - قطر
پوفیوز تر این بانکدارها یکی هم خودشونه دنیا را به .. کشیدن این بی شرفها
جمعه 23 آبان 1393 - 10:46
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.