هدیه‌های ایران به عراق: ساخت نیروگاه در نجف و صادرات زیر قیمت برق و گاز

تقاطع: جمهوری اسلامی علاوه بر این‌که برق و گاز ایران را زیر قیمت تمام‌شده به عراق می‌فروشد، یک “نیروگاه برق” را نیز به عنوان “هدیه” برای مردم شهر “نجف” در جنوب این کشور راه‌اندازی کرده است.

علی‌رضا دائمی، “معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزارت نیرو” روز چهارشنبه (۲۱ آبان-۱۲ نوامبر) به خبرگزاری “ایسنا” گفت که طی روزهای آینده، نیروگاه برق شهر نجف که توسط شرکت ایرانی ساخته شده، با حضور حمید چیت‌چیان، “وزیر نیرو” جمهوری اسلامی افتتاح خواهد شد.

آقای دائمی، این نیروگاه را “هدیه‌ای به مردم نجف” توصیف کرد و افزود که این شهر برای مردم ایران از “اهمیت بالایی” برخوردار است «چرا که جزو عتبات عالیات محسوب می‌شود».

به گفته این مقام مسوول در وزارت نیرو، دولت حسن روحانی هم‌چنین در تلاش است تا به جز صادرات برق به عراق “ظرفیت”هایی ایجاد کند تا «بخشی از مشکلات» این کشور در زمینه کمبود برق حل شود.

وی با اشاره به سفر دو سال قبل خود به شهر “نجف”، دیدن موتورهای کوچک برق در خیابان‌های این شهر را “متاثرکننده” دانست و ابراز امیدواری کرد که «با افتتاح این نیروگاه و افزایش ظرفیت تولید برق مطمئن در عراق توسط ایران، شرایط بهبود پیدا کند».

پیش‌‌تر در روز سه‌شنبه (۲۰ آبان)، رستم قاسمی، “وزیر نفت” در دولت احمدی‌نژاد و دبیر کنونی “ستاد توسعه اقتصادی ایران، عراق و سوریه” در سخنانی اظهار داشت که ایران، گاز را با نرخ ۴۵ سنت و برق را با بهای “کمتر از ۱۷ تا ۱۹ سنت” به عراق صادر می‌کند که این قیمت، «حتی به اندازه پول گاز تأمین‌شده برای تولید برق هم نیست».

به گزارش “باشگاه خبرنگاران جوان”، آقای قاسمی در حاشیه چهاردهمین نمایشگاه صنعت برق در تهران، اظهار داشت که بخشی از صادرات جمهوری اسلامی به عراق “سوپرمارکتی” است و در آن، «به منافع ملی نگاه نمی‌شود».

وی همچنین از تشکیل ستادی موسوم به “بازسازی سوریه” به پیشنهاد جمهوری اسلامی خبر داد و تاکید کرد که «ایران نقش اول را در بازسازی سوریه خواهد داشت».

این اظهارات در حالی است که محمد شریعتمداری، “معاون اجرایی” حسن روحانی، روز دوشنبه (۱۹ آبان) در نخستین اجلاس “تجارت ایران و عراق” که در تهران برگزار شد، پیشنهاد تأسیس بانک مشترک ایران و عراق را داد و گفت که روابط تجاری دو کشور نسبت به ده سال قبل در سال ۱۳۸۳،  ۲۰ برابر شده رقم کنونی آن، دست‌کم ۳۰ میلیارد دلار برآورد می‌شود.

گفتنی است اواخر شهریورماه امسال نیز هوشنگ فلاحتیان، “معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی” با بیان این‌که «بیشترین میزان برق صادراتی ایران، به عراق است»، گفته بود که «راهبرد ایران کمک به ملت عراق برای برون‌رفت از وضع کنونی است».

+13
رأی دهید
-57

Madjid aramesh - پاریس - فرانسه
واقعا که لعنت بر أین عرب پرستان
‌چهارشنبه 21 آبان 1393 - 23:39
Realman - ارواین - امریکا
خاک بر سر مرده پرست عربتون کنن .
‌چهارشنبه 21 آبان 1393 - 23:46
arash9812 - تهران - ایران
مرگ بر خامنه‌ای ضحاک که از مردم کشور ما میدزد و برآی حفظ بقای خودش مال کشورمان را به قاتلان جوانهای کشور میدهد مردم کشور ایران هیچ تعصب به اتبات طاهر ه ندارند خداوندا مردم کشورم و کشورم را از هر چه آخوند و مزدور پاک کن.امین
‌چهارشنبه 21 آبان 1393 - 23:29
مترلینگ - منچستر - انگلستان
خیلی غلط بیجا کردن خیلی ..مفت خوردن ملت خودمون بد مصرف میکنن؟ هر ماه بابت پرداخت قبوض برق و گاز و اب که ماه به ماه گرون میشه وفشار به اقشار ضعیف میاره اونوقت رواست که یه ملت دیگه هدیه دریافت کنند این همه وام به کشورهای عراق وسوریه ولبنان میدن مردم خودمون از گشنگی به هزار راه بیراهه رفتند حقشون نیست از سرمایه های ملی خودشون بهره ببرند؟ اونوقت چهارتا ادم ...میان اینجا یقه هاشونو جرواجر میکنند وطرفداری از این بیهمه چیز ها میکنند .حالا بیایین ... کنید این موقع ها همه لال هستن دیگه ایه در این مورد ندارند ؟سند ومدرک از شیخ پشم الدین بیارن واسه ماست مالی؟
‌چهارشنبه 21 آبان 1393 - 23:40
مترلینگ - منچستر - انگلستان
وی همچنین از تشکیل ستادی موسوم به “بازسازی سوریه” به پیشنهاد جمهوری اسلامی خبر داد و تاکید کرد که «ایران نقش اول را در بازسازی سوریه خواهد داشت». هنوز خرابی های ابادان اهواز خوزستان وکلیه شهر های جنگ زده هنوز اباد نشدند مردم دارند از کمبودها نبود اب بهداشتی مراکز درمانی و نبود هزاران امکانات رفاهی عذاب میکشن اخه من نمیدونم انوقت چرا قیمت خر تو ایران داره گرون میشه تف تو روح ابا واجداد غیر ایرانیتون
‌چهارشنبه 21 آبان 1393 - 23:44
ekman - شیراز - ‫ایران
این سه راس گوریلی که در صف جلو ایستاده اند چه ترسناک هستند!!!
‌پنجشنبه 22 آبان 1393 - 01:03
IranUksero - لس آنجلس - ایالات متحده
آب مجانیه، برق مجانیه گاز مجانیه
‌پنجشنبه 22 آبان 1393 - 03:04
sia-2012 - تهران - ایران
یه نگاه به مراسم APEC بندازید . نه مسلمونها جایی نه اعراب وحشی نه ایران !!! کشورهای عقب مونده قرن !! فقط دنبال لنگ و پاچه و فتوا و قیامهای واهی و جنگهای پوچ هستند !!!!
‌پنجشنبه 22 آبان 1393 - 04:15
قیس - اهواز - ایران
لعنت بر شما دزدای کثیف همین مونده خون مردم بخورید
‌پنجشنبه 22 آبان 1393 - 07:44
raha1984 - هامبورگ - المان
دست مریزادی هست برای دشمنی ها و نفرت هاشون به ایران و ایرانی !! دشمن پرست تر و مرده پرست تر از این جماعت جهان به خودش ندیده !!
‌پنجشنبه 22 آبان 1393 - 09:03
علی چپ دس - رشت - ایران
مرگ بر عراق مرگ بر آخوند نجس
‌پنجشنبه 22 آبان 1393 - 09:14
united-iran - آکلند - نیوزیلند
بعد بگید آمریکا بده، اگر همین آمریکا نبود و حکومت صدام حسین را سرنگون نمیکرد آیا جمهوری اسلامی تو خواب هم میدید که روزی بر کل عراق تسلط پیدا کند و یک حکومت دست نشانده و مطیع خودش را در عراق بگذارد. این همه که آمریکا به جمهوری اسلامی خدمت کرد و دوتا از دشمنان درجه یک جمهوری اسلامی یعنی طالبان و حکومت بعثی عراق را سرنگون کرد روسیه خائن به ایران خدمت نکرد.
‌پنجشنبه 22 آبان 1393 - 09:18
بختیاری2500 - اهواز - ایران
قیافها را نگاه کثافت ازشون میباره..و در ضمن کشور ما دست همین عراقیهای اصل هست.
‌پنجشنبه 22 آبان 1393 - 10:30
عاشق تبریز - تبریز - ایران
اخه کشور ایران حاکمانش ایرانی نیستن.عراقی ..ما ایرانیها حقمون هست بدتر از اینها سرمون بیاد..
‌پنجشنبه 22 آبان 1393 - 10:33
pasargad2 - شیراز - ایران
این بدبختا یه چیزایی دیدن که امریکا تو همه کشورا هست , میخوان ادای اونو در بیارن. ولی نمیدونن امریکا پول میگیره کار کشورا رو انجام میده این بی شعورا پول میدن کار هم انجام میدن. امریکا این پول و میگیره میده به ملتش , این کثافتا پول که نمیدن به ملت هیچ از حلقوم ملت هم میکشن و میدن به کشورای دیگه تا فقط و فقط خود نمایی کنن. بعد اسم خودشونم میزارن خدمتگذار ملت و اسلام. لعنت بر شما حیوونای کثیف خود پسند.
‌پنجشنبه 22 آبان 1393 - 10:26
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.