پیک‌موتوری، کلاهبرداری ۳۰ میلیارد تومانی را ناکام گذاشت

ظن جوان پیک‌موتوری به مردی که به او ماموریت داده بود تا نامه‌ای را به سازمان ثبت اسناد ببرد، جاعل ۳۰ میلیاردی را به دام انداخت.

مرد جاعل و همدستانش با مدارک جعلی، خانه‌ای ویلایی در پایتخت را تصاحب کرده بودند و قصد داشتند با سند آن از بانک 30 میلیارد تومان وام بگیرند که ناکام ماندند.

نخستین برگ از این پرونده مهرماه امسال ورق خورد. آن روز وقتی زنگ خانه‌ای ویلایی در منطقه توانیر تهران به صدا درآمد، زن صاحبخانه صدای مردی را شنید که می‌گفت کارشناس رسمی بانک است. این مرد مدعی بود که با استفاده از سند این خانه ویلایی قرار است از بانک آنها وام 30میلیارد تومانی گرفته شود و وی برای انجام کارهای کارشناسی آمده است.

زن میانسال که شگفت‌زده شده بود، همان لحظه با شوهرش تماس گرفت و ماجرا را به او خبر داد و وقتی از زبان وی شنید که او اصلا قصد گرفتن وام را ندارد، فهمید که کاسه‌ای زیر نیم‌کاسه است. به این ترتیب آنها پیگیر ماجرا شدند تا ببینند چه‌کسی از سند خانه آنها برای گرفتن وام میلیاردی سوءاستفاده کرده است.

    جعل تمام‌حرفه‌ای

صاحبخانه با گرفتن وکیل به تحقیق در این زمینه پرداخت. آنها راهی بانک شدند و فهمیدند که سند خانه‌شان به نام فرد دیگری جعل و به‌عنوان وثیقه به بانک ارائه شده است. با شکایت آنها پرونده در دادسرای ناحیه 2تهران تشکیل و تحقیقات مأموران اداره 13پلیس آگاهی برای کشف راز این جعل کاملا حرفه‌ای آغاز شد.

کارآگاهان در بررسی‌های اولیه دریافتند که عده‌ای با شناسایی خانه ویلایی شاکی که 2300متر بود و ارزش زیادی داشت و همچنین با به‌دست آوردن مشخصات شناسنامه‌ای صاحبخانه، اقدام به جعل مدارک وی و تهیه قولنامه‌ای کرده‌اند که نشان می‌داد او خانه ویلایی‌اش را به فرد دیگری فروخته است. سپس با ارائه قولنامه به یک دفترخانه درخواست صدور سند کرده و در نهایت نیز سند به نامشان صادر شده است. پس از آن هم سند جعلی را به بانک برده‌اند و درخواست وام 30میلیارد تومانی کرده‌اند که بانک نیز با پرداخت این وام به آنها موافقت کرده است.

    پیک‌موتوری وظیفه‌شناس

با مشخص شدن این موضوع و درخواست شاکی، سند خانه وی توسط سازمان ثبت اسناد توقیف شد تا کسی نتواند از آن سوءاستفاده کند. این در حالی بود که همزمان، تحقیقات مأموران برای شناسایی جاعلان و کلاهبرداران ادامه داشت. چند روز بعد اما مراجعه یک جوان پیک‌موتوری به اداره ثبت و اظهارات او باعث شد که راز دومین جعل باند کلاهبرداری فاش و از پرداخت وام 30میلیارد تومانی به آنها ممانعت شود.

ماجرا از این قرار بود که اعضای باند کلاهبرداری وقتی فهمیدند که سند خانه ویلایی توقیف شده و آنها نمی‌توانند وام 30میلیارد تومانی را از بانک بگیرند، نقشه تازه‌ای کشیدند. جاعل این باند، نامه بازپرس پرونده را جعل کرد و در این نامه به سازمان ثبت دستور داد که سند خانه ویلایی را رفع توقیف کند.

اعضای باند این نامه‌ را به یک جوان پیک موتوری دادند و از او خواستند که آن را به سازمان ثبت ببرد و پیگیر کارهای رفع‌توقیف سند شود. او نیز این کار را انجام داد و توانست با نامه جعلی، سند خانه ویلایی را رفع توقیف کند. این یعنی حالا همه‌‌چیز برای اجرای نقشه باند کلاهبرداری مهیا بود و آنها می‌توانستند وام میلیاردی را از بانک دریافت کنند.

روز بعد اما جوان پیک‌موتوری به ماجرا مشکوک شد؛ چرا که اعضای باند کلاهبرداری دستمزد خوبی بابت این کار به او داده بودند و از طرفی از وی خواسته بودند که از این ماجرا با کسی حرفی نزند. او که حدس می‌زد کاسه‌ای زیر نیم‌کاسه آنهاست، دوباره راهی سازمان ثبت اسناد شد و از آنها خواست نامه‌ای را که او به آنها داده بود، بررسی کنند. مسئولان سازمان وقتی با اصرار مرد جوان روبه‌رو شدند، به بررسی نامه پرداختند و با بازپرس پرونده تماس گرفتند. بازپرس پرونده اما به محض شنیدن ماجرا به آنها گفت که او دستور رفع توقیف خانه ویلایی را صادر نکرده و امضایی که در نامه جعلی است، امضای او نیست.

به این ترتیب راز نامه جعلی فاش و سند خانه بار دیگر توقیف شد تا کلاهبرداران نتوانند وام 30میلیاردی را دریافت کنند. این در حالی بود که همان روز مرد دیگری که از سوی کلاهبرداران به سازمان ثبت فرستاده شده بود تا درباره رفع توقیف شدن سند پیگیری کند، از سوی پلیس دستگیر شد.

با اطلاعاتی که مرد دستگیر شده و جوان پیک‌موتوری در اختیار پلیس قرار دادند، مأموران توانستند محل اختفای یکی از اعضای باند را شناسایی کنند. این محل به محاصره پلیس درآمد و مرد جوان در یک عملیات ضربتی دستگیر شد. بهمن طاهری، وکیل شاکی این پرونده در گفت‌وگو با همشهری گفت: با دستگیری یکی از اعضای باند مشخص شد که وی جاعل باند است که کارهای جعل سند و نامه قضایی را انجام داده‌است.

وی ادامه داد: این مرد هم‌اکنون با قرار قانونی در بازداشت به‌سر می‌برد و تحقیقات برای دستگیری همدستان او که احتمالا به‌صورت باندی دست به این کار می‌زنند ادامه دارد. به گفته وی، اگر هوشیاری جوان پیک‌موتوری نبود، بی‌شک کلاهبرداران موفق به اجرای نقشه خود می‌شدند؛ چرا که ارزش واقعی خانه شاکی 45میلیارد تومان است و بانک نیز تنها شرط پرداخت وام را رفع توقیف شدن سند این خانه عنوان کرده بود.

+43
رأی دهید
-1

اسب آتش - سیدنی - استرالیا
یه نقصی تو این گزارش وجود داره: با ارائه قولنامه به دفتر خانه نمیشه درخواست سند کرد.یعنی برای درخواست سند حتا المثنی نیاز به مدارک دیگه ای هم هست از جمله صورتجلسه تفکیکی،نامه سند مفقودی از اداره ثبت که به تائید کارشناس اراضی شهرداری رسیده باشه و چند نامه ی دیگه که امروزه آنلاین انجام میشه و دست متقاضی نمیدن. همه اینها باضافه ی کد رهگیری الکترونیکی ده رقمی در برگه مبایعه نامه برای محضر الزامیه که این کد به اتحادیه املاک و اداره مالیات و دارائی آنلاین فرستاده میشه که برای جلوگیری از کلاه برداری ، یک قطعه ملکی با یک سند رو نمیشه به چند نفر فروخت یا با جعل چند تا نامه سند گرفت. در تمام این مراحل خود دفترخانه، بی واسطه از ادارجات مرتبط، استعلام میگیره. به احتمال زیاد در این باند غیر از جاعل، یه بنگاهی و یه کارمند ارزیاب اداره مالیات نیز دست داشته اند. مگه اینکه قوانین تغییر کرده باشند که من مدتهاست بی خبرم.
‌چهارشنبه 21 آبان 1393 - 12:54
hassan5 - تهران - ایران
جاعلین میتوانند هم سر بانک ها و همچنین سر سازمان ثبت اسناد را کلاه بگذارند ؟.؟ایا این نشانه بی عرضگی بیش از حد مسئولین نظام نیست؟؟؟
‌چهارشنبه 21 آبان 1393 - 17:40
شنه شمال - تهران - ایران
پیک موتوری یه بلیط بگیر از شهر خارج شو تا بلا ملا سرت نیاوردن از ما گفتن.
‌چهارشنبه 21 آبان 1393 - 22:43
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.