«آمریکا در کادر رهبری جندالله خبرچین داشت»

اعضای گروه جندالله، عکس آرشیوی است

به نوشته نیویورک تایمز، یک افسر سازمان اطلاعات مرکزی ایالات متحده (سیا) گزارشی محرمانه را یافته که نشان می‌دهد «سیا» پیش از وقوع حمله‌ای تروریستی در ایران از آن مطلع شده بود.  

 حدود هفت سال پیش، انفجار بمبی در نزدیکی اتوبوس کارکنان سپاه پاسدارن انقلاب اسلامی دست‌کم به کشته شدن ۱۱ تن و مجروح شدن ۳۶ نفر انجامید.

به گزارش این روزنامه آمریکایی، اینک مشخص شده که سازمان اطلاعات مرکزی پیش از این انفجار گزارش مربوط به آن را دریافت کرده بود.

این روزنامه آمریکایی می افزاید در این گزارش - که پیش از انفجار تنظیم شده - نویسنده هشدار می‌دهد که «اتفاق بزرگی در شرف وقوع در ایران است.» اگرچه جزئیات بیشتری در این سند اطلاعاتی نیامده، افسر سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا که آن را یافته معتقد بود معنای آن آگاهی ایالات متحده از برنامه گروه تروریستی سُنی «جندالله» برای دست زدن به عملیات در خاک ایران است.

 در فاصله کوتاهی بعد از وقوع این بمب گذاری، نیروهای امنیتی ایران اعلام کردند که بمب گذاران را دستگیر کردند.

 جندالله که از سال ۱۳۸۲ عملیات خود را آغاز کرده بود، مسئولیت چند حادثه تروریستی و گروگانگیری در جنوب شرقی را بر عهده گرفته که از جمله این حوادث می‌توان به انفجار مسجد علی ابن ابیطالب زاهدان در خرداد ماه سال جاری، گروگانگیری و قتل  ۱۶ نفر از پرسنل نیروی انتظامی در سال ۸۷ و قتل برخی از سرنشینان خودروهای عبوری در منطقه تاسوکی در سال ۸۴ اشاره کرد.  گروه جندالله ادعا می کرد اقدامات خود را در راستای دفاع از شهروندان سنی ‌مذهب در سیستان و بلوچستان انجام داده است.

 

عبدالمالک ریگی رهبر جندالله سال ۱۳۸۹، چند ماه پس از دستگیری توسط نیروهای امنیتی ایران اعدام شد.  عبدالرئوف ریگی پس از مرگ برادرش و با همراهی دیگر اعضای گروه جندالله، گروه جدیدی به نام جیش‌العدل را تاسیس کرد.

 وزرات امور خارجه آمریکا حدود چهار سال پیش با انتشار بیانیه ای جندالله را در لیست گروه های تروریستی قرار داد. در بیانیه وزارت امور خارجه آمریکا آمده است: «جندالله از بدو تاسیس آن در سال ۲۰۰۳ (۱۳۸۲) در تعداد زیادی عملیات نقش داشته که به قتل و جراحت شهروندان و مقامات دولتی ایران در استان سیستان و بلوچستان منجر شده است.»
ایران نیز که جندالله را گروهی تروریستی می داند، از این تصمیم واشیگتن استقبال کرد.

نیویورک تایمز می افزاید  بررسی‌های بعدی نشان داد که منبع این گزارش در شهر «نیوآرک» در ایالت «نیوجرسی» بود: یک کاراگاه عضو پلیس بندر نیویورک، نیرویی که وظیفه‌اش نه عملیات پیچیده اطلاعاتی، که نگهبانی از پُل‌ها و تونل‌ها و صدور قبض پارکینگ فرودگاه است.
این کاراگاه «توماس مک‌هِیل» نام داشت که با حفظ مسئولیت عضو نیروی ضد تروریسم پلیس فدرال آمریکا، «اف بی آی»، هم بود. مک‌هِیل که در گذشته آهنگر بود شخصی کم طاقت بود و در سفرهای خود به افغانستان و پاکستان توانسته بود در کادر رهبری جندالله خبرچین اجیر کند که تحت نظارت مشترک «سیا» و «اف بی آی» فعالیت می‌کردند.

به نوشته این روزنامه آمریکایی، افسر سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا پس از مطالعه گزارش مک‌هِیل به شدت نگران شد و با وکلای سازمان تماس گرفت. او می‌خواست بداند که آیا استفاده از خبرچین‌های عضو سازمان‌های پیکارجوی اسلامگرا برای جمع آوری اطلاعات درباره حملات پیش رو به منزله حمایت غیرمستقیم ایالات متحده از تروریسم نیست. وکلا پاسخ دادند که بدون تأیید رئیس جمهوری چنین اقدامی می‌تواند یک طرح غیرمجاز عملیات مخفیانه تلقی شود. در نتیجه سازمان «سیا» همکاری خود با خبرچین‌های آقای مک‌هِیل را متوقف کرد.

نیویورک تایمز می افزاید «با این همه، به رغم نگرانی سازمان سیا، مقام‌های آمریکایی همچنان به جمع‌آوری اطلاعات از درون جندالله ادامه دادند، ابتدا از طریق «اف بی آی» و سپس «پنتاگون»، وزارت دفاع آمریکا. ارتباط با خبرچین‌های جندالله پس از حملات این گروه که به مرگ شهروندان ایرانی انجامید نیز قطع نشد، همچنان که بعد از گنجاندن نام جندالله در فهرست گروه‌های تروریستی وزارت خارجه ایالات متحده نیز این ارتباط حفظ شد.»

+38
رأی دهید
-2

iran4ever - لندن - انگلستان
پس جمهوری اسلامی هم چین بی‌ ربط نمیگفت. بی‌چاره مردم ایران که بین این جونور‌های اسلامی و غربی گیر افتادن.
دوشنبه 19 آبان 1393 - 19:23
yas abi - ببرسل - لز
واضح و مبرهن است که این گروه دست پرورده عربستان و آمریکا است. تو که خودت این گروه رو درست کردی و بهشون دستور حمله دادی، خبر چین نمیخواد، خودت خبر رو تولید میکنی‌.
دوشنبه 19 آبان 1393 - 20:20
قیس - اهواز - ایران
بگیر تحویل منامه بحرین وهابی. دیدی اون ابلهانی که مردم بی گناه رو میکشتن همون عربستانی های سوسمار خور و آمریکاییها جهان خوار بودن که تو می گفتی مردمی هستن از دست جمهوری اسلامی به ستوه اومدن
‌سه شنبه 20 آبان 1393 - 09:38
biparva-jan - تهران - ایران
اشغال های امریکایی میتونستند خبر بدند. بیشتر کسانی که توسط این تروریست های جند الشیطان کشته میشوند سربازان وظیفه بخت برگشته هستند.
‌سه شنبه 20 آبان 1393 - 10:50
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.