«۴۰۰ میلیارد تومان » هزینه سالیانه جمع آوری زباله در تهران

رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران می گوید که سالانه ۴۰۰ میلیارد تومان هزینه جمع آوری زباله های تهران است، اما آنطور که او می گوید، وضعیت پاکیزگی پایتخت ایران نامناسب است و کنار کوچه ها یا مخازن زباله، همچنان کیسه های زباله ها وجود دارد.

آنطور که پیش از این شهرداری تهران اعلام کرده بود، روزانه به طور میانگین هشت هزار تن زباله در تهران تولید می شود که سرانه تولید زباله برای هر فرد تقریبا ۸۲۰ گرم است.

اما رحمت الله حافظی روز شنبه ۱۷ آبان، در گفت و گو با خبرگزاری مهر با بیان اینکه روزانه یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان هزینه جمع آوری زباله های شهر تهران می شود  گفته که با وجود این هزینه بالا وضعیت پاکیزگی شهر نامناسب است.

به گفته رئیس کمیسیون سلامت شورا شهر تهران، باید از روش های سنتی تفکیک زباله به سمت روش های علمی و روزآمد برویم.

در پیوند با این موضوع او گفته که حتما در زباله ها که طلای کثیف نامیده می شود چیزهای باارزشی نیز وجود دارد که افرادی در حال جستجو در داخل سطل های زباله هستند.

او درباره درآمدی که شهر تهران می تواند از محل زباله کسب کند، گفته که این را باید مافیای پشت پرده زباله بگوید.

او در توضیح بیشتر گفته که اگر رد کسانی که زباله گردی می کنند را در مناطق خاصی از تهران دنبال کنید، به این مافیا می رسید .

رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران همچنین گفته که فردی پیشنهاد کرده که حاضر است سالیانه ۱۰۰ میلیارد تومان به مدیریت شهری بدهد و صفر تا صد جمع آوری زباله را در پایتخت برعهده بگیرد و این کار چندین برابر این رقم برای او سودآوری دارد.

به گفته رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر، این نکته را هم نباید فراموش کنیم که با برون سپاری جمع آوری زباله ۴۰۰ میلیارد تومان در سال هم از هزینه های شهرداری کاسته می شود.

پیشتر محمد هادی حیدرزاده،  رییس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران گفته بود که تولید روزانه زباله در تهران بیش از دو برابر بسیاری از کلانشهرهاست که از نظر جمعیت و بافت بسیار به شهر تهران نزدیک هستند.

۷۰ درصد زباله های تولید شده در تهران از نوع «تر» و ۳۰ درصد «خشک» است.

به گفته آقای حیدرزاده، پسماندها به پنج دسته «عادی» ، «پزشکی - بیمارستانی» ، «ویژه» ، «کشاورزی» و «ساختمانی» تقسیم می شوند که هر کدام خصوصیات و مشکلات خاص خود را دارند.

به گفته او ، روزانه ۵۰۰ تن زباله بیمارستانی در کشور تولید می شود که چگونگی دفع این زباله ها باید به مراتب بیش از زباله های شهری مورد توجه مسئولین قرار گیرد.

تا سال ۱۳۸۳ قانون مدیریت پسماند در ایران  وجود نداشت که در همان سال این قانون تهیه و سال ۸۴ به تصویب مجلس رسید

+8
رأی دهید
-10

perser68 - آلمان - آلمان
ملاهای مفتخوره شارلاتانو نمیشه بهینه بازیافت کرد! باید به دادگاهای مردمی کشوندشون و تو سلولای انفرادی نگهشون داشت. بهترین راهه دفعه بهینه زباله ...
شنبه 17 آبان 1393 - 18:48
مترلینگ - منچستر - انگلستان
بدشون نمیاد مردم زباله هاشونو بخورن که این 400 میلیارد تومان هم بره تو جیبشون که هزینه نکنند کشور ما که فقیر نیست اگه ندزدن پول به همه امکانات میرسه هیچ زیاد هم میاد ز بغل این 400 میلیارد 400 میلیارد نخورن که صرف نمیکنه
شنبه 17 آبان 1393 - 19:05
perser68 - آلمان - آلمان
مملکتی که درش دفاع از خودت حکم اعدام داره.. مملکتی که درش مزدوره یه رژیمه لجنه آخوندی با داشتنه زنو سه تا بچه به یه دختر دانشجو رحم نمیکنه ومثله خوک بوگندوی فربه میخواد خودشو ارضاء بکنه، جمع آوریه بهینه زباله حالا حالا ها جائی در سبد کالای ملاهای مفتخور نداره.. سالهاست که غربیهای به قولی فاسد دارن از زباله پول در میارن!!!البته پول و درآمدی که بخواد از بازیافت زباله در بیاد و خرجه ضریحه حسنو حسینو سکینه و زینبو سگو زنبورو کفتارو شغال بشه ، بهتر که نشه!!!تا حکومته آدمخوره آخوندی حکومت میکنه، ایرانه آباد ساختنو آزاد فقط یه رویاست.. غده سرطانی اسلامیو باید جراحی کرد و انداخت تو دریای نمک و نه غیر از این.
شنبه 17 آبان 1393 - 18:44
dinbidin - تورنتو - کانادا
من حاضرم هر چی‌ آخوند شپشو را مفتی جمعشون کنم و بسوزونم اینیری هزینه زباله شاید کم بشه. یه روزی بشه که ایران از اشغال و کثافت پاک بشه به کمک همهٔ مردم
شنبه 17 آبان 1393 - 19:47
delmorde - یوتوبوری - سوئد
من نمیدانم چرا شهرداریهای کشورمان نمی خواهند همان کاری را انجام دهند که در کشورهای اروپایی میشود. در ابتدا میتوانید مردم را تعلیم دهید از طریق تلویزیون بجای برنامه های مزخرف اخوندی. تا مردم یاد بگیرند زباله هایشانرا چگونه تفکیک کنند. قبلا شهرداریها باید در محله ها مراکز سربسته ای را در شهرهای بزرگ در بوجوداورند که با فقل الکترنیکی باز میشود. در این انبارها شهرداری ظروف بزرگ پلاستیکی درب دار قرار دهد و کارگران شهرداری هر هفته یکبار با ماشین تخلیه و سپس ظروف را شستشو کنند تا بو نگیرد تمام زباله ها نه تنها هزینه حمل و شستشوی ظرف را تامین می کند بلکه برای خود شهرداری هم سوداور است. متاسفانه شهردارهای ما نمی خواهند کاری سازماندهی برای زباله ها انجام دهند. خب بدهید دست انها که میدانند چگونه از زباله ها درامد کسب کنند. چکارمان درست است که این یکی باشد. در هیچ کحا مدیر دلسوز نیست همه میایند تا کیسه ای پر و بروند.
شنبه 17 آبان 1393 - 20:39
فراوانی - قطر - قطر
400 میلیارد خیلی کمه باید بیشتر از این خرج بکنند
یکشنبه 18 آبان 1393 - 12:51
سلطنت طلب - ابوظبی - امارات متحده عربی
بدون احتساب اخوندا این مبلغ به دست اومده اکر اخوندا رو بخوان جمع کنن رقمش بالا تر میره جیزی حول و حوش 900 ملیارد
دوشنبه 19 آبان 1393 - 19:06
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.