عراقچی: بازگشت به پیش از توافق ژنو یک سناریوی خطرناک است

آقای عراقچی گفته که اگر به توافق نرسیم، سناریوهای ممکن، به قدری سناریوهای بدی است که ما بهتر است فعلا به آن ها فکر نکنیم

یک روز پیش از نشست هسته ای ایران در مسقط پایتخت عمان، عباس عراقچی عضو ارشد تیم مذاکره کننده ایران بازگشت به شرایط پیش از توافق ژنو را "یک سناریوی خطرناک" برای همه توصیف کرده و ابراز امیدواری کرده که این دور از گفتگو ها "راهگشا" باشد.

آقای عراقچی به شبکه تلویزیونی العام که از سوی ایران و به زبان عربی برنامه پخش می کند، گفته که "توافق هسته ای به نفع هر دو طرف و به نفع منطقه خواهد بود و این نکته را طرفین مذاکره درک می کنند و هیچ کس خواستار بازگشت به شرایط قبل از توافق ژنو نیست؛ زیرا این برای همه، یک سناریوی خطرناک خواهد بود. "

به گفته این عضو تیم مذاکره کننده هسته ای "اگر به توافق نرسیم، سناریوهای ممکن، به قدری سناریوهای بدی است که ما بهتر است فعلا روی آن ها فکر نکنیم و فقط به توافق بیندیشیم. "


آقای عراقچی با تاکید به این که رسیدن به توافق "خیلی هم دشوار نیست" گفته که "ما احتیاج داریم که طرف مقابل حسن نیت به خرج دهد و با دست کشیدن از توهمات، نگاهی واقعی به ایران و برنامه هسته ای ایران داشته باشد."

آقای عراقچی گفته که ما "اجازه نداریم که این فرصت را از دست بدهیم."


نشست مسقط

قرار است جان کری وزیر خارجه آمریکا و کاترین اشتون معاون اول رئیس کمیسیون اروپا فردا (یکشنبه ۹ نوامبر، ۱۸ آبان) با محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران در مسقط، پایتخت عمان در باره برنامه هسته ای دیدار و گفتگو کنند.

گفتگوهای عمان دو هفته پیش از پایان مهلت مذاکرات هسته ای با گروه پنج بعلاوه یک صورت می گیرد.

آقای عراقچی گفته که "کشور عمان درگذشته نقش بسیار خوب و مثبتی را در مذاکرات هسته ای ایفا کرده است و ما از تلاش های گذشته عمان ممنون هستیم. فکر می کنیم که تلاش‌های مثبت با نیت خیر بوده است و اثرات خود را نیز داشته است که منجر به ادامه مذاکرات شده است."


 

آقای عراقچی گفته که بر سر یکی دو موضوع، مدتی هست که مذاکرات تقریبا متوقف شده است و ما موفق به پیدا کردن راه حل نشده‌ایم

مهلت تمدید شده برای دستیابی به توافق نهایی با ایران روز ۲۴ نوامبر (۳ آذر) به پایان می‌رسد.

آقای عراقچی گفت که "دور جدید در فاصله بسیار نزدیکی از تاریخ مقرر ما ۲۴ نوامبر است و بسیار تعیین کننده خواهد بود، که آیا ما امکان توافق تا قبل از ۲۴ نوامبر را داریم یا نداریم."

این عضو ارشد تیم مذاکره کننده در عین حال گفته که فکر نمی کند در مذاکرات عمان توافق شود و "احتمالا جلسات دیگر را هم احتیاج خواهد داشت ولی امیدوار هستیم که از وضع موجود خارج بشویم و مذاکرات مسقط، یک مذاکرات راهگشا باشد."


مذاکرات فقط هسته ای

ظرفیت غنی‌سازی اورانیوم ایران و زمان‌بندی لغو تحریم‌ها و خروج پرونده ایران از شورای امنیت سازمان ملل متحد، از جمله موارد اصلی اختلاف میان طرف‌های مذاکره است.

آقای عراقچی گفته که بر سر یکی دو موضوع، "مدتی هست که مذاکرات تقریبا متوقف شده است و ما موفق به پیدا کردن راه حل نشده‌ایم و امیدواریم که مذاکرات مسقط از این جهت مذاکرات موفقی باشد که بتواند راهگشایی بکند."

در پی انتشار خبر نامه باراک اوباما به آیت الله علی خامنه ای رهبر ایران این بحث قوت گرفته است که مذاکرات تنها حول محور هسته ای نمی چرخد ولی جان کری، وزیر خارجه آمریکا گفته است که هیچ ارتباطی بین گفتگو درباره برنامه هسته ای ایران و سایر مسائل موجود در خاورمیانه وجود ندارد.

آقای عراقچی هم گفته که " هیچ موضوعی غیر از موضوع هسته ای در مذاکرات بین ما و ۱+۵ مطرح نخواهد شد. "

این عضو ارشد مذاکره کننده هسته ای تاکید کرده که برای رسیدن به توافق باید هر "چهار مسیر، مسیر تحریم های شورای امنیت، تحریم های اتحادیه اروپا، تحریم های کنگره آمریکا و نیز تحریم های رئیس جمهور آمریکا" "باید باز شود و هیچ توافقی که این چهار مسیر را باز نکند، طبعا مورد رضایت ما نخواهد بود."

+25
رأی دهید
-1

mammal - لندن - انگلیس
به زودی آن زهر را تو حلقومتان می‌ریزند
شنبه 17 آبان 1393 - 16:42
amir-amir - تورنتو - كانادا
آقاى عراقچى این را به رهبر تان عرض کنید وخامت اوضاع کشور را برایش تشریح کنید موقعى بروید که در عالم هپروت بعد از تریاک نباشند که بتوانند درست تصمیم بگیرند. به امید تشکیل حکومت ملى ایران و تعطیل دکان هاى جمهورى اسلامى
شنبه 17 آبان 1393 - 19:45
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.