واکنش مقام‌های ارشد در دولت اوباما در پی نامه‌نگاری با خامنه‌ای

سوزان رایس (راست)، باراک اوباما (مرکز) و جان کری (چپ)

در میانه موج انتقاد جمهوری‌خواهان آمریکا از باراک اوباما، وزیر خارجه این کشور می‌گوید که «ابدا ارتباطی میان گفت‌وگوهای اتمی با مسائل دیگر نیست» و مشاور ارشد رئیس جمهور آمریکا نیز «هر گونه هماهنگی» با ایران برای مبارزه با گروه «حکومت اسلامی» را رد کرده است.

سخنان این دو مقام ارشد دولت باراک اوباما را می‌توان واکنشی دانست به انتقادات شدید جمهوری‌خواهان در آمریکا از نامه‌ای که گزارش شده رئیس جمهور آمریکا به رهبر جمهوری اسلامی نوشته است.

روزنامه آمریکایی وال استریت جورنال روز پنج‌شنبه، ۱۵ آبان، گزارش داد که باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، اواسط ماه گذشته میلادی به آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، نامه محرمانه‌ای نوشته و در آن بر «منافع مشترک» در جنگ علیه شبه‌نظامیان گروه حکومت اسلامی (داعش) تاکید کرده است.

در واکنشی شدیداللحن، جان مک‌کین و لینزی گراهام، سناتورهای ارشد جمهوری‌خواه، ارسال این نامه و دعوت از جمهوری اسلامی به همکاری در مبارزه با داعش را «زشت و شرم‌آور» توصیف کردند.

جان بینر، رئیس جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا، نیز گفت که «به رهبران ایران اعتماد ندارد و معتقد نیست که ایالات متحده نیازی به حضور ایران در کمپین مبارزه علیه گروه حکومت اسلامی دارد».

اما جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید، در این باره گفت که «سیاستی که رئیس جمهوری و دولت او در قبال ایران اعلام کرده تغییر نکرده است» و ایالات متحده «هیچ همکاری نظامی» با ایران در مبارزه علیه گروه حکومت اسلامی نخواهد داشت.

اکنون، جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، نیز گفته است که «هیچ گفت‌وگویی، هیچ توافقی، هیچ معامله‌ای، هیچ چیز، هیچ تفاهم یا توافق‌نامه‌ای با توجه به حوادثی که در خاورمیانه رخ می‌دهند، صورت نگرفته است».

به گزارش خبرگزاری رویترز، آقای کری روز شنبه، ۱۷ آبان، در پکن گفت: «هیچ ارتباطی میان گفت‌وگوهای هسته‌ای و مسائل دیگر وجود ندارد. من می‌خواهم این را روشن کنم؛ مذاکرات اتمی راه خود را می‌روند.»

با وجود این، وزیر امور خارجه آمریکا از اظهارنظر درباره نامه ارسال شده توسط باراک اوباما به علی خامنه‌ای خودداری کرد.

رویترز در گزارش خود افزوده است که آمریکا پیش از این، طرح ارائه شده از سوی مقام‌های ایران درباره همکاری میان دو کشور برای مبارزه با گروه حکومت اسلامی در قبال تسامح بر سر برنامه هسته‌ای ایران را رد کرده است.

این خبرگزاری همچنین اظهارات سوزان رایس، مشاور ارشد امنیت ملی رئیس جمهور آمریکا، را منتشر کرده که گفته است: «ما هیچ تصمیمی برای هماهنگی با ایران در مبارزه با داعش از جمله هماهنگی نظامی نداریم.»

+32
رأی دهید
-2

vahid.sharifi - ونكوور - كانادا
جمهوری اسلامی از اول هم مورد تأیید و دستنشانده آمریکا بود، موضوع جدیدی نیست. من تعجب میکنم ودستان دچار هیجان شده اند! جیمی کارتر رئیس جمهور وقت آمریکا سال 1357 به خمینی نامه های محرمانه بسیاری نوشت. جمهوری اسلامی حکومت ملاهای بیسواد سیاسی، هم مورد پذیرش روس ها بود و هم آمریکاییها. ایران باید در دهه 60 اتمی میشد و نه دهه 90. علت اصلی برکناری شاه هم قیمت نفت نبود، مگر امروزه هر زمان نفت بالا و پایین میشود انقلابی صورت میگیرد؟ علت اصلی برکناری شاه ترس از تبدیل شدن ایران به یک قدرت نظامی اتمی بود که اقتصاد قوی هم داشت و شاه رؤیای حمله به شوروی و بازپسگیری ارمنستان، گرجستان و آذربایجان را در سر داشت. چیزی که عملا آمریکا و غرب را در برابر شوروی قرار میداد و جنگ جهانی ایجاد میکرد.
شنبه 17 آبان 1393 - 16:25
باور عمیق - قم - ایران
چقدر این گزارش زیبا بود . اینها فقط گوشه ای از ظهور نتایج مقاومته . این گزارشات رو باید خوند و لذت برد . اگر خمینی بر اثر عدم ایستادگی یک عده مجبور شد ((یکبار)) بنا بر مصلحت دست از هدف تصاحب خاک عراق برداره و جام زهر را نوشید ، در عوض اینها تقریبا هر لحظه در حال نوشیدن جام زهر ( با زهر ماری که میخورن اشتباه نشه ) هستند . امروز هم خاک کربلا را ضمیمه محدوده سیاسی و جغرافیایی خود کردیم و هم قاتلان جوانان ایرانی را به مذلت کشانده ایم . هنوز هم خاطره تلخ و عذاب آور شهادت هموطنانمان در جای جای میهن و یا حتی بر فراز آبهای خلیج فارس را فراموش نکرده ایم که با نامه نگاریهای رییس جمهور آمریکا ذوق مرگ شده و در جواب پاسخ فدایت شوم ارسال کنیم . باز هم ممنون آقای خامنه ای
شنبه 17 آبان 1393 - 21:45
ghormeh sabzi - تهران - ایران
باور عمیق:واقعا گزارش زیبایی هست!!!!!!!!!!!!تو دیگه کی‌ هستی‌ بابا ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟اون خمینی گور بگوری دست نشانده آمریکا بود و از جیمی جون دستور میگرفت حالا امدی میگی‌ که میخواستیم خاک عراق را تصرف کنیم .زکی بابا خیلی‌ از مرحله پرتی ،ما که اون موقع تو جبگ بودیم و از نزدیک میدیدیم این خبرا نبود،فقط میگیفتن که تا میتونین مقاومت کنین گرفتن خاک پیش کشتون ،وقتی‌ اولین بار شیمیایی زدن ،شما کجا تشریف داشتین ؟؟ که یکی‌ یکی‌ همین برادرای بسیجی‌ پا به فرار میذاشتن ،نذار بازم بگم بابا ،،،،،،،
شنبه 17 آبان 1393 - 23:49
بی بالان - کلاچای - ایران
دست اوباما با حکومت منفور ایران تو یه کاسه است. ملت ایران اگه آزاد باشه به همه جا میرسه . اینها استکبارن و اجازه نمیدن
یکشنبه 18 آبان 1393 - 05:36
باور عمیق - قم - ایران
ghormeh sabzi - تهران - ایران .. خمینی از کارتر دستور میگرفت؟ آفرین بر شما . بنازم به این تحلیل و بیان واقعیت ها از سوی شما هموطن گرامی . بنده به نمایندگی از برادران بسیجی عذرخواهی میکنم که به جای شیرجه زدن تو مواد شیمیایی شروع به گریختن از منطقه خطر کرده اند . احتمالا خوب یادشون نداده بودن که نباید از منطقه شیمیایی دور شد . یادشون نداده بودن که وقتی حتی تجهیزات و یا آمادگی مقابله با حیوانیت رژیم بعث رو ندارید میبایست وسط بمباران میخکوب شید تا همگی خفه بشید . فقط یک سوال ؟ خمینی که از جیمی جون دستور میگرفت . صدام هم که از جیمی جون دستور میگرفت . راستی جریان این شیمیایی ها چی بود اصلا؟ شماها واسه چی تو جبهه بودید اصلا؟
یکشنبه 18 آبان 1393 - 07:33
oghab - هلسینکی - فنلاند
سگ زاده ها داعیش و القاعده رابوجود آوردید جالا ر.....توشلوارتون
یکشنبه 18 آبان 1393 - 10:04
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.