ژنرال آمریکایی: حمله نظامی نمی‌تواند برنامه اتمی ایران را نابود کند

ژنرال مارتین دمپسی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا

در آستانه مذاکرات نهایی اتمی ایران با قدرت‌های جهانی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا بار دیگر از حمله هوایی به تاسیسات اتمی جمهوری اسلامی سخن گفته، اما اذعان کرده است که حتی حمله نیز نمی‌تواند برنامه اتمی ایران را نابود کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ژنرال مارتین دمپسی روز پنج‌شنبه، ۱۵ آبان، گفته است علی‌رغم این که آمریکا امکان دستیابی به تاسیسات اتمی ایران را دارد، اما حمله احتمالی اگرچه «توانایی‌ اتمی ایران را چند سال به تاخیر می‌اندازد، اما آن را نابود نمی‌کند».

رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا تاکید کرده است: «آن چه واقعا برنامه اتمی ایران را به یک مشکل تبدیل کرده، تعداد سانتریفیوژها یا موشک‌های بالستیک نیست، بلکه سرمایه انسانی است که تخصص احیای این برنامه را دارد.»

پیش از این، جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، نیز تاکید کرده بود که هدف از مذاکرات هسته‌ای بستن راه‌های دستیابی ایران به بمب اتمی است، به‌ طوری که اگر ایران بخواهد به سلاح هسته‌ای دست یابد، واشینگتن دست‌کم مهلتی یک ساله برای ممانعت از آن داشته باشد.

احتمال حمله نظامی آمریکا و به‌خصوص اسرائیل به تاسیسات اتمی ایران در سال‌های اخیر همواره مطرح بوده، ولی از سال گذشته که طرفین برای نخستین بار توانستند به توافقی موقت دست یابند، از میزان تهدیدات نظامی مقام‌های آمریکایی به میزان قابل توجهی کم شده بود.

اما باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، که همواره تاکید کرده تمام توانش را برای حل و فصل مسئله هسته‌ای ایران به شکل دیپلماتیک صرف خواهد کرد، در عین حال گفته است که «تمام گزینه‌ها در این رابطه بر روی میز است».

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، ۱۶ تیرماه سال جاری گفته بود که تهدید حمله نظامی به ایران را «جدی نمی‌گیرد»، زیرا «تشخیص ناظران جهانی و آگاهان به سیاست این است که اگر حمله‌ نظامی برای آمریکا مقرون به صرفه بود، یک لحظه تأمل نمی‌کرد.»

ایران و اعضای گروه ۱+۵ شامل آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه، چین و آلمان، تا روز سوم آذر [کمتر از ۲۰ روز دیگر] به خود مهلت داده‌اند به توافقی جامع درباره پرونده اتمی ایران دست یابند.

رئیس جمهور آمریکا در هفته گذشته، از ارائه طرحی به جمهوری اسلامی در مذاکرات هسته‌ای خبر داد که بر اساس آن، هم نیاز تهران به انرژی صلح‌آمیز اتمی تامین می‌شود و هم قدرت‌های جهانی درباره ماهیت و اهداف این برنامه مطمئن باقی می‌مانند.

سخنان اخیر مارتین دمپسی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا، اندکی پس از آن بیان شد که حزب جمهوری‌خواه موفق شد اکثریت هر دو مجلس سنا و قانون‌گذاری ایالات متحده را در اختیار بگیرد.

این حزب طرفدار شدت عمل بیشتر علیه جمهوری اسلامی در موضوعاتی مانند پرونده اتمی و حقوق بشر است

+37
رأی دهید
-7

قیس - اهواز - ایران
به واق واق افتادن آخرش حیونکیها
شنبه 17 آبان 1393 - 08:31
Asghar Torobche - تورنتو - کانادا
آمریکا هیچ غلطی نمیتونه بکنه ما سردار قاسم سلیمانی رو داریم که با اسمش تن‌ همه دشمن‌ها ایران میلرزه
شنبه 17 آبان 1393 - 09:00
دوستدار - استهکلم - سوئد
هرگاه این ژنرال دامپای سخنی گفت بدانید هدفش این است رژیم ایران از برنامه هسه ایش عقب نشینی نکند و این برنامه بحث بر انگیز اتمی ادامه داشته باشد. اگر حمله هوای سایتهای اتمی اخوندها را منهدم نکند و از بینشان نبرد خوب میتواند برای مدت مدیدی از فعالیتشان بیندازد. امریکا به دنبال این نیست خاتمه به مذاکرات هسته ای با ایران بدهد بلکه میخواهد با ترفند مذاکرات هسته ای مردم ایران را سرگرم کنند و به عمر کثیف جمهوری اسلامی ادامه دهند. رژیم ایران تا به حال رژیمی فتنه بر انگیز و اختلاف ایجاد کن در دنیا و بخصوص در منطقه خاور میانه بوده , دولت امریکا هم سود خوبی از این فتنه و اختلافات میبرد.
شنبه 17 آبان 1393 - 10:42
سرسره - اهواز - ایران
دوستدار-استکهلم- با نظرت موافقم وای به حال ما مردم بدبختی که دراین انقلاب نجس هیچ نقشی نداشتیم ولی چوب ندانم کاری اونهارو میخوریم
شنبه 17 آبان 1393 - 11:58
زنده بادايران من - لرستان - ایران
همون بهتر بدبخت های مفلوک همچون سرسره - اهواز - ایران که هیچ نقشی نداشتید اگه شما نقشی داشتید الآن یا نوکر آمریکا بودیم ویا نوکر انگلیس . همون بهتر شما دراونجا توالت شویی کنید بهتراست. اگه تو سواد داشتی که ازخودت مایه می گذاشتی نه ازدیگران. فقط این مطلب را به تو گوشتزد میکنم که اگر اون اربابانت می تونستند درحمله به ایران یک ثانیه تردید نمی کردند. پس بدان که هیچ غلطی نمی توانند بکنند.
شنبه 17 آبان 1393 - 14:05
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.