آژانس: ایران به پرسش درباره تحقیقات ساخت بمب پاسخ نداده

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش تازه خود گفته است که ایران به پرسش‌های آژانس در زمینه تحقیقات ادعایی پیرامون ساخت بمب اتمی پاسخ نداده است و به این ترتیب تحقیقات در زمینه ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته‌ای ایران پیشرفتی نداشته است.

با این حال مطابق این گزارش محرمانه، ایران به تعهدات خود برای کاهش ذخایر اورانیوم غنی‌شده‌اش عمل کرده است.

گزارش فصلی آژانس کمتر از سه هفته پیش از موعدی منتشر می‌شود که ایران و ۱+۵ برای رسیدن به توافق جامع درباره برنامه هسته‌ای ایران تعیین کرده‌اند. ۲۴ نوامبر ضرب‌الاجلی است که دو طرف برای حل و فصل اختلافات گذاشته‌اند.

مطابق توافق ژنو، ایران و کشورهای ۱+۵ یا بر سر همه مسائل به توافق می‌رسند یا توافقی در کار نیست.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیشتر هم در گزارشی دیگر گفته بود که ایران در دو محور از مسائل مورد اختلاف در مهلت تعیین‌شده به پرسش‌ها پاسخ نداده است.

در آن مقطع ایران توضیح داد که این تاخیر به دلیل پیچیدگی‌های فنی بوده است.

در گزارش امروز آژانس هم آمده است: "ایران هیچ توضیحی نداده که برای رفع ابهام از مسائل باقی‌مانده به آژانس کمک کند."

برخی ناظران می‌گویند انتشار این گزارش در آستانه پایان مهلت توافق هسته‌ای در ۲۴ نوامبر، فشار بر ایران را در مذاکرات زیاد می‌کند

+22
رأی دهید
-9

bineshaan - لندن - انگلیس
1- خوب معلومه جواب نداده و نمیده. نمیتونه و نمیدونه چگونه هزاران صفحه مدرک و عکس و مستندات در مورد تلاش برای ساخت بمب اتم رو تکذیب کنه. پس بهترین راه فرار ,جواب ندادن هست تا زمانیکه مخفیانه با قدرتهای غربی به توافق برسه که کارههایی داشت میشد ولی اگه دست از سوال پرسیدن بردارید دیگه قول میدیم که دوباره ادامه ندیم.
جمعه 16 آبان 1393 - 17:55
bineshaan - لندن - انگلیس
2- مساله اینجاست که بمب اتم رو نه برای اقتدار ایران٬ بلکه فقط و انحطارا برای حفظ جهموری اسلامی و این ایدولوژی بکار میبره. تا بقیه کشورهای خاورمیانه رو هم با پول و اسلحه به گروههای اقلیت ضد دولت وارد جنگ داخلی و نابسامانی کنه و اگه کشوری هم خواست تذکری بده٬ اون رو با بمب اتم تهدید کنه. تا اینکه بعدش هر بلایی دیگه خواست سر مردمش بیاره کشوری دیگه جرات انتقاد نداشته باشه. اگه بمب اتم برای امنیت ایران بود نه من٬ بلکه صدها هزار نفر ایرنی حاضر بودن دور اون تاسیسات حلقه بزنند تا هیچ قدرتی تو دنیا نتونه بهش حمله کنه. کره شمالی مگه غیر بمب اتم چیزی داره که کسی حتی فکر حمله بهش رو هم نمیکنه٬ حتی اگه یک جانبه به کره جنوبی حمله کنه یا تمام مردمش رو توی کوره بریزه. داشتن جایگاهی مثل کره شمالی آرزوی هر آخوند و سپاهی و بسیجیه.
جمعه 16 آبان 1393 - 17:55
IranUksero - لس آنجلس - ایالات متحده
مساله هسته‌ای ایران حالا حالا طول میکشه اونم وقتی‌ که جمهوری خواهان بر سر کار اومدن شانس توافق خیلی‌ کم شده
جمعه 16 آبان 1393 - 20:54
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.