رکوردشکنی لیونل مسی در لیگ قهرمانان اروپا

مهدی رستم پور

بایرن‌ مونیخ، بارسلونا، پاری‌ سن ژرمن و پورتو صعودشان را به مرحله حذفی لیگ قهرمانان قطعی کردند. پیش از این رئال مادرید مدافع عنوان قهرمانی، بایر لورکوزن و بوروسیا دورتموند نیز راهی دور بعد شده بودند.

مرحله گروهی لیگ قهرمانان اروپا با برگزاری هشت مسابقه از هفته چهارم ادامه یافت. بایرن‌مونیخ موفق شد پیروزی دور رفت را تکرار کند و رم را از پیش رو بردارد. فرانک ریبری و ماریو گوتسه برای بایرن گلزنی کردند.

حالا پسران گواردیولا کنار دورتموند و رئال مادرید، سه تیمی هستند که هر سه دیدارشان را در این فصل با پیروزی پشت سر گذاشته‌اند.

بزرگترین شگفتی را زسکا مسکو رقم زد و موفق شد با نتیجه ۲ بر یک منچستر‌سیتی را شکست دهد. سیدو دومبیا مهاجم ساحل عاجی زسکا با دو گل، کابوس "ورزشگاه اتحاد" شد که بیش از ۴۵ هزار نفر را روی صندلی‌هایش داشت. او در بازی رفت هم دروازه جو هارت را گشوده بود.

یحیی توره از روی ضربه ایستگاهی تک گل منچستر‌سیتی را زد که برای گریز تیمش از شکست کافی نبود. آنها برای صعود به مرحله بعد، راه سختی در پیش دارند و حتماً باید از سد بایرن مونیخ و رم بگذرند.

مانوئل پلگرینی سرمربی شیلیایی سیتی گفت: "بازی بدی را به نمایش گذاشتیم. واقعاً ناامید کننده است که در ورزشگاه خانگی شکست بخوریم. تصمیمات داوری نقشی در این شکست نداشت. با چنین نمایشی نمی‌توانیم در برابر هیچ حریفی به پیروزی برسیم. دو گل بسیار ساده و ابتدایی دریافت کردیم."

بارسلونا موفق شد با دو گل آژاکس را در آمستردام شکست دهد تا صعودش به مرحله بعد قطعی شود. هر دو گل این دیدار را لیونل مسی به ثمر رساند تا ضمن اوجگیری مجدد، ۷۱ گله شود و در کنار رائول گونزالز و بالاتر از رونالدو، در صدر جدول گلزنان تاریخ لیگ قهرمانان بایستد.

نابغه آرژانتینی این تعداد گل را در ۹۰ بازی زده اما گونزالز در ۱۴۲ بازی. رونالدو هم ۷۰ گل را در ۱۰۷ مسابقه وارد دروازه حریفان کرده. از فوتبالیست‌هایی که هنوز خداحافظی نکرده و بخت رسیدن به بالای جدول را دارند، دروگبا ۴۳ گل زده، کریم بن زما و زلاتان ابراهیموویچ هم ۴۱ گله هستند.

لوئیس انریکه سرمربی بارسا درباره تیمش می‌گوید: "خیلی‌ها فکر می‌کنند بارسا در بحران است ولی اصلاً این طور نیست. تیمم در خیلی از بازی‌های خود عملکرد خوبی به نمایش گذاشته و لایق تمجید است. الان آسان‌ترین کار انتقاد از بارسلونا است. هر کس هر چیزی را که می‌خواهد زیر سوال می‌برد ولی من به کارم ایمان دارم و مطمئنم اگر زمان بدهند بارسلونا را خواهم ساخت."

پاری‌سن ژرمن که همچنان از زلاتان ابراهیموویچ به خاطر مصدومیت بی بهره است، موفق شد با گل ثانیه ۵۷ ادینسون کاوانی که این روزها خوب گل می‌زند، آپوئل قبرس را شکست دهد. این سریع‌ترین گل پاری سن ژرمن در تاریخ لیگ قهرمانان اروپا بود.

چلسی چنانچه پیش بینی می‌شد، در اسلوونی مقابل تیم سختکوش ماریبور به تساوی رسید. تک گل چلسی را در این دیدار ماتیچ به ثمر رساند. البته دیگو کاستا یک بار دیرک دروازه مهمان را به لرزه درآورد و ادن هازارد بلژیکی نیز ضمن ناکامی در موقعیت تک به تک، یک پنالتی را هم در دقیقه ۸۵ هدر داد.

ماریبور که پیش از این توانسته بود شالکه را در خود آلمان متوقف کند و زمینه را برای تغییر سرمربی‌شان فراهم سازد، چنانچه پیش‌بینی می‌شد چلسی را هم به دردسر انداخت.

ماریبور توسط آگیم ابرایمی بازیکن تیم ملی مقدونیه به گل رسید اما نمانیا ماتیچ صربستانی جبران کرد و دو تیم به تساوی ۱-۱ رضایت دادند.

مردان مورینیو همچنان در صدر جدول گروهشان باقی ماندند. او درباره این بازی گفت: "امروز تولد ۱۸ سالگی دخترم است و این اتفاق یک بار در سال برای او رخ می‌دهد، دوست داشتم در کنار خانواده‌ام باشم و تولد دخترم را به او تبریک بگویم."

اسپورتینگ در لیسبون موفق شد شالکه را با نتیجه ۴ بر ۲ شکست دهد تا تیم پرتغالی اولین بردش را در این فصل کسب کند. جالب اینکه بازی رفت با نتیجه ۴ بر ۳ به سود شالکه تمام شده بود. حالا در این گروه، هر چهار تیم شانس صعود دارند اما وضعیت چلسی به مراتب بهتر از رقباست.

در گروه آخر شاختار با برتری ۴ بر صفر برابر باته بوریسوف از بلاروس، در رده دوم قرار گرفت. بازی رفت را هم شاختار در خانه حریف با نتیجه ۷-۰ برنده از زمین خارج شده بود.

دیدار پورتو و بیلبائو با برتری ۲ بر صفر پورتو به پایان رسید تا تیم پرتغالی نیز صعودش به مرحله بعد قطعی شود. جالب اینکه غیر از پورتو، تیم‌های پرتغالی بنفیکا و اسپورتینگ لیسبون نیز بازی‌های سخت این هفته خود در لیگ قهرمانان را با برتری پشت سر گذاشتند.

 

+12
رأی دهید
-4

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.