درمان خود‌به‌خودی ایدز در دو بیمار

دانشمندان موفق به کشف مکانیزم ژنتیکی شده‌اند که توانسته دو مرد مبتلا به ایدز را به صورت خود‌به‌خودی درمان کند، راهکاری که می‌تواند به درمانی جدید برای ایدز تبدیل شود.

براساس گزارش میل‌آنلاین، هردو مرد به ویروس HIV آلوده بودند، یکی از آنها 30 سال این ویروس را در بدن داشت اما هرگز علائم ابتلا به ایدز در او دیده نشده‌بود.

این ویروس در سلول‌های ایمنی این دو مرد غیرفعال باقی ماند زیرا کد ژنتیکی آن دچار تغییر شده‌بود. دانشمندان موسسه تحقیقات پزشکی و سلامت فرانسه، اینسرم، دریافته‌اند این تغییر با افزایش فعالیت آنزیمی شناخته شده به نام APOBEC در بدن دو مرد ایجاد شده‌است.

به گفته محققان این درمان خود‌به‌خودی می‌تواند برای داروسازان میانبری درمانی باشد و شیوه درمانی جدیدی را برای کنترل این بیماری در اختیار پزشکان قرار دهد. در این درمان ابتدا باید بیمارانی که قابلیت درمان خود‌به‌خودی در آنها وجود دارد شناسایی شده و سپس با استفاده از آنزیم مورد نظر و یا تحریک آن، بیماری آنها را درمان کرد.

ویروس HIV با حمله به سلول‌های سیستم ایمنی بدن آنها را به گونه‌ای برنامه‌نویسی می‌کند تا به کارخانه‌های تولید ویروس تبدیل شوند. گروهی نادر از انسان‌ها، کمتر از یک‌درصد از مبتلایان، به صورت طبیعی می‌توانند فرایند بازتولید ویروس را مهار کرده و آن را در سطحی غیر‌قابل ردیابی نگه دارند. این گروه از بیماران پیش از این نیز شناخته شده‌بودند اما روندی که منجر به کنترل و مخفی نگه داشتن بیماری می‌شد برای دانشمندان ناشناخته‌بود.

دانشمندان فرانسوی برای کشف آن مکانیزم دو مرد را که بیماری ایدز آنها در سال‌های 1985 و 2011 شخیص داده شده‌بود، آزمایش انجام داده و توالی ژنتیکی آنها را به دست آوردند. اگرچه این دو بیمار به ویروس آلوده بودند،‌اما آزمایش های عادی قادر به ردیابی ویروس در خون آنها نبود.

دانشمندان دریافتند ویروس HIV در بدن این دو مرد قدرت تکثیر شدن ندارد و نمی‌تواند کد ژنتیکی سلول‌های ایمنی بدن آنها را دچار جهش سازد. در نتیجه محققان فرض را بر این گذاشتند که تکامل خود به‌خودی میان ویروس و انسان، فرایندی که به اندوژنیزاسیون شناخته می‌شود، دیگر ویروس‌ها در بدن انسان را در گذشته خنثی کرده‌است.

به گفته محققان، درمان ایدز در بدن این بیماران نیز طی فرایند اندوژنیزاسیون رخ داده‌است. براساس این گزارش، مقاومت DNA ویروس HIV می‌تواند به درمان بیماری و محافظت در برابر آن منجر شود.

اکنون دانشمندان قصد دارند پروژه‌ای را با هدف توالی‌نگاری ژنوم انسان‌ها،‌ به‌ویژه افراد مبتلا به ایدز در آفریقا را آغاز کنند تا بتوانند مدارک بیشتری برای اثبات کشف خود بیابند.

تنها فردی که تاکنون بیماری ایدز در او درمان شده‌است،‌ مردی به‌نام تیموتی ری براون است که برای درمان سرطان خونش از اهدا‌کننده‌ای که در برابر ایدز مقاوم بود،‌ مغز استخوان دریافت کرد و به این شکل ایدز نیز در او درمان شد.

+47
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.