افراد مسلح به روی 'عزاداران شیعه' در عربستان سعودی آتش گشودند

شیعیان سعودی دولت این کشور را به تبعیض و نادیده گرفتن حقوق خود متهم می‌کنند

افراد مسلح به سوی گروهی از عزاداران شیعه در شرق عربستان آتش گشوده و تعدادی را کشته و چند نفر را زخمی کرده‌اند.

روز سه شنبه، ١٣ آبان (٤ نوامبر)، خبرگزاری رسمی سعودی گزارش کرد که نیم ساعت پیش از نیمه شب گذشته به وقت محلی، "هنگام خروج گروهی از شهروندان از محلی در روستای الدالوة در استان الاحساء، افراد مسلح نقابدار آنان را هدف شلیک اسلحه خودکار و اسلحه کمری قرار دادند که در نتیجه، پنج نفر کشته و نه نفر دیگر زخمی شدند."

خبرگزاری سعودی افزوده است که مهاجمان با اتومبیل از محل گریختند، زخمی‌های این واقعه به بیمارستان انتقال یافتند و پلیس محلی تحقیقاتی را برای شناسایی مهاجمان آغاز کرده است.

این خبرگزاری مشخص نکرده که قربانیان از چه محلی خارج می‌شدند و انگیزه این حمله چه بوده است.

در عین حال، خبرگزاری‌های غربی به نقل از شاهدان واقعه گزارش کرده‌اند که قربانیان از شیعیان ساکن مناطق شرق عربستان بودند و هنگام خروج از محل برگزاری مراسم عزاداری ماه محرم هدف حمله قرار گرفتند.

اکثر جمعیت عربستان سنی و حکومت نیز در دست مسلمانان وهابی است و اقلیت شیعه که عمدتا در شرق این کشور سکونت دارند، از تبعیض و عدم برخورداری از حقوق مساوی با سایر شهروندان شکایت داشته‌اند.


صدور حکم اعدام برای روحانی شیعه سعودی اعتراضاتی را در پی آورد

در سال‌های اخیر، گزارش‌هایی از اعتراض شیعیان در مناطق شرقی عربستان انتشار یافته که گاه به درگیری خشونت آمیز با نیروهای امنیتی منجر شده است. روحانیون شیعه در برخی موارد رهبری این اعتراضات را در دست گرفته‌اند.

در ماه فوریه سال ٢٠١١، شیعیان شرق عربستان دست به تظاهرات اعتراضی زدند که به خصوص پس از حمایت ارتش سعودی از اقدامات دولت بحرین علیه معترضان شیعه در آن کشور، این اعتراضات شدت بیشتری گرفت.

درگیری بین تظاهرکنندگان و نیروهای امنیتی تلفاتی هم برجای گذاشته است.

بعضی مقامات سعودی این اعتراضات را ناشی از تحریک خارجی دانسته و به خصوص حکومت روحانیون شیعه در ایران را حامی مخالفان شیعه خود قلمداد کرده‌اند و متقابلا، جمهوری اسلامی را به نادیده گرفتن حقوق اقلیت سنی در ایران متهم ساخته‌اند. مقامات جمهوری اسلامی نیز گاه فعالان سنی مخالف را "وهابی" معرفی می‌کنند.

ماه گذشته، دادگاهی در عربستان سعودی یک روحانی شیعه به نام نمر باقر النمر را به اتهام داشتن عقاید انحرافی، توطئه علیه امنیت کشور، حمایت از اقدامات تروریستی، داشتن اسلحه و مواردی دیگر به اعدام محکوم کرد هر چند به او اجازه فرجام‌خواهی از این حکم را داد. صدور این حکم با اعتراض شدید دولت ایران مواجه شد که هشدار داد اعدام این فرد باعث تشدید خشونت و بحران می‌شود.

+62
رأی دهید
-13

raha1984 - هامبورگ - المان
دست گلشون درد نکنه
‌سه شنبه 13 آبان 1393 - 13:51
janahi - دبی - امارات عربی
اتفاقآ طی این چند سال بغیر از کشور خودمان تبیضی بین اقشار و گروههای مذهبی نبوده . و ریشه این تبعیضات ازما شروع شد و زمانیکه به اصحاب و یاران رسول الله در مراسم ها توهین شد و کلیه مسجد و مدارس اهل تسنن محدود شد و علمای اهل تسنن به نام وهابی دست گیر و بعضا بنحوی از بین برده شدند . امید که مثل همیشه شیعه و سنی و مسلم و مسیحی و یهودی و غیره در کنار هم زندگی مسالمت آمیزی داشته باشیم
‌سه شنبه 13 آبان 1393 - 14:52
Imod.barbekan - منامه - بحرین
شک نکنید کار آخوندهای ایران است تا شیعه و سنی را به جون هم بندازند
‌سه شنبه 13 آبان 1393 - 16:42
بيقرار - دوحة - قطر
raha1984 - هامبورگ - المان. اقا جان اکه مسلمان نیستى انسان باش
‌سه شنبه 13 آبان 1393 - 16:18
سلطنت طلب - ابوظبی - امارات متحده عربی
هرجند که این کار نابسند و تأسف اوره ولی ناراحت هم نیستم از این که جنتا تفاله که خودشون رو مسلمان جا زدن به درک واصل شدن و شرشون از سر مسلمانان کم شده ولی این کار توسط هر بیخردی که صورت کرفته کاری نابسند بوده
‌سه شنبه 13 آبان 1393 - 17:32
mountainman - استکهلم - سوئد
واقعا تو غرب زندگی میکنید؟ تو غرب هستید و این افکار داعشی رو دارید اگه دست شما تو غرب بسته نبود الان همه رو از دم تیغ میگذروندید .
‌سه شنبه 13 آبان 1393 - 17:47
سلطنت طلب - ابوظبی - امارات متحده عربی
حضرت امام باقر علیه السلام میفرمایند:. بدترین نوع عزاداری ؛ داد و فریاد کردن وبر سر و صورت زدن و کشیدن مو ها است . و هر کس نوحه خوانی کند صبر را رها کرده و به بیراهه رفته. به روایت کلینی در. اصول کافی 3/222. و مجلسی در. بحارالانوار 82/89. ,,,,. رسول الله صلى الله علیه وسلم فرمودند: از ما نیست کسی که بر گونه ها زند وگریبان بدرد. به روایت:. مستدرک الوسائل 144/1. جامع الأحادیث الشیعه 489/3. ,,,,امام جعفر صادق علیہ السلام میفرمایند:هر کس هنگام مصیبت با دستش به رانش بزند. اجر وپاداشش ضایع میشود . به روایت :. اصول کافی 255/3. والوسائل 419/2
‌سه شنبه 13 آبان 1393 - 17:39
gardash - برادفورد - انگلستان
دست گلشون درد نکنه
‌سه شنبه 13 آبان 1393 - 19:31
taghebostan - فرانکفورت - آلمان
دستشون درد نکنه ! عوامل مذهب کشتار (شیعه) را بایست نابود کرد
‌سه شنبه 13 آبان 1393 - 22:36
cobalt3 - کرج - ایران
برادر آسمون ریسمون کردی تا ترور و آدمکشی رو توجیه کنی این رو میگن پا اندازی و ی برای جنایت شیعه و سنی و غیره هم نداره دبنگ میرزای داعشی.
‌سه شنبه 13 آبان 1393 - 23:06
vahidtaheri - کوالالامپور - مالزی
سلطنت طلب - ابوظبی - امارات متحده عربی. به به! به مبارکی فتوا هم که صادر می کنید؟ تازه شیعه شدی؟ ما آخرش نفهمیدیم شما متخصص امور مذهبی داعشیها (وهابیهای سابق) هستید یا شیعیان. یا شیخ انکه گفتی برای مراسم و عزاداریهای عیر محرم است برو ادامه اش را هم بخوان.
‌چهارشنبه 14 آبان 1393 - 00:57
castlehill - سیدنی - استرالیا
دست گلشون درد نکنه
‌چهارشنبه 14 آبان 1393 - 02:40
گذشته میرزا - ایران - ایران
کشتن هر انسانی بواسطه مذهب و تفکراتش عملی پست و محکوم است نمیدونم چرا اینجا عده ای از کشته شدن انسانهایی که تنها عزاداری میکرده اند شاد شده اند؟
‌چهارشنبه 14 آبان 1393 - 04:32
oghab - هلسینکی - فنلاند
ﺗﻒ ﺗﻮ ﺷﺮﻑ ﻧﺪاﺷﺘﻪ ﺁﻧﺪﺳﺘﻪ اﺯ اﻓﺮاﺩﻱ ﻛﻪ اﻳﻦ ﻛﺎﺭ ﻭﻫﺎﺑﻴﻮﻥ ﺭا ﺗﺎﻳﻴﺪ ﻣﻴﻜﻨﻨﺪ )ﺩﺳﺖ ﮔﻠﺘﻮﻥ ﺩﺭﺩ ﻧﻜﻨﻪ??????ﺧﺠﺎﻟﺖ ﻛﻪ ﻧﻤﻜﺸﻴﻦ ﺣﺪاﻗﻞ ﻋﺮﻕ ﻣﻠﻲ ﺭا ﻫﻢ ﻧﺪاﺭﻳﺪ. ﻭﮔﺮﻧﻪ اﻋﻤﺎﻝ ﻭﻫﺎﺑﻴﻮﻥ ﻛﻪ ﺩﺷﻤﻨﺎﻥ اﻳﺮاﻧﻲ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﺭا اﻳﻨﮕﻮﻧﻪ ﺗﻤﺠﻴﺪ ﻧﻤﻲ ﻛﺮﺩﻳﺪ ....ﺗﻒ ﺗﻮ ﺷﺮﻑ ﻧﺪاﺷﺘﻪ ﺷﻤﺎﻫﺎ
‌چهارشنبه 14 آبان 1393 - 07:26
دوستدار - استهکلم - سوئد
امیدوارم همدیگر را لت و پار کنند به عقلهای بی عورضه جنایتکار !
‌چهارشنبه 14 آبان 1393 - 07:41
taghebostan - فرانکفورت - آلمان
شیعه یعنی! شیاطین، عالم، هستی‌، سنّی یعنی! سناریو یهودی‌
‌چهارشنبه 14 آبان 1393 - 10:58
castlehill - سیدنی - استرالیا
‌همش ۵ تا کشته؟؟؟؟؟ چه کم !!!!!!!. حداقل باید یه ۱۰۰۰ تایی رو میکشتند.... ولی‌ خوب بازم دست گلشون درد نکنه..آفت رو همیشه باید از بین برد..بازم غنیمته...
‌چهارشنبه 14 آبان 1393 - 11:31
زنده بادايران من - لرستان - ایران
جالب است اونیکه لامذهبه عسر وحرجی بهش نیست چون نداشته را داشته ای نیست که درباره اش صجبت کنی بخاطراینکه اصلا ارزش صحبت کردت را نداره، . اما جالب تر ازهمه ی اینها اون سگ سنی وهابی تازه شیعه شده ابوظبی است. بقول اون دوستمون نفهمیدیم سگ سنیه یا جدیدا شیعه شده ، به هرحال اگه قراره شیعه بشه ایشالا مبارکش باشه اگه هم قراره توی اون جهالت خریتش بمونه بگذار بمونه .آنکس که نداند که نداند که نداند در عالم خریتش بماندکه بماند.
‌چهارشنبه 14 آبان 1393 - 13:40
Imod.barbekan - منامه - بحرین
. ایجاد کنندگان دین شیعه ایرانیان بودند که از صدها سال قبل عربها را بی فرهنگ وپائین تر از خود می دانستند واکنون پذیرش اسلام برای آنان به منزلهی شکست وتحقیر بود. ایرانیان مسلمان نشده، عمر را عامل زوال پادشاهی ساسانی میدانستند وچون کوته فکر بودند میپنداشتند که با ورود اسلام عربها بر آنها مسلط شده اند بنا بر این کینه و بغض با حضرت عمر بن خطاب (رضی الله عنه) را همواره در دل داشتند .تا اینکه این کینه در نزد سران رافضی به جنونی بیدرمان تبدیل شده.
‌چهارشنبه 14 آبان 1393 - 17:57
Imod.barbekan - منامه - بحرین
پایه گذار دین شیعه مجوسیان شکست خورده ویهودیان رانده شده از دیار عرب بودند که اکثراً در بلاد ایران مأوا یافته بودند. وچه جالب این اهل نفاق به هم شبیه هستند. واضح است که مجوسیان ویهودیان نمیتوانستند علیه خلفای مسلمان قیامی را ترتیب دهند . لذا با هوش وافری که داشتند اصل را به ظاهر بر همان پایه های دین توحیدی قرار دادند ولی با ایجاد تحریف در معنا ی آیات و تفسیرهای ساختگی دین شیعه را به وجود آوردند
‌چهارشنبه 14 آبان 1393 - 17:57
سلطنت طلب - ابوظبی - امارات متحده عربی
Imod.barbekan - منامه - بحرین. افرین بر شما، این روافض صفوی خودشون رو منتسب به پیروی از اهل بیت میکنن بیا بنده رفتم از کتب و مجموعه غزعبلات کلینی و مجلسی و اصول کافی براشون روایت اوردم که این همه تو سر و کله و سینه همدیگه نزنید و نوحه نخوانید که بنا به قول امامان بزرگوار این کارها بدعت و گناهه اما کو گوش شنوا ،من اصلاً از مرگ این تفاله ها ناراخت نیستم و اتفاقاً خوشحال میشم تعداد این دیوانه ها روز به روز کمتر بشه اما یک جورهایی هم با قتل و شکنجه به همراه ترس و رعب مخالف هستم
‌چهارشنبه 14 آبان 1393 - 21:20
marineboy - لس انجلس - امریکا
این تروریست سلفی برای ما تاریخدان شده. جمع کنید این بساط آدمکشی و نفرت پراکنی و وحشی گری و خشونت و سربریدن هایتان را. روضه هایتان را برای آشعالهای تروریست داعش بخوانید و انها را نصیحت کنید دست از کشتار مسلمانان و نامسلمانان بردارند. به شما چه مردم ایران توی سر خودشان میزنند! مردم ایران و هیچ حای دیگه ریخت و قیافه نحس و نکبتتان را نمیخواهند ببینند. درود بر شرف ایرانیان مبارزی که دم اعراب تازی آندوران را بریده و روی کولشان گذاشتند. نه انتظار داشتید ایرانی زیر بار یک مشت بدوی وحشی بی فرهنگ و آدمخوار زندگی کند. چه ثمر و خیری برای بشریت جز بدبختی و نکبت و ویرانی و سوزاندن شهرها و کشتار و تجاوز و خونریزی داشته اید. هیچ فرقی با چنگیز و هلاکو ندارید ننگ بر آدمکش و متجاوز.
‌چهارشنبه 14 آبان 1393 - 22:51
marineboy - لس انجلس - امریکا
Imod.barbekan. خیلی حرف بیربط میزنی ایرانیان شکست خورده کینه از عمر داشتند؟ خودت را به آنراه زدی یا سوادت نم کشیده، عمر هم مثل داعش امروزی به ایران و سرزمینهای دیگر حمله کرد و مرد و کودک را گردن زد و زنان را در بازار برده فروشی فروخت. ایرانیان مجوس و دورو بودند؟ وحشی گری و بدوی گری و ادمخواری که اجدات براه انداختند تنها با چنگیز و هلاکوی مغول قابل قیاس است. ایرانیان هزاران شیعه بمانند شرف دارد به رسم و رسوم بادیه نشینی و سر بریدن پیر و جوان و غیره بدست برادران داعشی ات.
‌چهارشنبه 14 آبان 1393 - 22:43
marineboy - لس انجلس - امریکا
من از شیعه و شیعه گری خوشم نمیاید اما هرچه هست از این مسلک پر از خون عمرپرستان بهتر است. ضمنا کسانی که از کشته شدن یک عده آدم بیسواد به خاطر توی سر خوشان زدن خوشحالی میکنند با دار ودسته داعش هیچ فرقی ندارند چون انها هم دقیقا همین کار را میکنند. بنابراین عمر پرستی مساوی است با خونریزی و جنگ طلبی.
‌چهارشنبه 14 آبان 1393 - 23:08
kolah-ghermezi - ونکوور - کانادا
سلطنت طلب - ابوظبی - امارات متحده عربی,,دیدبان حقوق بشر: داعش ۱۵۰ کودک کُرد را شش ماه شکنجه کرده‌ است,,این‌ اخبار رو بخون و...شو سلفی، تکفیری، وهابی،,, ......،شیعه نامسلمون شرف داره به شما تازیها که به زن و بچّهٔ مردم رحم نمی‌کنین،،به ناموس مردم تجاوز می‌کنین، و البته شما حقیقت رو میگین شما مسلمانان واقعیی‌ هستین، درش شکی نیست، هر چه بیشتر دستتون به خوب آغشته بشه مسلمانترین. اجنبی وهابی ضدّ عجم
‌چهارشنبه 14 آبان 1393 - 23:38
Imod.barbekan - منامه - بحرین
. هیچگاه کاهنان روافض مردم را به انجام اعمال جنون آمیز وخلاف عقل دعوت نمی کردند .در واقع « جنون ضد عمر بودن چنان عقل واندیشه امثال وحید خراسانی را بخود مشغول داشته که عنقریب است لباس از تن درآورد ولخت وعور در انظار عمومی حاضر شود»این فرد نادان میخواهد تمام روز های سال را به بهانه های مختلف عزا وماتم اعلام نماید .
‌چهارشنبه 14 آبان 1393 - 23:54
kolah-ghermezi - ونکوور - کانادا
سلطنت طلب - ابوظبی - امارات متحده عربی,,,,,,,.هرجند که این کار نابسند و تأسف اوره ولی ناراحت هم نیستم از این که جنتا تفاله که خودشون رو مسلمان جا زدن به درک واصل شدن و شرشون از سر مسلمانان کم شده ولی این کار توسط هر بیخردی که صورت کرفته کاری نابسند بوده.خودتی تازی عرب پرست،،،وحشی بودن و خشونت جزو سنت شما تکفیری‌ها ، سلفیها ، و وهابی‌های تازی وحشی ‌ست.تفاله
‌پنجشنبه 15 آبان 1393 - 05:27
Imod.barbekan - منامه - بحرین
Kolah -ghermezi-کانادا- اسیدپاشی بر صورت دختران جوان ،آزار و اذیت زنان و کودکان بی دفاع خیابانها جزو سنت شما رافضیان بی دین و بت پرست وحشی ست
‌پنجشنبه 15 آبان 1393 - 19:49
kolah-ghermezi - ونکوور - کانادا
bahrain-manameh-Imod.barbekan ,,,,,مغز فندقی، ۲ زار منطق نداری که بشینی‌ فکر کنی‌ که این اتفاقات اخیر در ایران، ۳،۲ دهه هستش در ایران رخ میده، ولی‌ شما تازیها ۱۴۰۰ سال مثل بختک سایه تون دنیا رو آلوده کرده،،هرچی‌ آدم کشی وحشیانه است کار شما تازیهای وحشی سلفی، تکفیری، و وهابیهاست،، حیوان از روی غریزش یه جاندار دیگه رو می‌کشه ولی‌ شما وحشیها به زن و بچه،، پیرو جوان، گناه کار رو بی‌ گناه رو بهشون تجاوز می‌کنین سرشون رو از تنشون جدا می‌کنین که .... تازه از این حرکات وحشیانه مثل اون سلطنت طلب دفاع و حمایت هم می‌کنین. ۱۵۰ کودک بی‌ گناه رو شکنجه می‌کنین،، زنان شوهر دار رو هتک حرمت می‌کنین چون میخواهین برین به بهشت، تازیهای وحشی، ،،شیعه سنّی نداره همتون یه .. هستین. منتها شما وحشیها دیگه آخرش هستین، لعنت این همه انسان بی‌ گناه بر شما و هفت پشتتون و نسل آینده تون. قبل از نمازت برو خودت رو یه آب بکش.
جمعه 16 آبان 1393 - 01:51
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.