قصاص پسر 15 ساله تایید نشد

فرهیختگان : حکم قصاص پسر نوجوانی که برادر همکلاسی‌اش را در یک درگیری کشته بود، در راستای اعمال ماده 91 قانون مجازات جدید، دیروز در دیوان عالی کشور مهر تایید نخورد و رسیدگی به پرونده از سر گرفته شد.
رسیدگی به این پرونده از عصر پنجم بهمن 91 به دنبال کشته شدن پسر 17ساله‌ای به نام رامین در یک جدال خیابانی در دستور کار افسران کلانتری 152 «خانی آباد نو» قرار گرفت. شواهد نشان می‌داد این پسر پس از درگیری با پسر 15 ساله‌ای به نام «علیرضا» در خون غلتیده است. به این ترتیب علیرضا بازداشت شد و به قتل اعتراف کرد. به دنبال بازسازی صحنه جرم کیفرخواست صادر و به شعبه 113دادگاه کیفری استان تهران فرستاده شد. در جلسه رسیدگی به این پرونده که بیستم بهمن 92 به ریاست قاضی اسلامی و با حضور چهار مستشار تشکیل شد، اولیای دم برای متهم حکم قصاص خواستند.
 سپس علیرضا پشت تریبون دفاع ایستاد و گفت: «من و برادر کوچک رامین به نام افشین همکلاس بودیم. عصر پنجم بهمن، من و افشین قرار گذاشته بودیم تا به خرید برویم. آن روز افشین با سر و وضع آشفته بر سر قرار آمد. دوستم می‌گفت با برادر بزرگش درگیر شده و اعصابش به هم ریخته است. با افشین صحبت کردم که کمی آرام شد. همان موقع رامین سر رسید و برادرش را به باد کتک گرفت که به او اعتراض کردم. رامین هم که هیکلش درشت‌تر از من بود ناسزا گفت و حمله کرد. در آن گیر و دار از شدت ترس، چاقویی را که در جیبم داشتم بیرون کشیدم. باور کنید نمی‌دانم چطور چاقو به گردن رامین خورد.»
او در حالی که اشک می‌ریخت ادامه داد: «هیچ خصومتی با رامین نداشتم. وقتی متوجه شدم چاقو به گردنش خورده شوکه شدم. من چاقو را از پارک پیدا کرده بودم، اما می‌ترسیدم آن را به خانه ببرم. چاقو را در جیبم پنهان کرده بودم اما نمی‌خواستم از آن استفاده کنم.
 من فقط 15 سال داشتم که این کار را کردم و حالا از پدر و مادر افشین تقاضا دارم من‌ را ببخشند.»  در پایان آن جلسه هیات قضایی وارد شور شد و «علیرضا» را به قصاص نفس محکوم کرد. این رای با تصویب ماده 91 قانون مجازات جدید در اردیبهشت امسال و با توجه به سن کم متهم در شعبه 9 دیوان عالی کشور تایید نشد و در حالی که پزشکی قانونی در گزارشی اعلام کرد در رشد عقلی متهم هنگام ارتکاب جرم شبهه وجود دارد، پرونده برای رسیدگی دوباره به شعبه 71دادگاه کیفری استان تهران برگردانده شد تا قضات بار دیگر به آن رسیدگی کنند.  در ماده 91 قانون مجازات اسلامی جدید که اردیبهشت 92 به دستگاه‌های قضایی ابلاغ شد، قانونگذار امتیازی نسبت به قانون پیشین برای محکومان زیر 18 سال در نظر گرفته است. در این ماده تصریح شده است: «در جرائم موجب حد یا قصاص هرگاه فرد بالغ کمتر از 18 سال ماهیت جرم انجام شده یا حرمت آن را درک نکند یا در ردش و کمال عقل وی شبهه وجود داشته باشد، حسب مورد با توجه به سن آنها به مجازات‌های پیش‌بینی شده در این فصل محکوم می‌شود.»

+51
رأی دهید
-3

arman93 - یزد - ایران
این قانون جدید خیلی خوبه
دوشنبه 12 آبان 1393 - 12:52
ايرانشهر - تهران - ایران
عجب دنیایی شده !؟
دوشنبه 12 آبان 1393 - 13:26
motalleb - یوتبوری - سوئد
این چه قانون غلطی است که مرتکب یک قتل عمد دیگری میشود؟. حق قانون است ک مجرم را تنبیه نماید ولی وقتی حق در اختیار اطرافیان مقتول گذاشته میشود و چون آانها داغ دارهستند تصمیم صحیح نمیگیرند بلکه سعی میکنند انتقام بگیرند.
دوشنبه 12 آبان 1393 - 14:12
Ali-dk - لونگبو - دانمارک
هر چند ١٥ سال دارد مرتکب قتل شده من نمی دانم چرا چاقو حمل می کرده بعد از قتل هزارتا بهانه می آورند . بهانه این هم چاقو را از پارک پیدا کرده در این سن چاقو حمل کرده بزرگ شود قمه حمل می کند .
‌سه شنبه 13 آبان 1393 - 00:15
raha1984 - هامبورگ - المان
چافو مال خودش نبوده تو پارک پیدا کرده بوده و چون مقتول قصد تجاوز بهش داشنه از خودش دفاع کرده در ضمن مقتول از ساندیس خوران بسیجی بوده!! لطفا بشر دوستان سیکلی و زیر دپیلمی سریع کمپینی راه انداخته و سریع شروع بکار کنند
‌سه شنبه 13 آبان 1393 - 08:23
biparva-jan - تهران - ایران
تجاوز وسط خیابون raha؟ کجای این مقاله از تجاوز صحبت شده؟ یا بود ما ندیدیدم! یا از خودت در اوردی؟
‌سه شنبه 13 آبان 1393 - 10:41
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.