'سوخت های فسیلی باید تا ۲۱۰۰ مهار شوند'

براساس این گزارش پدیده تغییرات آب و هوایی صرفا توسط انسان تولید می‌شود

یک هیات از کارشناسان وابسته به سازمان ملل می گویند که جهان در صورتی می تواند از عواقب خطرناک تغییرات جوی بگریزد که مصرف نامحدود سوخت های فسیلی تا ۲۱۰۰ متوقف شود.

"هیات میان دولتی تغییرات جوی" (آی پی سی سی) در گزارشی می گوید که تا سال ۲۰۵۰ بیشتر برق جهان را می توان و باید از منابعی که آلودگی کمی دارند تولید کرد.

در غیر این صورت جهان با خسارات "شدید، گسترده و غیرقابل برگشت" روبرو خواهد شد.

راجندرا پاچوری، مسئول هیات بین‌ دولتی در مورد تغییرات آب و هوایی در گفتگویی با بی‌بی‌سی از این گزارش چهل صفحه‌ای به عنوان قوی‌ترین و مهم‌ترین سندی که تاکنون دراین باره منتشر شده، یاد کرد.

سازمان ملل می گوید که هزینه بیکار نشستن "خیلی بیشتر" از اتخاذ تدابیر صحیح خواهد بود.

گزارش این گروه روز یکشنبه در کپنهاگ منتشر شد که پس از یک هفته مباحثات فشرده میان دانشمندان و مقام های دولتی بود.

هدف این گزارش مطلع کردن سیاستمدارانی است که درگیر تلاش ها برای رسیدن به یک پیمان جهانی در مورد تغییرات جوی تا پایان سال ۲۰۱۵ هستند.

این گزارش می گوید که کاهش تصاعد گازهای کربنی برای محدود کردن روند افزایش دما به دو درجه سانتیگراد ضروری است. در سال ۲۰۰۹ اذعان شده بود که افزایش دو درجه ای دما آستانه قرار گرفتن در وضعیتی خطرناک از تغییرات جوی خواهد بود.

این گزارش می گوید که تا سال ۲۰۵۰ انرژی های تجدیدپذیر باید منبع ۸۰ درصد برق جهان باشند. این رقم درحال حاضر ۳۰ درصد است.

این گزارش می گوید که تولید برق از سوخت های فسیلی در تاسیساتی که از فناوری تصفیه مواد کربنی استفاده نمی کنند باید تا ۲۱۰۰ متوقف شود.

گزارش تازه موسوم به "سنتر" خلاصه سه گزارش قبلی این گروه است که کلیات علل گرمایش، عواقب ناشی از آن و راه حل های بالقوه را تشریح می کند.

براساس این گزارش پدیده تغییرات آب و هوایی محصول فعالیت های صنعتی است.

بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل، در مراسم ارائه این گزارش در کپنهاگ، پایتخت دانمارک، گفت که جهان برای خطرات ناشی از پدیده تغییرات آب و هوایی از آمادگی مناسبی برخوردار نیست.

به گفته آقای بان پدیده تغییرات آب و هوایی بیشتر کشورهای فقیری را که در بروز این معضل نقش اندکی دارند، تحت تاثیر قرار می‌دهد.

دولت‌ها در حال حاضر درمورد دستیابی به توافق جهانی جدیدی در مورد پدیده تغییرات آب و هوایی تا پایان سال آینده میلادی در حال مذاکره هستند.

+9
رأی دهید
-0

karaji - گتنبرگ - سوئد
پس تکلیف فسیلهای جمهوری اسلامی ایران مثل جنتی و مصباح وغیره چی‌ میشه !!؟؟
دوشنبه 12 آبان 1393 - 12:40
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.