دیپلمات ایرانی که دو هزار یهودی را از مرگ نجات داد

عبدالحسین سرداری، دیپلمات ایرانی و مسئول امور کنسولی ایران در پاریس

هم زمان با نسل کشی یهودیان به وسیله رژیم نازی آلمان به رهبری آدلف هیتلر، مردان و زنان  شجاعی با به خطر انداختن جانشان زندگی همنوعان خود را نجات می دادند.

گالری «اسپاس ماگ» در بروکسل، پایتخت بلژیک با برپایی نمایشگاهی به نام «درستکاران»(Simplemet Justes) یاد این افراد را گرامی داشته است. اکثر کسانی که در این نمایشگاه از آنها نام برده شده است، شخصیت های کمتر شناخته شده، مسلمان و اهالی کشورهای خاورمیانه هستند. در میان نجات دهندگان شهروندان یهودی، نام عبدالحسین سرداری، دیپلمات ایرانی و مسئول امور کنسولی ایران در پاریس در سال ۱۹۴۰ میلادی به چشم می خورد.
 
 بر اساس تحقیقات انجام شده، این دیپلمات توانسته است از فرستادن کم و بیش ۲۰۰۰ شهروند یهودی به سوی کوره های آدم سوزِی جلوگیری کند و زندگی تازه ای به  آنها هدیه دهد.

به نقل از اطلاعات منتشر شده در نمایشگاه، آقای سرداری در ابتدا تنها برای ایرانیان یهودی ساکن فرانسه گذرنامه جدید صادر می کرده، اما پس از آگاهی از عاقبت یهودیان دیگر کشورها در اردوگاه های مرگ رژیم نازی، شروع  به صدور مدارک ایرانی برای آنها می کند. او برای نجات جان هموطنانش ازعدم وجود یک تفسیر واحد از قوانین ضد یهودی آلمان نازی استفاده و استدلال می کرده که یهودیان ایرانی متفاوت از یهودیان دیگر کشورها هستند.

در ماه دسامبر سال ۱۹۴۲ میلادی، آدلف هیتلر شخصا اعلام می کند که استدلال آقای سرداری اشتباه است. پس از اشغال ایران در شهریور ۱۳۲۰ توسط  نیروهای بریتانیا و شوروی و به دنبال آن امضای توافقنامه میان دولت ایران و متفقین، آقای سرداری مصونیت دیپلماتیک خود را از دست می دهد و به او دستور بازگشت به ایران داده می شود. به رغم این مشکلات، او تصمیم به ماندن در پاریس می گیرد و با ثروت شخصی خود به کمک به یهودیان ادامه می دهد.

آقای سرداری در سال ۱۳۶۰ در شهر لندن درگذشت.

سه سال پس از مرگش، برای نخستین بار و به شکل رسمی مرکز « سیمون ویسینتهال » درشهر لوس آنجلس آمریکا از فعالیتهای انسان دوستانه او در زمان جنگ جهانی دوم تقدیر کرد.

+292
رأی دهید
-41

دوستدار - استهکلم - سوئد
ما هم از چنین انسانی تقدیر میکنیم . امیدوارم از این انسانان در جهان زیاد باشن تا مشکل کشتوکشتار مردم سوریه و عراق هم تمام شود.
دوشنبه 12 آبان 1393 - 01:00
DaaDaa - تهران - ایران
تفاوت این ایرانی با بعضی از ایرانیان فعلی ....خدایا به چه درجه ای از پستی سقوط کردیم...
دوشنبه 12 آبان 1393 - 07:44
آریان هامبورگ - هامبورگ - آلمان
در مقابل اینچنین افرادی باید با تمام افتخار تعظیم کرد.
دوشنبه 12 آبان 1393 - 08:46
kiyanzx1 - استکهلم - سوئد
دوستدار،،،، انسانان؟؟😳. افرین به این مرد بزرگ شانس اوردیم احمد خاتمى سر کنسول نبود وگرنه با هیتلر پیمان برادرى مى بست !!!تا این ٢٠٠٠ نفر را بفرستند به بهشت !!!
دوشنبه 12 آبان 1393 - 10:52
Azadikhah - تكسل - هلند
روحش شاد و درود بر شرفش
دوشنبه 12 آبان 1393 - 11:14
oghabe - سنت گا لن - سوثیس
ملّت ایران به چنین افرادی همیشه افتخار می‌کنند.حالا فکرشو بکنید اگه یکی‌ از افراد حکومت آخوندی بود چه می‌کردی.
دوشنبه 12 آبان 1393 - 11:25
kitaro - تهران - ایران
درود بر روح پاکش
دوشنبه 12 آبان 1393 - 11:29
عاشق تبریز - تبریز - ایران
روحش شاد..به چننین ادمها باید افتخار کرد
دوشنبه 12 آبان 1393 - 11:51
siavash2a - تهران - ایران
جاش تو بهشته
دوشنبه 12 آبان 1393 - 13:56
smart292 - ونکوور - کانادا
اگر آخوند بود آنها را دانه به دانه به هیتلر می‌‌فروخت در اسلام خرید و فروش برده آزاد میباشد برای اینکه برده به عنوان یک انسان حساب نمیشود بلکه به عنوان غنائم جنگی میباشد
دوشنبه 12 آبان 1393 - 23:19
kamran631 - لیون - فرانسه
درود ٔبر روح پاک این انسان شریف...
‌سه شنبه 13 آبان 1393 - 16:19
shahab46 - هانوفر - المان
مسافر پرون بوده؟
‌چهارشنبه 14 آبان 1393 - 07:25
fafa316 - تهران - ایران
البته یهودی ها با صهیونیست ها فرق دارند صهیونیست ها این قضیه را دامن زدند تا فکر پلیدشان رو تو دنیا پیاده کنند اگر یهودیان توسط هیتلر کشته سوزانده شدند چرا الان مسلمانان و مردم بیگناه فلسطین باید اینگونه ظلم ببینند خب برید تو اروپا و آلمان برا خودتان کشور تشکیل بدید
‌پنجشنبه 15 آبان 1393 - 13:42
فراوانی - قطر - قطر
fafaشما تحت تاثیر تبلیغات رژیم قرار دارید صهیونیست همون یهودی است باهم هیچ فرقی ندارند هر جوفتشون از نظر اسلام نجس هستند هی نگو مردم بی گناه فلسطین اینها اینقدر هم بی گناه نیستند دستشون بیفته به یک غیر مسلمان رحم نمیکنند
یکشنبه 18 آبان 1393 - 12:46
فراوانی - قطر - قطر
fafaشما تحت تاثیر تبلیغات رژیم قرار دارید صهیونیست همون یهودی است باهم هیچ فرقی ندارند هر جوفتشون از نظر اسلام نجس هستند هی نگو مردم بی گناه فلسطین اینها اینقدر هم بی گناه نیستند دستشون بیفته به یک غیر مسلمان رحم نمیکنند
یکشنبه 18 آبان 1393 - 12:46
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.