واکنش‌ها به حضور یک هیات فرهنگی از ایران در آمریکا

علی مرادخانی در کنار علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی - در یک سال گذشته محافظه‌کاران منتقد دولت، بارها از این وزارتخانه انتقاد کرده‌اند و حرف از استیضاح هم زده‌اند

طبق گزارش‌ها هفته گذشته هیاتی از مقام‌های ایرانی در یک نشست اقتصادی در پیتسبورگ آمریکا شرکت کرده‌اند و هماهنگ‌کننده وزارت خارجه آمریکا هم در این نشست حضور داشته است.

به گفته برگزارکنندگان، علی مرادخانی، معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی ترابی، دبیر اجرایی جشنواره موسیقی فجر و برخی دیگر از دست‌اندرکاران فرهنگی دولت ایران در این نشست بوده‌اند.

این نشست انتقاد برخی رسانه‌های راست‌گرا در آمریکا و برخی رسانه‌های منتقد دولت در ایران را برانگیخته است.

هفتمین همایش تجاری سالانه "انستیو آمریکایی خاورمیانه" روز سه‌شنبه گذشته (۲۸ اکتبر، ششم آبان) در پیتسبورگ برگزار شد.

برگزارکننده این نشست در ایالت پنسیلوانیای آمریکا به هادی نیلی، خبرنگار ما در واشنگتن، گفت که در جریان نشست، حرفی از تجارت نبوده؛ بلکه این تلاشی برای تسهیل روابط فرهنگی بین ایران و آمریکا بوده است.

سیمین یزدگردی کورتیس، مدیر "انستیتو خاورمیانه" در پیتسبورگ که از مقام‌های ایرانی برای شرکت در این نشست دعوت کرده بوده، می‌گوید این نشست هم‌چون سال‌های گذشته به طور مستقل برگزار شده ولی وزارت خارجه آمریکا هم از حضور هیات ایرانی استقبال کرده است.

خانم یزدگردی می‌گوید گرگ سالیوان، هماهنگ‌کننده و مشاور ارشد ارتباطات راه‌بردی وزارت خارجه آمریکا در امور ایران، برای نشان‌دادن حمایت از مراودات فرهنگی و ارائه گزارشی از موارد قبلی از جمله حضور تیم ملی والیبال ایران در آمریکا به نشست پیتسبورگ رفته است.


نشست 'مشکوک' از دید منتقدان کاخ سفید


سیمین یزدگردی کورتیس، مدیر "انستیتو خاورمیانه" در پیتسبورگ، از مقام‌های ایرانی برای شرکت در این نشست دعوت کرده بود



وبسایت "فری‌بیکن" که به محافظه‌کاران نزدیک است و از رسانه‌های منتقد دولت باراک اوباماست، این نشست را "مشکوک" خوانده و از جمله به عنوان آن، "تجارت رو به رشد بین آمریکا و خاورمیانه"، اشاره کرده است.

ماری هرف، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، در واکنش به گزارش فری‌بیکن گفته است که هیچ چیز مشکوکی درباره این نشست وجود ندارد.

خانم هرف گفته است که در جریان همایش پیتسبورگ، هیچ حرفی جز همکاری‌های فرهنگی و تقویت روابط مردم با مردم در بین نبوده است.

وبسایت فری‌بیکن گزارش داده که حسین موسویان، دیپلمات سابق ایرانی هم در این نشست بوده است.

خود آقای موسویان در گفت‌وگو با وبسایت خبر آنلاین این را رد کرده و گفته است که چون قصد داشته در یک نشست دیگر در شهر واشنگتن حاضر شود، نتوانسته به پیتسبورگ برود.

برگزارکنندگان هم به خبرنگار ما گفته‌اند هرچند از این مذاکره‌کننده ارشد سابق دعوت کرده بودند و نام او را هم در شرح برنامه نوشته بودند، او نهایتا نتوانست در آن حاضر شود.

علی آلفونه، تحلیلگر ارشد بنیاد دفاع از دموکراسی، به فری‌بیکن گفته است که انگیزه ایران از حضور در چنین نشستی را درک می‌کند و آن هم تلاش برای تقویت روابط اقتصادی بوده است.

آقای آلفونه در عین حال گفته که حیرت کرده است دولت آمریکا اصلا به این مقام‌های ایرانی ویزا داده تا در این نشست حاضر شوند.

این منتقد سیاست باراک اوباما در قبال ایران می‌گوید حضور مقام‌های جمهوری اسلامی در همایش پیتزبورگ، به نفع موضع آمریکا در مذاکرات هسته‌ای نبوده است.

خبرگزاری فارس، از منتقدان دولت حسن روحانی، از برگزاری این سفر "در سکوت خبری" گزارش داده است.

منتقدان آقای روحانی در ماه‌های گذشته مرتب از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انتقاد کرده‌اند و حتی حرف از استیضاح علی جنتی، وزیر ارشاد ایران به میان آمده است.


تلاش برای افزایش روابط فرهنگی

 
ارکستر سمفونی پیتسبورگ در تابستان ۱۳۴۲ خورشیدی در تهران اجرا کرد و با استقبال مواجه شد. این تصویری از آن اجراست که این ارکستر در اختیار بی‌بی‌سی گذاشته است. 



خانم یزدگردی که پدرش ایرانی است، به‌خصوص از سال گذشته در تلاش بوده که یک گروه موسیقی از شهر پیتسبورگ به ایران ببرد.

او سال گذشته برای حضور ارکستر سمفونی پیتسبورگ در تهران تلاش می‌کرد اما نهایتا موانع برگزاری این برنامه، او را در این باره منصرف کرد.

با این حال سیمین یزدگردی کورتی، بنیان‌گذار و مدیر انستیتو خاورمیانه پیتزبورگ، می‌گوید همچنان در تلاش است تا یکی از گروه‌های موسیقی آمریکایی را برای اجرا به ایران ببرد.

ارکستر سمفونی پیتسبورگ ۴۰ سال پیش در تهران اجرا کرده بود و آن‌زمان با استقبال مردم روبه‌رو شده بود

+27
رأی دهید
-7

oghabe - سنت گا لن - سوثیس
خانم یزدگردی شما مثل اینکه آدم پیدا نکردین به جلسه تون دعوت کنید این شمپانزه‌ها را اونوندین، خر چه داند معنی نقل ونبات،اگه میخواین برای خودتون پیش ملا‌ها جا خوش کنید نگران نباشید ملاها همه پیشکشین.
یکشنبه 11 آبان 1393 - 18:59
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.