سروش به روحانی: پیگیری اسیدپاشی‌ها را به قوه قضاییه نسپارید

عبدالکریم سروش می‌گوید که صادق آملی لاریجانی، رییس قوه قضاییه ایران، «از قضاوت فقط قساوتش را می‌داند».

عبدالکریم سروش، نویسنده و متفکر ایرانی، ضمن درخواست از حسن روحانی، رییس جمهوری ایران، برای معرفی عوامل اسیدپاشی‌های اصفهان به مردم، از او خواست که «امر» را به قوه قضاییه نسپارد و نوشت که این قوه همواره «ذلیل و علیل» بوده است.

وی در مطلبی که در وب سایتش منتشر کرده است، در واکنش به اسیدپاشی‌های اصفهان نوشت: «کیست امروز که نداند دست قانون کوتاه‌تر از آنست که دامن این لوطیان را بگیرد و چوبدستی قضا، شکسته‌تر از آنست که سر آنان را بشکند؟»

آقای سروش افزود: «قوّه قضاییه همواره ذلیل و علیل بوده است، و در نظام خواجگی فقیهان، اگر خلاف این بودی، ‌عجب بودی. اما اینک، ‌رییس آن (یکی از سه برادران زر و زور و تزویر) که از قضاوت فقط قساوتش را می‌داند، آشکارا در کنار قانون‌شکنان می‌ایستد و برای معترضان به قانون‌شکنی، ‌خط و نشان می‌کشد و مطبوعات را از درج اخبار و افشای اسرار می‌هراساند».

صادق آملی لاریجانی، رییس قوه قضاییه ایران، روز ۲۰ مهر با اشاره به پرونده بابک زنجانی خبر داده بود که به دادستان تهران دستور پیگیری و تعقیب رسانه‌های «متخلف» را که به گفته او نسبت به انعکاس مفاسد «بزرگ‌نمایی» می‌کنند، داده‌ است.

وی همچنین چهارم آبان ضمن انتقاد از مرتبط دانستن اسیدپاشی‌های اصفهان با «امر به معروف» گفته بود: «برای برخی از رسانه‌های داخلی متاسفم که این کار را انجام می‌دهند».

عبدالکریم سروش در مطلب خود تصریح کرده است: «حاکمان ما که ناگهان از اعماق تاریک تاریخ به دل دنیای مدرن پرتاب شده‌اند، همچون سلفیان و داعشیان گمان می‌کنند که با فقه عبوس و دیانت ناسنجیده و بازسازی نشده خویش، از عهده گشودن گره‌های کوه پیکر جامعه مدرن برمی آیند، و اینک که طشت ناکامی‌شان از بام تاریخ افتاده است و جنّ و انس بر ناتوانی فرهنگی‌شان گواهی داده‌اند، می‌کوشند تا پارگی‌های معرفت‌شان را به سوزن قدرت رفو کنند و با جمع کردن لولیان و لوطیان و قمه کشان و اوباشان و اسیدپاشان به دور خود، زورق شکسته آبروی خود را بر آب اوهام نگه دارند، و با بیم افکندن در دل مردمان، مقام و منزلت منفور خود را مداومت بخشند».

وی نوشته است: «لکن اگر سفینه نجاتی هست که به ساحل سعادت برسد، ناخدایش این بی‌خدایان نیستند. آنان دیریست که سر به عبودیّت قدرت خم کرده‌اند و از باده شیطان سرمست شده‌اند».

با وجود عدم بازداشت عامل یا عوامل اسیدپاشی در اصفهان، برخی از مقامات جمهوری اسلامی با قاطعیت تاکید می‌کنند که اسیدپاشی‌های اخیر ارتباطی به موضوع حجاب و «امر به معروف و نهی از منکر» ندارد.

آقای سروش همچنین با اشاره به مواردی مانند قتل‌های محفلی کرمان و اقدامات گروه تندروی انصار حزب‌الله نوشت: «کیست امروز که نداند در پس همه‌ این خباثت‌های خانمانسوز (چون قتل‌ها و اسیدپاشی‌ها و …) حجّت شرعی وجود دارد؟»

وی با اشاره به قتل‌های زنجیره‌ای در دولت محمد خاتمی، رییس جمهوری سابق، از حسن روحانی، رییس جمهوری فعلی ایران، خواست که در حرکتی «خاتمی‌وار» همه عوامل اسیدپاشی‌های اصفهان را از به گفته او «دخمه‌های پلیدشان» به در آورد و به مردم معرفی کند.

این متفکر ایرانی در نوشته خود، خطاب به آقای روحانی تاکید کرد: «امام جمعه‌هایی را که هر هفته نقشه‌ای برای ناآرامی مردم می‌کشند و محتسب وار نعره واشریعتا می‌زنند، در عزای عزل بنشانید و چون یک حقوقدان پاسدار و دلسوز امنیت و حقوق مردم، این مردم ستیزان حقوق نا‌شناس مبسوط الید را به پستوهای انزوا و رسوایی برانید».

روز جمعه ۹ آبان برخی از ائمه جمعه در ایران، اسیدپاشی‌ها را توطئه دشمن برای تخریب طرح حمایت از «آمران به معروف و ناهیان از منکر» خواندند و خواستار مجازات عاملان اسیدپاشی‌ها و همچنین رسانه‌هایی شدند که اسیدپاشی‌ها را به طرح امر به معروف و نهی از منکر نسبت داده‌اند.

+203
رأی دهید
-3

تیتو تیتو - تهران - ایران
احسنت. خانه این حکومتیان از خانه شیطان رجیم کثیف تر است . این کثافت ها مردم را 35 سال به فقر و بدی مادیات رهنمون میشوند و شعار مرگ بر این و ان میدهند در حالیکه خود و فرزندان حرام لقمه شان در کاخ ها و شرکت های غصبی هزاران میلیاردی و کشورهای خارجی مشغول عشق و حال با بیت المال مردمند مرگ بر این حکومت فاسد دینی .
شنبه 10 آبان 1393 - 13:49
vahid_ - گلاسگو - انگلستان
نویسنده و متفکر ایرانی لول . نویسنده و متفکران ایرانی امثال این و دکتر شریعتی و جلال ال احمد بودن و هستن . باید به حال این ملت گریست .
شنبه 10 آبان 1393 - 14:14
Ghooloo - آبادان - ایران
زنده باشی آقای عبدالکریم سروش که به حق و به جا و زیبا گفتید! باید دید این ملت همیشه در صحنه کی از خواب غفلت بیدار میشود و حق خود را طالب میشود. امیدوارم جکایت <کاوه ای پیدا نخواهد شد امید! / کاشکی اسکندری پیدا شود!> نشود...
شنبه 10 آبان 1393 - 14:48
Faryade_Khamoosh - آخن - آلمان
چرا؟ چون که قوه قضائیه خود تشکیل شده از اسید پاشان و جانیان و قاتلان.
شنبه 10 آبان 1393 - 15:40
fafa316 - تهران - ایران
خواهشا این فرد خدانشناس رو متفکر معرفی نکنید آقای سروش شما اول راه گم شده خود را پیدا کنید بعدا اضهار نظر کنید دین ما هیچ عیبی به خود ندارد هر چه هست از مسلمانی ماست امام حسین علیه السلام نمونه عملی امر به معروف و نهی از منکر را نشان داده است نازنین طفل شش ماهه آن حضرت گواه است اما مسئله اسیدپاشی توسط همگان مطرود و قبیح است و آمران به نیکی ها و ناهیان بدی ها هرگز اجازه جبر و خشونت ندارند اگر چنین شود مرتکب بدی شده اند و دیگر اینان را نمی توان به حساب دین نوشت
شنبه 10 آبان 1393 - 15:03
karaji - گتنبرگ - سوئد
تشکر از شعور امروزت اگر چه دیر دوزاریت افتاد ولی‌ باز دمت گرم ،‌...!!!
شنبه 10 آبان 1393 - 15:12
فراوانی - قطر - قطر
آقای سروش زور نزن برادر که این خانه از بن بست ویران است این خاتمی هم یکی از خودشان است شکایت بکس بردی که بیشتر از یک مترسک نیست
شنبه 10 آبان 1393 - 15:27
azadi-iran - وین - اطریش
آقای سروش برای شما متفکر و روشنفکر دینی متاسفم که شما هم مثل مردم عام ایران فکر می کنید که با نامه نوشتن به آقای رحانی رییس منتصب خبرگان . که تاثیری خواهد داشت. شما هنوز نمی دانید همه اینها در کشتی پر زرق و برق حاصل 35 سال قرار دارند و با این نامه ها و اعتراض ها حاضر نیستند این کشتی را ترک کنند.
شنبه 10 آبان 1393 - 16:14
amir-amir - تورنتو - كانادا
لاریجانى عینا همان دلقک لوده دربار ولایت سفیه است که بر مسند قضا نشسته بیشتر به درد آب حوض کشى مى خورد تا قضاوت. برادرش که در سازمان ملل انگار که طشت دروغ قورت داده و همه چیز را امن و امان جلوه مى دهد آن یکى هم که یکى به نعل مى زند و یکى به میخ سعى در ماست مالى کردن قضایا دارد . این است وضع حاکمان بى سواد و مزور جمهورى اسلامى ولى ابدى نخواهد بود حکومتشان ساقط و بساط دین و مذهب شیطان از کشور بالاخره برچیده خواهد شد.
شنبه 10 آبان 1393 - 17:32
سبز کم رنگ - آمریکا - آمریکا
بابا کار ما را روشنفکران دینی مثل شما به ایناندند. اصلا من نمیدونم این اصطلاح روشن فکر دینی را کی اختراع کرد و دو کلمه متضاد روشنفکر و دین رو کنار هم گذاشت. مثل اینکه بگی ... خوشبو!!
شنبه 10 آبان 1393 - 18:08
greentree - تهران - ایران
استاد سروش ،پیغمبر واقعی‌ حافظ بود که اینها را ۱۰۰۰ سال پیش شناخت چنین اوباشان سنگدل بی‌سواد اسلامی چرا باید زنده باشند ؟
شنبه 10 آبان 1393 - 18:11
Ali Mardan khan - تورنتو - کانادا
به کى نامه و عریضه نوشته ؟ روحانى ؟؟؟؟؟؟؟؟ ملایى کثیف از همون جنس لاریجانى و صد البته ناتوان در أداره کشور ، گرگى در لباس میش ، سخنگویى زبردست و دروغگویى مردم دوست !!!! اقاى سروش شما اول یه مخاطب مناسب برا عریضه ات انتخاب کن بعد روده درازى کن !! اونوقت با این نوع انتخاب شد روشنفکر ! مسخر ه ست !
شنبه 10 آبان 1393 - 21:12
paksan - آمریکا - آمریکا
تفاوت سخن گفتن یک اندیشمند با مردم عادی در همینه . بقدری زیبا و دقیق مطلب رو گفته که همه مطمئن میشوند که شک نکنید دستهای کثیف قوه قضائیه و سپاه و بسیج در این ماجرا هست و مثل کشتار 88 می خواهند همه رو ساکت کنند تا هیچکس سوال نکنه. پرونده فساد 3هزار میلیاردی رو با اعدام یکنفر تمام کردند ولی همه می دانند عمده این پول رشوه داده شده به مقامات قضایی و سپاه و اطلاعات.
شنبه 10 آبان 1393 - 21:34
رزم جو - لوس انجلس - امریکا
vahid-england اخه گلابی کی خارج از ایران شریعتی یا جلال ال احمد رو میشناسه؟. تنها فیلسوفی که از ایران در زمان حاظر در خارج از ایران شناخته شده و هست همین دکتر سروش هست.
شنبه 10 آبان 1393 - 21:49
فراوانی - قطر - قطر
پاکسان همین حرفهای را 35 سال است ما میزنیم زمانی ما این حرفها را میزدیم همین آقای سروش در صف انقلابیون بود وبا یاران امام با بستن دانشگاهها در حال انقلاب فرهنگی بود جانم گول این ادمها را نخورید اینها بی آبرو تر از آن هستند که کسی به حرفشان گوش کند
یکشنبه 11 آبان 1393 - 11:36
marineboy - لس انجلس - امریکا
واقعا این آدم که متفکر نیست چرا بیخودی او را متفکر و فیلسوف نامیده اند، جنتی لب گور و مکارم شکر فروش و آملی و احمد خاتمی فیلسوف و دانشمند و نظریه پرداز هستند. ضمنا دل آدمی کباب میشود برای برادران ناهی و آمر! چه زحمتی میکشند! صبح تا شب به فکر خیر و صلاح و عاقبت و معاد مردم هستند. واقعا چقدر برخی ناجنس هستند که برای تخریب این برادران ارزشی به صورت زنان اسید پاشیده اند!
یکشنبه 11 آبان 1393 - 16:29
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.