قطر حمایت مالی از داعش را به شدت تکذیب کرد

مقام‌های ارشد قطر حمایت مالی از گروه‌های اسلامگرای افراطی در سوریه از جمله گروه موسوم به دولت اسلامی (داعش) را قویا تکذیب کردند.

این مقامات در گفت‌وگو با بی‌بی‌سی گفتند که قطر در راستای همکاری با سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) و دیگر سازمان‌های اطلاعاتی غرب و کشورهای عرب فقط از شبه‌نظامیان میانه رو حمایت کرده است.

به گفته این مقامات، تدابیر شدیدی برای کنترل جابجایی پول در نظر گرفته شده است.

این سخنان در آستانه سفر این هفته شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر به بریتانیا گفته شده است.

گزارش شده که اوایل ماه جاری تعدادی از اعضای پارلمان بریتانیا با توجه به وجود احتمال حمایت مالی قطر از گروه دولت اسلامی، روابط نزدیک قطر و بریتانیا را زیر سوال بردند.


قرار است این هفته شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر به بریتانیا سفر کند

فرانک گاردنر، خبرنگار امور امنیتی بی‌بی‌سی می‌گوید که قطر که یکی از سرمایه‌گذاران اصلی در بریتانیا است، با اتهامات مختلفی روبه‎روست.

در گذشته گزارش‌هایی مبنی بر کمک‌های مالی و تسلیحاتی این امیرنشین به گروه‌های اسلامگرای افراطی در سوریه منتشر شده بود.

همچنین گفته می‌شد که قطر با جبهه نصرت، از وابستگان القاعده نیز رابطه دارد.

مقام‎های این کشور از جمله رئیس اداره اطلاعات قطر به بی‌بی‌سی گفته‌اند که چیزی برای پنهان کردن حمایت قطر از گروه‌های مخالف بشار اسد، رئیس جمهور سوریه وجود ندارد.

از ماه سپتامبر قطر همکاری خود را با نیروهای تحت رهبری آمریکا برای مقابله با گروه دولت اسلامی (داعش) آغاز کرده است.

پایگاه هوایی العبید که حملات هوایی و عملیات شناسایی تحت رهبری آمریکا علیه مواضع داعش از آن صورت گرفته است، در قطر واقع شده است.

+1
رأی دهید
-45

arman93 - یزد - ایران
آرمان 1 ) این که چیز جدیدی نیست از اول مشخص بود البته قطر تنها نیست سایر کشورهای عربی جنوب خلیج فارس بخصوص عربستان کمک می کنند حکومت ایران که از اول داره داد می زنه و میگه ولی کو گوش شنوا . تازه امریکا هم ابتدا به صورت غیرمستقیم کمک می کرده و سلاح هایی که برای ارتش آزاد می فرستاده خیلی هاش پس از ورود به سوریه آشوب زده طبیعتا کنترل توزیعش از دستشون خارج می شد و از طریق دلالها و واسطه ها به داعش می رسید
دوشنبه 5 آبان 1393 - 13:09
arman93 - یزد - ایران
آرمان 2 ) و بخشی دیگر هم از سلاح های امریکا که به دست ارتش آزاد می رسید به خاطر ضعف شدید آنها پس از شکست توسط داعش به غنیمت گرفته می شد و برخی هم به دلیل وجود افراد منفعت طلب زیادی که در ارتش آزاد وجود دارند و داعش توانسته در میان آنها نفوذ پیدا کند به داعش فروخته می شد (مانند خبرنگار غربی که گردن زده شد و بعد فاش شد که توسط همین عناصر فرصت طلب اسیر و به داعش فروخته شده بود که بعد آنها وی را گردن زدند ) به خاطر همین امریکا این اواخر کمک تسلیحاتی به معارضین دولت سوریه را کاهش داد و حتی خود امریکایی ها به این موضوع اعتراف کردند که کنترل توزیع سلاح ها در داخل خاک سوریه بسیار مشکل است و به همین علت هم اکنون می بینیم که بخش وسیعی از تجهیزات نظامی داعش امریکایی است
دوشنبه 5 آبان 1393 - 13:10
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.