عفو بین‌الملل: اعدام ریحانه جباری لکه خونین دیگر بر کارنامه ایران است

سازمان عفو بین الملل روز شنبه با انتشار بیانیه ای، ‌اعدام ریحانه جباری را خبری شوک آور و لکه خونین دیگری بر  کارنامه حقوق بشری ایران توصیف کرده است.

ریحانه جباری، ‌۲۶ ساله، متهم به قتل مرتضی عبدالعلی سربندی، مامور پیشین وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۳۸۶ بود که سحرگاه روز شنبه، سوم آبان‌ماه، در زندان رجایی‌شهر کرج اعدام شد.

سازمان عفو بین الملل در بیانیه خود نوشت: ‌ریحانه جباری در شرایطی به اعدام محکوم شده بود که تحقیقات مربوط به پرونده قتل عبدالعلی سربندی ناقص بوده و دادگاه او نیز توهین به عدالت بوده است.

در این ارتباط،‌‌ احمد شهید، گزارشگر ویژه حقوق بشر در امور ایران، پیشتر از وجود برخی از ابهامات در پرونده خانم جباری خبر داده بود.

آقای شهید به شواهدی از جمله یک گزارش پزشکی اشاره کرده بود که در آن آمده است در لیوان آب‌میوه‌ای که در صحنه جرم پیدا شده آثار داروی آرام‌بخش وجود داشته که این نشان می‌دهد «که اقدام به تجاوز جنسی از قبل برنامه‌ریزی شده بود.»

ریحانه جباری که هنگام ارتکاب به قتل ۱۹ سال داشت،‌ گفته بود که مقتول قصد تجاوز به او را داشته است. اما این موضوع مورد پذیرش دادگاه قرار نگرفته بود.

در این ارتباط،‌ دادستانی تهران روز شنبه با صدور اطلاعیه‌ای ریحانه جباری را «دروغگو» خواند و مواردی مانند «خرید کارد»، «قفل نبودن در آپارتمان محل وقوع قتل»، «محل اصابت ضربه‌  کارد که بین دو کتف مرتضی سربندی بوده» و پیامکی که به گفته دادستانی سه روز قبل از قتل به دوستش داده و گفته است «فکر کنم امشب بکشمش» را از جمله دلایلی اعلام کرده که نشان می‌دهد ریحانه جباری از قبل تصمیم به قتل مرتضی سربندی داشته است.

در این میان،‌ حسیبه صحراوی، معاون مدیر بخش خاورمیانه و آفریقای عفو بین الملل، اعدام ریحانه جباری را به شدت ناامید کننده توصیف کرد و افزود:‌« این لکه خونین دیگری بر پرونده حقوق بشری ایران بود.»

او با تراژیک خواندن این اعدام گفت که ایران یک بار دیگر بر اجرای حکم اعدام به رغم نگرانی های جدی در مور عادلانه بودن محاکمه ها تاکید کرد.

حکم اعدام این زندانی زن محکوم به قتل در حالی اجرا شده است که در ماه‌های اخیر نهادها و اشخاصی چون سازمان عفو بین‌الملل، احمد شهید، گزارشگر ویژه حقوق بشر در امور ایران، و مارتین شولتز، رئیس پارلمان اروپا، خواستار توقف اجرای حکم اعدام او شده بودند.

همچنین تعداد زیادی از هنرمندان و سینماگران ایرانی از جمله  محمدرضا شجریان و اصغر فرهادی خواستار صرف نظر خانواده مقتول از اجرای حکم قصاص شده بودند.

در همین حال، محمد مصطفایی، یکی از وکلای پیشین ریحانه جباری، نیز با اشاره به ابهامات موجود در پرونده او از وجود فردی به نام آقای «شیخی» خبر داده و نوشته بود که وی شخصی است که با «برنامه‌ریزی کامل» چنین ماجرایی را «درست کرده»‌ است.

آقای مصطفایی همچنین مدعی «مفقود شدن» یک سی‌دی در پرونده شده بود که به گفته او، بر اساس شنود مکالمات و پیام‌های آقای شیخی با مقتول تهیه شده بوده‌ است.

اما در اطلاعیه روز شنبه دادستانی تهران در این باره گفته شد: «گرچه ادعای ریحانه جباری در خصوص شیخی به هیچ وجه اثبات نشده و در مرحله‌ای نیز توسط محکوم انکار گردیده، اما با فرض صحت موضوع، وی نقش نام‌برده را صرفاً حضور در محل جنایت اعلام کرده و به صراحت ارتکاب قتل به تنهایی از ناحیه‌ خود را پذیرفته است.»

ایران یکی از کشورهایی در جهان است که آمار اعدام در آن بسیار بالا است.

در این ارتباط،‌ احمد شهید، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل، در تازه‌ترین گزارش خود، از اعدام حداقل ۸۲۵ نفر در ایران از تیرماه سال ۹۲ تا تیر سال ۹۳ خبر داده و این آمار را نشان‌دهنده «افزایش نگران‌کننده» اجرای حکم اعدام در ایران دانسته است.

در این حال،‌ عفو بین الملل با اشاره به برگزاری نشستی در سازمان ملل متحد و توصیه هایی که به ایران در این نشست خواهد شد،‌از کشورهای شرکت کننده خواست تا از فرصت استفاده کنند و استفاده ایران از مجازات اعدام را قویا محکوم کنند.

+140
رأی دهید
-15

AMin,London - خرمشهر - ایران
اگه مردم ما برأی یک بار هم که شده ارضه نشان بدن از خودشون و پسر این مردیکه مامور سابق جاسوسی دولت را بکشن دادگاهها دیگر اینجوری قضاوت نمیکنن
یکشنبه 4 آبان 1393 - 04:37
Amin,London - خرمشهر - ایران
روحت شاد دختر ایرانى،و ننگ بر ان مردیکه هرضه جاسوس دولت اسلامى ایران، ننگ به تو و لعنت به روحت و خوانوادهات
یکشنبه 4 آبان 1393 - 04:41
Realman - ارواین - امریکا
تجاوز هم شده بهونه خوب برای بعضیها
یکشنبه 4 آبان 1393 - 03:02
جنگنده - تهران - ایران
عفو بین الملل کثیف چرا راجب به قتل عام 1000 نفر در فلسطین بدست صهیونیستها خفه خون گرفته بود ولی حالا وکیل مدافع یک قاتل شده . لعنت به حقوق بشر آمریکایی.
یکشنبه 4 آبان 1393 - 06:30
biparva-jan - تهران - ایران
بعد همین عفو بین الملل که اعدام کسی رو که مرتکب قتل شده محکوم میکنه قتل عام 600 کودک فلسطینی رو در طول یک ماه لکه ای خونین بر کارنامه اسرائیل نمیدونه! نترکید از شدت بی طرفید!
یکشنبه 4 آبان 1393 - 07:25
آتیلا قشقایی - کپنهاک - دانمارک
تمامی هستی‌ رژیم پان فارس ایران ناپاک هست دیگر جای برا لکه نیست. خود غرب حامی‌ این رژیم کثیف هست.
یکشنبه 4 آبان 1393 - 08:18
sama128 - شیراز - ایران
من یک چیزی را نفهمیدم دوستان اگر می دونند کامنت بگذارند : 1- نقش ارتباطی این خانم و مقتول یعنی سربندی چی بود 2- اساسا در خصوص اینها با هم ارتباط داشتند و از کجا آشنا شدند 3- این خانوم روی چه اصلی و برای چی رفته بود خونه سربندی 4- علت آشنایی اونها در واقع چی بود کاری - مسائل جنسی - دوستی و .. 5- نقش شیخی این وسط چیه سر پیاز ته پیاز 6- ارتباط این خانوم با شیخی روی چه اصلی بوده و اساسا قضیه خیلی مبهم یا قبلا بهش تجاوز کرده اومده تلافی کنه که رفته کارد گرفته یه برنامه ای قبلا داشتن که بعد اومده تلافی کنه یا اساسا اون روز می خواسته به اون تجاوز کنه پس چرا از قبل کارد خریده ما که نفهمیدم کسی میدونه پیام بگذاره . البته یادآوری گلهای سرسبد نظام خالی از لطف نیست کلیپ آقای گلستانی نماینده محترم و آخوند در تویسرکان آقای مددیبا تز کارشناسی ارشد معراج در دانشگاه زنجان و هزاران گلستانی و مددی دیگر که بی نام و نشان کارشان را دارند می کنند.
یکشنبه 4 آبان 1393 - 09:00
jalal50 - بیرمینگهام - انگلستان
آیا کشوری اجازه میده که ایران در نظام قضاییش دخالت کنه؟ کشورهای غربی فکر میکنند هر فضولی که دلشون خواست بکنند و خودشونو برتر و عاقلتر میدونند. دیگه دوران سلطه گذشت.
یکشنبه 4 آبان 1393 - 08:59
windy1234 - لندن - انگلستان
آتیلا قشقایی - کپنهاک - دانمارک: کاملا باهات موافقم .
یکشنبه 4 آبان 1393 - 18:17
Azadikhah - تكسل - هلند
بخشی از وصیتنامه ریحانه:نمی‌خواهم زیر خاک بپوسم. نمی‌خواهم چشم یا قلب جوانم خاک شود. التماس کن که ترتیبی داده شود که به محض دار زدنم، قلب، کلیه، چشم، کبد، استخوان‌ها و هر چیزی که قابل پیوند زدن است، از بدنم جدا و به کسی که نیاز دارد، هدیه شود. نمی‌خواهم گیرنده عضو، نامم را بداند، گلی برایم بخرد یا حتی فاتحه‌ای برایم بخواند.از صمیم قلب می‌گویم که دلم نمی‌خواهد قبری داشته باشم که تو خاکسترنشین‌اش باشی. نمی‌خواهم سیاه‌پوشم شوی. همه تلاشت را بکن تا فراموش کنی روزهای سخت را. مرا به دست باد بسپار. دنیا مرا دوست نداشت، سرنوشت مرا نمی‌خواست، و اکنون من تسلیم محض‌ام و با آغوش باز از مرگ استقبال می‌کنم. چرا که در دادگاه خداوند، متهم می‌کنم مامورین آگاهی را؛ متهم می‌کنم بازپرس شاملو را؛ متهم می‌کنم قاضی تردست و قضات دیوان عالی کشور را؛ کسانی که بی‌دریغ کتکم زدند و در آزارم فروگذار نکردند.
یکشنبه 4 آبان 1393 - 18:57
مترلینگ - منچستر - انگلستان
sama128 - شیراز - ایران --از جنگنده بپرس ///بنام خدا این دختره ی فلان سرویس میداده .....و کلی فحش وبعد یه دفاع تمام قد از مرحوم سربندی نماز خون و بی گناه.............و تقدیر از پسر بزرگوارشون اقا جلال برای زدن زیر چارپایه اعدام .........ورد اخر ارزوی مرگ برای کسایی که از یه زن سرویس دهنده قهرمان میسازند ..والسلام علیکم
یکشنبه 4 آبان 1393 - 22:30
perser68 - آلمان - آلمان
Azadikhah - تکسل - هلند. دوسته عزیز قلبم از خوندنه این کامنتت درد اومد!!!منظورم وصیت نامه ریحانه است! ننگ به رژیمه ضد زنه آخوندی و درود بر تو
یکشنبه 4 آبان 1393 - 23:45
Azadikhah - تكسل - هلند
perser68 - آلمان - آلمان:خودم هم همینطور :(.درود
دوشنبه 5 آبان 1393 - 14:29
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.