وزارت خارجه آمریکا: ایران می‌تواند در مبارزه علیه داعش ایفای نقش کند

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، روز سه‌شنبه گفت که ایران می‌تواند از طریق کمک به مشارکت بیشتر گروه‌های مختلف در حکومت عراق و هم‌چنین تقویت نیروی امنیتی عراق، در امر مبارزه علیه «حکومت اسلامی» (داعش سابق) ایفای نقش کند.

به گزارش وب‌سایت وزارت خارجه آمریکا، ماری هرف این مطلب را روز سه‌شنبه ۲۹ مهر در نشست خبری روزانه خود بیان کرد.

یکی از خبرنگاران حاضر در این نشست خبری این پرسش را مطرح کرد که «آیا هنوز فکر می‌کنید که پیوستن ایران به نبرد علیه داعش امر خوبی نیست؟»؛ ماری هرف در پاسخ گفت که «چنین چیزی نگفته‌ام بلکه از همین تریبون گفته‌ام که [در نبرد علیه داعش] هر کشور نقشی برای ایفا کردن دارد.»

خانم هرف افزود: «اگر ایران دولت عراق را ترغیب کند تا به صورتی فراگیرتر حکومت کند، اگر آنها از نیروهای امنیتی عراق، به عنوان نیرویی که باید این نبرد را انجام بدهد، حمایت کنند و نه از شبه‌نظامیان یا هر کس دیگری؛ این راهی است برای همکاری در این مسئله.»

پاسخ بعدی یکی از خبرنگاران این بود که «آیا اگر نیروی قدس سپاه پاسداران ایران که در عراق حضور دارد با داعش بجنگند به این امر اعتراض می‌کنید؟»

ماری هرف پاسخ داد: «همان‌طور که گفته‌ایم کسانی که در محل باید علیه داعش بجنگند نیروهای امنیتی عراق هستند نه شبه‌نظامیان.»

او در واکنش به سفر اخیر حیدر العبادی، نخست‌وزیر جدید عراق به ایران گفت که «فکر می‌کنم این یک دیدار طبق روال عادی است و فکر می‌کنم او قرار است دیدارهای مشابهی در منطقه و دیگر مناطق نیز انجام بدهد.»

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، روز سه‌شنبه در دیدار با حیدر العبادی، حمایت قاطع تهران از دولت جدید عراق را اعلام کرد و گفت که ایران با جدیت از دولت عراق دفاع خواهد کرد.

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، نیز در همان روز در دیدار با آقای عبادی گفت که تهران از مبارزه دولت و ارتش عراق با گروه‌های تروریستی حمایت می‌کند.

موضوع همکاری ایران با ائتلافی که به رهبری آمریکا برای نبرد علیه داعش تشکیل شده از مدت‌ها پیش مطرح بوده اما رهبر جمهوری اسلامی در چندین مورد مخالفت خود با همراهی با این ائتلاف را اعلام کرده‌است.

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، اواخر شهریورماه گفت که ایالات متحده حاضر به «بحث و جدل» با جمهوری اسلامی ایران درباره کمک به مبارزه با گروه «حکومت اسلامی» نیست.

+21
رأی دهید
-9

نیایش - تهران - ایران
هه ایران خودش داعش از چی دفاع کنه آخوندها از داعش بدترن و کثیف تر
‌چهارشنبه 30 مهر 1393 - 14:26
آتیلا قشقایی - کپنهاک - دانمارک
رژیم پان فارس جمهی اسلامی خودش اصل مشکل هست
‌چهارشنبه 30 مهر 1393 - 14:31
ukang - لندن - انگلستان
معلومه که میتونه ، یکی‌ یه پارچ اسید بدین دستشون !!!
‌چهارشنبه 30 مهر 1393 - 14:51
taghebostan - فرانکفورت - آلمان
ایران می‌تواند فقط با زنها مبارزه کند عرضه مبارزه با داعش را ندارد به صورت زنها و جوانان اسید بپاشد به جوانانی که آب بازی میکنند حمله کند و غیره .....روی رژیم ایران یا آخوند‌ها حساب نکنید آنها ترسو اند و از پس داعش بر نمیاند
‌چهارشنبه 30 مهر 1393 - 14:33
فدای آقا - اودنسه - دانمارک
خلیفه وهابیان عمرپرست وحشی که بانوی جهان، نور چشم پیامبر و معلم درس اخلاق فاطمه زهرا ع را را شهید کرد، پیروانش هم اکنون وحشت بر مشرکین انداخته اند. فقط شیعیان اهل بیت امیرالمؤمنین ع هستند که یاری مقابله با این شیاطین را دارند، بندگان خاص خداوند که اهل بهشت خواهند شد.
‌چهارشنبه 30 مهر 1393 - 15:25
mazani tiger - کوالالامپور - مالزی
قشقایی کپنهاگ پانترک . فکر نمیکنی‌ هر چی‌ مزدور تون ایران وجود داره بیشترشون طرک تشریف دارن که مس خوره افتادن به مال مملکت. انقدر ..بی‌ تربیت نباش. تشریف ببر ایران ببین چه خبره. بیشتره مدیران میانی و معاون‌ها طرک هستند و دستی‌ در بخور بخور‌ها و سیاست گزاریها دارند. پس خود شکن آینه شکستن خطاست.
‌چهارشنبه 30 مهر 1393 - 15:55
modire behesht - هایدلبرگ - آلمان
(!) کسانی که سیاست سخنوری را میدانند معنی این نوع سخن گفتن ( ایران می‌تواند در مبارزه علیه داعش ایفای نقش کند) در عرصه بین المللی را کاملا می‌فهمند یعنی چه ! این یعنی حتی اگر جمهوری اسلامی بخواهد کمکی‌ هم بکند ، این ما هستیم که باید اجازه بدهیم !!! ببینید جایگاه کشور ایران را , که چقدر در عرصه منطقه‌ای و بین المللی پایین آماده است ! واقعا باعث تأسف است از این همه حقارت !
‌چهارشنبه 30 مهر 1393 - 15:57
dujeen - تهران - ایران
فقط حرف ولی مطلق فقیه درسته...این اسامی رهبر انقلاب و رهیر جمهمری اسلامی و آیت الله خامنه ای و این وصله ها به ایشون نمی چسبه...ایشون مطلقه مثل نور مثل خدا ....این مطلق بودنشون به نظام استبداد مطلق و دیکتاتوری مطلق و دیگر مطلق ها ربطی نداره از یک نوع دیگه ست !
‌چهارشنبه 30 مهر 1393 - 15:33
dara20 - تهران - ايران
خفه شو احمق، این تروریست‌ها را شما و همپالگی‌های انگلیسی‌ تان خلق کردید تا کشورهای منطقهٔ را تجزیه نموده و به آنها اسلحه بفروشید و نفت و گاز منطقه را غارت کنید. این ریشو‌های کثیف ولد زنای شماها هستند خودتان هم آنها را باید جمع کرده و نابودشان کنید
‌چهارشنبه 30 مهر 1393 - 16:54
داد بیداد - قم - ایران
جناب فدای آقا جواب افراد تهی مغزی مثل شما رو مولانا در مثنوی معنوی داده،فقط کافیه این جمله رو جستجو کنی‌: بخش ۱۵۰ مثنوی معنوی مولانا.شما شیعیان که از ۵۰۰ ساله قبل توسط انگلیس و فرانسه در ایران به وجود اومدین فقط برای قتل و غارت و نابودی ایران و دیگران.
‌چهارشنبه 30 مهر 1393 - 18:06
biparva-jan - تهران - ایران
منتظر اجازه شما بود!!!!
‌چهارشنبه 30 مهر 1393 - 19:24
Imod.barbekan - منامه - بحرین
فدای اقای -قم-. ایجاد کنندگان دین شیعه ایرانیان بودند که از صدها سال قبل عربها را بی فرهنگ وپائین تر از خود می دانستند واکنون پذیرش اسلام برای آنان به منزلهی شکست وتحقیر بود. ایرانیان مسلمان نشده، عمر را عامل زوال پادشاهی ساسانی میدانستند وچون کوته فکر بودند میپنداشتند که با ورود اسلام عربها بر آنها مسلط شده اند بنا بر این کینه و بغض با حضرت عمر بن خطاب (رضی الله عنه) را همواره در دل داشتند .تا اینکه این کینه در نزد سران رافضی به جنونی بیدرمان تبدیل شده.
‌پنجشنبه 1 آبان 1393 - 01:35
Imod.barbekan - منامه - بحرین
. جنون دشمنی با عمر(رضی الله عنه)، جنون تعزیه وماتم- دو اصل شیعی. تعزیه وماتم، اصلی در دین الهی ندارد و جزء شعائر دینی نیست که ثواب وپاداشی برآن تعلق گیرد وحتی طبق سنت پیامبر اسلام نوحه خوانی وتعزیه از نشانه های دین مشرکان واز اعمال جاهلی است وانجام دهندگان آن از زمره اهل اسلام نیستند.واگر فرد حق طلبی در جستجوی حق وحقیقت تمام کتب تاریخی را بررسی کند حتی یک مورد که دلالت بر نوحه خوانی وجواز انجام آن توسط رسول اکرم باشد را در هیچ منبعی نمی بیند. اما در دین شیعه این عزاداریها ونوحه خوانی ها جزئی از منبع درآمد دکان داران تشیع است.
‌پنجشنبه 1 آبان 1393 - 01:42
hassan5 - تهران - ایران
امریکا و اروپا حاضر به پیاده کردن نیرو (سرباز)در عراق و سوریه نیستند و از کشور های جهان سوم(که ادم های بی ارزشی دارند)میخواهند که مکمل حمله های هوایی اروپا و امریکا باشند.از نظر من اشکالی ندارد جمهوری اسلامی بسیجی ها را بفرستد!!!
‌پنجشنبه 1 آبان 1393 - 14:22
مترلینگ - منچستر - انگلستان
یکی باید خود اینا رو متوقف کنه اینا کمتر از داعش نیستن
‌پنجشنبه 1 آبان 1393 - 20:33
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.