تجمع در تهران و اصفهان در اعتراض به اسیدپاشی‌

عکسی که یکی از کاربران از تجمع امروز اصفهان برای بی‌بی‌سی فارسی فرستاده است

امروز (چهارشنبه ٣٠ مهر) شماری از فعالان حقوق زنان و فعالان سیاسی برای نشان دادن اعتراض خود به اسیدپاشی‌های اخیر اصفهان، در مقابل ساختمان مجلس شورای اسلامی در تهران تجمع کردند.

نسرین ستوده و نرگس محمدی از جمله حاضران بودند و دو نفر از قربانیان اسیدپاشی‌ نیز در میان آنان حضور داشتند.

همزمان شماری از فعالان و شهروندان اصفهانی نیز در مقابل دادگستری اصفهان تجمع کردند.

تجمع‌کنندگان خواهان توجه بیشتر نهادها و مقام‌های مسئول و رسیدگی سریع آنها به این مساله شدند. تامین امنیت برای زنان یکی از شعارهای محوری تجمع‌کنندگان بود.

از هفته گذشته اخباری درباره اسیدپاشی به زنان اصفهانی منتشر شد که پلیس ایران ٤ مورد آن را تایید کرده است. قائم مقام وزیر کشور ایران گفته است که این حملات زنجیره‌ای نبوده و چند نفر به اتهام انجام آنها دستگیر شده‌اند.


عکسی که یکی از کاربران برای بی‌بی‌سی فارسی فرستاده است

این اسیدپاشی‌ها در بسیاری از رسانه‌ها با تلاش برای ارعاب و محدود کردن شکل پوشش زنان مرتبط دانسته شده است. به گزارش فارس در تجمع امروز مقابل مجلس بر یکی از پلاکاردها نوشته شده بود: "مرگ بر داعشی‌های ایران".

رسول یاحی، معاون سیاسی امنیتی استانداری اصفهان، امروز در میان معترضان حاضر شد و گفت: "جدای از این‌که این مساله توسط چه شخص یا اشخاصی و با کدام عقیده انجام شده باشد، به شدت پیگیر آن هستیم."

آقای یاحی در عین حال تاکید کرده است که فضای اصفهان ناامن نیست و "مردم باید بدانند که این چهار مورد اسیدپاشی تنها کار یک نفر بوده است، بنابراین مردم باید تحمل داشته باشند تا این فرد جنایتکار دستگیر شود."

تجمع در تهران و اصفهان در اعتراض به اسیدپاشی‌

 

گزارش‌ها حاکی است که تجمع تهران در مقابل مجلس شورای اسلامی و تجمع در اصفهان در مقابل دادگستری این شهر در خیابان نیکبخت جریان دارد.

یکی از شرکت‌کنندگان در تجمع تهران در گفت‌وگو با رادیو فردا از ضرب و شتم محمد نوری‌زاد، نویسنده و فیلمساز منتقد حکومت ایران، توسط «لباس‌شخصی‌ها» در جریان این تجمع خبر می‌دهد و به گفته او آقای نوری‌زاد پس از این ضرب و شتم، توسط مأموران دستگیر و به کلانتری بهارستان برده شده است.

این شرکت‌کننده در تجمع تهران، تعداد شرکت‌کنندگان در حرکت اعتراضی در مقابل مجلس را «حدود ۲۰۰ نفر» برآورد کرد و گفت که این افراد خواستار حمایت مجلس و رسیدگی این نهاد به معضل اسیدپاشی هستند.

به گفته او، تاکنون هیچ‌یک از نمایندگان مجلس «اعتنا و توجهی» به این تجمع یا درخواست‌های معترضان نکرده‌است؛ وی اما خبر داد در حالی که تجمع‌کنندگان به سمت پایین میدان بهارستان در حرکت‌اند برخورد نیروی انتظامی با آنها نیز شروع شده‌است.

او در ادامه گفت که عابران در خیابان‌های اطراف نیز از این تجمع اعلام حمایت می‌کنند اما نیروی انتظامی «اجازه پیوستن مردم به جمعیت را نمی‌دهد.»

بنا بر گزارش‌ها، نسرین ستوده، وکیل دادگستری، و پیمان عارف، از فعالان سیاسی، نیز در این تجمع شرکت دارند و تجمع‌کنندگان در حالی که در محاصره نیروهای امنیتی و انتظامی قرار دارند شعارهایی چون «اسیدپاشی جنایت» و «ننگ ماست ننگ ماست، مجلس شورای ما» سر می‌دهند.
تجمع در مقابل دادگستری اصفهان. ۳۰ مهر ۹۳. (عکس از توئیتر).تجمع در مقابل دادگستری اصفهان. ۳۰ مهر ۹۳. (عکس از توئیتر).

از اصفهان نیز خبر می‌رسد که تجمع‌کنندگان در برابر ساختمان دادگستری این شهر شعارهایی چون «این سکوت، حمایت از داعش است» سر داده‌اند.

«زاینده‌رود خشک شده، اسیدپاشی مد شده» و «ای کم‌تر از داعشی، اسید به ما می‌پاشی» از دیگر شعارهایی است که در تجمع اعتراضی اصفهان شنیده می‌شود.

در هفته‌های اخیر خبرهای متعددی مربوط به اسیدپاشی یه صورت و بدن دختران در اصفهان منتشر شده که تاکنون هم از تعداد این موارد، هم انگیزه اسیدپاشان، و هم دستگیر شدن یا نشدن مرتکبان به این عمل خبرهای مختلف و گاه ضد و نقیضی مخابره شده‌است.

پیش از این یک منبع مطلع در اصفهان به رادیو فردا گفته بود که جوان، کم‌حجاب و زیبا بودن، مشخصه مشترک زنانی است که اخیرا در این شهر با اسید هدف حمله قرار گرفته‌اند.

غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه، اما می‌گوید که ارتباط اسیدپاشی‌ها با بی‌حجابی تأیید نشده‌است.

+136
رأی دهید
-2

آتیلا قشقایی - کپنهاک - دانمارک
داعش = حزب‌ا‌لله=تروریست=پژاک=پ ک ک
‌چهارشنبه 30 مهر 1393 - 14:34
رقص پرواز - اروپا - اروپا
<<جوان، کم‌حجاب و زیبا بودن، مشخصه مشترک زنانی است که اخیرا در این شهر با اسید هدف حمله قرار گرفته‌اند>>.. واقعا باید شرم کنند.... فقط بلدن با تجمع کنندگان برخورد کنن.. اسیدپاشها آسوده بگردید...
‌چهارشنبه 30 مهر 1393 - 14:55
Azadikhah - تكسل - هلند
یکی از مردم می پرسد: چرا دوربین های مدار بسته در خیابان ها که در تمام این سالها بهانه ای بود برای برخورد با کسانی که اصلا کاری نکرده بودند در ماجرای اسید پاشی جوابگو نبود؟یکی‌ از دختران اصفهانی‌ که توسط داعشی‌های بسیجی‌ بهش حمله شده پدرش ۴۰ ماه در جبهه بوده و برادرش با ۱۱ ماه جبهه که جانباز هم می‌باشد هست!ماله کشان حکومت از لرستان،قوم،تهران،یزد و.. صحبتی‌ ندارید!؟
‌چهارشنبه 30 مهر 1393 - 15:06
dara20 - تهران - ايران
حزب الله و انصار پلید آن‌ مسٔول چنین جنایتی هستند. این رژیم فاسد اسلامی قلاده یه گله کفتار هار را باز کرده و بجان مردم انداخته
‌چهارشنبه 30 مهر 1393 - 16:59
shervin2013 - خرم آباد - ایران
Azadikhah - تکسل - هلند. لرستان بیشتر ازهرجای دیگه ناراضی داره....چون محرومترین خانوارها ، بیکارترین جوانان و پایین ترین سطح اقتصاد زندگی و رفاه اجتماعی رو درتمام ایران داره...اون ماله کشهایی هم که به اسم لرستانی میان توی اینترنت تعداد قلیلی هستند که درهمه جای ایران یافت می شوند...حتی در هلند...ضمناً ما درایران شهری به نام قوم نداریم..ولی قم داریم....
‌چهارشنبه 30 مهر 1393 - 19:05
Azadikhah - تكسل - هلند
shervin2013 - خرم آباد - ایران:بله قم درسته اشتباه تایپی شد ببخشید.اگر اینجا آمده باشید منظورم همهٔ هموطنان در آن‌ شهرها نبود منظور من اونهایی هست که اینجا از این شهرها(اگر راست بگند)نظر خودشون رو در مطالب مختلف می‌گذارند.
‌پنجشنبه 1 آبان 1393 - 12:53
ghonghol - تهران - ایران
باسلام . واقعا آدم از دیدن چنین جنایاتی حالش بد میشه و این کار از طرف هر جانداریه باشه محکومه . شمایی که نظر دادیدکاربسیج و انصارحزب الله هست.(بگم که من ازشون دفاع نمی کنم اما) به نظر شمامعقول هست که تشکیلات حکومتی مثل بسیج یا انصار حزب الله همچین کاری رو اونم تو زمانی که دولت دنبال بهانه می گرده دستشونو از قدرت کم کنه دست به همچین کاری بزنند؟.
جمعه 2 آبان 1393 - 00:52
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.