وزارت خارجه ایران، فدراسیون فوتبال و «۴۰۰ هزار دلاری» که گم شد

علی کفاشیان، رییس فدراسیون فوتبال

با گذشت دو هفته از انتشار خبر سایت برنامه تلویزیونی نود درباره ۴۰۰ هزار دلار به اضافه ۵۰۰ میلیون تومان گم شده در فدراسیون فوتبال، ابعاد تازه‌ای از این ماجرا در رسانه‌ها بازتاب یافته. علی کفاشیان هنوز درباره این ابهامات توضیحی نداده‌است.

ابتدا رئیسان هیات‌های فوتبال دو استان قم و قزوین در مصاحبه با سایت برنامه ۹۰ خبر دادند که مبالغ یادشده یعنی نیم میلیارد تومان به همراه ۴۰۰ هزار دلار، وارد حساب‌های فدراسیون فوتبال نشده. این تخلف مالی، اعتراض شدید اعضای هیات رئیسه این فدراسیون را در پی داشت.

علی کفاشیان برای برکناری دو بازوی اصلی خود یعنی مهدی محمدنبی (دبیر کل) و سیدهادی آیت‌اللهی (نایب رئیس) از سوی وزارت ورزش تحت فشار است اما این کار را انجام نداده.

سایت برنامه ۹۰ با اشاره به دلایل شخصی مقاومت کفاشیان، به پرونده کمک نقدی وزارت امور خارجه قبل از جام‌جهانی، همچنین کمک مالی هنگفت یک شرکت تولید نوشابه اشاره کرده‌است.

گزارش‌ها حاکی است که در ماجرای وزارت خارجه، سه کارمند فدراسیون مامور وصول پول می‌شوند و به ذی‌حسابی وزارتخانه می‌روند. شخصی به نام محمدی زیر بار پرداخت نقدی نمی‌رود و خواهان واریز است.

بحث ادامه پیدا می‌کند تا اینکه کارمندان با رئیس فدراسیون تماس می‌گیرند و گوشی تلفن همراه را به محمدی می‌دهند. کفاشیان به محمدی می‌گوید به شما ارتباطی ندارد و پول را به همین افراد بدهید.

محمدی که این روزها ذی‌حساب وزارت خارجه در سازمان ملل است، سرانجام راضی به پرداخت نقدی می‌شود که البته رفتاری است غیر قانونی و برخلاف مقررات این وزارتخانه.

سایت برنامه ۹۰ یادآور شده: «هیچ سندی به‌عنوان درآمد در این باره ارائه نشده و همه از آن اظهار بی‌اطلاعی می‌کنند. اعضای هیات‌رئیسه فدراسیون هم عصبانی شده‌اند، طوری که کفاشیان جرات نمی‌کند جلسه هیات رئیسه را تشکیل دهد.»

به گزارش برنامه ۹۰ گفته می‌شود که همین اتفاق درباره ۵۰۰ میلیون تومان پرداختی یک شرکت مشهور نوشابه‌سازی هم تکرار شده. یعنی جمعاً ۴۰۰ هزار دلار در قالب ارز به اضافه نیم میلیارد تومان وجه رایج کشور.

در این گزارش آمده: "قضیه جنجالی گرفتن دلار به صورت دستی از وزارت خارجه، واکنش سخنگوی وزارت امورخارجه را هم در پی داشت و مرضیه افخم گفته بود ماجرا را پیگیری خواهد کرد.

دو کارمندی که پول‌ها را از وزارت امور خارجه گرفته‌اند، یکی حسن حسین‌زاده از کمیته فوتسال است و دیگری مریم عرب، منشی علی کفاشیان که سرپرستی تیم ملی دختران زیر ۱۹ سال را هم برعهده دارد.

حسین‌زاده در پاسخ به این سوال که چرا کفاشیان از این ماموریت‌ها به کارمندان غیرمرتبط می‌دهد، به روزنامه فرهیختگان گفته بالاخره ما دستورات رئیس‌مان را اجرا می‌کنیم.

او از اینکه پول وارد حساب فدراسیون نشده، ابراز بی اطلاعی کرده و می‌گوید: «ما پول را صحیح و سالم به دست فدراسیون رساندیم و بعد از آن را دیگر خبر ندارم.» البته مدیر امور مالی فدراسیون فوتبال ایران، سید مصطفی طباطباییان است، برادر همسر علی کفاشیان.

خانم مریم عرب حضورش در وزارت خارجه را تکذیب کرده و از دریافت ۴۰۰ هزار دلار در چهار گونی، ابراز بی اطلاعی کرده.

منشی کفاشیان گفته: «پارسال ای‌اف‌سی نمی‌توانست به حساب ما پول بریزد و پول فدراسیون را به کارمندان سفارت ایران در مالزی تحویل داد. به همین منظور به وزارت امور خارجه رفتم و موفق شدم قسمتی از پول را تحویل بگیرم که البته مقدار خیلی کمی بود. فقط سیصد دلار.»

اعضای هیات رئیسه فدراسیون در نامه‌ای محرمانه به کفاشیان، خواهان توضیحات او درباره ابهامات مالی فدراسیون و بحث دبیر کلی مهدی محمدنبی شده‌اند.

آنها منتظر دستور جلسه‌ای برای برگزاری نشست فوق‌العاده هستند تا توضیحات رئیس فدراسیون را بشنوند و چه بسا در همین جلسه، تحولات تازه‌ای در فوتبال ایران رخ بدهد.

+35
رأی دهید
-2

shahab46 - هانوفر - المان
عجب خر تو الاغی آن مملکت
‌سه شنبه 29 مهر 1393 - 07:36
alberto51 - میدلزبرو - انگلستان
فراموش نکنیم که سپهبد حجت کاشانی رئیس سازمان تربیت بدنی شاه بخاطر فساد مالی تیرباران شد! جل الخالق!!
‌سه شنبه 29 مهر 1393 - 09:26
just_think - جاکارتا - اندونزی
آقا فرمودند که این مسائل رو اینقدر کشش ندید. من درست متوجه نمیشم این کسانی‌ که این خبرها رو میدن اصلا به فرمایشات آقا توجه نمیکنند. ایشون در مورد سه هزار میلیارد تومن فرمودند کشش ندید، حالا یک عده آدم بیکار دنبال ۴۰۰ هزار دلار میگردند. آقا کشش ندید.
‌سه شنبه 29 مهر 1393 - 09:32
karaji - گتنبرگ - سوئد
جایی که عقاب (سپاه و مافیا) پر بریزد ، از پشه لاغری (فدراسیون کفاشیان ) چه خیزد ...!!
‌سه شنبه 29 مهر 1393 - 11:44
hassan5 - تهران - ایران
مجتبی خامنه ای...اینقدر کشش ندهید دو میلیارد تومان هم پوله؟؟؟.
‌سه شنبه 29 مهر 1393 - 14:54
Azadikhah - تكسل - هلند
ارگانی‌ هست در این مملکت اختلاس در اون انجام نشده باشه!؟
‌سه شنبه 29 مهر 1393 - 16:53
alberto51 - میدلزبرو - انگلستان
این چرا اون بالا رو نگاه میکنه؟ پول از خزانه فدراسیون روی کره زمین غیبش زده نه از کرات آسمانی دیگر!!
‌سه شنبه 29 مهر 1393 - 21:28
عقاب سرخ - پاسارگاد - ایران
جمهوری اسلامی,,سیستم و قانون اسلامی,,همه چیز بر مبنای اسلام و شریعت و دستورات قرآن و رهبر‌های مذهبی= برابر با فساد ،فحشا- دزدی، زورگیری.اسید پاشی،فاحشه‌های زیر ۱۳ سال ،پسر بچه‌های ایدزی- طلاق- زن کشی- شوهر و برادر کشی،رشوه- آلودگی‌ هوا،فرار مغزها - فرار از ایران‌- فساد مسئولین- دزدیهای کلان و بزرگ -بیماری- پارازیت و امراض آن- بنزینهای شیمیائی و سرطانی تولید داخل- روزانه صدها ملیون خرج گروه‌های تروریستی: حماس- حزب الشیطان -سپاه بدر- سپاه مهدی - سوریه- فلسطین - لبنان کوفت زهر,مار تا اعتیاد سازمان یافته به دست سپاه قدس و پخش شیشه و کراک به وسیله سپاه و اطلاعات سپاه بازداشت شکنجه و قتل و کلا تمام کارهای ضدّ اخلاقی‌ و شرم آور همه و همه در یک مملکت اسلام زده امامزمانی با مردمی بیچاره و دردمند ‌
‌سه شنبه 29 مهر 1393 - 23:42
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.