ناکامی ترکیه در تصاحب کرسی غیر‌دایم شورای امنیت

ترکیه نتوانسته است صاحب یکی از کرسیهای اعضای غیردائم شورای امنیت سازمان ملل متحد شود.

به دنبال سه دور رای‌گیری در مجمع عمومی سازمان ملل برای تصاحب یک کرسی از ۵ کرسی اعضای غیر دائم شورای امنیت که خالی بود، اسپانیا موفق شد تا با کسب ۱۳۲ رای بر ترکیه پیروز شود. ترکیه فقط توانست ۶۰ رای کسب کند.

چهار کرسی دیگر را مالزی، ونزوئلا، آنگولا و نیوزیلند به خود اختصاص دادند.

به گفته خبرنگار بی‌بی‌سی در سازمان ملل متحد، این رای‌گیری شکستی برای ترکیه به حساب می‌آید.

در روزهای اخیر ترکیه درخصوص عدم آنچه که تلاشهای کافی برای مواجهه با نیروهای موسوم به دولت اسلامی (داعش) در شهر مرزی کوبانی در سوریه خوانده شده، مورد انتقاد قرار گرفته است.

آمریکا و چند کشور دیگر داعش را در سوریه و عراق مورد حملات هوایی قرار داده‌اند، اما ترکیه در اینباره موضع محتاطانه‌ای گرفته و از جمله به آمریکا اجازه نداده است که حملات هوایی را از پایگاه خود در ترکیه انجام دهد.

اختلافات ترکیه با اقلیت کرد این کشور و سابقه درگیری نظامی طولانی با حزب کارگران کردستان یکی از دلایل این موضع ترکیه دانسته می‌‍شود.

اعتراض به سیاست دولت ترکیه در قبال کوبانی، که به برخورد معترضان با پلیس و گروه‌های اسلام‌گرا و ملی‌گرا انجامیده، تاکنون بیش از ٢٠ کشته بر جای گذاشته است. در چند روز اخیر هم شهرهای ترکیه صحنه اعتراض‌هایی بود و معترضان در مواردی با پلیس درگیر شدند.

اگرچه در همین حال به گفته خبرنگار بی‌بی‌سی تلاش ناموفق ترکیه برای تصاحب کرسی موقت در شورای امنیت به مدت دوسال، ممکن است تحت تاثیر این نکته باشد که ترکیه چهار سال پیش در شورای امنیت این کرسی را در اختیار داشت.

شورای امنیت سازمان ملل متحد ۱۵ عضو دارد. به غیر از ۵ عضو دایم که دارای حق وتو هستند ۱۰ کشور دیگر برای دوره‌های دو ساله با رای کشورهای جهان به عضویت این شورا در می آیند.

معمولا کشورهای هر قاره و منطقه جغرافیایی یک یا دو سهم در شورای امنیت دارند که سعی می‌کنند پیش از رای‌گیری در مجمع عمومی بر سر آن توافق کنند.

+47
رأی دهید
-4

aram-2014 - شیراز - ایران
سر دسته ی داعش و نسل کش ترین رژیم ادعای ریاست بر جهانم داره. رو که نیست .....
جمعه 25 مهر 1393 - 01:40
marineboy - لس انجلس - امریکا
عجب رویی. خدارا شکر که چشم دنیا به جنایات این دولت باز شد.
جمعه 25 مهر 1393 - 08:29
rahjoo - بابل - ایران
چیزی که عوض داره گله نداره! عاقبت هارت وپورت بیجا همین نیست حالا حالاها مونده تا حساب ترکیه با بقیه صاف بشه
جمعه 25 مهر 1393 - 08:55
Blueman - استانبول - ترکیه
وحشیهای از آسیای میانه اومده. تحریف کنندگان تاریخ. همهٔ دنیا مثل انگل و کنه بهتون نگا می‌کنن نمیتونین درک کنین. تروریستهای وحشی . همش به پ ک ک میگن تروریست ولی‌ تا به حل هیچ کار تروریستی انجام ندادن فقط از خودشون دفاع کردن اگه پ ک ک با ترکها جنگیدن فقط نیروهای نظامی رو کشتن ولی‌ ترکیه چی‌؟ قتل عام درسیم، دیاربکر و غیر که واضحه. خیلی‌ از کشورهای دمکرات جهان مثل سوییس هرگز حاضر نبودین که پ ک ک رو تروریست بشناسن بدون هیچ مدرکی‌.
جمعه 25 مهر 1393 - 10:13
Blueman - استانبول - ترکیه
جالب اینکه هرجا ترک داره رو ترکستان میخوانند. در حالی‌ که همه مهجرند البته از نوع داعشی. تهران، گیلان، غرب مازندران و کردستان رو جزو آذربایجان میدونند !!!!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ولی‌ کل ترکیه ترکستان !!!!!!؟؟؟؟؟؟ ۷ میلیون کرد تو استانبول و و تقریبا ۶ میلیون کرد دیگه علاوه بر کردستان ترکیه تو شهرهایی مثل ازمیر، آنتالیا، بورسا و غیر زندگی‌ می‌کنن. پس کال ترکیه متعلق به کردستان هستش ؟؟ اگه به زیاده خهیهتون ادامه بدین ماهم میتونیم یه جوره دیگه باشیم.
جمعه 25 مهر 1393 - 10:18
marineboy - لس انجلس - امریکا
مردم آذربایجان اکثراً آدمهای شریفی هستند. مثلا یک بانوی تبریزی برای حیوانات سر پناه ساخته، به نام پردیس حیوانات، عکس‌هایش در فیس‌بوک هست. آدم زبانش کوتاه میماند از این همه مهربانی و لطف این انسانهای شریف. این شیشه خورده ها، پان ترکها، یک مشت آدم بی‌ هویتند معلوم نیست ریشه و اصل نسبشان کی‌ و کجاست و به دولتهای ترکیه یا آذربایجان وابسته اند و تاریخ را تحریف میکنند.
جمعه 25 مهر 1393 - 15:40
اسکندر ذوالقرنین - اردبیل - ایران
خوبه که ترکیه در مقابل اسپانیا موفق به انتخاب نشده راستی تا به حال ایران یا افغانستان یا تاجیکستان هم در استانه انتخاب بودن؟ در ضمن اقدامات ترکیه و هر کشوری که پیشرفتهای سریع اقتصادی و سیاسی داشته باشه توسط دولتهای بزرگ رصد میشه و به عنوان رقیب آتی برخورد میشه. در ضمن از نظر من ترکیه مدینه فاضله نیست اما هر چی هست پیشرفتش و نفوذش در تمام زمینه ها چند برابر ایران است
جمعه 25 مهر 1393 - 18:30
rahjoo - بابل - ایران
marineboy - متاسفانه خطاهای قومی در ایران منجر به بروز یه عده مزدور میشه که دانسته یا ندانسته میخوان همه رو بجان هم بندازن و نقشه های شوم خودشون رو پیاده کنن! یکی از اونها ترکیه هست و فکر ساختن توران! کشوری بدون هویت درست با مشکلات نژادی فراوان که میخواد با دست اندازی در سایر تمدنهای باستان خودش رو از منجلاب تاریخ نسل کشی اش بکشه بیرون
جمعه 25 مهر 1393 - 19:30
rahjoo - بابل - ایران
سکندر ذوال- تو ورزش که خیلی از ایران عقبه!حالا برو گرگ خاکستریت رو شکر کن که با وحشیگری، ترکیه ات بیزانس رو گرفت و افتاد تو اروپاو زورکی به جایی رسید! مردم ایران بی عیب نیستن اما سطح ملت ایران با پیشینه فرهنگیش خیلی بالاتر ازترکیه است!ترکیه وامدار خاورمیانه و زیر مجموعه فرهنگ کردها و ایرانیان هست(نه بطور کلی دستکم در نیمی از آدابش)! از جمله مولوی! تا اونجا که ترکیه و آذربایجان دست به دامن شاعرانی چون خاقانی و نظامی شدن و تا قرنها ادیبان عثمانی ،پارسی زبان فاخر ادبیشان بود اینو تو استامبول نمیتونی ببینی اما در بسیاری ازشهرها و روستاهای ترکیه پیداست! من موندم تو چطور با اینهمه ضدیت با فارسها تو این مملکت موندی میخوای یه عمر با جمعیت غالب فارس و زیر شاخه هاش زندگی کنی؟!!! اصلا کارت چیه با کیا سرو کار داری؟همین جیره پانچه ایت اموراتت رو میگذرونه؟
شنبه 26 مهر 1393 - 08:49
Blueman - استانبول - ترکیه
اسکندر ذوالقرنین - اردبیل - ایران یه حرفی بزن که ادم باور کنه. اخه ترکیه بغیر از مونتاژ و محصولات بی کیفیت چه صنعتی داره؟ تمام اروپا رو بگردی یه محصول ترکیه رو پیدا نمیکنی مگر یه جنس اشغال که... ناموس فروشی بزرگترین صنعت ترکیه است. و بیشترین درامدشون از این راهه...
شنبه 26 مهر 1393 - 15:46
gardash - برادفورد - انگلستان
Blueman - استانبول - ترکیه. تا کور شود هر انکه ....!!! یاشاسین تورک میلتی. خاک بر سر تجزیه طلب چه ،کرد ؟ ؟ ؟!!!! ، ترک ، عرب و ،،
یکشنبه 27 مهر 1393 - 01:43
gardash - برادفورد - انگلستان
Blueman - استانبول - ترکیه. تا کور شود هر انکه ....!!! یاشاسین تورک میلتی. خاک بر سر تجزیه طلب چه ،کرد ؟ ؟ ؟!!!! ، ترک ، عرب و ،،
یکشنبه 27 مهر 1393 - 01:43
rahjoo - بابل - ایران
gardasخاک بر سر تجزیه طلب چه ترک چه بقیه؟ ؟ ؟ !!!!زنده باد ایران زنده بادفرهنگ ایرانی کور باد هر ضد فرهنگ دله دزدی که 35 درصد جمعیت کشورش رو به گلوله میبنده و در دو روز 37 نفر رو میکشه و به زندگی انگل گونه اش ادامه میده! آزادی سر رسید، ....
یکشنبه 27 مهر 1393 - 13:57
Blueman - استانبول - ترکیه
gardash - برادفورد - انگلستان, چهار کرسی دیگر را مالزی، ونزوئلا، آنگولا و نیوزیلند به خود اختصاص دادند. یه جوری صحبت میکنی انگار هر کشوری درخواست این کرسیهارو میده باید پیشرفته و قدرتمند باشه. به عنوان نمونه میبینی که کشورهای اشغالی مثل ترکیه (سر دسته زباله ها)، ونزویلا و انگولا تو لیستند.......
یکشنبه 27 مهر 1393 - 18:51
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.