هشدار معاون وزیر خارجه ایران در مورد 'واکنش‌های تند' به اعدام روحانی شیعه در عربستان

عبداللهیان: انتظار می‌رود مقامات عربستان با رویکردی واقع‌بینانه مانع از اجرای این حکم شوند

یک مقام ایرانی صدور حکم اعدام علیه یک روحانی شیعه در عربستان سعودی را مورد انتقاد قرار داده است.

در پی انتشار گزارش‌های حاکی از صدور حکم اعدام علیه شیخ نمر باقر النمر، روحانی شیعه در عربستان سعودی، حسین امیرعبداللهیان، معاون عربی و آفریقایی وزارت خارجه ایران، در مورد عواقب اجرای چنین حکمی هشدار داده است.

به گزارش واحد مرکزی خبر، آقای امیرعبداللهیان گفته که "این قبیل اقدامات در مسیر کمک به صلح و آرامش در منطقه تلقی نخواهد شد" و افزوده است که "انتظار می‌رود مقامات ذیربط عربستان سعودی با رویکردی واقع‌بینانه مانع از اجرای این حکم و تشدید تنش‌ها در جهان اسلام شوند."

خبرگزاری تسنیم هم که از شیخ نمر النمر با عنوان "رهبر شیعیان عربستان" نام برده، متن مصاحبه با آقای امیر عبداللهیان را منتشر کرده که گفته هنوز تاییدیه رسمی از صدور این حکم در دست نیست اما افزوده است: "چنانچه سعودی‌ها چنین اقدامی صورت دهند، با توجه به هشدارهای جدی مراجع سراسر جهان اسلام در این خصوص، این مساله قطعا واکنش‌های تندی را در پی داشته و در روابط درون جهان اسلام با عربستان سعودی تاثیرات مهم و شگرفی را خواهد داشت."

خبرگزاری فارس نیز در گزارشی در همین زمینه، با اعلام اینکه یکی از اتهامات این روحانی سعودی، "اجرای نظریه ولایت فقیه در عربستان و بحرین است" گفته که سازمان عفو بین‌الملل از مقامات عربستان سعودی خواسته این حکم را لغو کنند و سخنگوی سازمان ملل هم گفته است که این سازمان مخالف حکم اعدام است.


النمر آشکارا از مخالفان حکومت بحرین حمایت کرده است

به گفته فارس، جنبش الوفاق، که یک تشکل سیاسی شیعی در بحرین است هشدار داده که "این حکم آتش اعتراضات علیه رژیم سعودی را شعله ور می کند"

روز گذشته، گزارش شد که دادگاهی در عربستان سعودی شیح نمر النمر را به دلیل ارتباط با ناآرامی‌های سه سال پیش در مناطق عمدتا شیعه نشین آن کشور به اعدام محکوم کرده است. خبر محکومیت این روحانی شیعه به نقل از توئیتر برادر او گزارش شد و ساعاتی بعد، خبرگزاری رسمی عربستان سعودی بدون ذکر نام، صدور حکم اعدام علیه یک فرد متهم را گزارش کرد.

به گزارش خبرگزاری رسمی سعودی، اتهامات این فرد "از جمله عبارت بوده است از داشتن عقاید انحرافی مغایر قرآن و سنت، خودداری از تبعیت از حکومت و تشویق به سرنگونی نظام مملکت، سرپیچی از حکم پادشاه در منع حمایت از گروه‌های تروریست مسلح در خارج، عضویت در گروه تندرو داخلی، تشویق به ایجاد هسته‌های تروریستی و پناه دادن به مجرمان تحت تعقیب، سوء استفاده از مراسم نماز جمعه برای توهین به مقامات مملکتی از جمله پادشاه، حمایت مالی از گروه‌های تروریستی، تشویق به ترور اتباع خارجی مستقر در کشور و شخصیت‌های برجسته مملکتی از جمله علما، مقامات امنیتی، دانشمندان، اعضای نیروهای امنیتی."


معترضان در بحرین - تشکل عمده شیعیان بحرین گفته اعدام شیخ النمر "آتش اعتراضات" علیه عربستان را شعله‌ور می‌کند

این خبرگزاری افزوده است که فرد محکوم به اعدام مدتها پیش بازداشت شده بود اما "از فرصت طولانی که برای ابراز ندامت به او داده شد استفاده نکرد" و در نتیحه، به اعدام محکوم شد اما سی روز فرصت دارد خواستار تجدیدنظر در این حکم شود.

شیخ نمر باقر النمر از روحانیون شیعه عربستان در سال ٢٠١٢ و در ارتباط با ناآرامی‌های سیاسی در منطقه عمدتا شیعه نشین قطیف عربستان سعودی بازداشت شد. این ناآرامی‌ها در ادامه حرکت اعتراضی موسوم به بهار عربی در سال ٢٠١١ صورت گرفت و در جریان درگیری بین معترضان و نیروهای امنیتی، دست کم بیست نفر کشته شدند.

مقامات سعودی این روحانی شیعه را عامل تشویق مردم به شورش در عربستان سعودی دانسته و او را به اتهام توطئه برای سرنگونی حکومت، تلاش علیه نظام سیاسی، ارتباط با اقدامات تروریستی و داشتن اسلحه به منظور قیام علیه حکومت بازداشت کردند. شیخ نمر النمر هنگام دستگیری، از ناحیه پا هدف اصابت گلوله قرار گرفت و زخمی شد. به گفته اعضای خانواده این روحانی شیعه، وی اتهام داشتن اسلحه و قیام مسلحانه را رد کرده اما اتهامات سیاسی علیه خود را پذیرفته است.


نمر الباقر النمر هنگام دستگیری در اثر اصابت گلوله زخمی شد

خبر محکومیت این روحانی شیعه در حالی گزارش می‌شود که روابط بین حکومت‌های روحانیون شیعه در ایران و حکومت سعودی در عربستان همچنان تیره است و تلاش‌هایی که اخیرا به منظور بهبود این روابط صورت گرفته ظاهرا نتیجه چندانی نداشته است.

اگرچه اختلاف عقیدتی دو حکومت شیعه در ایران و وهابی در عربستان، که هر یک دیگری را به انحراف از اسلام واقعی متهم می کند از زمان انقلاب اسلامی در ایران مانع از گرمی روابط دوجانبه بوده، اما در سال های اخیر، موضعگیری های متفاوت آنها در قبال تنش فرقه‌ای در عراق و بحران سیاسی سوریه روابط آنها را پس از یک دوره بهبود نسبی دستخوش تنش کرده است.

هر دو کشور عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت - اوپک - هستند و اختلافات آنها، علاوه بر پیچیده کردن اوضاع سیاسی منطقه، می‌تواند به رقابت نفتی منجر شود و مانند دهه ١٩٨٠، تنزل درآمدهای نفتی صادرکنندگان عمده نفت را در پی آورد.

+20
رأی دهید
-34

زنده بادايران من - لرستان - ایران
وسیعلم الذین ظلمو ای منقلب ینقلبون. آل سعودبداند با کشتن این روحانی جلیل القدر آتشی را درمنطقه برافروزد که ریش ملک فهد راخواهد سوزاند. مطمئننا شیعیان یمن ودلیرمردان الحوثی خواب راحت را ازچشمان پلید ملک فهدملعون خواهند گرفت . منتظر انتقام خداوند باش ای ابن اباسفیان ملهد. تبت یدا ابی لهب وتب
‌پنجشنبه 24 مهر 1393 - 13:28
hassan5 - تهران - ایران
(از فرصت طولانی برای ابراز ندامت استفاده نکرد)این داستان مشابه رابطه حکومت اسلامی ایران با بهائیان میباشد.همانطور که حکومت اسلامی ایران بهائیان را خارج از دین و کافر میدانند وهابیان عربستان هم شیعیان ایران را کافر میدانند.خاطر تان هست که در ان جریان حج چقدر بزنان شیعه ایرانی بعنوان کافر تجاوز کردنند؟؟؟در یک مورد که من اطلاع دارم زنی را پس از چند ماه تجاوز کردن ازاد کردنند و ان زن در ایران خودکشی کرد
‌پنجشنبه 24 مهر 1393 - 13:29
abuomar - دبی - الامارات
مردک,روزانه دهها ایرانی را جه از سنی و از شیعه رو اعدام میکنین به خیالتون هم نیست,. حالا یک اخوندکی مثل خودتون را شاید اعدام کنن داری تهدید میکنی؟. ایران داخل دنیا نمره اول هست تو اعدام ملتش,,,. برو خودتو صلاح کن اول
‌پنجشنبه 24 مهر 1393 - 13:58
marineboy - لس انجلس - امریکا
تازیستان وهابی و حکومت ایران دو روی یک سکه‌ هستند: پیشرو در اعدام مخالفان و کشتار بیگناهان. این حکومت اگر راست میگوید، ملای سنی که نه، بروجردی شیعه را آزاد کند که شمشیر اعدام بالای سرش است.
‌پنجشنبه 24 مهر 1393 - 15:23
massoudoslo - اسلو - نروژ
جمهوری هردم بیل اسلامی خود از اعدام و زندان و شکنجه مذاهب غیر شیعه و حتی شیعه فارغ نمیشود آنوقت برای عرب های مدینه و مکه نسخه باطل مینویسد. نه خیر الان هم عرب های سعودی میگویند چشم اطاعت میشود و هدیه هم برای مصباح یزدی و مکارم شیرازی میفرستند !!!!
‌پنجشنبه 24 مهر 1393 - 16:56
hamed-irooni - سیستان - ایران
چقدر تفاوته بین بزرگترین روحانی شیعه در عربستان و بزرگترین روحانی سنی در ایران، یکی رو اعدام می کنن یکی دیگه دنبال انتخاب مهره هاش برای سمت های مختلفه
‌پنجشنبه 24 مهر 1393 - 16:57
agha_ehsan - تهران - ایران
دمش گرم .
‌پنجشنبه 24 مهر 1393 - 21:18
karaji - گتنبرگ - سوئد
هر دو حکومت ایران و عربستان بیراهه میروند !
‌پنجشنبه 24 مهر 1393 - 22:00
arman93 - یزد - ایران
hamed-irooni - سیستان - ایران - با نظرت کاملا موافقم تازه جدیدا حتی دولت زمین به مولوی عبدالحمید و اهل سنت زاهدان داده برای ایجاد مصلایی برای نمازهای عید و جمعه هر چند منکر این نمی توان شد که در ایران هم از سوی گروه های از طبقات نظام حاکم تبعیضاتی نسبت به اهل سنت ایران روا داشته می شود ولی این تبعیضات فقط از سوی برخی جریانهای سیاسی تندرو داخلی است نه کل نظام حاکمه و ضمنا این تبعیضات با عربستان سعودی به هیچ عنوان قابل مقایسه نیست
جمعه 25 مهر 1393 - 10:07
آتیلا قشقایی - کپنهاک - دانمارک
می‌شه از اعدام و کشت کشتار حمایت کرد و نام خود را آدم گذشت
شنبه 26 مهر 1393 - 11:27
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.