جان کری: توافق اتمی با ایران خارج از دسترس نیست

وزرای خارجه ایران و آمریکا روز چهارشنبه در وین با هم دیدار می کنند

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا گفته است رسیدن به توافق اتمی با ایران تا ۲۴ نوامبر خارج از دسترس نیست.

آقای کری روز شنبه چهاردهم اکتبر (۲۲ مهر) گفت که "فکر نمی‌کنم توافق با ایران دور از دسترس باشد" ولی به گفته او "همچنان مسائل حادی وجود دارد که باید حل و فصل شوند."

آقای کری این موضوع را در یک کنفرانس خبری در سفارت آمریکا در پاریس عنوان کرد.

او گفت "باید به بحث های جدی ادامه دهیم که این کار را خواهیم کرد و بعد خواهیم دید که کجا هستیم" و اضافه کرد که فکر نمی کند "گمانه زنی زیاد کمکی به حل قضیه کند."

قرار بود آقای کری سه شنبه شب به وین رود تا با محمد جواد ظریف همتای ایرانی اش و کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیدار کند.

مذاکرات ایران، آمریکا و مقام های اتحادیه اروپا از روز سه شنبه در سطح معاونان در وین آغاز شده است.

محمدجواد ظریف و کاترین اشتون هم سه شنبه شب با هم گفت و گو و در یک شام کاری در سفارت ایران در وین شرکت کردند.

آقای ظریف صبح سه شنبه هنگام ورود به وین درباره رسیدن به توافق جامع اتمی ابراز خوشبینی کرد اما گفت رسیدن به توافق در این دور از گفت‌وگوها "بسیار بعید" است.

وزیر امور خارجه ایران می گوید که "موضوعات باقی‌مانده بسیار زیادی" در این مذاکرات خوانده که هنوز حل و فصل نشده است.

بر اساس توافق ایران و گروه ۱+۵، مهلت مذاکرات جامع تا سوم آذر (۲۴ نوامبر) تمدید شده است. هدف از توافق جامع اتمی حل و فصل نهایی پرونده اتمی ایران و لغو تحریم های علیه این کشور در برابر رفع نگرانی از ماهیت برنامه اتمی این کشور است.

یک روز پیش از آغاز مذاکرات وین، حسن روحانی، رئیس جمهور ایران رسیدن به توافق نهایی را حتمی دانسته و گفته بود "در مساله هسته‌ای، دو طرف حتما به تفاهم می‌رسند و این تفاهم بر مبنای قاعده برد-برد خواهد بود."


ضرب الاجلی که 'مقدس نیست'

از سوی دیگر سرگی لاوروف وزیر خارجه روسیه در یک کنفرانس خبری جداگانه در پاریس گفت که ضرب الاجل ۲۴ نوامبر "مقدس" نیست.

او گفت: "مطمئن هستم که یک مصالحه امکان پذیر است. ولی نمی توانم تضمین کنم که این مصالحه تا ۲۴ نوامبر صد در صد عملی باشد. این یک تاریخ مقدس نیست."

آقای لاوروف گفت:‌ "ما برای گرفتن نتیجه تا آن تاریخ تلاش می کنیم اما من قانع شده ام که نه ضرب الاجل های مصنوعی بلکه اصل و اساس موافقتنامه است که مهم است، کیفیت توافق مهم است."

آقای روحانی یک روز پیشتر گفته بود که هدف کشورش رسیدن به یک توافق جامع در ۴۰ روز آینده است اما گفت که اگر این اتفاق نیافتد دو طرف راه حلی خواهند یافت.

ایران و ۱+۵ ابتدا نوامبر سال گذشته به توافقی مقدماتی رسیدند و قرار شد از زمان اجرای توافق تا شش ماه - اواخر ژوئیه - به یک راه حل جامع برسند که تا حالا یک بار برای ۴ ماه تمدید شده است. دو طرف امکان تمدید مجدد آن برای حل باقی اختلافات را رد نکرده اند.

+28
رأی دهید
-2

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.