محمد خاتمی خواستار پایان حصر موسوی و کروبی شد

رییس جمهوری پیشین ایران می‌گوید که آزادی زندانیان سیاسی و رفع حصر از رهبران معترضان انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ «دیر» شده اما در عین حال «هیچ وقت برای انجام کارهای خوب دیر نیست».

محمد خاتمی روز دوشنبه ۲۱ مهر در دیداری به مناسب روز موسوم به «عید غدیر» در ایران گفت: «چه خوب بود در این عید بزرگ شاهد آن باشیم تا کسانی که اتهامات سیاسی دارند در حصر و بند نباشند».

به گزارش خبرگزاری ایلنا، وی افزود: «چه خوب بود در این روز شاهد حضور بسیاری از زندانیان به خصوص آقای مهندس میرحسین موسوی و حجت‌الاسلام مهدی کروبی و بانو رهنورد بودیم».

آقای خاتمی پیش از این نیز بارها خواستار رفع حصر رهبران معترضان به انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ شده‌ بود.

وی اما در سخنان روز دوشنبه خود گفت: «هنوز هم معتقدم که برای چنین کاری دیر شده ولی در عین حال هیچ وقت برای انجام کارهای خوب دیر نیست».

میرحسین موسوی، زهرا رهنورد و مهدی کروبی، رهبران اعتراضات به انتخابات ریاست جمهوری ۸۸، از بهمن‌ سال ۸۹ بدون محاکمه در حصر خانگی به سر می‌برند.

علی مطهری، نماینده تهران در مجلس، روز ۱۵ مهر در نامه‌ای به حسن روحانی از وی خواسته بود که به عنوان رییس جمهوری و رییس شورای عالی امنیت ملی نسبت به رفع حصر میرحسین موسوی، زهرا رهنورد و مهدی کروبی اقدام کند.

یک روز پس از انتشار این نامه، محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت ایران، گفت که دولت نسبت به این مسئله «بی‌تفاوت» نیست، اما در پاره‌ای از موارد ضروری نمی‌داند که اقداماتش را رسانه‌ای کند.

رییس جمهوری پیشین ایران در ادامه سخنان خود با اشاره به شرایط کنونی که به گفته وی «تندی و خشونت و معیارهایی خلاف مبانی اسلام رخ می‌دهد»، وجود «گرایش‌های مختلف انقلابی» را از نتایج حکومت‌های «وابسته، مستبد و یا منفعل در برابر بیگانگان» دانست.

به گفته آقای خاتمی، این گرایش‌های مختلف انقلابی «اگر روی کار بیایند جامعه را به تحجر می‌کشانند و اگر روی کار نیایند به خشونت و ترور وابسته می‌شوند».

رییس بنیاد باران با تاکید بر اینکه باید به خود بیاییم، افزود: «اگر دچار مشکل شویم، چاره حکومت مردم‌سالار است که به حق مردم احترام بگذارد و زمینه‌ساز رشد سیاسی و اقتصادی مردم باشد و جامعه را آزاد بخواهد».

وی با تاکید بر اینکه امروز زندگی بشری در معرض خطر جدی است گفت که حکومت‌های «غیروابسته به مردم» در حال انجام اموری هستند که منتهی به بسته شدن راه مردم می‌شود.

آقای خاتمی در ۲۶ شهریور نیز گفته بود که «داعش» نماینده و سخنگوی تمدن اسلامی و مسلمانان نیست و نومحافطه‌کاران نیز نماینده تمدن غرب و فرهنگ مسیحیت نیستند.

تاکید رییس جمهوری پیشین ایران در حالی صورت می‌گیرد که بسیاری از مسئولان سیاسی و فرماندهان نظامی ایران طی ماه‌های اخیر، از آمریکا، اسرائیل، غرب و کشورهای عرب به عنوان سازندگان و تشکیل‌دهندگان «داعش» نام برده‌اند.

+55
رأی دهید
-16

نازک بین - شفیلد - انگلستان
خاتمی مرد اخلاق و ادب .سیاستمداری با منطق و با شعور بالا .مطلع و باسواد صلح دوست ومردم دوست . خواهان پیشرفت و ترقی کشور و ملت ولی متاسفانه قدرت عمل سازندگی از او گرفته شده .بامید روزی که سکاندار این کشتی طوفان زده ایران باشد.
‌سه شنبه 22 مهر 1393 - 17:00
Sabokbalam - کالیفورنیا - آمریکا
به امید روزى که آخوند و طرفدار آخوند زیر خاک بروند.
‌سه شنبه 22 مهر 1393 - 19:52
نازک بین - شفیلد - انگلستان
sabokbalam - کالیفوربیا-آمریکا. اینکه همه آدمها به ترتیب یه روزی بزیر خاک میروند شکی درش نیست حتی خود تو هم خواهی رفت. ولی اگر فکر میکنی که رژیم اسلامی فقط چند صباحی خواهد ماند زهی خیال باطل. آنچه به حقیقت نزدیک است اینست که تازمانی که قدرتهای بزرگ بخواهند هیچ چیز تغییر نخواهد کرد. مردم جهان سوم تا زمانیکه بینش و درک و آگاهی شان بالا نرود وظیفه شان همانند مورچه ها یا زنبورهای کارگر است.
‌سه شنبه 22 مهر 1393 - 22:55
humans win - فرایبورگ - سویسس
نازک بین - شفیلد - انگلستان عزیز این هم بی شرف مصل بقیه یادت رفته دوره همین آشغال دانشجو هارو از پنجره مینداختن پایین . زیاد نمال .. . خیلی هم دوسش داری برو ایران تو انگلیس چه میکنی ؟
‌سه شنبه 22 مهر 1393 - 20:48
نازک بین - شفیلد - انگلستان
humans win- فرایبورگ- سوئیس . برای شما وبعضی ها متأسفم که فقط نکات منفی در دوره خاتمی را می بینی که آن زمان هم قدرتش محدود بود . ولی محض اطلاع یاد آوری میکنم که همین شخص بود که قتلهای زنجیره ای و اهداف بلند مدت آنها را فاش کرد و مانع از ادامه کار پست و پلید آمران این قتلها شد و امروز هم بخاطر این افشاگریها و اعتراض به بی قانونی ها ممنوع الخروج از کشور و همچنین ممنوع از سخنرانی در اجتماعات و دانشگاه میباشد.
‌چهارشنبه 23 مهر 1393 - 01:57
castlehill - سیدنی - استرالیا
به امید روزى که آخوند و طرفدار آخوند زیر خاک بروند. به امید روزى که اسلام وجهالت زیر خاک بروند.
‌چهارشنبه 23 مهر 1393 - 08:34
humans win - فرایبورگ - سویسس
نازک بین - شفیلد - انگلستان آقا جون قصه نباف . زمان خاتمی چه دستاوردی داشت ؟ هرچی روزنامه بود بستن . هرچی دانشجو بود اخراج کردن . کدوم آخوند برای ایران کار مثبت انجام داده این دومیش باشه ؟ تو هم نون به نرخ روز خوری . انگلیس و کانادا پر شده از آدمهای مثل تو که با پول و بورسیه و رانت دارن اونجا می گردن بعد نسخه هم می پیچن واسه مردم . کدوم اونهای که مردم رو کشتن محاکمه شدن . عزیز پاچه خوری هم حد داره . خجالت بکش
‌چهارشنبه 23 مهر 1393 - 12:23
razmande - بروکسل - بلزیک
نزکبین شفیلد انگلستان دامت گرم واقعیتو گفتی‌ ولی‌ متاسفانه آدمهای مثل هومنس وین فقط بلدن چرتو پرت بگن ضمنا دوست داران فقط هر طور شده مخالفت کنن بدون منطق
‌چهارشنبه 23 مهر 1393 - 18:52
rahjoo - بابل - ایران
با نازک بین موافقم! بهترین دوران این 35 سال زمان خاتمی بود! یه چیزی در حد متوسط و نسبتا متوسط! البته اگه محدودیت قدرت نداشت شرایط شاید به دوره محمود افغان ختم نمیشد! البته یادمون نره که عوام نقش مهمی رو تو ایران بازی میکنن(یه روزایی تو سه چار سال پیش یه موسسه پولهای خیلیها رو از جمله من و بالا کشید بعد چند هفته میومد توی صف به مردم دویست هزارتومن روزانه میداد تا مثلا شرایط درست بشه و بعدش کلی تسویه کنن، باور کنین عوام از 12 شب صف وای میستادن تا هشت صبح برا روزی دویست هزارتومن تا طلب چند میلیونیشون اندکی کم بشه!)عوام فقیر و پولدار نداره اتفاقا بیشتراشون پولدار بازارین و تعیین کننده بسیاری از سیاستها
‌چهارشنبه 23 مهر 1393 - 19:02
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.