عبدالله گل: ایران نمی تواند بر ترکیه فشار وارد کند/ به بشار اسد گفتم انتخابات زودهنگام برگزار کند

عبدالله گل گفت: ایران در هیچ موضوعی نمی تواند به ترکیه اعمال فشار کند.

به گزارش عصرایران، عبدالله گل رئیس جمهور سابق ترکیه در مصاحبه با روزنامه الحیات چاپ لندن گفت که در ابتدای بحران سوریه، به بشار اسد پیشنهاد کرد انتخابات ریاست جمهوری زودهنگام برگزار کند.

عبدالله گل متولد 1950 میلادی دارای مدرک دکتری اقتصاد از لندن از سال 2007 تا 2014 مسؤولیت ریاست جمهوری ترکیه را برعهده داشت.

گل در پاسخ به این سؤال که ایران دشمن یا رقیب شماست؟ گفت: "ما با ایران به عنوان یک کشور همسایه تعامل می کنیم. ما ایران را بازیگر مهمی برای ثبات منطقه می دانیم."

وی درباره سوریه هم گفت: از این که پیش بینی های من درباره سوریه روی داده بسیار متاسفم. هنگامی که تصاویر شهرهای حلب یا حمص را در تلویزیون می بینم احساس می کنم خانه من خراب شده است. در اوایل بحران سوریه با وزیران و مشاوران بشار اسد به صراحت گفتگو می کردم.

گل افزود: در اوایل بحران سوریه، در نامه ای به بشار اسد رئیس جمهور این کشور نوشتم و از او خواستم انتخابات ریاست جمهوری زودهنگام برگزار کند و به اصلاحات واقعی سریع دست بزند. به او گفتم که نگران نباشد در این انتخابات زودهنگام حتما پیروز خواهد شد زیرا ملت قصد تو را برای اصلاح خواهد دید.

رئیس جمهور سابق ترکیه توضیح داد: من مطمئنم که اسد با خود می گوید که ای کاش نصیحت دوستانم را عمل می کردم. من به اسد پیام ارسال کردم و به او گفتم که فردا برای اصلاح بسیار دیر خواهد شد. نصیحت کردم که قبل از آن که کشورش برای دخالت های خارجی و بیگانگان باز شود دست به اصلاحات واقعی بزند اما او این نصیحت را گوش نداد.

او تاکید کرد: از تجزیه سوریه نگرانی داریم. تجزیه سوریه هم اکنون در واقعیت روی داده است و یک حقیقت است.

گل که سابقه تصدی سمت های وزیر خارجه و نخست وزیری را در کارنامه خود دارد درباره صدام هم گفت: نامه ای را خطاب به صدام حسین رئیس جمهور وقت عراق به وسیله وزیر تجارت خارجی ترکیه ارسال کردم. او آخرین وزیر خارجی بود که با صدام دیدار کرد. من برای صدام نوشتم: تو مردی هستی که تاریخ را درک می کنی و درباره تاریخ در سخنرانی هایت سخن می گوییم. اگرقطعنامه های سازمان ملل درباره عاری شدن عراق از سلاح کشتار جمعی را اجرا نکنی مغول ها به عراق برمی گردند و دوباره این کشور را تخریب می کنند.

رئیس جمهور سابق ترکیه ادامه داد: من از نابودی عراق ناراحتم. من به هنگام حمله نظامی به عراق، نخست وزیر بودم. از "طه یاسین رمضان" معاون صدام دعوت کردم به طور محرمانه به آنکارا سفر کند. رمضان به من گفت: "آیا از قدرت عراق و مردم اش و قهرمانی های ملت اش اطلاع نداری؟" به او گفتم: "ارتش ات نمی تواند مقاومت کند."
همه ما دیدیم که بعدا چه شد.

گل اظهار داشت: ناراحتم که دو رهبر قدرتمند عربی یک رفتار داشتند. یعنی صدام و اسد. مثل یکدیگر رفتار کردند. آنها را نصیحت کردیم اما نصیحت را رد کردند و پس از آن دو کشور نابود شد.

این سیاستمدار باسابقه ترک درباره قذافی رهبر سابق لیبی هم گفت: قذافی کشورش را 40 سال با ترس و  آتش و آهن اداره کرد. هنگامی که کشورش را ترک کرد چه چیزی از خود بر جای گذاشت؟ لیبی را با این وضعیت تاسف بار ترک کرد. او می توانست کاری کند لیبی با توجه به جمعیت کم و ثروت نفتی بالا، لیبی ها مرفه و سعادتمند باشند.

+44
رأی دهید
-80

fafa316 - تهران - ایران
عبدالله گل ترکیه را بردی زیر پرچم آمریکا آری پول چه ها که نمی کند حیف بر غیرت ترک ها که بشن نوکر آمریکا
دوشنبه 21 مهر 1393 - 13:29
خرچنگ - دبی - امارات متحده عربی
خیلی جالبه این عبداالله اینقدر لالایی بلده چرا خودش خوابش نمیبره آمار بدهی خارجی ترکیه اینقدر بالاست که حالا حالا ها نوکر دست به سینه حضرات بایستی باشه آقا عبداالله ............ شب درازه
دوشنبه 21 مهر 1393 - 14:36
mohsen_oslo - اسلو - نروژ
شما که همیشه کشورتنو با دزدیو خیانت به همسایه‌هاتون نگاه داشتید، نمونش ۸ سال جنگ ایران. شما دیگه دهنتون ببندید
دوشنبه 21 مهر 1393 - 15:22
dark night - تهران - ایران
عرب زادهٔ کثیف، در مورد ایران حرف نزن.
دوشنبه 21 مهر 1393 - 15:27
juwan2000 - روتردام - هلند
عبدالله جان گٔل بلبل ، گر‌ طبیبی سر کچل خود دوا نمودی
دوشنبه 21 مهر 1393 - 16:14
هستیا - شیراز - ایران
خاک برسر این رژیم کنن که تو این36 سال چنان به سر این مملکت اورده که یه همچین اشغالی بیاد در مورد ایران اینجور زر زر کنه
دوشنبه 21 مهر 1393 - 16:23
Azarbaijan-tabriz - تبریز - ایران
fafa316 - تهران - ایران- زیر پرچم روس بودن بهتر است . یا زیر پرچم آمریکا؟مقایسه ای بین کره جنوبی و کره شمالی؟عبدالله گل انسان خوبی است که فقط به فکر خدمت به ترکیه است. در حال حاضر ترکیه جز بیست مملکت صنعتی جهان است . هفدهمین اقتصاد بزرگ جهان. و ششمین ارتش جهان را داراست.
دوشنبه 21 مهر 1393 - 19:35
hossein+87= - ایران - ایران
به اسد گفته زودتر اصلاحات کن قبل از اینکه اصلاحت کنن! لــــول! الاخ!اخمخ! چی داری میگی! بیشتر از این تابلو نکن حاجی! .... ، آبم قطعه.
دوشنبه 21 مهر 1393 - 20:25
xavii - لندن - بریتانیا
بابا زر مفت نزن ، ترکیه مال این حرفها نیست، مرکز فعالیت تمام تروریستهاى دنیا، ترکیه تمام درآمدش از توریست طاقت جنک 3 ماهه نداره. فعلاً که اسد رو کاره ، قلطى هم نتونستین بکنین ،
دوشنبه 21 مهر 1393 - 20:54
بختیاری2500 - اهواز - ایران
انگل ایران بخواد یه شبه پوز ک...ثیف تون را به خاک میمالد....کشور 200 سال بی فرهنگ
دوشنبه 21 مهر 1393 - 23:46
xavii - لندن - بریتانیا
Azarbijan Tabriz, برو تو اقتصاد هفدهم دنیا زندکی کن تو ایران جی کار میکونى هم زبان هم که هستین ، ارتش ششم دنیا رو هم داره البته از نظر تعداد سرباز ، ولى هیج قلطى تا الان نکرده، شما به من بکو قدرت تسلط ترکیه تو منطقه تو کجاست ، ? فقط تو محوطه جغرافیایی خودش و بس ارتش ششم دنیا، 4 تا جین ترکیه رو دیدى فکر کزدى کشوره ، نه برو تو اطراف کشورش ببین مردمش روزى 15 ساعت برق ندارن، ازکشنکی دارن میمیرن، شما فقط استانبول دیدیو جندتا فیلم ترکی
‌سه شنبه 22 مهر 1393 - 07:05
arman93 - یزد - ایران
فعلا که اسد سر جاشه انتخابات هم برگزار کرد و رای هم آورد همین یک انتخابات نیم بندش توی سایر کشورهای عربی یک رویا است حتی تو مصری که انقلاب شده دیدیم با چه انتخاباتی سیسی روی کا رآمد یا لیبی دیدیم با وجود انتخابات نممایندگان و دولت رو به مجلس راه ندادند و همه شون فرار کردن و به یک کشتی پناهنده شدند تو عربستان و بحرین و قطر و . هم که دیگه همه می دونند تو فرهنگ لغتشون واژه ای به نام انتخابات و رای مردم وجود که نداره هیچ حتی کفره
‌سه شنبه 22 مهر 1393 - 07:29
marineboy - لس انجلس - امریکا
گٔل منگولی شنگول تو یکی‌ نمیخواد برای ایران شاخ و شونه بکشی. راست راستی‌ باور کردی هویت دارید و کسی‌ هستید. اقتصاد ترکیه هم اصلا با دنیا قابل مقایسه نیست بیخود گنده گویی نکنید. با یک مهندس که از ترکیه آمده بود صحبت کردم میگفت اقتصاد اصلا خوب نیست و اردوغان پوپولیست هست به مردم ندار پول میدهد. ‌همش ظاهریست. حرفهای پان ترک‌های مغول زاده را باور نکنید!
‌سه شنبه 22 مهر 1393 - 10:23
عاشق تبریز - تبریز - ایران
zarbaijan-tabriz - تبریز - ایران بابام اون ارتشی که اتاتورکی بود این گاگول رجب اکثرا را زندان و یا اخراج کرد. بعد اتا جان این عثمانیها اگه قدرت داشتن تا حالا مثل همان موقع که امدن و سر 20هزار اجداد من و تو را تو همین تبریز را بریدن...
‌سه شنبه 22 مهر 1393 - 12:22
rahjoo - بابل - ایران
Azarbaijan-tabriz- خواستم یه چیزی بهت بگم اما دیدم دوستان خوب جوابت رو دادن ! وقتی تاریخ رو خوندم فهمیدم که ترکیه اگر واقعا ارتش ششم دنیا بود و قدرت اقتصادی بیستم،شک نکن که تا حالا تبریز شما و همدان و قزوین و انزلی تو خاکش ضمیمه شده بود! از نظر خوی مسالمت آمیز و حسن همجواری هیشکی تو منطقه مانند مردم سرزمین خودت نیست قدرشو بدون!
‌سه شنبه 22 مهر 1393 - 18:21
اسکندر ذوالقرنین - اردبیل - ایران
راهجو گفتی اگر ترکیه ارتش ششم دنیا را داشت و قدرت اقتصادی بیستم بود حتما تبریز و انزلی وهمدان بهش ملحق میشدن؟؟؟ انگلستان که قدرت برتر اقتصادی و نظامی است پس چرا اسکاتلند در مرز جدایی از این ابرقدرت بود؟؟؟؟؟ هان؟؟؟؟ وقتی نظر میدی اول سبک سنگین کن ببین مثال نقض گنده جلوش نزارن. ترک ها در بیش از 10 کشور زندگی میکنند اگر بخوان همه به هم ملحق بشن یک قاره تشکیل میدن از غرب چین تا شرق اروپا
‌سه شنبه 22 مهر 1393 - 20:58
آتیلا قشقایی - کپنهاک - دانمارک
راستی‌ مدارک این سران رژیم پان فارس جمهوری اسلامی چی‌ هستند، عبدالله گل متولد ۱۹۵۰ میلادی دارای مدرک دکتری اقتصاد از لندن
‌سه شنبه 22 مهر 1393 - 22:09
sahand11 - کلن - آلمان
Azarbaijan-tabriz - تبریز - ایران. fafa316 - تهران - ایران- زیر پرچم روس بودن بهتر است . یا زیر پرچم آمریکا؟. جواب . زیر پرجم روس ومستعمره لبنان . وفلسطین بودن. بهتر است. وبرای مظلومیت ؟ ارمنیها (قاتلان کودکان و پیران). مظلومیت تروریستهای کرد در سوریه اما کشنارملت کرد درایران بهتر است
‌چهارشنبه 23 مهر 1393 - 01:45
sahand11 - کلن - آلمان
xavii - لندن - بریتانیا. Azarbijan Tabriz, برو تو اقتجواب--کشور ترکیه با قبول میلیونها پناهنده .برای مثال دو میلیون پناهنده جنگی سوری وغیره و دو میلیون پناهنده ایرانی برای فرار از فقر و گرسنگی(۵/۱)میلیون فارس وکرد) ایرانی دیگر جا نداد! برای دوستتان کشور همزبان افغانستان را پیشنهاد دهید.البته باکمک شما میشود مشگل زبانی ا یشان حل شود. وپارس کردن را یاد بگیرد.خدا اجرتان دهد.واسلام عیک رحمت الله برکات وصاد هفدهم دنیا زندکی کن تو ایران جی کار میکونى.
‌چهارشنبه 23 مهر 1393 - 02:22
rahjoo - بابل - ایران
اسکندر ذوالقرنین - اردبیل - ایران. انگلستان رو با یه حکومت مغول زاده مقایسه نکن فرهنگ یک کشور صنعتی اروپایی که در هر بسیاری از زمینه ها انسانی و اجتماعی دستکم برا مردم جزیره خودش نو آور و منطق مدار بوده با ترکیه ای که نصف مردم سطح زندگی پایین تری از ایرانیان دارن مقایسه نکن! شما وترکیه عثمانیتون قابل مقایسه با امثال مغولستان و داغستان هستین! چقدم خودشو دست بالا گرفته!آتیلا قشقایی- مدارک وزیران و خود شخص روحانی هم کمتر که نه بیشتر از منگولهای ترک یه هست! نمونه اش وزیر استیضاح شده علوم! تازه این حکومت مدنظر روشنفکرای ایران نیست حالا اگه دوره موفق مصدق ادامه پیدا میکرد چی میشد!
‌چهارشنبه 23 مهر 1393 - 08:14
rahjoo - بابل - ایران
پیشینه ترکیه عثمانی این رو میگه که اگه واقعا قدرت مند باشه سرزمینهای قرون گذشته رو که با کشتار و نسل کشی بدست آورده رو میخواد! تازه حالاش که توهم قدرت زده داره کردها رو علیرغم پیمان صلحی که باهاشون تو همین سالها بسته رو زیر پا میذاره چه برسه که قدرت واقعی داشته باشه!! نتیجه گیری اینکه یه کردستان بزرگ از آناتولی تا دیاله همسایه بهتریسه برا ایران تا ترکیه و عراق!به امید آنروز
‌چهارشنبه 23 مهر 1393 - 08:38
xavii - لندن - بریتانیا
Sahand 11; شما یک خورده اختیاج دارى معلوماتت رو زیاد کنى یا در کل سوادت رو زیاد کنى ، کل ایرانیهاى خارج از کشور 4 میلیون نفر هستن که 2 میلیون تو آمریکای شمالی و حدوداً 1,5 میلیون تو اروبا هستن و بغیه تو استرالیا و تمام دنیا زندکی میکنن ، اکر هم کسانی هم تو ترکیه زندکی میکنن مطمعنن 70% از اذری زبانان ما هستن ، و حتی به 50000 نفر هم نمیرسند ، حالا اکه شما میکی کشور خوبیه برید ترکیه زندکی کنید ایران خوب نیست ، ارتش ششم شما هنوز جلوى pkk کم آورده، شما ببینید هیج یک از همسایه های ترکیه ازش خوششون نمیاد از یونان تا سوریه و ارمنستان عراق ایران قبرس، اینجا هم که ترکا رو با دونر کباب میشناسن ، شما یک شخصیت مهم یا دکتر یا سیاست مدار یا میلیونر تو اروبا نمیبینی که ترک باشه ، فقط با دونر کباب میشناسنشون
‌چهارشنبه 23 مهر 1393 - 12:45
rahjoo - بابل - ایران
sahand11 بخدا روز بروز از عقل شما پان ترکها کم میشه ورژن جدیدتون خیلی بامزن! یک و نیم میلیون آواره فارس و کرد!!! ترکیه که خودش نصف کشورش گدا گشنه ان که بابا!همین حوزه فرهنگ پارسی شما پانچه ها رو از آسیای مرکزی تا اروپا سواد خوندن و نوشتن و آدم بودن رو یادتون داده حالاواسه پارسها جک تعریف میکنی! اگه مغزت رو با انیشتین هم تاق بزنن باز فوق فوقش یه دیپلم ردی ازت در میاد چون ظرفیت کله ات همینه دیگه چیکا کنیم! خخخ
‌چهارشنبه 23 مهر 1393 - 16:43
آتیلا قشقایی - کپنهاک - دانمارک
xavii - لندن - بریتانیا تو قیمت نگه و نبات را نمی‌‌دانی، در هم سطح پسر عموهای طالبان تون هستید
‌چهارشنبه 23 مهر 1393 - 17:37
xavii - لندن - بریتانیا
آتیلا قشقائى، دانمارک ،،،،،توهین نشانه ضعف شخصه، انسانهای ضعیف همیشه توهین میکنن. اکه من طالبانم شما بان ترکها که از داعش همایت میکنین و همراه اونها هستین ، لا اقل برو برای جهاد نکاه.و کمک کن داعشو، من حقیقت رو کفتم . در ضمن من خودم هم آذرى هستم ولى ترک نیستم،،،،
‌چهارشنبه 23 مهر 1393 - 22:05
sahand11 - کلن - آلمان
mohsen_oslo - اسلو - نروژ. این میلیا رد ها و هزارن میلیاردها مفقود شده در ایران هم ترکیه دزدیده؟ نه دادش رتبه اول دزد وشالاتان مال ماست
‌پنجشنبه 24 مهر 1393 - 05:26
rahjoo - بابل - ایران
saand11فساد تو ترکیه که پسر رجب توش دست داشته و مرتضی ضرابها رو پرورونده هم مال ملت دزد ترکیه بوده!!!! نه پان ترک،حساب ملت از دولت جداست هرچند دست پرورده همون ملت هستن این دولتها! خوشم میاد نه تو و نه اون پاتیلا جرات رودرو گفتن با من رو ندارین(جیگر مغولیتون کجا رفته!!)الآنه که شیر شن منتظرم
‌پنجشنبه 24 مهر 1393 - 09:56
rahjoo - بابل - ایران
sahand11 اینهمه فساد اخیر در سطح پس اردوغان و وزرا هم کا ملت دزد ترکیه بوده؟!!!! حساب ملتها از دولتها جداست همانطور که حساب تو و اتیلا از بقیه آذریها و ترکها
‌پنجشنبه 24 مهر 1393 - 10:12
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.