لغو کنسرت موسیقی در یک جشنواره دولتی به خاطر حضور نوازندگان زن؛ زنان کره‌ای هم زدند هم خواندند

تقاطع:  گروه موسیقی “عرفان” که از خوانندگان و نوازندگان موسیقی نواحی ایران تشکیل شده، به دلیل حضور هنرمندان زن، از برگزاری اجرا در اصفهان باز ماند.

به گزارش امروز یکشنبه (۲۰ مهر-۱۲ اکتبر) خبرگزاری ایسنا، این گروه که به دعوت “سازمان میراث فرهنگی” به اصفهان سفر کرده و قرار بود در “اجلاس و جشنواره‌ی میراث فرهنگی ناملموس” به اجرای برنامه بپردازد، پس از آن‌که در مراسم افتتاحیه این “اجلاس”، «برخلاف وعده‌ی مسوولان، بدون حضور زنان نوازنده‌ی خود به اجرای موسیقی پرداخت»، در زمان اجرای برنامه در “هنرسرای خورشید” نیز با همین محدودیت روبه‌رو گردید که از سوی سرپرست گروه مورد پذیرش قرار نگرفت تا کنسرت آن لغو شود.

بر اساس این گزارش، محمد طبیبی، سرپرست گروه «عرفان» در واکنش به «برخورد تند و توهین‌آمیز مدیران» جشنواره، «برای حفظ جایگاه زنان و حرمتی که برای آن قائل است، از اجرای موسیقی در هنرسرای خورشید خودداری و همراه با اعضای گروه، اصفهان را با دلخوری ترک کرد».

“ایسنا” نوشته که هم‌زمان با این اتفاق برای زنان هنرمند ایرانی، به زنان کره‌ای اجازه داده شد تا در “هنرسرای خورشید” هم بنوازند و هم بخوانند.

فرشاد رستمی، یکی از اعضای گروه موسیقی “عرفان” هم در خصوص این‌که این ممانعت از سوی چه کسی صورت گرفته به این خبرگزاری گفت: «نحوه‌ی ممانعت مسوولان به‌گونه‌ای بود که هر کسی تقصیر را گردن دیگری می‌انداخت. شخص سومی که غایب بود و شاید هیچ‌کس از افرادی که در هنرسرا حضور داشتند، او را نمی‌شناختند، روند ماجرا را هدایت می‌کرد. همه می‌خواستند ممانعت از برگزاری کنسرت را گردن دیگری بیندازند.»

با این وجود، آقای رستمی از قول حاضران در محل برگزاری کنسرت، اضافه کرده که محمد قطبی، “مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان”، جلوی برگزاری این کنسرت را گرفته است.

این در حالی است که “حجت‌الاسلام قطبی” در گفتگو با “ایسنا”، از دلیل لغو کنسرت “گروه عرفان” اظهار بی‌اطلاعی کرده و گفته که این “اداره کل” به همه‌ی هفت یا هشت گروهی که قرار بود در “اجلاس و جشنواره‌ی میراث فرهنگی ناملموس” اجرا داشته باشند، مجوز داده بود.

او با بیان این‌که باید گزارش ناظران “اداره ارشاد اصفهان” در این باره را “تک تک” بخواند، خاطرنشان کرده که «در حال حاضر فرصت ندارد و به‌محض پیدا کردن وقت مناسب، موضوع را پیگیری خواهد کرد».

این اظهارنظر محمد قطبی در حالی است که پیش‌تر در خردادماه امسال، روزنامه‌ی “شرق” چاپ تهران با اشاره به بیش از یک دهه ممنوعیت حضور زنان نوازنده و هم‌خوان در اجراهای زنده موسیقی در شهر اصفهان، از قول آقای قطبی نوشته بود که دلیل این ممنوعیت، مسایل “قانونی” یا “شرعی” نیست بلکه به خاطر “ویژگی‌های خاص” و “فرهنگی و مذهبی‌بودن” این شهر است.

وی این رویکرد را «یک فرهنگ که از سال‌های گذشته در اصفهان اجرا می‌شده» توصیف و گفته بود که وی نیز آن را ادامه می‌دهد.

او هم‌چنین با بیان این‌که حذف نوازندگان زن «سبب وارد آمدن ایراد فنی به کل کار گروه‌های موسیقی نمی‌شود»، افزوده بود: «در تیم‌ ملی فوتبال هم افراد مختلفی حضور دارند اما هر وقت و به هر دلیلی یکی از بازیکنان نتوانست بازی را ادامه دهد یک نفر دیگر جایگزین می‌شود.»

در همین حال، لغو اجرای گروه “عرفان” در اصفهان، با اعتراض پیروز ارجمند، “مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی” روبه‌رو شده است.

آقای ارجمند با تاکید بر این‌که این اتفاق مورد تایید “وزارت ارشاد” نیست به “ایسنا” گفته که «با اجرای موسیقی توسط گروه عرفان، سفرای کشورهای دیگر می‌توانستند، بخشی از حضور زنان ایرانی را در فعالیت‌های اجتماعی ببینند».

با این وجود، این تنها اصفهان نیست که حضور موزیسین‌های زن در کنسرت‌های آن ممنوع است. در نخستین روزهای شهریورماه امسال، حسین علی‌زاده، آهنگ‌ساز و نوازنده برجسته “تار” ایران با اشاره به ممنوعیت نانوشته‌ی حضور نوازندگان زن در کنسرت‌های داخل کشور، گفت که در حال حاضر حضور نوازنده خانم «تقریبا در همه شهر‌ها ممنوع است» به طوری‌که او «به شوخی» اسم گروه خود را به جای “هم‌آویان”، “هم‌آقایان” گذاشته است.

+39
رأی دهید
-6

aashena - اتاوا - کانادا
تا به کی زن ستیزی؟
دوشنبه 21 مهر 1393 - 03:34
caroline - تهران - ایران
نمیدونم چرا اینا اینقدر از حضور زنان در نوازندگى و میادین ورزشى و غیره.... میترسند!!! از آخوند جماعت بگیر تا توله.. س ...
دوشنبه 21 مهر 1393 - 08:44
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.