برنده نوجوان نوبل صلح، خواستار ایفای حقوق کودکان و نوجوانان شد

این دو کنش‌گر پاکستانی و هندی، به طور مشترک برنده صلح نوبل امسال شدند


ملاله یوسف‌زی، جوان‌ترین برنده جایزه صلح نوبل، از کودکان و نوجوانان جهان خواست که 'برای ایفای حقوق خود ایستادگی کنند'.

این نوجوان پاکستانی که برای حق تحصیل دختران فعالیت می‌کند، به همین خاطر همراه با کایلاش ساتیارتی، کنش‌گر هندی حقوق کودکان، برنده جایزه نوبل صلح شده است.

خانم یوسف‌زی پس از آن که خبردار شد جایزه صلح نوبل به او رسیده، گفت از این بابت " افتخار می‌کند" و این باعث شده احساس کند "قوی‌تر و شجاع‌تر" شده است.

دو سال پیش یک عضو طالبان در اتوبوس مدرسه به ملاله یوسف‌زی تیراندازی کرد ولی هرچند گلوله به سر این دختر خورد‌که آن‌زمان ۱۵ سال داشت، جان به در برد.


در 'مکتب' بود که خبردار شد


دختران دانش‌آموز در پاکستان به خبرنگاران گفته‌اند که افتخار می‌کنند ملاله جایزه نوبل صلح را برده است



این نوجوان پاکستانی که به فعالیت‌هایش برای ترویج سوادآموزی بین دختران کشورش و همه کودکان و نوجوانان جهان شناخته می‌شود، در مدرسه سر کلاس درس شیمی بود که خبردار شد نوبل برده است.

او هرچند در این باره هیجان‌زده بود اما در مدرسه ماند تا به کلاس‌های فیزیک و انگلیسی‌اش برسد.

این کنش‌گر پاکستانی فعلا در بیرمنگام بریتانیا اقامت دارد.

او روز جمعه در یک نشست خبری جایزه‌اش را به "همه بچه‌هایی که کسی صدایشان را نمی‌شنود" تقدیم کرد و گفت افتخار می‌کند که نشان داده‌است "قرار نیست دخترها کنیز باشند".

ملاله یوسف‌زی همچنین از این‌که جایزه‌اش را همراه با یک کنش‌گر هندی برده است، ابراز خوشحالی کرد و گفت که او و کایلاش ساتیارتی تصمیم گرفته‌اند از نخست‌وزیر پاکستان و نخست‌وزیر هندوستان برای شرکت در مراسم اهدای جایزه صلح نوبل دعوت کنند تا بلکه به بهبود روابط این دو کشور همسایه کمک کند.

پاکستان ۶۷ سال پیش از هند جدا شد و از آن‌زمان روابط این دو کشور اغلب تیره و آمیخته به جنگ، خصومت و بدبینی بوده است. البته رهبران این دو کشور با یک‌دیگر در تماس هستند و از جمله نخست‌وزیران فعلی دو کشور، محمد نوازشریف و ناریندا مودی در ماه‌های اخیر دیدار کرده‌اند.

ملاله یوسف‌زی پاکستانی و کایلاش ساتیارتی هندی علاوه بر مدال صلح نوبل، یک جایزه نقدی به ارزش یک میلیون و ۴۰۰ هزار دلار هم دریافت می‌کنند.


واکنش جهانی


ملاله یوسف‌زی سال گذشته با باراک اوباما در کاخ سفید دیدار کرد و به گفته خودش از او خواست به جای حمله‌های پهپادی در پاکستان، برای ترویج آموزش هزینه کند



کمیته صلح نوبل از این دو به خاطر "مبارزه‌شان علیه سرکوب کودکان و جوانان و تلاش برای حق تحصیل همه کودکان" تقدیر کرده است.

کایلاش ساتیارتی، فعال هندی هم اعتراض‌های مسالمت‌آمیز زیادی علیه بهره‌کشی از کودکان هدایت کرده است.

آقای ساتیارتی در واکنش به این خبر گفت که این جایزه "گرامی‌داشت همه آن کودکانی است که هنوز در بردگی رنج می‌کشند، به کار گمارده شده و یا قاچاق می‌شوند."

بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد، با استقبال از جایزه ملاله یوسف‌زی پاکستانی و کایلاش ساتیارتی هندی، از تلاش‌های آنان تقدیر کرد.

رهبران هند و پاکستان هم از این بابت ابراز خوشحالی و افتخار کرده‌اند.

سازمان‌های حقوق‌بشری مانند عفو بین‌الملل و دیدبان حقوق بشر هم این انتخاب را ستوده‌اند.

باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا هم روز جمعه به هر دو برنده صلح نوبل تبریک گفت و آن را "پیروزی همه کسانی که برای حفظ کرامت همه انسان‌ها تلاش می‌کنند" خواند.

آقای اوباما خودش در سال ۲۰۰۹ و کمتر از یک سال پس از رسیدن به ریاست‌جمهوری آمریکا جایزه صلح نوبل را برد.

ملاله یوسف‌زی یک سال پیش در واشنگتن با رئیس‌جمهوری آمریکا و خانواده‌اش دیدار کرده بود و این‌طور که خودش روایت کرد، در این دیدار از باراک اوباما خواست بودجه حملات پهپادی در پاکستان را برای آموزش کودکان و نوجوانان در این منطقه خرج کند.


انتخابی کمتر 'جنجالی'‏

لارس بونجر، خبرنگار بی‌بی‌سی در اسلو، می‌گوید انتخاب امسال کمیته صلح نوبل، یک انتخاب غیر مناقشه‌برانگیز بوده است؛ آن هم برای جایزه‌ای که در سال‌های گذشته از جنجال و مناقشه دور نبوده است.

سال ۲۰۱۰ این کمیته جایزه را به لیو شیائوبو، نویسنده و زندانی سیاسی در چین، اعطا کرد. از زمان آن انتخاب، روابط نروژ و چین همچنان تیره است.

به تصمیم آلفرد نوبل، بنیان‌گذار این جایزه، اعضای کمیته پنج‌نفره‌ای که برنده جایزه صلح نوبل را هر سال انتخاب می‌کند، با رای پارلمان نروژ تعیین می‌شوند.

پیش از اعلام نام برندگان نوبل صلح امسال، از پاپ فرانسیس، رهبر مسیحیان کاتولیک جهان، به عنوان یکی از نامزدهای این جایزه نام برده شده بود.

همچنین نام ادوارد اسنودن هم در زمره نامزدها مطرح شده بود. این تحلیل‌گر سابق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا که اسنادی درباره برنامه گسترده شنود و تجسس فاش کرده است.

ملاله یوسف‌زی ابتدا در سال ۲۰۰۹ و زمانی توجه‌برانگیز شد که شروع کرد به نوشتن خاطراتش برای بخش اردو بی‌بی‌سی درباره زندگی زیر سایه طالبان در شمال‌غربی پاکستان. این خاطرات بدون نام ملاله منتشر می‌شد.

پس از سوءقصد طالبان، او در مرکز توجه ماند. یک زندگی‌نامه از خود منتشر کرد و سال گذشته در مجمع عمومی سازمان ملل متحد هم سخنرانی کرد.

سال گذشته همین روزها گمان‌زنی‌های بسیاری درباره احتمال رسیدن نوبل صلح به ملاله یوسف‌زی مطرح شده بود اما در نهایت سازمان منع گسترش سلاح‌های شیمیایی آن را برد که به‌خصوص بابت رسیدگی به وضعیت تسلیحات شیمیایی در سوریه زبان‌زد شده بود.


درباره نوبل صلح

  •     ۹۵ جایزه از سال ۱۹۰۱ تا کنون.
  •     ۱۶ زن برنده این جایزه بوده‌اند با احتساب ملاله یوسف‌زی.
  •     شیرین عبادی از ایران، اولین زن مسلمان بود که جایزه نوبل صلح را برد.
  •     ملاله ۱۷ ساله، جوان‌ترین برنده نوبل صلح است.
  •     میان‌گین سنی برندگان نوبل صلح ۶۲سال است.
  •     تا کنون سه برنده نوبل صلح در زمان اعلام این جایزه، در بازداشت بوده‌اند: کارل فون اوزییتسکی در آلمان، آنگ سان سوچی در برمه، لیو شیائوبو در چین.

 

ملاله یوسف زی برنده جایزه صلح نوبل


بی بی سی : ملاله یوسف زی می گوید احساس افتخار می کند که اولین پاکستانی و جوانترین برنده صلح نوبل است. آکادمی نوبل اعلام کرد که برندگان امسال این جایزه دو فعال حقوق کودکان و نوجوانان هستند. ملاله دختر ۱۷ ساله ای که زمانی هدف طالبان قرار گرفت و کایلاش ساتیارتی، فعال ۶۰ساله هندی که او هم از چند سوءقصد جان سالم بدر برده است.نگین شیرآقایی گزارش می دهد.

+31
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.