درخواست فرزند زهرا کاظمی در کانادا برای شکایت از ایران رد شد

یکی از نشست‌های دیوان عالی کانادا برای بررسی پرونده شکایت فرزند زهرا کاظمی از ایران

دیوان عالی کانادا اعلام کرده است که طبق قوانین آن کشور، درخواست استفان هاشمی، فرزند زهرا کاظمی، عکاس مقتول ایرانی-کانادایی، برای شکایت از حکومت ایران قابل رسیدگی نیست.

آقای هاشمی، تنها فرزند زهرا کاظمی، از ایران به اتهام بازداشت، شکنجه و قتل مادرش شکایت کرده و خواهان دریافت ۱۷ میلیون دلار غرامت شده بود.

او به جز حکومت ایران از آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، سعید مرتضوی، دادستان پیشین ایران و محمد بخشی، معاون وقت آقای مرتضوی در زندان اوین هم شکایت کرده بود.

زهرا کاظمی تیرماه ۱۳۸۲ "حین عکاسی از محوطه بیرونی زندان اوین" بازداشت شد و براساس گزارش‌ها، پس از چند روز بازجویی، به گونه‌ای مشکوک جان خود را از دست داد.

او در هنگام بازداشت ۵۴ سال داشت و جسدش بلافاصله پس از مرگ دفن شد و تحت کالبدشکافی قرار نگرفت.

در ابتدا بر اساس گزارش پزشکی قانونی ایران، علت مرگ "برخورد جسم سخت" با سر خانم کاظمی در زندان اوین عنوان شده بود، اما کمیته ویژه‌ای از طرف مجلس ایران برای بررسی علت مرگ او تشکیل شد و این کمیته در گزارش نهایی خود، سعید مرتضوی، دادستان وقت را به عنوان متهم ردیف اول پرونده مرگ خانم کاظمی معرفی کرد، هرچند آقای مرتضوی در ایران رسما تحت پیگرد قرار نگرفت.

یک مامور اطلاعاتی ایران هم که متهم به ضرب و جرح خانم کاظمی شده بود، نزدیک به ده سال پیش، تبرئه شد.


زهرا کاظمی در شیراز به خاک سپرده شده است


مرگ زهرا کاظمی بر روابط دیپلماتیک ایران و کانادا نیز تاثیری منفی داشت.

دیوان عالی کانادا اعلام کرده است که چون پارلمان آن کشور به دولت‌های خارجی مصونیت قضایی داده است، نمی‌توان در پرونده مرگ خانم کاظمی، ایران و مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی را در خاک کانادا مورد تعقیب قضایی قرار داد.

فرزند زهرا کاظمی علاوه بر دریافت غرامت، خواهان تغییر قانون مصونیت دولتی کانادا و محدودیت شکایت از دولت‌های خارجی شده بود، ولی دیوان عالی کانادا به نفع او رأی نداد.

در حکم دیوان عالی کانادا مرگ زهرا کاظمی "یک تراژدی" و ادعاهای مربوط به شکنجه و تجاوز به او در زندان، "وحشتناک" توصیف شده، اما در عین حال تاکید شده است که قوانین موجود، مانع پیگیری پرونده در کانادا می‌شود.

+35
رأی دهید
-5

دوستدار - استهکلم - سوئد
اول کاندا مسئله به قتل رسیدن خانم زهرا کاطمی را بخوبی و خیلی جدی پیگیری میکرد و خیلی خوب هم به دنبال محکمه کردن عواملی بود که دستشان در به قتل رسید زهرا کاظمی بود. حالا چی شده و چرا دولت کاندا عقب نشینی کرده نکند جمهوری اسلامی دولت مردان کاندا را مثل دولتمردن وقت دولت اتریش را با معاملات کلان و غیره فریب داده است. دولت اتریش هم هیچ تروریستهای که دستشان در ترور دکتر عبدالرحمن قاسملو بود محکوم نکرد حتی انهارا هم ازاد کرد و گذاشت از اتریش ازادانه با هواپیما خارج شوند. مرگ بر سیاستی که برای مصلحت چشم پوشی از جنایتها هم میکند.
جمعه 18 مهر 1393 - 23:39
یار دبستانی - تورنتو - کانادا
به دولتی که به خاوری و امسال این‌ها اقامت میده انتظار بیشتری نباید داشته باشید این دولت به هر کسی که بتواند پول برای سرمایه گذاری وارد این کشور کند خیلی‌ راحت اقامت میده جدیدا تورنتو پر شده از ‌یک سری ایرانیهای حجاب دار و پولدار که کاملاً مشخص است که دولتی هستند ولی خیلی راحت ویزا گرفتند .
شنبه 19 مهر 1393 - 00:15
amirmontreal - مونتريال - کانادا
یاره دبستانی ، کاملا باهات موافقم ، حال آدم از دیدنشون بهم میخوره، خون مردم رو کردن تو شیشه اینجا خودشون ول میگردن و با پول مردم بدبخت ایران که کشیدن بالا حال می‌کنن. بی‌ شرفااااا
شنبه 19 مهر 1393 - 01:05
Touch the truth - ونکوور - کانادا
من خودم یکی‌شونو میشناسم، ولی‌ چه فایده چون امیگریشین کانادا می‌خواد که اینا اینجا باشن. پس مشکل آقا جان از همین کشورای غربیه که به این فاشیست‌های تروریست ویزا میده که ماها اینجا هم از ملاهای غربی که اصلا ظاهرشون هم نشون نمیده که وابسته به همون خانواده‌های عوامل حکومتی ایران هستن در آسایش نیستیم.
شنبه 19 مهر 1393 - 01:40
Neda02 - اتاوا - کانادا
خوشحالم که تا به حال فقط چند تا از این جانوران موذی تو اتاوا دیده شده‌ که بعد از بسته شدن سفارت دیگه هیچ قدرتی هم ندارند.
شنبه 19 مهر 1393 - 04:34
dara20 - تهران - ايران
رژیم در این مورد با دولت فخیمه کانادا به توافق رسید و باج داد تا پرونده این جنایت هولناک باز نشود.
شنبه 19 مهر 1393 - 09:53
mlowes - واشنگتن - آمریکا
توی آمریکا هم پر هستند. حتی خیلی‌‌هاشون ظاهرشون رو هم مثل بقیه میکنند. جالبتر از همه اینکه به رژیم ایران از خمینی گرفته تا خامنه‌ای تا کوچکتر فردش فحاشی میکنند. یکی‌ از اون‌ها (که به تازگی هم بهش اشاره کردم) برادرزاده‌های همین نوبخت معاون اول روحانی هستن. دختر خانم با دوست پسر سابقش (و شهر کنونی) در کالیفرنیا هست و پسر با دوست دختر سابق (و همسر فعلی‌) تا همین چند وقت پیش واشنگتن زندگی‌ میکردند. باید ببینید چه ریخت و پاشی میکنند! اینها رو هم از سر حسادت نمیگم، واقعیت است که میگم.
شنبه 19 مهر 1393 - 12:44
faranak-montreal - مونترال - کانادا
amirmontreal - مونتریال - کانادا-یادمه تو پارک جان درپو فستیوال بود غرفه ایران دست این کثافتا بود پر عکس مسجد و زنهای با حجاب و نماز جنبه را گذشته بودن رفتم بهشون گفتم یعنی تو این کشور تاریخی‌ فقط مسجد عرب بود خجالت نمیکشید با این عکسها چهره عربی‌ از کشور ما نشون میدید کی‌ گفته شما نماینده ایرانید ? من که مثل جذامیها ازشون فرار می‌کنم به همسرم هم گفتم ایرانی‌ باحجاب یعنی‌ جاسوس دولت. شوهرم تا میبینه میگه جاسوس جاسوس
شنبه 19 مهر 1393 - 16:37
farokhzad - کنت - انگلستان
ضمن همدردی با این هموطن گرامی‌ باید در اینجا یادآور شوم به آن دسته از هم میهنان که با وجود پاسپورت کشوری که در آن اقامت دارند رژیم کثیف آخوندی برای اینکه شخصی که به ایران می‌خواهد برود را مجبور به دریافت پاسپورت ایرانی‌ می‌کند و از او امضا می‌گیرد که هیچ مشگل سیاسی نداری !! بعد آن هموطن که میرود به ایران اگر گرفتار شود و مشکلی برایش اتفاق بیفتد کشوری که در آن اقامت دارد و ملیت آنجا را گرفته نمی‌تواند از او دفاع کند چون این رژیم کثیف آخوندی مدعی میشود او شهروند ایرانی‌ هست وگرنه باید با پاسپورت کشور شما میامد و به این راحتی‌ هر کاری را میتوانند بکنند زیر نظر آن قانون کثیف جمهوری اسلامی !! هموطنانی که می‌روید ایران اینها به راحتی‌ میتوانند به حقوق شما تجاوز کنند مخصوصا آنهای که زنهای جوان و زیبا روی دارند بترسند از این رژیم کثیف اسلامی اصلا اعتماد نکنید به این رژیم متجاوز غیر انسانی‌
شنبه 19 مهر 1393 - 23:33
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.