وزیر خارجه ترکیه: انتظار مداخله ما در سوریه واقع‌بینانه نیست

ترکیه تانک‌های خود را در مرز سوریه و نزدیکی کوبانی مستقر کرده است


مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه، می‌گوید که نمی‌توان انتظار داشت ترکیه راسا علیه گروه موسوم به دولت اسلامی (داعش) اقدام کند.

وزیر خارجه ترکیه پس از مذاکره با فرمانده جدید ناتو، ینس اشتولتبرگ، خواهان ایجاد منطقه پرواز ممنوع در شمال سوریه شد.

او گفت: "این واقع‌بینانه نیست که بخواهیم ترکیه راسا به عملیات زمینی [علیه داعش] دست بزند."

"ما در حال مذاکره هستیم و وقتی به تصمیمی مشترک برسیم ترکیه از ایفای نقش خود سر باز نخواهد زد."

پیکارجویان داعش چند هفته است که شهر کوبانی را محاصره کرده‌اند و درگیری‌های شدید در این منطقه ادامه دارد. گفته می‌شود که بخش‌هایی از شهر به دست آنان افتاده است.

گروه دیدبان حقوق بشر سوریه می‌گوید که شب گذشته یک مقر نیروهای مسلح کرد به دست پیکارجویان داعش افتاده و فرمانده و سربازان آن کشته شده‌اند. به گفته این گروه همچنین ٤٢ عضو داعش در درگیری‌های چهارشنبه کوبانی کشته شدند.

دولت ترکیه تحت فشار شدید است که به گروه‌های کردی که در کوبانی می‌جنگند کمک کند.

به گفته یکی از رهبران کرد دو محله شهر شب گذشته به دست پیکارجویان داعش افتاده است. فعالان سوری می‌گویند داعش هم‌اکنون کنترل یک سوم شهر را در اختیار گرفته است.

آمریکا و چند کشور دیگر داعش را در سوریه و عراق مورد حملات هوایی قرار داده‌اند، اما ترکیه در این باره موضع محتاطانه‌ای گرفته و از جمله به آمریکا اجازه نداده است که حملات هوایی را از پایگاه خود در ترکیه انجام دهد.

اختلافات ترکیه با اقلیت کرد این کشور و سابقه درگیری نظامی طولانی با حزب کارگران کردستان یکی از دلایل این موضع ترکیه دانسته می‌‍شود.

اعتراض به سیاست دولت ترکیه در قبال کوبانی، که به برخورد معترضان با پلیس و گروه‌های اسلام‌گرا و ملی‌گرا انجامیده، تاکنون بیش از ٢٠ کشته بر جای گذاشته است. روز گذشته هم شهرهای ترکیه صحنه اعتراض‌هایی بود و معترضان در مواردی با پلیس درگیر شدند.

+19
رأی دهید
-31

آتیلا قشقایی - کپنهاک - دانمارک
چرا سرباز تورک کشته بشه ، جنگ تروریست با تروریست هست باید اجازه داد هم دیگر را بکشند غیر نظامیان که به تورکیه پناهنده شده اند هرچند کرد‌ها نمک نشناس هستند و و رژیم کثیف ایران از اسد حمایت می‌کند و کوچکترین کمکی‌ به پناهندگان نکردند .
‌پنجشنبه 17 مهر 1393 - 17:11
mountainman - استکهلم - سوئد
1. واقعا جای شرم داره . ترکیه ای ها میگن کردها تروریستن چون تو ترکیه دارن میجنگن. ترکیه ای که اومده سرزمین کردها رو اشغال کرده تروریست نیست . ترکیه ای مثل داعش امروز سر گریلاها و چریکهای کرد رو از تن جدا میکردن تروریست نیست. بله ترکیه تروریست نیست. ترکیه یک دولت تروریستی هست.
‌پنجشنبه 17 مهر 1393 - 18:48
mi cielo - کاراکاس - ونزوئلا
یک لحظه هم نمیتونم خودم یا بچمو جای این طفلکیا بذارم. چه جوری دارن تحمل میکنن بیچاره ها. اما حالا این ملت کرد که میگن ما مستقلیم کجان که به اینا کمک کنن؟چرا منتظرن کشورای دیگه به داد کوبانی برسن.
‌پنجشنبه 17 مهر 1393 - 18:41
mountainman - استکهلم - سوئد
2. اگه کرد هستید بهتره اتحاد داشت باشید تا ترکیه یا یک فرد ترکیه ای دیگه نگه که کردها تو ترکیه چی میخوان. بگن ترکیه تو سرزمین کردها چی میخوان. کرد یه قوم ایرانی هست. اگه بخوام ریشه یابی کنم اختلافات بین کردهای سوریه عراق و ترکیه رو به دو کشور دولت بعث عراق و دولت انکارا میرسیم. در زمان صدام حسین ترکیه تنها شریک تجاری عراق بود که در قبال برنامه ی نفت در برابر غذا بر کردها فشار میاورد. گرچه هیچوقت به صورت رسمی و مستند مکتوب نشده ولی شواهد اینو نشون میده. این باعث شد که صدام از گروهی از کردها که نمیخوام اسمشو بگم حمایت کنه در قبال کردهای دیگه. که باعث افتادن اختلاف بین کردها شد که تا امروز هم ادامه داره. یکی از تاثیرات مخربش هم این بود که کردها همدیگرو سلاخی میکردن تا مثل معروف به قدری که کورد , کورد کشت, صدام نکشت به وجود بیاد. کردها من به عنوان یکی که دوستتون داره میگم باهم متحد بشین. قوی بشین. دشمنانتون رو بشناسید.
‌پنجشنبه 17 مهر 1393 - 18:49
irane aziz - وین - اتریش
بازم جمهوری شوم اسلامی کار خودشو کرد،بعد از دیدار سران جمهوری اسلامی با ترکیه و تهدید آنان به عدم مداخله نظامی،ترکیه اعلام کرد که مایل به مداخله نیست
‌پنجشنبه 17 مهر 1393 - 19:58
right things - بروکسل - بلژیک
آتیلا قشقایی - کپنهاک - دانمارک. میشه لطف کنی‌ نظر ندی !! نظراتت تهوّع آوره !
‌پنجشنبه 17 مهر 1393 - 20:23
rashin 83 - تورنتو - کانادا
نیازی به کمک ترکها نیست. ترکیه مرز رو به روی پیشمرگهای کرد بسته و به تروریستهای داعش اجازه عبور میده که برن کوبانی. ترکها اینجا دارن از آب گًل الود ماهی‌ میگیرن و از کشتار کردها توسط داعش لذت میبرن. شرم و ننگ بر آنها باد.
‌پنجشنبه 17 مهر 1393 - 21:01
اسکندر ذوالقرنین - اردبیل - ایران
انهایی که در عین العرب علیه داعش می جنگند اکثرا از اعضای تروریستی پ ک ک هستن که از مناطق دیگر برای تبلیغات رسانه ای به این شهر آمده اند هر چند خود این شهر مقر تروریستهای پ ک ک بوده که علیه کشورهای ترکیه و حتی ایران جنگهای چریکی راه انداخته و سربازان را کشته اند و همین در جمود فکری اینها بس که قبول نمی کنند از تروریسم دست بردارند تا توسط نیروهای ترک مورد حمایت قرار گیرند اینها برای جلب توجه و ترحم برای اهداف اربابنشان که در حسرت تشکیل یک اقلیم مانده اند میجنگند
‌پنجشنبه 17 مهر 1393 - 19:57
Azadikhah - تكسل - هلند
نخست‌وزیر ترکیه داود اوغلو گفته است:شرط مداخله نظامی ترکیه این است که نیروهای ائتلاف به یک استراتژی یکدست برای کنار گذاشتن بشار اسد دست یافته باشند. هیچ دولتی خصوصا دولت ترکیه حاضر به مقابله با داعش جهت عدم تصرف کوبا نی یا عین العرب نیست و جلوی جنایات آنها را نمی گیرد چون کوبانی و اطراف آن کرد نشین هستند و هم مرز با ترکیه ،در ضمن کوبانی مرکز استقرار و پایگا ههای حزب پ.ک.ک و پژاک میباشد و دولت ترکیه نه تنها کاری برای کوبانی نمی کند هیچ بلکه به داعش کمک هم میکند تا کوبانی را تصرف و پ.ک.ک.و پژاک را نابود نماید در این بین رژیم ایران هم به داعش یاری میرساند تا بوسیله داعش پژاک نیز از میان برود.امریکا و متحدانش هم به همین دلیل بالا کار زیادی صورت نمیدهد،هم اکنون در بیشتر شهرهای کرد نشین ترکیه و هم چنین استانبول تظاهرات به نفع کوبانی وپ.ک.ک درجریان است که به درگیری و خشونت کشیده شده و تا این زمان ۸۹ نفر کشته شده اند.
‌پنجشنبه 17 مهر 1393 - 23:07
Azadikhah - تكسل - هلند
2- خسارات زیادی به اماکن و تاسیسات و ساختار شهری این شهرها وارد شده .دولت آلمان اعلان کرده حاضر به پذیرش ۱۰۰۰۰۰نفر از کردهای سوری است و با ورود انها تمام کمپهای پناهندگی مملو از اکراد شده و دولتهای محلی درحال ساخت و ساز واجاره اماکن برای اسکان این پناهندگان هستند،همراه این پناهندگان تعدادی از نفوذی های داعش هم وارد کشورهای اروپایی شده اند که هرچند مدت باعث ایجاد تنش و درگیری با دیگر پناهندگان میشوند،خلاصه مطلب اوضاع بدجوری شیر تو شیر است .خداوند اخرعاقبت همه را به خیر کنددنیای سیاست دنیای هیجان و دل سوزی نیست بلکه دنیای منافع ملی و امتیاز گیریه. دوستان,میتونید از ترکیه و ایران به خاطر اینکه مثل رامبو نمیرن داعشی ها رو قلع و قمع کنن ناراحت باشید ولی این دولتها به فکر منافع مردم خودشون و موقعیت سیاسی که در منطقه و جهان دارن (یا میخوان داشته باشن) هستند. به علاوه کردها دولتهای ایران، سوریه و ترکیه رو سالها دشمن خطاب میکردند و با اونها در جنگ بودند و الان از اونها انتظار کمک دارند. هیچ عقل سالمی هم به دشمنش کمک نمیکنه مگر اینکه امتیازی در عوضش بگیره.
‌پنجشنبه 17 مهر 1393 - 23:12
بختیاری2500 - اهواز - ایران
بابا بختیاریها حاضریم جانمان را برا کردهای عزیز ایرانی اصل میدهیم ...تا این ترکهای ترکیه ای عثمانی پست حـ...ا با رییس جمهور همجنسازشون را نابود کنیم..این گرو داعش فقط کمک از ترکیه میگیره برا کشتن کردها
جمعه 18 مهر 1393 - 00:07
mountainman - استکهلم - سوئد
آتیلا قشقایی - کپنهاک - دانمارک. به اون دلت تروریستیت بگو پس چرا میخواد دولت سوریه رو میخواد ساقط کنه؟ چرا به تروریستا اسحله میده؟ چرا شما از سرزمین های کورد که زیر سلطه ی ترکیه هست بیرون نمیرید؟
جمعه 18 مهر 1393 - 01:50
oghabe - سنت گا لن - سوثیس
دوستان این یارو پان ترک و تحریمش کنید و کسی‌ تحویلش نگیره،ولش کنید با غم و بدبختیش تنها باشه ،کسی‌ که منطق و حقیقت سرش نمیشه تو قرن ۲۱ نباید در بین جامعه باشه و باید تردش کرد.درود به دوستان حقیقت گو و راست بین.
جمعه 18 مهر 1393 - 11:49
شوخی کردم - دالاهو -
دوستان عزیز از آتیلا قشقایی - کپنهاک - دانمارک انتظار نداشته باشید چون بهرحال ایشان زبان بسته تشریف دارند و ترکیه هم به تمام دنیا تروریست بودن خودش را ثابت کرد.
‌پنجشنبه 17 مهر 1393 - 21:42
آتیلا قشقایی - کپنهاک - دانمارک
بنازم قدرت تورکیه را به کوری چشم دشمنانت تورک و کوری رژیم کثیف پان فارس تروریست پرور ایران و تروریست‌های کثیف پ ک ک و طالبان دست پرورده رژیم کثیف پان فارس ایران .
جمعه 18 مهر 1393 - 16:35
sahand11 - کلن - آلمان
mountainman - استکهلم - سوئد. شما که کردستان.الاهواز.بلوچستان.ازربایجان.لرستان و.......رااشغال کردید دیگه چرا؟
شنبه 19 مهر 1393 - 02:59
شوخی کردم - دالاهو - ایران
sahand11 - کلن - آلمان. آنجاهایی که تو نام بردی ایران هست بدبخت. چرا شما ترکها همیشه دنبال تفرقه هستید؟
شنبه 19 مهر 1393 - 13:38
آرمان شهر من - استهبان - ایران
آتیلا قشقایی - کپنهاک - دانمارک!تو یکی سرت بذار زمین بمیر....انگار یادت رفته نخست وزیر ترکیه گفته بود که نمی ذاریم کوبانی سقوط کنه و توی پان گرگ هم زیر اون خبر زوزه می کشیدی ...
شنبه 19 مهر 1393 - 17:51
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.