چرا ترکیه و آمریکا در کوبانی 'تعلل' می‌کنند

بی بی سی : با تنگ‌تر شدن محاصره شهر کردنشین کوبانی در سوریه و ورود پیکارجویان گروه دولت اسلامی (داعش) به این شهر در روزهای اخیر، این پرسش مطرح شده است که چرا ترکیه و آمریکا برای جلوگیری از پیشروی پیکارجویان اسلامگرا سریعتر و موثرتر وارد عمل نشدند.

بسیاری از کردها دولت ترکیه را به حمایت از داعش متهم می کنند. گفته می شود که ترکیه به اسلامگرایانی که از نقاط مختلف جهان قصد پیوستن به داعش را داشتند، اجازه داده که از خاک ترکیه به سوریه وارد شوند. بخش قابل توجهی از کمک های مالی و تسلحیاتی ترکیه و بعضی دیگر از کشورهای منطقه به مخالفان حکومت بشار اسد هم عملا به دست داعش افتاده است.

همچنین این انتقاد از ائتلاف به رهبری آمریکا مطرح است که حمله به مواضع اسلامگرایان در اطراف کوبانی را با تأخیر آغاز کرده و در این کار ضعیف بوده است.

اما ملاحظات ترکیه و آمریکا در این ماجرا چیست؟


ترکیه

   * واحدهای حفاظت خلق، (نیروی مسلح کردهای سوریه) که از کوبانی دفاع می کنند، روابط نزدیکی با حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) دارند که دهه ها با ارتش ترکیه جنگیده است. کردها و ترکیه به هم اعتماد ندارند. پل آدامز، خبرنگار بی‌بی‌سی که در مرز کوبانی مستقر است، به نقل از تعدادی از کردهای حاضر در محل گفت که آنها به هیچ وجه مایل نیستند که تانک ها و سربازان ترکیه وارد کوبانی شوند. کردها از ترکیه انتظار دارند که اجازه ورود داوطلبان دفاع از کوبانی و سلاح و مهمات را به این شهر بدهد. اما نکته اینجاست که ترکیه نمی تواند از قدرت گرفتن نظامی کردها در آن منطقه راضی باشد.


   * وارد شدن ترکیه به رویارویی مستقیم با گروه دولت اسلامی می تواند آغاز یک رویارویی گسترده باشد که معلوم نیست چه عواقبی برای ترکیه دارد و تا کی ادامه خواهد داشت.


   * ترکیه سرمایه گذاری سیاسی بزرگی روی سقوط دولت بشار اسد در سوریه کرده و هزینه سنگینی برای آن پرداخته است. ترک ها از مدتها پیش از آمریکا انتظار داشته اند که علیه ارتش سوریه حملات هوایی انجام دهد. اکنون آنها تلاش می کنند موضوع دفاع از کوبانی را با این خواسته قدیمی پیوند بزنند و در مقابل وارد شدن به مخاطره رویارویی با داعش، دست کم علیه اسد از آمریکا امتیاز بگیرند.

آمریکا

    *یکی از وعده های انتخاباتی باراک اوباما، خارج کردن نیروهای آمریکایی از عراق و افغانستان بود، اما ظهور گروه داعش آمریکا را وادار به مداخله نظامی مجدد در منطقه کرده است. دولت آمریکا می کوشد که این مداخله را در حد حملات هوایی نگه دارد. این استراتژی هنگامی نتیجه می دهد که یک نیروی محلی قابل اعتماد روی زمین علیه داعش بجنگد و بتواند از حمایت هوایی آمریکا و متحدانش بهره‌مند شود. پیشروی های داعش در عراق عامل اصلی نگرانی آمریکا و ورود به این مناقشه بود. بنابراین تمرکز اصلی حملات هوایی آمریکا علیه داعش بر عراق است که ارتش این کشور و پیشمرگ های کرد روی زمین با پیکارجویان اسلامگرا می جنگند.


    *داعش پیش از ورود به کوبانی، آنجا را به مدت چند روز گلوله کرد. پیکارجویان داعش تانک ها و سلاح های سنگین خود را به خوبی استتار می کنند و شناسایی آنها از آسمان بسیار دشوار است. ضمن اینکه دیدبانان این گروه به سادگی حضور هواپیماهای ائتلاف را تشخیص می دهند. بنابراین بدون وجود هماهنگی کامل با نیرویی که در روی زمین اهداف را شناسایی و حملات هوایی را تنظیم کند، وارد کردن آسیب جدی به توان نظامی پیکارجویان بسیار دشوار است. به همین دلیل در دو روز اخیر که ظاهرا این هماهنگی برقرار شده است، حملات هوایی شدت گرفته و گفته می شود که موثر واقع شده است.


    *عدم همراهی کامل ترکیه به این معناست که هواپیماهای آمریکایی ناچارند از پایگاه های هوایی یا ناوهای هواپیمابر که در فاصله بسیار دور قرار دارند به منطقه پرواز کنند. این مسئله بر تعداد حملات هوایی و شدت آنها تأثیر بسیار زیادی می گذارد.
    کوبانی مثل یک جزیره جدا افتاده در گوشه شمالی مرز سوریه و ترکیه قرار دارد و تمام مناطق اطراف آن در خاک سوریه از مدت ها پیش در تصرف گروه داعش بوده است. این وضعیت حفظ این شهر را در دراز مدت بسیار دشوار کرده است.

+41
رأی دهید
-2

humans win - فرایبورگ - سویسس
دوستان کردی که قبلا سنگ آمریکا رو به سینه میزدن چرا چیزی نمیگن ؟ آمریکا میره جایی که نفعش توش باشه . به کردهای کرکوک فقط برای نفت کمک کرد . اما حالا که پای زندگی مردم بی گناه وسطه لال شده
‌پنجشنبه 17 مهر 1393 - 15:25
راهجو - فریدونکنار - ایران
نه ترکیه امتیازی از اینجا میگیره و نه داعش ،آخرش هردوتا باید دمشون رو بذارن رو کولشون و شر رو کم کنن
‌پنجشنبه 17 مهر 1393 - 17:18
mountainman - استکهلم - سوئد
یادمه زمان جرج بوش امریکا گفته بود ما در برابر ناامنی در جهان و فعالیتهای علیه بشریت در هر نقطه از جهان مسئولیت داریم و سخن معروف با تروریستها معامله نمیکنیم رو بیان کرد. ول چند وقت پیش در زمان اوباما امریکا گفت که ما پلیس دنیا نیستیم . به شخصه موافق کارهای جرج بوش و کوفی عنان بودم. اون زمان افریقا داشت به سوی ثبات نسبی پیش میرفت. کشورهای اروپای شرقی داشتن مستقل میشدن و به خودکفایی میرسیدن تروریسم عربی هم داشت در نطفه خفه میشد. ولی الان بر عکس شده.
‌پنجشنبه 17 مهر 1393 - 18:33
biparva-jan - تهران - ایران
چقدر این گزارشتون بی طرف است! اصلا قصد نداره تعلل اعضای ائتلاف ضد داعش در برخورد با داعش رو توجیه کنه.
‌پنجشنبه 17 مهر 1393 - 16:50
*پسر شجاع* - تهران - ایران
تاریخ ثابت خواهد کرد تنها متحد و دوست واقعی کردها ایران هست ربطی هم به حکومت ایران نداره چون کردها یک قوم آریایی هست و با دیگر اقوام آریایی ایران در طول تاریخ در کنار هم قرار داشتند و حالا هم اینطور هست مردم هر نقطه از ایران از خراسان تا آذربایجان و فارس دلشان بیشتر برای کردها میسوزه و با آنها احساس همدردی دارند تا این عربها و ترکها که به خون کردها تشنه هستن..
‌پنجشنبه 17 مهر 1393 - 20:53
zooom - تهران - ایران
تنها یاری رسان و کمک رسان به کردها ایران بوده ایران ایرانه حالا با هر رژیمی حاج قاسم سلیمانی دفاع کن از کوبانی بیا تا یک گردان عقب بره
جمعه 18 مهر 1393 - 03:21
siavash33 - کردستان - ایران
هیچ کس دوست کرد نیست همه فکرمنافعن خصوصا ترکیه که مثل سگ از پ ک ک میترسه .. ماکردهاهرجاباشیم برای هم جان میدیم مرزبی معناست . داعش نتیجه همبستری نامشروع غرب بااسراییل وترکیه س والسلام
جمعه 18 مهر 1393 - 00:51
اسکندر ذوالقرنین - اردبیل - ایران
مردم احساساتی و ناسیونالیست ایران که میگویید امریکا و ترکیه به خون کردها تشنه اند: داعش از مدتها قبل شروع به تصرف سوریه و عراق کرده است و در ان مدت هیچ خبری از پوشش رسانه ای و داد و غال شما نبود اما از وقتی داعش هوس کرده شهرهای کرد نشین بخصوص اربیل را فتح کنه داد همه تان بلند شده که دنیا داره علیه آرپایی ها سکوت میکنه میشه فکر کنید که امریکا از چه موقع علیه داعش وارد عمل شده و چه شهرها که توسط داعش فتح شد و ساکنانش کشته شدند و شما ندیدی و نشنیدید چرا؟
جمعه 18 مهر 1393 - 09:38
باور عمیق - قم - ایران
چقدر توی این نوشتار زور زده شد که بی شرفی آمریکا و کل ائتلاف رو توجیه کنه .. داعش تانک ها رو خوب استتار میکنه .. از بالا نمیشه دید و زدشون . شر و ور .. چرت و پرت . حضرت آقای خامنه ای ممنونیم ازت . ممنونیم که باز هم مثل گذشته گول نمایش کثیف این آمریکایی ها رو نخوردید و قاطعانه امر کردید که همکاری با ائتلاف ممنوع . ممنون که زودتر از همه دست اینارو خواندید و اعلام کردید با گروهی که حامی و بوجود آورنده داعش هستند وارد همکاری نخواهید شد . کردها رو دارن قتل عام میکنن اینا تازه میگن نمیتونیم بمباران کنیم چون خوب استتار میکنن . خر خودتونین
جمعه 18 مهر 1393 - 11:11
sahand11 - کلن - آلمان
ترکیه باید دو میلیون پناهنده سوری بویژه کردها را بفرسته سوریه. تا این پانفارس ها کمکشان کنند.چرا باید اینها ازکیسه ترکیه بخورند.
شنبه 19 مهر 1393 - 02:53
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.